Citat:
Ursprungligen postat av
Slutforvaring
Jag betvivlar inte att det är som du säger, men hur kunde Sverige 2014 erkänna Palestina som stat om det klassas som ockuperat område? Eller påverkar inte det?
Jag är inte spydig eller sarkastisk, utan genuint intresserad.
Jag, och skulle jag tro de flesta som har mer än ytlig svensk utbildning i folkrätt och som inte är ideologiska propalestinier, anser att regeringen gjorde fel.
En grundläggande förutsättning (bland flera) för att erkänna en stat är att den kontrollerar sitt territorium. Det är förstås inte en absolut regel och man måste inte kontrollera hela territoriet, men att inte kontrollera något av sitt territorium? Det har Sverige aldrig någonsin varit i närheten av att ens överväga att erkänna.
Regeringen körde över UDs tjänstemannakår och de påstått borgerliga partierna samt SD i denna fråga med de huvudsakliga motiveringarna, som jag förstått det utan att djupdyka i saken, att det var en angelägen politisk signal och att om Sverige gick före så skulle säkert en hel massa andra länder följa efter (typ).
Beslutet var folkrättsligt helt åt helvete och ur svenskt intresse helt åt helvete. Vi framstod i EU-perspektiv som kompletta pajasar.
Det formellt rätta vore kanske att ta tillbaka erkännandet men regeringen har inte velat göra det eftersom man inte vill att så grundläggande frågor i utrikespolitiken som vilka länder vi som land erkänner skall ändras bara för att vi byter regering. Historiskt har de stora partierna sett till att vara överens om vilka länder Sverige skall erkänna och man har mig veterligen aldrig gjort blockskiljande politik av det (jag har inte kollat hur det svenska erkännandet av sovjets annekterande av baltstaterna efter andra världskriget gick till och hur högerpartiet ställde sig till detta så jag får reservera mig på den punkten). Jag tycker regeringen har rätt i sin bedömning.
De ockuperade territorierna har en lite speciell ställning eftersom de enligt säkerhetsrådet och ett enigt världssamfund tillhör det palestinska folket och ”kommer att tillhöra en palestinsk stat”. Annars är territorier som inte tillhör någon stat, s.k. terra nullius (ingens land), möjliga att annektera genom ockupation. Det var terra nullius man ofta hävdade under kolonisation (inte alltid dock). Några sådana territorier finns inte längre i världen annat än små fläckar (Antarktis är ett specialfall) men de kan
kanske uppstå när en stat kollapsar och det inte finns något ställningstagande från världssamfundet. Det var därför det blev bråttom för säkerhetsrådet och generalförsamlingen att fort som attan konstatera att territorierna som ingått i staten Somalia när den kollapsade på 1990-talet inte utgjorde terra nullius.
Tack för att du tydliggjorde att din fråga var uppriktig.