2023-10-28, 20:00
Avstängd
Krigskabinettet håller nu presskonferens. Andra fasen påbörjad. Flera tusen soldater finns nu inne i Gaza och strider.
Citera
2023-10-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är nog snarare avhållsamhet från tortyr som får fångarna att känna sig bekväma och sjunga som fåglar.

Du får tänka på att många av fångarna verkar vara civila muslimska palestinier som gjort det dom gjort trots att dom vet att det är fel. Det är inte några soldater från al Qassam-brigaden direkt.

Så mycket för gråtandet över civila palestinier..

Dessa antisemiter fann stor glädje i vad de gjorde och de tyckte att de gjorde rätt, inte fel.

Israeler använder inte saft-och-kaka-tekniker under förhör. De är ökända för att vara duktiga på tortyr.
Shin Bet har bla utbildat CIA. Du fattar...

Med "duktiga" menar jag att de lämnar minimalt med skador och att de får information och inte bara desperata lögner. Tortyr används för att det fungerar, tyvärr. Annars skulle fenomenet inte finnas.

De flesta offer bryter ihop. De flesta pratar.

Israelerna torterar folk för mindre saker än en pogrom som planerats i ett år.

Ta av dig dina rosa glasögon.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-10-28 kl. 20:03.
Citera
2023-10-28, 20:03
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Nu var ju inte frågan om regeringen är bunden av tidigare regeringars politik, utan vad Sverige, i utrikespolitiska frågor företrätt av dess nuvarande regering, anser i frågan huruvida Gaza för närvarande är under israelisk ockupation. Dåliga jurister som du använder legalistisk mumbo-jumbo för att dölja att de inte förstår sig på politik.

Jag noterar att du i och med detta medger att du har fel om de folkrättsliga och konstitutionella frågor vi ”diskuterat” (dvs jag visat och förklarat källor och du ljugit) och att du nu istället vill föra en diskussion om politik.

Jag är dock inte intresserad av en öppen diskussion om politik med en fanatisk rasist som bär avog sköld mot fäderneslandet (googla betydelsen), i den mån den diskussionen alls ligger inom trådämnet, så du får ta den med någon annan.
Citera
2023-10-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jag tror som du. Hela Israel är fyllt av vrede. IDF kommer göra sitt arbete i sin takt. Gaza är ingen hälsosam plats att vara i. Snart (år) är Gaza-remsan bara 2/3 beboligt. Humanitära korridorer kommer upprättas till söder. Jag tror det kommer ske.

Ni har båda helt rätt. Israel har inte något annat val än att totalt krossa Hamas och andra jihadister i Gaza, liksom Hezbollah, samt se till att det blir regimskifte i Iran om Israel ska överleva som judisk stat.

Degradering av fiendens militära förmågor och avskräckning genom överlägsen militär styrka OCH vilja att utnyttja denna är det enda som fungerar i Mellanöstern.
Citera
2023-10-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Dessa antisemiter fann stor glädje i vad de gjorde och de tyckte att de gjorde rätt, inte fel.

Israeler använder inte saft-och-kaka-tekniker under förhör. De är ökända för att vara duktiga på tortyr.
Shin Bet har bla utbildat CIA. Du fattar...

Med "duktiga" menar jag att de lämnar minimalt med skador och att de får information och inte bara desperata lögner. Tortyr används för att det fungerar, tyvärr. Annars skulle fenomenet inte finnas.

De flesta offer bryter ihop. De flesta pratar.

Israelerna torterar folk för mindre saker än en pogrom som planerats i ett år.

Ta av dig dina rosa glasögon.

Av de 3 förhör jag har sett så har det det framförts klagan om att agerandet är fel, fel enligt islam och mänsklig moral.

Ingen av dessa 3 verkar ha lidit någon skada, tvärtom så verkar dom vara vid god vigör och knappast skräckslagna eller liknande.

Du får gärna komma med källor för att leda din tes i bevis istället för att be mig att ta av mig några rosa solglasögon.
Pinsamt svar, tvi…
Citera
2023-10-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Kaseem Hamade med sin propalestinska underton.

Han tror att detta blir likt 2006🤣

Han verkar inte förstå att Israel drabbats av sin största massaker sedan Förintelsen. Israel kommer att jämna Gaza med marken. Hamas kommer att utplånas. Egyptien kommer att vara tvungna att öppna gränsen. Det är andra tider nu Hamade.

https://www.expressen.se/kronikorer/kassem-hamade/tre-scenarier-framtiden--i-gaza-om-hamas-faller/

Otroligt dålig artikel.
Den är på samma nivå som de sämsta inläggen i denna tråd.

Han fattar ju nada

Hamas har iscensatt en pogrom den 7/10.

Den största i Israels historia.

Fattar man inte hur djupt denna pogrom skär i den judiska folksjälen, ska man inte debattera om detta krig överhuvudtaget.
Citera
2023-10-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Av de 3 förhör jag har sett så har det det framförts klagan om att agerandet är fel, fel enligt islam och mänsklig moral.

Ingen av dessa 3 verkar ha lidit någon skada, tvärtom så verkar dom vara vid god vigör och knappast skräckslagna eller liknande.

Du får gärna komma med källor för att leda din tes i bevis istället för att be mig att ta av mig några rosa solglasögon.
Pinsamt svar, tvi…

Det är ju det som är poängen. Israeler lämnar sällan spår när de torterar.

Dessa killar har garanterat torterats.
Citera
2023-10-28, 20:22
Avslutad
Detaljerad genomgång av hur pallywood fungerar i praktiken:

*Placera en stenkastare tillsammans med ett crew av ambulanspersonal, journalister och statister som instruerats att skrika.

*När han väl provocerat tillräckligt kommer medicinpersonalen till undsättning och kameran går.

*Dokumentera händelsen. Vädja till Väst om pengar Hamas kan roffa åt sig för tunnelbygge och utrotning av judar. Skyll allt på der ewige jude också.

https://twitter.com/AbuAliEnglishB1/status/1718160939290157448
Citera
2023-10-28, 20:38
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Jag betvivlar inte att det är som du säger, men hur kunde Sverige 2014 erkänna Palestina som stat om det klassas som ockuperat område? Eller påverkar inte det?

Jag är inte spydig eller sarkastisk, utan genuint intresserad.

Jag, och skulle jag tro de flesta som har mer än ytlig svensk utbildning i folkrätt och som inte är ideologiska propalestinier, anser att regeringen gjorde fel.

En grundläggande förutsättning (bland flera) för att erkänna en stat är att den kontrollerar sitt territorium. Det är förstås inte en absolut regel och man måste inte kontrollera hela territoriet, men att inte kontrollera något av sitt territorium? Det har Sverige aldrig någonsin varit i närheten av att ens överväga att erkänna.

Regeringen körde över UDs tjänstemannakår och de påstått borgerliga partierna samt SD i denna fråga med de huvudsakliga motiveringarna, som jag förstått det utan att djupdyka i saken, att det var en angelägen politisk signal och att om Sverige gick före så skulle säkert en hel massa andra länder följa efter (typ).

Beslutet var folkrättsligt helt åt helvete och ur svenskt intresse helt åt helvete. Vi framstod i EU-perspektiv som kompletta pajasar.

Det formellt rätta vore kanske att ta tillbaka erkännandet men regeringen har inte velat göra det eftersom man inte vill att så grundläggande frågor i utrikespolitiken som vilka länder vi som land erkänner skall ändras bara för att vi byter regering. Historiskt har de stora partierna sett till att vara överens om vilka länder Sverige skall erkänna och man har mig veterligen aldrig gjort blockskiljande politik av det (jag har inte kollat hur det svenska erkännandet av sovjets annekterande av baltstaterna efter andra världskriget gick till och hur högerpartiet ställde sig till detta så jag får reservera mig på den punkten). Jag tycker regeringen har rätt i sin bedömning.

De ockuperade territorierna har en lite speciell ställning eftersom de enligt säkerhetsrådet och ett enigt världssamfund tillhör det palestinska folket och ”kommer att tillhöra en palestinsk stat”. Annars är territorier som inte tillhör någon stat, s.k. terra nullius (ingens land), möjliga att annektera genom ockupation. Det var terra nullius man ofta hävdade under kolonisation (inte alltid dock). Några sådana territorier finns inte längre i världen annat än små fläckar (Antarktis är ett specialfall) men de kan kanske uppstå när en stat kollapsar och det inte finns något ställningstagande från världssamfundet. Det var därför det blev bråttom för säkerhetsrådet och generalförsamlingen att fort som attan konstatera att territorierna som ingått i staten Somalia när den kollapsade på 1990-talet inte utgjorde terra nullius.

Tack för att du tydliggjorde att din fråga var uppriktig.
Senast redigerad av MrEGrey 2023-10-28 kl. 20:47.
Citera
2023-10-28, 20:48
Medlem
Polispotatiss avatar
Elon Musk hörde det Palestinska folket och ska nu koppla upp StarLink till hjälporganisationer i Gaza. Elon är ju för underbar, vilken makt han besitter ändå.

https://twitter.com/elonmusk/status/1718224153474388433?t=tKRzS_1B-Nm_fS4Z8upNnQ&s=19

Israel säger att dom ska förhindra Elon Musk till att koppla upp StarLink. Haha vad fan händer, kriget börjar bli en meme.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM9xpJ/israel-gaza-liverapportering-om-kriget-mellan-hamas-och-israel
Senast redigerad av Polispotatis 2023-10-28 kl. 21:09.
Citera
2023-10-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Ni har båda helt rätt. Israel har inte något annat val än att totalt krossa Hamas och andra jihadister i Gaza, liksom Hezbollah, samt se till att det blir regimskifte i Iran om Israel ska överleva som judisk stat.

Degradering av fiendens militära förmågor och avskräckning genom överlägsen militär styrka OCH vilja att utnyttja denna är det enda som fungerar i Mellanöstern.

Iran är ett väldigt stort problem. Eller så här. Mullorna i Iran är ett väldigt stort problem. Som en ondska.

Det är inte ens 100 år sedan förintelsen. Och myten fortlever. På svenska gator vandrar det människor som vill judarna ont.

Så kan vi inte ha det.
Citera
2023-10-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Otroligt dålig artikel.
Den är på samma nivå som de sämsta inläggen i denna tråd.

Han fattar ju nada

Hamas har iscensatt en pogrom den 7/10.

Den största i Israels historia.

Fattar man inte hur djupt denna pogrom skär i den judiska folksjälen, ska man inte debattera om detta krig överhuvudtaget.

Jag tycker du har en bra poäng i den vrede som finns hos många. Vrede, inte bara hos judarna. Hamas är terror. Israel har all rätt att försvara sig. Och de försvarar sig mot Hamas.

Vi får hoppas att det inte sprider sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in