2023-10-30, 11:33
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
jag förstår fortfarande inte varför man placerar en jättefabrik i en liten ort med liten befolkning. Hur hade de tänkt att få tag på arbetskraft? Det är helt stolligt. Det är som om man skulle placera ett stort IKEA-varuhus på Gotska Sandön.

För att verksamheten kräver mycket ström. Och den levereras av Skellefte kraft och alla vattenkraftverk i Skellefteälven.
Citera
2023-10-31, 00:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
jag förstår fortfarande inte varför man placerar en jättefabrik i en liten ort med liten befolkning. Hur hade de tänkt att få tag på arbetskraft? Det är helt stolligt. Det är som om man skulle placera ett stort IKEA-varuhus på Gotska Sandön.
Det beror på att kommunpolitiker i småstäder i norrland är desperata och naiva och upplåter mark, infrastruktur och pengar till vem som helst som med fingrarna i kors bakom ryggen påstår sig skapa några jobb.

Större kommuner i södra Sverige är mera källkritiska.
Citera
2023-10-31, 05:33
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det beror på att kommunpolitiker i småstäder i norrland är desperata och naiva och upplåter mark, infrastruktur och pengar till vem som helst som med fingrarna i kors bakom ryggen påstår sig skapa några jobb.

Större kommuner i södra Sverige är mera källkritiska.

Kan stå Skellefteå och Skellefteå Kraft dyrt. Hur går snacket på stan om Northvolt? Har hybrisen lagt sig? Några nya rykten?
Citera
2023-10-31, 05:49
Medlem
wwrs avatar
Den sedan länge etablerade batteritillverkaren Panasonic har dragit ned tillverkningen av batterier eftersom efterfrågan på elbilar fortsätter att minska.
Citat:
Panasonic, a longtime partner and supplier to the EV maker, had reduced battery cell production in Japan during the period ending September 2023.

Tesla shares declined around 5% to close at $197.36 on Monday after updates from Panasonic, its long-standing partner and battery cell supplier, stoked concerns about sluggish demand for electric vehicles once again.
https://www.cnbc.com/2023/10/30/tesl...y-warning.html

Men i somras ställde idioterna i Scaniastyrelsen om Södertälje-fabriken att baseras på en enorm batteriproduktion från Northvolt av 1.2 ton batterier var fjärde minut. Northvolt påstår dessutom att de haft sedan länge kända problem av Corona, kriget, Suez-stoppet.

Mycket möjligt kommer både Northvolt och Scania Södertälje att klappa samman helt.
Senast redigerad av wwr 2023-10-31 kl. 05:57.
Citera
2023-10-31, 07:17
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den sedan länge etablerade batteritillverkaren Panasonic har dragit ned tillverkningen av batterier eftersom efterfrågan på elbilar fortsätter att minska.

https://www.cnbc.com/2023/10/30/tesl...y-warning.html

Men i somras ställde idioterna i Scaniastyrelsen om Södertälje-fabriken att baseras på en enorm batteriproduktion från Northvolt av 1.2 ton batterier var fjärde minut. Northvolt påstår dessutom att de haft sedan länge kända problem av Corona, kriget, Suez-stoppet.

Mycket möjligt kommer både Northvolt och Scania Södertälje att klappa samman helt.

Volvo Lastvagnar valde Samsung och Belgien. Har idag sålt runt 5000 el lastbilar. De lär garanterat levererat mer än 40st kvartal 3.
Citera
2023-10-31, 18:10
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Men om Northvolt ska ha någon chans att kunna uppfylla det de har lovat sina kunder så måste de väl leverera fullt ut nu väl?
Det verkar inte direkt gå som på räls för dem?!…
Citera
2023-10-31, 19:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Kan stå Skellefteå och Skellefteå Kraft dyrt. Hur går snacket på stan om Northvolt? Har hybrisen lagt sig? Några nya rykten?
Alltså så här, jag har varit skeptisk länge och tidigare när jag vädrade mina tvivel så blev jag mer eller mindre nästan utskrattad av 95% av folket.

Idag tycker jag att alltfler verkar tveksamma, fler som håller med om att det verkar skumt, den eufori som rådde tidigare verkar ha försvunnit och folk stör sig över bostadsbristen och trafiken.

Sen kan jag ju undra vad utlänningarna som bor inhysta i baracker och nerslitna lägenheter i samhällena runt stan egentligen tycker nu när det redan i oktober är 10-12 minusgrader och mörkt🤔
Citera
2023-10-31, 20:30
Medlem
Di.se skrev för ett par dagar sedan att Scaniachefen pekar ut Northvolt som orsak till att de inte får ut sina el-lastbilar.

Den kritiken i sig är anmärkningsvärd då det ger starka signaler om att man börjar lacka ur på löftena om "snart, nästan intrimmat, inom kort, sista pusselbitarna på plats" och all annan nonsenskommunikation.

Men svaret (via mejl) från presschefen Anders Thor är långt mycket mer anmärkningsvärt, här tas nästa steg...och när det inte längre går att stretcha interna problem så flyttas det till yttre faktorer som ansvariga och "boven i dramat" (för såklart har ju inga andra företag kunnat leverera några produkter alls heller, alla är lamslagna av postcovid, krig och fartyg på sné).

Hade bara inte ett fartyget fastnat, coviden inte funnits och en liten ruskig rysk man struntat i att invadera Ukraina så hade det varit full rulle (inte någon normalbegåvad tror på det, men kanske arbetarmakten).

Läs och begrunda :

"Flera utmaningar ligger bakom förseningarna, bland annat Covidepandemin, blockeringen av Suezkanalen (!!!) och den ryska invasionen av Ukraina. Dessa externa störningar var så pass stora att vi trots allt är stolta att vi kunnat begränsa förseningarna och påbörja leveransen. Leveransvolymerna ökar i takt med att vi höjer kapaciteten i våra produktionslinor"

Jag gillar speciellt raden med "Leveransvolymerna ökar i takt med att vi höjer kapaciteten i våra produktionslinor". Lite som att säga att "Julafton är den dagen på året då jag får mest julklappar". ALLA "Leveransvolymer" ökar i takt med att man höjer kapaciteten i sina produktionslinor, det gäller marmeladtillverkare, bagerier och ALLA andra industrier som existerar i världen...det behöver man inte nämna, lika självklart som julklapparna på julafton.

Sist men inte minst är de ändå så stolta över att kunna berätta att "vi trots allt är stolta att vi kunnat begränsa förseningarna och påbörja leveransen" (Inga siffror, ingen data på volymer, ingenting...) - Satan i helvete vilken ridå ner, den IPO:n är sååååå långt borta !!!

Artikeln ligger bakom betalvägg, jag publicerar endast mejlet för att klara mig från 1.02. Det är dock mer av kritiken från Scania som borde komma upp till ytan. Vi kan ta det längre fram.
Citera
2023-11-01, 08:49
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Möjligen lite bortom trådens ämne. Men är väl inte konstigt att Scania rör om i grytan. Hinner NV rampa upp leveransen av celler till Scania?

Starta en tråd om Scania i stället, eller posta i en existerande om så finnes. Bättre än att gå OT i denna.

/Mod
Citera
2023-11-01, 15:33
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Tecken på att Volkswagen tröttnat på Northvolt

Första tecknet på en sämre relation mellan Northvolt och Volkswagen var upplösandet av joint venture-bolaget 2021. I stället för att samarbete med Northvolt valde Volkswagen en kinesisk partner i batteritillverkaren Gotion High-Tech för färdigställandet av Northvolt Zwei, som nu byggs under ett annat namn.

SVAGARE REPRESENTANT
Volkswagens val av representant i Northvolts styrelse är heller inget styrketecken.
Sedan i somras företräds Volkswagen av en doldis till bolagsjurist och investeringschef, Sven Fuhrmann. Han ingår varken i Volkswagens styrelse eller ledning, vilket utmärker honom från sina företrädare på styrelseposten.

Volkswagens ägarandel i Northvolt har minskat något under det senaste året enligt ägardatabasen Holdings. Andra stora ägare, som BMW och Goldman Sachs, har också minskat sina ägarandelar.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...pPLNv28UaL-sGI

Många negativa nyheter om Northvolt just nu. Hoppas det kan vända!
Senast redigerad av Elvi 2023-11-01 kl. 15:40.
Citera
2023-11-01, 18:47
Medlem
Citat:
Många negativa nyheter om Northvolt just nu. Hoppas det kan vända!

Går det helt åt skogen så har de troligen kommit tillräckligt långt för att Skellefteåfabriken ska bli uppköpt av någon etablerad aktör.
Dock finns ingen garanti för att huvudbyggnaden kommer uppföras och det blir mer än 16gWh årsproduktion. Så helst ska de kanske hålla ut till 2025.
Citera
2023-11-01, 22:35
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
I sann Public Service anda tas nyheter upp när Northvolt behöver hjälp av staten eller när de lanserat något världsledande! Nu måste staten in och hjälpa företagets expansion med kreditgarantier åt byggsektorn! 😁

Varför bygger inte Nortvolt själv upp lite lägenheter då?

I dom flesta bruksorter så var det ägaren av massafabriken som byggde upp lägenheter och service runt fabriken så att arbetarna skulle ha någonstans att bo.

Att hela Nortvolt är ett luftslott av gigantiska mått har jag sagt länge. Låt mig citera mig själv med ett inlägg från Januari 2022. Alltså 1,5 år sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Helt riktigt. Just därför är det väldigt intressant att få veta hur mycket Peter Carlsson, Goldman och VW egentligen har investerat själva av sina egna pengar. Av det man läst hittills så är ju det mesta lån. Man har ju även lurat till sig 3,5 miljard av våra pensionspengar.

Nä detta kommer sluta med en krasch utan dess like, och kvar kommer Skellefteå kommun stå med byxorna nere och flera 100-tals miljoner i avskrivningar.

Förlusterna skenar och VW verkar som sagt satsa sina pengar på sin egen fabrik i Tyskland.

Men detta är ju gröna jobb så våra pensionspengar slängs ju efter detta spektakel.

Ska vi gissa att vid den kommande börsintroduktionen så kommer Peter Carlsson och VW sälja av sitt ägande till förmån för olika svenska pensionsbolag som sedan kommer stå där med svarte petter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in