2023-10-30, 10:01
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Vad äter du för 1800 kr i månaden?
Helt vanlig mat. Gillar husmanskost. En del vegetariska rätter blir det också. Köper aldrig halv- eller helfabrikat.
Citera
2023-10-30, 10:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Gör man ett aktivt val att lägga mer pengar på mat så visst. Många lägger dock stora summor på halvfabrikat och hämtmat av ren lättja. Bra mat behöver dessutom inte vara dyr.

Vi lagar för de mesta nästan allt från grunden. Inga helfabrikat, och sällan några halvfabrikat. Dels sparar det mycket pengar, men sedan blir det även mycket godare (och, inbillar jag mig, mindre onyttigt). Jobbar med rena råvaror som ren färsk fisk, färskt viltkött, färskt odlat kött, färska grönsaker. Inga färdiga produkter (som färdiga köttbullar), och i princip aldrig fryst.

Det skall vara gjort från grunden, färskt, och helst så närproducerat som möjligt (och om inte närproducerat så köper vi främst svenska råvaror i så stor utsträckning som möjligt). Att överleva på bra mat är inte dyrt, men vi gillar att köpa god fiskar/skaldjur som tyvärr kostar lite mer (som tex piggvar, slätvar, hälleflundra, havskräftor, svensk hummer, pilgrimsmusslor, etc) och bra viltkött när så är säsong för det (kostar mer än vanligt odlat kött som ko, gris, och kyckling).

För oss är mat mer än enbart näringsrik överlevnad. Det har med smak, god matkultur, njutning och upplevelser att göra. Sådant är viktigt att försöka få in även i vardagen, när så är möjligt, tycker jag.
Senast redigerad av peterpanp 2023-10-30 kl. 10:26.
Citera
2023-10-30, 16:24
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Frågan var om du äter mest ute på restaurang, eller köper du mest med dig take away och äter hemma?
Aha, nej jag unnar mig främst på onsdagar och fredagar/lördagar med takeaway. Inte ofta det blir något på söndagar dock.

Citat:
Ursprungligen postat av canadagoosis
OKEY det här förklarar varför det inte finns nästan aldrig mer mat med kort datum för 50%
Tills för halvår sen fanns alltid massor. Misstänkt ni som jobbar och chefer fular er och tar
grejjerna. Det här ska jag tipsa updrag granskning om. Vi kunder ska ha rätt köpa mat
billigt på sista datum som förr. Det exister knappt mer fan. Man blir arg. Ni borde ändå
få mat prisvärt med personalrabatt. Men det här är fel.
Det som är på sista datum ska vi kunder få chansen köpa billigare, inget ni ska ta hem gratis fan.

Hmm du besöker nog fel butik i sådana fall, vi har 50%-lappar på varor dagligen. Många butiker kör tyvärr på 25-30% numera vilket är tråkigt. Lidl är ju en sådan affär som kör på sådana prissättningar.

Nu förstod du tyvärr fel. Självklart ska kunden ha chans att köpa varan för 50% först, om det finns 50%-lapp, men går varan ut ur datum så tar jag gladeligen hem det om det är något gott. Som idag t.ex: fick hem 4 liter Brämhults Apelsinjuice
Senast redigerad av MachineHeadXXX 2023-10-30 kl. 16:26.
Citera
2023-10-30, 17:14
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Aha, nej jag unnar mig främst på onsdagar och fredagar/lördagar med takeaway. Inte ofta det blir något på söndagar dock.

Inget moraliserande, men det blir ju rätt dyrt (och/eller dåligt matkvalitet) i längden med take away 3-4 dagar i veckan. Det är i princip Take Away varannan dag.
Citera
2023-11-17, 08:21
Medlem
Blir för mig ca 2000 per månad i matkostnader utav 10 tusen inkomster. Varrierar mellan köttfärs, falukorv, grillkorv, fiskpinnar, köttbullar och kyckling. Skulle aldrig ha råd med en finare köttbit. Äter inte frukost varje dag och har heller inte råd med mellanmål. Ensamstående mamma. Ammar fortfarande dottern och är mammaledig men kommer få större budget när jag kan gå tillbaka till jobbet.

Edit: Äter ute en gång i månaden då jag bor lite utanför stan och bussarna inte går så ofta dit jag bor så blir ibland fast i stan och känner mig för hungrig för att vänta tills jag kommer hem. Något måste jag kunna unna mig ibland också.
Citera
2023-11-17, 13:41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymphonia
Blir för mig ca 2000 per månad i matkostnader utav 10 tusen inkomster. Varrierar mellan köttfärs, falukorv, grillkorv, fiskpinnar, köttbullar och kyckling. Skulle aldrig ha råd med en finare köttbit. Äter inte frukost varje dag och har heller inte råd med mellanmål. Ensamstående mamma. Ammar fortfarande dottern och är mammaledig men kommer få större budget när jag kan gå tillbaka till jobbet.

Edit: Äter ute en gång i månaden då jag bor lite utanför stan och bussarna inte går så ofta dit jag bor så blir ibland fast i stan och känner mig för hungrig för att vänta tills jag kommer hem. Något måste jag kunna unna mig ibland också.

Nu skall jag inte lägga mig i, men även om du är ensamstående så bidrar inte pappan till underhållet och matkostnaderna?

Tips om bra prisvärt och nyttigt mellanmål är en burk makrill i tomatsås. Lägg det på en bit grovt (ej sött) knäckebröd och du har ett perfekt mellanmål!

Köper du halvfabrikat, som färdiga fiskpinnar och färdiga köttbullar, så är tipset att göra de själv. Mycket godare, nyttigare och även betydligt billigare.
Citera
2023-11-17, 13:58
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Köper du halvfabrikat, som färdiga fiskpinnar och färdiga köttbullar, så är tipset att göra de själv. Mycket godare, nyttigare och även betydligt billigare.
Plus att vegetariska alternativ är ännu billigare. Man kan välja baljväxter och äta bönbiffar istället för färdigmat som fiskpinnar och köttbullar. Fattigt folk i Sverige borde sluta slentrianköpa cornflakes och falukorv och skaffa sig lite kostlära istället.
Citera
2023-11-17, 14:29
Medlem
Citat:
Nu skall jag inte lägga mig i, men även om du är ensamstående så bidrar inte pappan till underhållet och matkostnaderna?

Tips om bra prisvärt och nyttigt mellanmål är en burk makrill i tomatsås. Lägg det på en bit grovt (ej sött) knäckebröd och du har ett perfekt mellanmål!

Nej det är snarare att han lovat att ta hand om vissa kostnader som han sa att jag kunde lägga ut men sen har han varken betalat det eller pengar jag lånat till honom. Han betalade underhåll i början några månader (2000sek/mån) som var stor summa för mig men har nu slutat och fkassan tar evigheter innan dem handlägger sånna ärenden så står just nu utan underhåll.

Gillar tyvärr inte makrill (eller annan konservfisk) och blir halvfabrikat eftersom jag varken har tid eller energi till att stå o göra allting själv. Köper ofta stora gratängpåsar. De är enkla att bara mikra eller lägga in i ugnen. Är glad att jag enns äter 2 ordentliga mål om dagen även om de kunde vara nyttigare. Ibland gör jag storkok eller paj eller något som jag kan dela upp och lägga i matlådor men blir inte jätteofta.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Cymphonia 2023-11-17 kl. 14:31.
Citera
2023-11-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Plus att vegetariska alternativ är ännu billigare. Man kan välja baljväxter och äta bönbiffar istället för färdigmat som fiskpinnar och köttbullar. Fattigt folk i Sverige borde sluta slentrianköpa cornflakes och falukorv och skaffa sig lite kostlära istället.

Trevlig generalisering och attityd där. Den kommer du säkert långt med i livet.
Personligen kommer jag inte äta vegetariskt men du får gärna försöka tutta in andra om hur bra det är. Jag går bara halvhungrig, överäter kolhydrater eller annat onyttigt istället när jag försökt skära ned på kött. Dessutom är det jävligt gott till skillnad från blad och även om jag hade mer pengar (vilket jag kommer få när jag inte är mammaledig längre) så hade jag fortfarande ätit falukorv.
Vill påpeka att vi också är allätare ifall du inte visste det men håller med att kostlära alltid är bra att ha. Jättefint att du lyfter fram det så att dem som inte kan något om det får mer allmänbildning!
Citera
2023-11-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Hade tråden handlat om hur man klappar flickor medhårs hade min attityd kanske varit annorlunda. Här pratar vi matpriser per person och då hjälper personal austerity och proteinkomplementering bättre än offerkoftan. Knegare, jobbar deltid på golvet inom vården. Men ändå miljonär, då jag har valt bort falukorven och köper råvaror istället.

Att ditt ex inte pröjsar eller att försäkringskassan tar tid på sig, det ligger utanför din kontroll. Men att inse att baljväxt plus sädesslag lika med fullvärdigt protein, det ligger inom räckhåll för oss alla.

Ja och jag skrev ju mina ungefärliga kostnader för mat och vad jag handlade som tråden handlar om. Sedan om någon frågar o jag svarar på det är det väl inget fel? Ser inte mig själv som offer och du får gärna ha dina åsikter men kan sluta lägga ord i mun på andra. Jag har aldrig sagt att det är otillräckligt kostmässigt att vara vegetarian men för mig personligen är det inte tillräckligt. Förstår du inte skillnaden? Du får gärna köpa baljeväxter och annat vegetariskt om du nu vill det men om jag velat vara vegetarian hade jag bestämt det själv och inte för att någon sa åt mig på flashback med taskig attityd. Du får gärna ha taskig attityd men förvänta dig inte att folk ska tycka om det eller vara trevliga tillbaka.
Citera
2023-11-17, 17:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymphonia
Nej det är snarare att han lovat att ta hand om vissa kostnader som han sa att jag kunde lägga ut men sen har han varken betalat det eller pengar jag lånat till honom. Han betalade underhåll i början några månader (2000sek/mån) som var stor summa för mig men har nu slutat och fkassan tar evigheter innan dem handlägger sånna ärenden så står just nu utan underhåll.

Gillar tyvärr inte makrill (eller annan konservfisk) och blir halvfabrikat eftersom jag varken har tid eller energi till att stå o göra allting själv. Köper ofta stora gratängpåsar. De är enkla att bara mikra eller lägga in i ugnen. Är glad att jag enns äter 2 ordentliga mål om dagen även om de kunde vara nyttigare. Ibland gör jag storkok eller paj eller något som jag kan dela upp och lägga i matlådor men blir inte jätteofta.

Edit: stavfel

Det där med att köra halvfabrikat och mikra färdig industritillverkad mat är ingen höjdare. Även om du har barn, så jobbar du inte just nu (om jag uppfattar dig riktigt). Då hinner man laga egen mat från grunden. Sparar enormt med pengar, och nyttigare både för dig, och för din bebis som du ammar.

Nu har detta inte med mat eller matinköp att göra, men gå till ombud och få tvångsbeslut på att pappan till ditt barn tvingas betala för underhållet. Du kan få igenom att det dras direkt från hans arbetsgivares löneutbetalning till dig om han fuskar/slarvar/skiter i det. Det är fan inte rättvist med de farsor som smiter undan. Du har det tufft nog redan som måste göra allt själv. Gör det som prio #1.

Ordnar du det försörjningsstödet som du har rätt till från barnets pappa, så kommer du även har råd att köpa bättre råvaror att laga maten på. Det kommer gynna både dig och erat barn. Bra mat och hälsa är grunden till allt.
Citera
2023-11-18, 08:05
Medlem
För några år sedan var vårt matkonto på 10 000kr/mån. Idag är vi en till vuxen (totalt 3 vuxna och 2 barn) och har ett matkonto på 5-6 000kr/mån.
Det vi ändrat är mindre oxfilé men främst att vi nu handlar allt mat online. Det har gjort en jättestor skillnad för nu planerar vi bättre och köper nästan bara på extrapris och planerar efter det. Det är mycket enklare att se, anpassa sig och planera när man handlar online tycker jag.

Vi äter inte halvfabrikat alls; lagar all mat hemma och äter alldeles för mycket (svenskt) kött. Köper gärna på deliaffären, kött, ost m.m. Trots att man tror att allt lokalproducerat kött där skulle vara jättedyrt så skiljer det sig inte mycket mot affärernas priser nu, men köttet är premiumprodukter.

Vi behöver inte snåla med matkontot egentligen, men det blev en sport att sänka det från 10 000kr till hälften.

Jag håller dock med om att priserna är löjligt höga nu i affärerna. Tyvärr tror jag inte marknaden är sund, det är en hund begraven där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in