Citat:
Ursprungligen postat av
bridgeblandning
Hur kan man slösa bort 3600 kr i månaden på mat? Jag lägger halva det beloppet, och då håller jag ändå på med långdistanslöpning på hyfsat hög nivå och äter därmed stora portioner.
Det beror på vilken kvalitet man önskar. För vissa så är mat mer en upplevelse och matkultur, än bara ett sätta att föda och näringsämnen till kroppen optimalt som en maskin.
För oss är god mat precis samma sak som en trevlig resa; inget slöseri, även om det inte är nödvändigt att njuta av god mat för att överleva (eller göra något annat).
På samma sätt så kan man ju argumentera att det är "slöseri" med att resa till Milano och shoppa en helg och äta god mat, eller att det är "slöseri" att bo i ett 300 kvm stort hus vid havet, när man kan överleva i ett litet hus på 100 kvm i skogen där det är billigt.
Olika livsvärderingar och olika krav på livet helt enkelt. Det är viktigt att överleva, men livet handlar för mig om mycket mer värden att enbart lyckas överleva. Att bara överleva är inget värde för mig i sig om det inte har något innehåll.
Vi lägger nog ca 5-7 papp/persons och per månad på matinköp (ej inräknat restuarangbesök) i vårt hushåll. Men då är det
kvalitet framför
kvantitet.