2023-10-30, 18:16
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det dör minst en person per år. Antalet skjutna framgick inte av din länk. Men åtskilliga skjuts per år.

Om de nu skall börja jaga året runt i stadsmiljö så lär det bli betydligt värre.

Ser fram emot jakt på både varg och får i centrala Stockholm...
Citera
2023-10-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nja de gör faktiskt ingen skada utan tvärtom kan de vara till nytta för naturen. Risken är om det finns tamfår på markerna så kan de ju para sig.

De käkar i princip bara gräs och kan som vanliga får se till att hjälpa till med att hålla landskap öppna.

Varför ska vi hålla landskap öppna? Om de får växa igen bildas det skog och sedan urskog som är det naturliga landskapet i Sverige? I en urskog trivs väldigt många arter.
Citera
2023-10-30, 18:33
Medlem
Sniperesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle de vilja mata jägare med villebråd?
De vill väl befria dem precis som när de släpper ut minkar osv!
Citera
2023-10-30, 18:35
Medlem
Sniperesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Varför ska vi hålla landskap öppna? Om de får växa igen bildas det skog och sedan urskog som är det naturliga landskapet i Sverige? I en urskog trivs väldigt många arter.
Öppna landskap är viktiga för mångfalden, för insekter och örter och en rik mångfald med växter, i en tät granskog blir det inte mycket annat
Citera
2023-10-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniperess
Öppna landskap är viktiga för mångfalden, för insekter och örter och en rik mångfald med växter, i en tät granskog blir det inte mycket annat

Så en urskog är inte artrik? Vad tror du jag menade när jag skrev " I en urskog trivs väldigt många arter" ????

Läste du ens mitt inlägg?
Citera
2023-10-30, 18:47
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Har du bildsökt på detta kreatur ? Jävlar vilka horn.
Vill inte ha dessa i skog & mark. Blir du stångad i ärschlet av en sådan så är det ingen
behaglig död. Avlivas omgående tack.

Äsch låt djuren leva i fred ute i skogen, skulle gärna även se en flock sådana här vilda får ute på Djurgården och i Humlegården.
Citera
2023-10-30, 18:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Ja för det var ju tänkt att man skulle släppa mufflonfår i gamla stan och se var dom tar vägen sen..

Fast det var väl meningen att vildsvinen skulle hålla sig till skogs, på vissa håll bökar de upp radhusplättar?
Citera
2023-10-30, 18:53
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Du verkar dåligt insatt?

Här har du en länk som förklarar det hela för dig:

https://www.naturvardsverket.se/om-m...0modernisering.
Citera
2023-10-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Du verkar dåligt insatt?

Här har du en länk som förklarar det hela för dig:

https://www.naturvardsverket.se/om-m...0modernisering.

Vart skriver de att "öppna landskap" är bättre än urskog?

Är du insatt? Jag tror inte det......
Citera
2023-10-30, 19:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Snälla seriöst alltså är det ett brott att placera ut snälla djur som fåren ute i naturen där de hör hemma, men inget brott att placera ut läskiga somalier och araber i våra skolor bland barn ?

De hör inte hemma här, man håller jakt på älg, rådjur m.m. för att hålla stammen i kontrollerbar storlek (för att undvika att de får den naturliga checken genom sjukdomar). Mufflon ska vara i typ alperna var det är kärvare för dem, de kan vara för konkurrenskraftig i skyddade låglänt mark (invasiv) vilket kan skada den inhemska faunan.
Citera
2023-10-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De hör inte hemma här, man håller jakt på älg, rådjur m.m. för att hålla stammen i kontrollerbar storlek (för att undvika att de får den naturliga checken genom sjukdomar). Mufflon ska vara i typ alperna var det är kärvare för dem, de kan vara för konkurrenskraftig i skyddade låglänt mark (invasiv) vilket kan skada den inhemska faunan.

Ja det var mer än jag visste
Jäklar vad du har koll på grejer
Själv kan man en hel del men inom helt andra ämnes områden…

Jag försökte lägga en ledtråd/ hint om att det kunde vara araber som tagit hit fåren för diverse ändå mål

Men kanske e jag helt fel ute då ?
Citera
2023-10-30, 21:09
Medlem
Geres avatar
Ja, de är i högsta grad ätbara. mycket goda t o m.
Och de klarar svensk vinter utmärkt.
Och vad får någon att tro att mufflon skulle vilja stånga någon....

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men är dom ÄTBARA ?
Överlever dom en svensk vinter utomhus ?

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Har du bildsökt på detta kreatur ? Jävlar vilka horn.
Vill inte ha dessa i skog & mark. Blir du stångad i ärschlet av en sådan så är det ingen
behaglig död. Avlivas omgående tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in