Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-03, 14:14
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av premier69
Pratade med banken och allt jag fick ut från dom var "Certifikat är liknande BankID på fil och är ett alternativ vi erbjuder våra kunder för inloggning. Ex. om man inte har möjlighet att ladda ner ett BankID kan man då ordna med ett Certifikat istället."

Går något av detta att installera på linux mint så att man slipper använda mobilen?

Jag kommer ihåg att man använde klientcertifikat när man loggade in på Skandiabanken innan de började med bank-ID (2003?), och det körde jag på Linux tror jag. I fall de använder klientcertifikat så tänker jag att det kan fungera om man kör en webbläsare som banken stödjer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Går det ansluta till någon virtuell maskin som kör en enkel Windows på med Linux? Problemet är nu man ska scanna sitt pass samtidigt man skapar sitt BankID.

Att använda webbkameran i en Windows-VM borde inte vara något större problem. Även inbyggda webbkameror i bärbara datorer brukar vara anslutna via USB, och USB-enheter brukar gå att göra tillgängliga i en virtuell maskin. Fast det är helt möjligt att de som står bakom bank ID inte vill att man ska kunna använda en VM, kanske av säkerhetsskäl, och därför spärrar det.
Citera
2023-09-03, 09:08
  #26
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att köra Mobilt Bank-ID på en Andoid-emulatorer kan du glömma, ingen har hittills lyckats med det...
Funkar inte Bluestacks då? Det mesta funkar där. Inkl play och hämta appar. Har både tidrapport till jobbet och bensinappar m.m. där. :s
Citera
2023-09-03, 15:22
  #27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Funkar inte Bluestacks då? Det mesta funkar där. Inkl play och hämta appar. Har både tidrapport till jobbet och bensinappar m.m. där. :s
Öhh nej
Citera
2023-10-27, 11:37
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vilka Windows-varianter tillåter Microsoft att man kör i en virtuell miljö nu för tiden?
Till exempel den gratis-Windows som Microsoft erbjuder för nedladdning här.
https://developer.microsoft.com/en-u...tual-machines/

Det fungerar utmärkt för bankid på kort med USB-läsare, i virtualbox på linuxhost. Bankid på fil har jag inte testat.
Citera
2023-10-27, 19:15
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Till exempel den gratis-Windows som Microsoft erbjuder för nedladdning här.
https://developer.microsoft.com/en-u...tual-machines/

Det fungerar utmärkt för bankid på kort med USB-läsare, i virtualbox på linuxhost. Bankid på fil har jag inte testat.

Hoppas inte det är en sådan Windows-version som har begränsad giltighetstid ?
I så fall kan du behöva installera från scratch igen ?

Det är inte 100 % säkert att det fungerar. Senare utgåvor av Bank ID/Mobilt Bank ID kräver
att Appen kan identifiera och lagra din platsinformation.
Den kan innebära GPS-information eller i vart fall IP-adressens lokalisering.
Men det ser ut som att en del kan surfa in med Bank ID även på allmänna WiFi-nät.
Fast de allmänna WiFin har en automatisk egen platsinformation inlagd utåt ändå.

Kolla om du kan kopiera din platsinformation till din VM.
Ifall det skulle behövas.

Annars kan du bli nödsakad att skaffa dig ett extra trådlöst nätverkskort som stoppas in i en annan ledig USB-kort, och koppla det nätverkskortet direkt till din VM/Windows-klient.

Man kan med den ovanstående beskrivningen behöva öppna USB-anslutningen i Virtual Box som konfigurerad för direktaccess till VM.

Man bör annars vara försiktig med att koppla direktaccess till en VM ifall det är en ansluten hårddisk/USB-minne på USB-porten, för det kan innebära att man stökar till innehållet om både hosten (värden) och VM har fulla skrivbehörigheter.

Windows har nämligen en egen IO-Buffer mot USB, medans hosten har ytterligare en likadan.
Det kan innebära att skrivoperationerna kan komma att "ligga omlott", och stökar till filsystemet.

Det jag skrivit låter kanske osammanhängande, men man får prova sig fram helt enkelt, ett litet steg i taget.

Någon som vet om tex Nordea fortfarande har kortläsardosa med USB-Kontakt ?
Hört att de flesta bankerna ska tvinga på kunderna den nya QR-dosan som
knappt går att hantera om man är klumpig ?
Knapparna är ju nästintill värdelösa, och siffrorna är pyttesmå.
Borde sitta en liten lampa i sifferfönstret så att de syns bättre.

Hört att det i Norrland så finns det kunder som måste åka 20 mil enkel väg för att få hämta en dosa, bara för att den 10 dagar senare slutade tvärt att fungera.
Och de fick åka 20 mil igen, typ.

OBS: Antar att om du måste ändra MAC-address på din VM så kan du behöva installera om din Bank ID app.
Tänk efter före inför varje steg du tar.
Citera
2023-10-27, 19:39
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hoppas inte det är en sådan Windows-version som har begränsad giltighetstid ?
I så fall kan du behöva installera från scratch igen ?
Jo, det är begränsad giltighetstid så man behöver lägga tre minuter var tredje månad på att installera bankid-applikationen igen.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är inte 100 % säkert att det fungerar. Senare utgåvor av Bank ID/Mobilt Bank ID kräver
att Appen kan identifiera och lagra din platsinformation.
Den kan innebära GPS-information eller i vart fall IP-adressens lokalisering.
Men det ser ut som att en del kan surfa in med Bank ID även på allmänna WiFi-nät.
Fast de allmänna WiFin har en automatisk egen platsinformation inlagd utåt ändå.

Kolla om du kan kopiera din platsinformation till din VM.
Ifall det skulle behövas.

Annars kan du bli nödsakad att skaffa dig ett extra trådlöst nätverkskort som stoppas in i en annan ledig USB-kort, och koppla det nätverkskortet direkt till din VM/Windows-klient.
Jaha, jag har bara provat med den version som finns nu och som fungerar. Jag har inte ägnat någon tid åt att fantisera om framtida versioner som kanske inte kommer fungera. Men om du undrar så använder jag ändå NAT bakom min router, och när min dator pratar med bankid-servern så använder den samma externa ip-adress för kommunikationen oavsett om jag kör i en VM eller ej.

Det verkar inte vara supernoga med hur den ip-adressen lokaliseras, eftersom google maps tror att jag är tre mil från min verkliga hemadress. Kanske något fel i någon tabell hos min ISP?

Jag har ingen GPS på min stationära, varken när jag körde Windows på bare metal eller nu i en VM. Och bankid bara fungerar och fungerar...

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Man kan med den ovanstående beskrivningen behöva öppna USB-anslutningen i Virtual Box som konfigurerad för direktaccess till VM.

Man bör annars vara försiktig med att koppla direktaccess till en VM ifall det är en ansluten hårddisk/USB-minne på USB-porten, för det kan innebära att man stökar till innehållet om både hosten (värden) och VM har fulla skrivbehörigheter.

Windows har nämligen en egen IO-Buffer mot USB, medans hosten har ytterligare en likadan.
Det kan innebära att skrivoperationerna kan komma att "ligga omlott", och stökar till filsystemet.
I Virtualbox konfigurerar man med fördel USB-forwarding på devicenivå och inte på portnivå. Min VM ser inget annat än kortläsaren, den är det enda som forwardas. Och den forwardas oavsett vilken port jag ansluter den till. Det fungerar, prova själv om du inte tror mig...
Citera
2023-10-27, 20:11
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Jo, det är begränsad giltighetstid så man behöver lägga tre minuter var tredje månad på att installera bankid-applikationen igen.


Jaha, jag har bara provat med den version som finns nu och som fungerar. Jag har inte ägnat någon tid åt att fantisera om framtida versioner som kanske inte kommer fungera. Men om du undrar så använder jag ändå NAT bakom min router, och när min dator pratar med bankid-servern så använder den samma externa ip-adress för kommunikationen oavsett om jag kör i en VM eller ej.

Det verkar inte vara supernoga med hur den ip-adressen lokaliseras, eftersom google maps tror att jag är tre mil från min verkliga hemadress. Kanske något fel i någon tabell hos min ISP?

Jag har ingen GPS på min stationära, varken när jag körde Windows på bare metal eller nu i en VM. Och bankid bara fungerar och fungerar...

I Virtualbox konfigurerar man med fördel USB-forwarding på devicenivå och inte på portnivå. Min VM ser inget annat än kortläsaren, den är det enda som forwardas. Och den forwardas oavsett vilken port jag ansluter den till. Det fungerar, prova själv om du inte tror mig...

Det där med att det är fel på tre mil eller något sådant brukar ha att göra med topografin på fibernätet att göra. Det finns många orter ute i bushen där det är likadant.

Mycket intressant svar - Tack !!
Roligt att läsa att det är en del här som fått det att fungera.
Det är ju strålande med en sådan beskrivning.

Jag menade från början att Windows-klienten hade begränsad giltighetstid ungefär som betautgåvorna av Windows har ?
NAT brukar alltid fungera bra, och bara köra vidare på det.

I detalj så vet man inte vilka kontroller som Bank ID utför,
men vid installation och start verkar den leta efter typ
keyloggers och liknande.
Citera
2023-10-29, 15:24
  #32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Till exempel den gratis-Windows som Microsoft erbjuder för nedladdning här.
https://developer.microsoft.com/en-u...tual-machines/

Det fungerar utmärkt för bankid på kort med USB-läsare, i virtualbox på linuxhost. Bankid på fil har jag inte testat.

Så vitt jag kan läsa mig till, är det bara en utvärderingslicens i 90-dagar. Det känns inte hållbart, varken praktiskt eller juridiskt, i längden.
Citera
2023-10-29, 15:28
  #33
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Kolla om du kan kopiera din platsinformation till din VM.
Ifall det skulle behövas.

Vad menar du med platsinformation?
Citera
2023-10-29, 15:32
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Så vitt jag kan läsa mig till, är det bara en utvärderingslicens i 90-dagar. Det känns inte hållbart, varken praktiskt eller juridiskt, i längden.
Har du läst licensvillkoren? Det finns inget som hindrar att man installerar en ny när tiden rinner ut, det är till och med något som rekommenderas av Microsoft själva.

Och när det gäller det praktiska så handlar det om att installera om bankid en gång var tredje månad.
Citera
2023-10-29, 15:58
  #35
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Har du läst licensvillkoren?

Ja.

Den allra första meningen som står är:
Citat:
By using the virtual machines, you are accepting the EULAs for all the installed products
Detta tolkar jag som att du inte kan låtsas vara schizofren och anse att du ingått flera avtal. Det finns bara ett juridiskt avtal.

Sedan under section 2 a står följande:
Citat:
we grant you the right to install and run one instance
of the software on your device (the licensed device), for use by
one person at a time
Jag tolkar då detta som att du endast får göra en installation på en device, och att du inte får använda två samtidigt.

Vidare tycker jag formulering under 2 d (i) pekar i den riktningen.
Citat:
If when acquiring the software you
were provided with multiple versions (such as 32-bit and
64-bit versions), you may install and activate only one of
those versions at a time

Längre ner, i 2 d (v), kommer dödsstöten
Citat:
Use in a virtualized environment. This license allows
you to install only one instance of the software for use on
one device, whether that device is physical or virtual. If
you want to use the software on more than one virtual
device, you must obtain a separate license for each
instance.

Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Det finns inget som hindrar att man installerar en ny när tiden rinner ut, det är till och med något som rekommenderas av Microsoft själva.

Jaså.

Jag har lite svårt att se varför de skulle skriva så, istället för att bara låta folk köra längre.

Men ok, var skriver de detta?

Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Och när det gäller det praktiska så handlar det om att installera om bankid en gång var tredje månad.

Alla jag känner som har BankId måste åka buss, tåg, bil eller vallfärda till närmaste öppna bankkontor varje gång de bytt telefon. Låter högst opraktiskt.
Citera
2023-10-29, 19:24
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad menar du med platsinformation?

Bank ID appen kan fråga om platsinformation, om du inte redan har aktiverat den visningen redan i Windows kontrollpanel.
Finns lite olika varianter.
Fast det kanske bara gäller Mobilt Bank ID ?

Verkar vara nytt på Mobilt Bank ID sedan i somras - Eller är det någon som har koll ?

I alla fall kul att det är någon som fått Bank ID att snurra på en virtuell Windows maskin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback