Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-10-22, 17:03
Bannlyst
Om all mat lagas hemma

1 vuxen 3630 kr per person

1 Barn

1år 1130 kr per barn

2-5år 1510kr per barn

6-9år 2190kr per barn

10-17år 2190kr till 3310kr dyrare för varje år

En normal familj
2 vuxna minst 7 tusen för båda
2 barn 5-15 år i snitt 2000-2500kr per barn, vi säger 4200kr för båda då

Total budget för mat , liten familj 11200kr

https://www.zmarta.se/tips-rad/priva...tnad-per-manad

Det här är räknat på vanlig standart, bra mat, men inget lyx. Knappast laxfile och Oxfile dagligen.
Kanske 1-2 ggr i månaden max.

10år sedan var priset för samma familj runt 5500kr

De som äter för under 3500kr månad är ju matkrånglare, som äter ren skit mat. Anoretiker eller liknande.
Inget normala friska sunda människor hade ätit.

Min matbudget brukar gå på just 3500kr om jag handlat mycket på fynd.
Men har jag lyxat lite med extra oxfile, laxfile, och så par gånger extra så har budgeten varit uppe i 4800kr med per månad.
ALLT HEMLAGAD.

Ska man äta gott, varierat, nyttigt, vettigt så kommer man inte under 3500kr månad.

Vet att många spenderar mer. 5-7 tusen på mat månad, men då äter de ute ibland med.

Vad går er matbudget på i månaden nu i dessa extrema kristider med super-svindyr mat ?
Citera
2023-10-22, 17:11
Avstängd
Hade vi inte käkat ute ofta tror jag vi hade snittat på 4-5000 för 2 vuxna och sen typ 1500 per barn (små). Så vet ej hur de räknat, låter högt.
Citera
2023-10-22, 17:19
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
De som äter för under 3500kr månad är ju matkrånglare, som äter ren skit mat. Anoretiker eller liknande.
Inget normala friska sunda människor hade ätit.

Min matbudget brukar gå på just 3500kr om jag handlat mycket på fynd.

Den gränsen drog du enbart för att du själv ligger där?

Vilken märklig inställning du har.
Citera
2023-10-22, 17:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är ju förstås svårt att jämföra matkostnader rakt av, då man inte får någon uppfattning om vad man får för pengarna. Om snittet för en Total liten familj ligger på 11 200 kr nu samt var 5500 kr för 10 år sedan ger det väl en hint, men det kan ju även vara så att man gått över till budgetvarianter så långt det går på typ alla varor och därmed i praktiken får mindre för pengarna, dvs. hade man köpt samma varor idag hade det blivit ännu dyrare.

Sedan varierar det ju rätt mkt var man bor också, själv bor jag i Stockholms innerstad och här är matpriserna generellt höga, bara man åker till en förort är nästan allting lite billigare.
Citera
2023-10-22, 17:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canadagoosis
Om all mat lagas hemma

Sedan är väl just denna premiss lite extra svår, då det numera inte längre alltid är billigare att laga hemma än att gå ut och äta. Ska man köpa "bra" ingredienser så landar det på minst samma kostnad som att gå ut.
Citera
2023-10-22, 17:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Svårt att säga, jag handlar väl för mellan 600-900/veckan, men utanpå det äter jag ute också... Har stålar så jag behöver inte alls snåla.
Citera
2023-10-22, 17:53
Medlem
FrozenTMs avatar
Vi tjänar för bra för att jag ska bry mig. Jag får in 10000:- på matkontot varje månad, min man betalar allt annat.
Citera
2023-10-22, 17:57
Medlem
zombie-nations avatar
Är man matkrånglare om man inte har råd att lägga hela sin inkomst på mat?

Flackbackdasen handlar numera om matkostnad, herregud.
Citera
2023-10-22, 18:25
Medlem
PedoJoeBidens avatar
För oss blir det ungefär 2000 per person, men då äter vi inte wagyu kött till frukost.
Det känns lite som ett i-landsproblem att äta ekologisk svanentrecote och sedan grina på att det blivit dyrare.
Håller man sig till basvaror så går det att komma undan billigt.
Citera
2023-10-22, 18:38
Medlem
Det är ju alltid svårt att jämföra även om man är samma antal personer i familjen. Det beror ju på hur gamla barnen är, hur många måltider som äts hemma mm. Det spelar ju också in vad man räknar in i matkostnad, bara mat eller allt som köps i livsmedelsaffären? Räknas t ex hämtmat och ev restaurangbesök, eller bara mat som lagas hemma?

Det hade varit mer intressant och lättare att jämföra budgeten för en portion mat.
Citera
2023-10-22, 19:23
Medlem
killdozer666s avatar
Riksnormen för försörjningsstöd ligger på 4620 kr för en ensamstående. Då funkar inte en matbudget på 3500 kr. Man får sänka sin standard på mat helt klart.

Jobbar man och kan lägga mer pengar på mat skulle jag nog tro att 3500 kr är rätt lågt räknat vad folk betalar för mat, oavsett om man bara äter hemlagat eller även ute ibland.

Själv försöker jag hålla matkontot under 2500 och tycker inte det är vidare svårt för jag köper billigt, storpack, sista datum osv. Dock har all bra mat ökat så jag planerar verkligen mathandlingen noga nu, går inte bara till affären och väljer vad jag är sugen på utan kollar alltid erbjudanden osv. Vissa livsmedel har jag dragit ner drastiskt på eller slutat helt med.
Citera
2023-10-22, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Den gränsen drog du enbart för att du själv ligger där?

Vilken märklig inställning du har.

Men lilla flicka, vad äter du? en macka om dagen och 5st köttbullar? väger under 55kg ?

Enligt konsumentverket kostar maten nu för 1 vuxen 3630 kr per person om allt är hemlagat.

Min siffra är lägre dessutom.
Vad vill du med ditt inlägg?
Har du dålig ekonomi? Är du undernärd? Vad är problemet menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in