Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-21, 20:29
  #13
Medlem
Mysquos avatar
Jag hade dragit mig för att trixa för mycket för att få bankid att lira i en miljö som saknar stöd hos banken och bankid.
Om man blir kapad så finns det säkert något i det finstilta som gör att banken kan svära sig fri från allt ansvar.
Virtualbox med windows eller mobilt bankid fungerar och tänjer troligen inte för mycket på gränserna.
Citera
2023-07-22, 10:21
  #14
Avstängd
53280s avatar
Stödet för Bankid och Linux Desktop försvann för flera år sen. Har aldrig varit ett problem för mej, det var länge sedan man körde bankid på desktop.
Citera
2023-07-23, 12:04
  #15
Avstängd
susanne43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nu är det inte jag som är TS. Men en orsak skulle kunna vara att det inte finns någon officiell APK-nedladdning. Det är ju verkligen inte en app man vill ladda ner varifrån som helst.

Sedan kan jag tänka mig att deras app, som så många appar, kräver åtkomst till allt möjligt, som kamerorna och GPS-mottagaren.

Kod:
adb pull $(adb shell pm path com.bankid.bus)  > com.bankid.bus.apk
unzip com.bankid.bus.apk
classes.dex

Använd http://java-decompiler.github.io/ och öppna classes.dex så är det bara gå igenom om man är nyfiken.

Finns inget intressant.

Appar som har stöd för biometrisk data har fler rättigheter och läser telefonen på ett annat sätt och läser telefonens Secu (secure) settings, det är ungefär lika lätt att få igång bankid på en emulator eller liknande som det är att lyckas roota en samsung telefon utan att e-fusen ryker.

Summering: Omöjligt.


Kod:
/data/data/com.bankid.bus/shared_prefs/                                                                                                                                                                                   
FirebaseAppHeartBeat.xml  WebViewChromiumPrefs.xml  com.bankid.bus_preferences.xml  com.google.android.gms.appid.xml  com.google.firebase.messaging.xml  com.google.mlkit.internal.xml  pp_shared_prefs.xml

Kod:
/data/data/com.bankid.bus/databases/                                                                                                                           
com.google.android.datatransport.events                   
com.google.android.datatransport.events-journal

Är högsta säkerhetsklass.
__________________
Senast redigerad av susanne43 2023-07-23 kl. 12:18.
Citera
2023-07-24, 18:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
EULA, och kanske Genuine Advantage?
Vad gör dessa för skillnad i praktiken menar du?

Citat:
Känns väl ändå lite extra dumt att köra olagligt på en maskin avsedd för att identifiera en personligen. Blir ju liksom lite svårare att hävda:
- det var inte jag.
Hitta en källa på att det är olagligt att köra ett oaktiverat Windows 10. Jag väntar glatt.

Du blir nämligen tillfrågad snällt om serienyckel när du installerar Windows 10, och du kan aktivt tacka nej. Du får då en watermark i högra hörnet. Det är enda skillnaden i praktiken.
Citera
2023-07-26, 20:57
  #17
Medlem
Rocinhas avatar
Köpte en billig chromebook som jag endast har för bankid och andra liknande appar (2FA) och en del andra skitsaker. Du kan hitta de för runt 1200-1500kr på rea i butikerna. Då slipper du mobil.

Visserligen kör de ChromeOS, men de flesta har även Linux (om det är något du önskar att ha).

Du laddar ned BankID-appen som vanligt (i ChromeOS) via app store.
Du kan ha alla appar du har på din mobil installerat på din Chromebook, vilket är ganska nice.
(förutom sms/telefon)

Vill du större utbud av appar kan du installera dem via Linux som kommer med. Det är helt via CLI (terminal), men du kan installera appar från Linux och fästa de i startmenyn, ganska nice.

Har ju inget med privacy att göra om du vill det, då ChromeOS är sämst för sådant. Men de kan vara ganska nice ibland att ha androidappar + linux helt native på samma enhet.
Citera
2023-08-02, 03:58
  #18
Medlem
Fed0ras avatar
Går det att köra BankID på Linux genom att använda Wine?

https://www.winehq.org/
Citera
2023-08-02, 07:27
  #19
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Går det att köra BankID på Linux genom att använda Wine?

https://www.winehq.org/
Tyvärr nej
Citera
2023-08-02, 08:41
  #20
Medlem
Fed0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Tyvärr nej
Varför inte? Finns inget annat sätt? Fult diskriminerande, banker ska inte tvinga en ha ett visst operativsystem.
Citera
2023-08-02, 09:52
  #21
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Varför inte? Finns inget annat sätt? Fult diskriminerande, banker ska inte tvinga en ha ett visst operativsystem.
Vad jag vet finns ingen windows/android/mac-emulering som bypassar Bankid-kontroller idag. Folk verkar ha testat med bluestack osv men korrigera mig gärna den som vet bättre.
Citera
2023-08-02, 10:11
  #22
Medlem
Fast vi är inte bundna till BankID längre Freja finns med, sen vet jag inte om iOS Android Windows är att begränsa valfrihet på ett oschysst sätt.

Men jag tycker nog att RedHat är industristandard så Freja borde plocka den passningen och göra alla linuxtalibaner glada.

Ju mer valfrihet desto bättre.

Nu är topic BankID men är det någon som ens försökt få Freja att lira?
Citera
2023-08-02, 10:14
  #23
Medlem
Fed0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Vad jag vet finns ingen windows/android/mac-emulering som bypassar Bankid-kontroller idag. Folk verkar ha testat med bluestack osv men korrigera mig gärna den som vet bättre.
Går det ansluta till någon virtuell maskin som kör en enkel Windows på med Linux? Problemet är nu man ska scanna sitt pass samtidigt man skapar sitt BankID.
Citera
2023-08-02, 13:21
  #24
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Går det ansluta till någon virtuell maskin som kör en enkel Windows på med Linux? Problemet är nu man ska scanna sitt pass samtidigt man skapar sitt BankID.
Vet inte.
Testa och rapportera tillbaka här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback