Citat:
Ursprungligen postat av
bridgeblandning
Gör man ett aktivt val att lägga mer pengar på mat så visst. Många lägger dock stora summor på halvfabrikat och hämtmat av ren lättja. Bra mat behöver dessutom inte vara dyr.
Vi lagar för de mesta nästan allt från grunden. Inga helfabrikat, och sällan några halvfabrikat. Dels sparar det mycket pengar, men sedan blir det även mycket godare (och, inbillar jag mig, mindre onyttigt). Jobbar med rena råvaror som ren färsk fisk, färskt viltkött, färskt odlat kött, färska grönsaker. Inga färdiga produkter (som färdiga köttbullar), och i princip aldrig fryst.
Det skall vara gjort från grunden, färskt, och helst så närproducerat som möjligt (och om inte närproducerat så köper vi främst svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt). Att överleva på bra mat är inte dyrt, men vi gillar att köpa god fiskar/skaldjur som tyvärr kostar lite mer (som tex piggvar, slätvar, hälleflundra, havskräftor, svensk hummer, pilgrimsmusslor, etc) och bra viltkött när så är säsong för det (kostar mer än vanligt odlat kött som ko, gris, och kyckling).
För oss är mat mer än enbart näringsrik överlevnad. Det har med smak, god matkultur, njutning och upplevelser att göra. Sådant är viktigt att försöka få in även i vardagen, när så är möjligt, tycker jag.