Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-28, 15:15
Medlem
Jag sätter av 4000 spänn för mat per månad, men det är knappast svårt att överskrida det. Det skulle säkert gå att pressa ner kostnaden om man gillar ensidig kost och att handla på Lidl, med 3500 som minimi per person i ett par utan barn känns rimligt.
Senast redigerad av FranzIam 2023-10-28 kl. 15:19.
Citera
2023-10-28, 20:41
Medlem
svampdamps avatar
4000 för två vuxna och vi äter bra. Vi köper kött, fisk osv. på rabatt och har alltid full frys hemma. Vi lagar mycket från grunden.
Citera
2023-10-29, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Jag sätter av 4000 spänn för mat per månad, men det är knappast svårt att överskrida det. Det skulle säkert gå att pressa ner kostnaden om man gillar ensidig kost och att handla på Lidl, med 3500 som minimi per person i ett par utan barn känns rimligt.
Jag vill hävda att varierad kost är billigare än ensidig (lite beroende på vad som ingår i den ensidiga kosten förstås. Men jag tror inte direkt det är havregrynsgröt eller linssoppa som avses med ”ensidig kost”, det brukar snarare vara någon typ av köttprodukt och någon typ av mjölprodukt såsom pasta som avses)
Citera
2023-10-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canadagoosis
Om all mat lagas hemma

1 vuxen 3630 kr per person

1 Barn

1år 1130 kr per barn

2-5år 1510kr per barn

6-9år 2190kr per barn

10-17år 2190kr till 3310kr dyrare för varje år

En normal familj
2 vuxna minst 7 tusen för båda
2 barn 5-15 år i snitt 2000-2500kr per barn, vi säger 4200kr för båda då

Total budget för mat , liten familj 11200kr

https://www.zmarta.se/tips-rad/priva...tnad-per-manad

Det här är räknat på vanlig standart, bra mat, men inget lyx. Knappast laxfile och Oxfile dagligen.
Kanske 1-2 ggr i månaden max.

10år sedan var priset för samma familj runt 5500kr

De som äter för under 3500kr månad är ju matkrånglare, som äter ren skit mat. Anoretiker eller liknande.
Inget normala friska sunda människor hade ätit.

Min matbudget brukar gå på just 3500kr om jag handlat mycket på fynd.
Men har jag lyxat lite med extra oxfile, laxfile, och så par gånger extra så har budgeten varit uppe i 4800kr med per månad.
ALLT HEMLAGAD.

Ska man äta gott, varierat, nyttigt, vettigt så kommer man inte under 3500kr månad.

Vet att många spenderar mer. 5-7 tusen på mat månad, men då äter de ute ibland med.

Vad går er matbudget på i månaden nu i dessa extrema kristider med super-svindyr mat ?

Förra året berodde det påelpriser och kriget i Ukraina men miljard vinsterna drog iväg för ICA handlarna vad skyller dom på nu?
Citera
2023-10-29, 08:56
Medlem
bridgeblandnings avatar
Hur kan man slösa bort 3600 kr i månaden på mat? Jag lägger halva det beloppet, och då håller jag ändå på med långdistanslöpning på hyfsat hög nivå och äter därmed stora portioner.
Citera
2023-10-29, 14:42
Medlem
2 vuxna och 3 barn varav en tonåring. I snitt senaste 3 månaderna, 7383 kr i matvarubutiker och det inklusive hygienartiklar.

Blir utemat en gång i veckan på sin höjd utöver det, men knappast så att det skulle påverka utgifterna i mataffären desto mer. Brukar försöka handla det som är på kampanj, men inte så att vi följer det slaviskt. Handlar även närproducerat så mycket det bara går och även ekologiskt framför allt frukt och grönt.
Citera
2023-10-29, 14:59
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Sedan är väl just denna premiss lite extra svår, då det numera inte längre alltid är billigare att laga hemma än att gå ut och äta. Ska man köpa "bra" ingredienser så landar det på minst samma kostnad som att gå ut.

Bara om du planerar en måltid åt gången eller något liknande som inte tar vara på att sänka varje portions kostnad genom att göra hyffsade volymer åt gången. Sen betyder inte detta att man äter samma rätt i en vecka i streck. Istället tar man vara på resterna och bygger en ny måltid utifrån dom. Det blir otroligt små portionskostnader jämfört med att "gå ut och äta". Vi snackar inte heller om att göra linssoppor med kokt potatis heller. Det går att få in mycket kött utan att komma i närheten av restaurangpriserna per skalle. Det går så klart inte med oxfile eller färsk fisk dock.
Citera
2023-10-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Bara om du planerar en måltid åt gången eller något liknande som inte tar vara på att sänka varje portions kostnad genom att göra hyffsade volymer åt gången. Sen betyder inte detta att man äter samma rätt i en vecka i streck. Istället tar man vara på resterna och bygger en ny måltid utifrån dom. Det blir otroligt små portionskostnader jämfört med att "gå ut och äta". Vi snackar inte heller om att göra linssoppor med kokt potatis heller. Det går att få in mycket kött utan att komma i närheten av restaurangpriserna per skalle. Det går så klart inte med oxfile eller färsk fisk dock.
Precis så. Sen tycker jag inte att linssoppa och kött står i motsatsförhållande till varandra. Du kan ju göra t ex en lins- och köttfärsgryta. Då blir det billigt men ändå inte vegetariskt om det är viktigt att undvika vegetariskt.
Citera
2023-10-29, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Hur kan man slösa bort 3600 kr i månaden på mat? Jag lägger halva det beloppet, och då håller jag ändå på med långdistanslöpning på hyfsat hög nivå och äter därmed stora portioner.

Vad äter du för 1800 kr i månaden?
Citera
2023-10-29, 17:32
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning

Det beror på vilken kvalitet man önskar. För vissa så är mat mer en upplevelse och matkultur, än bara ett sätta att föda och näringsämnen till kroppen optimalt som en maskin.

För oss är god mat precis samma sak som en trevlig resa; inget slöseri, även om det inte är nödvändigt att njuta av god mat för att överleva (eller göra något annat).

På samma sätt så kan man ju argumentera att det är "slöseri" med att resa till Milano och shoppa en helg och äta god mat, eller att det är "slöseri" att bo i ett 300 kvm stort hus vid havet, när man kan överleva i ett litet hus på 100 kvm i skogen där det är billigt.

Olika livsvärderingar och olika krav på livet helt enkelt. Det är viktigt att överleva, men livet handlar för mig om mycket mer värden att enbart lyckas överleva. Att bara överleva är inget värde för mig i sig om det inte har något innehåll.

Vi lägger nog ca 5-7 papp/persons och per månad på matinköp (ej inräknat restuarangbesök) i vårt hushåll. Men då är det kvalitet framför kvantitet.
Citera
2023-10-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam

Man kan spendera mindre än 3500 kr per månad, men ändå handla i olika butiker och äta varierat.

Jag bor själv, handlar sällan på Lidl och mina matkostnader ligger ofta runt 1500-2000kr per månad. Jag skulle aldrig klara av ensidig kost. Skulle bli trist i längden, dessutom skulle jag trötta snabbt och vilja äta annat.
Citera
2023-10-30, 09:59
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det beror på vilken kvalitet man önskar. För vissa så är mat mer en upplevelse och matkultur, än bara ett sätta att föda och näringsämnen till kroppen optimalt som en maskin.

För oss är god mat precis samma sak som en trevlig resa; inget slöseri, även om det inte är nödvändigt att njuta av god mat för att överleva (eller göra något annat).

På samma sätt så kan man ju argumentera att det är "slöseri" med att resa till Milano och shoppa en helg och äta god mat, eller att det är "slöseri" att bo i ett 300 kvm stort hus vid havet, när man kan överleva i ett litet hus på 100 kvm i skogen där det är billigt.

Olika livsvärderingar och olika krav på livet helt enkelt. Det är viktigt att överleva, men livet handlar för mig om mycket mer värden att enbart lyckas överleva. Att bara överleva är inget värde för mig i sig om det inte har något innehåll.

Vi lägger nog ca 5-7 papp/persons och per månad på matinköp (ej inräknat restuarangbesök) i vårt hushåll. Men då är det kvalitet framför kvantitet.
Gör man ett aktivt val att lägga mer pengar på mat så visst. Många lägger dock stora summor på halvfabrikat och hämtmat av ren lättja. Bra mat behöver dessutom inte vara dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in