Citat:
Ursprungligen postat av
Pomfritttillkorven
jadå, det går jag med på. Men fortfarande har jag inte hört några som går plus mer än de som har fonder. Förutom vad man läser då.
Jag har flera kompisar som jag vet hållt på med aktier, och ingen har pratat om att det varit en plusaffär.
Och det har det inte för mig heller.
Jag har köpt många skitaktier som jag sen sålt. Och nu när jag går in och kollar så har de allra flesta fortsatt sjunka.
Det går att tjäna pengar på enskilda aktier men problemet är att småsparare har en tendens att välja väldigt dåliga aktier. Man gillar aktier med osymmetrisk risk / avkastning som typ forskningsbolag som kan gå upp 1000% men oftast går i konkurs. Man gillar också välkända bolag, man gillar att köpa de största vinnarna och man gillar att köpa de största förlorarna. Framförallt gillar man att köpa bolag som det skrivs mycket om.
All det här leder till problem därför att småsparare inte betraktar alla möjligheter som finns och de dessutom investerar på grunder som inte är ekonomiska (man gillar lotteriaktier, man köper för att man gillar varumärket, man köper för att jaga historisk avkastning osv).
Min portfölj av aktier går ganska bra men jag är väldigt medveten om de vanliga misstagen och försöker undvika dom. Om man ska äga enskilda aktier så måste man hitta på ett sätt att undvika att investera som alla andra småsparare för annars kommer man förlora alla sina pengar i Sinch-liknande bolag.