2023-10-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förlåt men du har fel.

Index visar ett snitt på aktier och det går upp.

Men ett snitt. Du vet nog att om man räknar ut ett medel, säg en meddellön.

Du har en arbetsplats där två stycken tjänar 5 miljoner på ett år. Sen har du 10 andra som tjänar 100000 per år. Tycker du då att medellönen 11 miljoner/12 = 916000:- är en rättvisande bild på vad man tjänar på bolaget?

Säg att du spelar och satsar två miljoner på en av de anställda och får tillbaka dens årsinkomst i vinst.

Då gäller det att du prickar en av de 2 som tjänar mycket.

Alltså 2 stycken av tolv.

Så min undran står kvar. Hur många aktier går i långa loppet plus?

Tror om du tar en aktie på måfå så har du liten chans att just den ska gå bra. De allra flest går åt helvete och bara en liten del av alla håller uppe snittet genom att de går riktigt bra och har stor omsättning.
Citera
2023-10-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ja jo men Har du då köpt en index fond så går du ju plus ändå (om inte de är nån sjuk avgift) :P

Men ja undrade mest på din tidshorisont? Väldig skillnad på att lyckas som daytrader på en dag och att ha ett långsiktigt investerande i aktier tex en tusing i månaden fördelat på några stora kända starka bolag över en 10 års period.

Tycker trådens namn är rätt underlig för nog måste du väl hört talas om någon som tjänat pengar på aktier? Jag har tjänat pengar på aktier iaf så nu har du hört(läst) om någon som gjort det.

Om du är intresserad i ämnet och vill lära dig lite så tycker jag du ska kolla in aktiespararna det är en tidning eller man kanske skulle kalla de en förening. Dom brukar ha rätt bra nybörjar introduktioner och är pedagogiska och lätta att förstå när man är ny

Och orkar du inte lära dig nått eller bryr dig så släng in några kr/mån på tex Investor och låt dom ligga där. Tror du kommer utveckla ett intresse när du ser hur de rör på sig upp eller ner dag för dag.

Absolut. Indexfonder är ju viktade så så länge index fortsätter uppåt i långa loppet, som de alltid gjort så går du plus.

Men bara rycka en aktie på måfå och köra på den i all evighet så ska du nog ha en jäkla tur om du går plus, eftersom jag misstänker att den stora majoriteten aktier går du back på. Finns hur mycket skitbolag som helst.
Citera
2023-10-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Absolut. Indexfonder är ju viktade så så länge index fortsätter uppåt i långa loppet, som de alltid gjort så går du plus.

Men bara rycka en aktie på måfå och köra på den i all evighet så ska du nog ha en jäkla tur om du går plus, eftersom jag misstänker att den stora majoriteten aktier går du back på. Finns hur mycket skitbolag som helst.

Och precis du har ju kört på stora tunga företag så då förstår jag om det gått bra.
Citera
2023-10-28, 21:58
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja och när det gäller att starta ett nytt personbilsföretag från ingenting och genom att satsa på helt ny oprövad teknik finns det förstås mängder av möjligheter att det kan gå fel.
Vid 2019 så var det inte 'från ingenting', Tesla hade redan tillverkat bilar ett bra tag och det största problemet de hade var att de inte hade produktionskapacitet nog för att matcha efterfrågan. Och det satt ihop med att det inte fanns nog med batteritillverkning i hela världen för att öka på produktionen.

Lösningen var att bygga gigafactories, in med råvaror i ena ändan och så rullar det ut bilar ur den andra änden av fabriken. EN gigafactory närapå dubblerade världsproduktionen av litium-jon batterier...

Jag köpte i 2019, men redan 2016 kom det ut artiklar som denna: https://apnews.com/general-news-6ba11f57b5ee420d934ee5868b85c25b
Citera
2023-10-28, 22:02
Medlem
Citat:

Ja om man helt random tar en aktie och håller i den så går de nog åt helvete.

Men om man har lite koll på omvärlden så är det inte speciellt svårt att hitta aktier som du tjänar pengar på. Men man måste sprida riskerna som sagt. Varför ja tog investor som exempel var för att det är ett kännt investmentbolag dvs du köper aktier i ett bolag som köper aktier kan man säga så du får ju massa bolag i en aktie lite som en fond men tänkte att du ville bortse från fonder. Investor kommer aldrig tok rusa och göra dig rik direkt det tar tid men det är ganska bra riskspridning om man måste välja bara en Svensk aktie på börsen
Citera
2023-10-28, 22:12
Medlem
Citat:

Men om man har lite koll på omvärlden så är det inte speciellt svårt att hitta aktier som du tjänar pengar på. Men man måste sprida riskerna som sagt. Varför ja tog investor som exempel var för att det är ett kännt investmentbolag dvs du köper aktier i ett bolag som köper aktier kan man säga så du får ju massa bolag i en aktie lite som en fond men tänkte att du ville bortse från fonder. Investor kommer aldrig tok rusa och göra dig rik direkt det tar tid men det är ganska bra riskspridning om man måste välja bara en Svensk aktie på börsen

Håller med. Bara det inte går som för Kinnevik. Men de kanske repar sig.
Citera
2023-10-28, 22:14
Medlem
Citat:
Men ett snitt. Du vet nog att om man räknar ut ett medel, säg en meddellön.

Du har en arbetsplats där två stycken tjänar 5 miljoner på ett år. Sen har du 10 andra som tjänar 100000 per år. Tycker du då att medellönen 11 miljoner/12 = 916000:- är en rättvisande bild på vad man tjänar på bolaget?

Säg att du spelar och satsar två miljoner på en av de anställda och får tillbaka dens årsinkomst i vinst.

Då gäller det att du prickar en av de 2 som tjänar mycket.

Alltså 2 stycken av tolv.

Så min undran står kvar. Hur många aktier går i långa loppet plus?

Tror om du tar en aktie på måfå så har du liten chans att just den ska gå bra. De allra flest går åt helvete och bara en liten del av alla håller uppe snittet genom att de går riktigt bra och har stor omsättning.

Bättre då att satsa 166,666kr på var och en och få deras årslön

Då har du gått in med 2 mille spridit riskerna och får tillbaka 11 mille! Ganska bra affär.

Orka inte riktigt sätta mig in i ditt exempel så kanske missa nått men lät som en bra deal
Citera
2023-10-28, 22:15
Medlem
Citat:

Jag undrar dock fortfarande hur många av alla aktier som verkligen går upp i längden av alla som finns. Säg en tidsperiod på 15 år.
Citera
2023-10-28, 22:17
Medlem
Citat:
Bättre då att satsa 166*666kr på var och en och få deras årslön

Då har du gått in med 2 mille spridit riskerna och får tillbaka 11 mille! Ganska bra affär.

Orka inte riktigt sätta mig in i ditt exempel så kanske missa nått men lät som en bra deal

ha,ha bra där. Då spelar du ju som en indexfond. Och de håller ju på börsen...eller har gjort ivaf.

Men det jag ville komma fram till är att du nog ska en jäkla tur om du tar ett par aktier på måfå då de flesta går back. Tror jag.

Lätt att bli lurad av index och tro att det är ju bara och ta några aktier...börsen går alltid upp i längden.
Citera
2023-10-28, 22:20
Medlem
Citat:
Jag undrar dock fortfarande hur många av alla aktier som verkligen går upp i längden av alla som finns. Säg en tidsperiod på 15 år.

Om du för 15 år sedan köpte lika mycket på varje börsnoterat bolag så skulle du ha gått plus nu om jag inte tänker helt fel börjar bli lite seg i skallen.

Det skulle vara massor med bolag som gick back men du skulle gå plus totalt sett.

Men jag tror jag förstår hur du menar.

Citat:
ha,ha bra där. Då spelar du ju som en indexfond. Och de håller ju på börsen...eller har gjort ivaf.

Men det jag ville komma fram till är att du nog ska en jäkla tur om du tar ett par aktier på måfå då de flesta går back. Tror jag.

Lätt att bli lurad av index och tro att det är ju bara och ta några aktier...börsen går alltid upp i längden.

Ja det stämmer men som sagt inte så svårt att sortera bort majoriteten av alla skit bolag och högrisk bolag och ta några "ganska" säkra kort och gå plus men på måfå är de dödsdömt
Senast redigerad av johannes89 2023-10-28 kl. 22:23.
Citera
2023-10-28, 23:47
Medlem
Citat:
Om du för 15 år sedan köpte lika mycket på varje börsnoterat bolag så skulle du ha gått plus nu om jag inte tänker helt fel börjar bli lite seg i skallen.

Det skulle vara massor med bolag som gick back men du skulle gå plus totalt sett.

Men jag tror jag förstår hur du menar.

Ja det stämmer men som sagt inte så svårt att sortera bort majoriteten av alla skit bolag och högrisk bolag och ta några "ganska" säkra kort och gå plus men på måfå är de dödsdömt

Mmm det jag tror. Men finns det någon statistik på hur många av alla aktier som håller sig på plus under 15-20 år tex.
Citera
2023-10-28, 23:52
Medlem
Citat:
Mmm det jag tror. Men finns det någon statistik på hur många av alla aktier som håller sig på plus under 15-20 år tex.

Borde gå att få fram antalet. Men avkastningen på dom tillsammans är iaf plus men nu har vi vridit på den här frågan fram och tillbaka så de räcker :P

Men du måste gå med på att folk tjänar pengar på aktier och att titeln är felaktig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in