2023-10-28, 18:01
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Nej, det framgår inte av protokollet. Visa var det framgår eller knip igen käften.

Regeringspartiet Liberalernas partisekreterare Gulan Avci förklarade nyss följande på Twitter/X.

"Det stämmer inte att Israel ockuperar Gaza, har startat detta vidriga krig eller förtrycker palestinier. Det är Hamas som står för all denna ondska. Israel har en skyldighet att försvara sitt folk mot terrorism. Det är Hamas som står i vägen för en tvåstatslösning. Inte Israel!"

Skall man behöva lära dig grammatik på grundskolenivå nu också? Jag trodde du var svensk och förstod inte att du lärt dig svenska genom SFI.

Utrikesministern uttalar att Israel har ansvar som ockuperande makt, inte att Israel kommer att ha ansvar som ockuperande makt.

På svenska är ”har” en presensform som alltså beskriver något som föreligger när talaren talar. På svenska är ”kommer att” en futurumform som alltså beskriver något som inte föreligger när talaren talar men som kommer att föreligga senare. Om man inte klarar av att skilja på presens och futurum så är man nog en sådan person som helst bör bära hjälm inomhus, det kanske är där ditt huvudproblem (förstår du skämtet här?) föreligger?

Titta här vad utrikesministern säger (du kan ljuda när du läser om det behövs).

”Anf. 14 Utrikesminister TOBIAS BILLSTRÖM (M) replik:

Fru talman! Regeringen har genomgående uppmanat båda sidor att respektera den internationella humanitära rätten och inte minst att skydda den civila befolkningen. Enligt den humanitära rätten har Israel som ockupationsmakt därtill en skyldighet att säkerställa humanitärt tillträde och tillgodose civilbefolkningens humanitära försörjning, det vill säga att den har tillgång till mat, vatten, medicin och annat som är nödvändigt för dess överlevnad. Det förtar dock inte Hamas skyldigheter enligt den internationella humanitära rätten, inklusive när det gäller att inte försvåra humanitärt tillträde.”

Utrikesministern säger alltså ”har”. Utrikesministern säger inte ”kommer att ha”. Det betyder att talaren, utrikesministern, uttalar sig om hur läget är när han talar, dvs att Israel då, innan man på nytt invaderar Gaza vilket man ju ännu inte gjort, har skyldigheter som ockupationsmakt. Hade utrikesministern talat om att Israel kommer att ha det först när man invaderat Gaza på nytt så hade utrikesministern sagt något om denna kommande invasion, vilket han enligt protokollet inte gjorde, och talat i futurum, vilket han enligt protokollet inte gjorde.

Till och med en person med sådana utmaningar när det gäller språk som du flera gånger visat dig ha måste rimligen förstå detta, annars är det nog tillbaka till pekböcker och mjuka leksaker för dig.

Gulan Avci är mycket riktigt partisekreterare för ett av riksdagens minsta partier, men hon är fortfarande inte företrädare för Sverige. Som jag redan sagt är det i frågor som dessa regeringen som företräder Sverige, i första hand genom statsministern eller utrikesministern eller, i FN-sammanhang, FN-ambassadören.

En källa som visar att någon av dessa sagt att Sverige inte längre ser Gaza som ockuperat territorium vore väl enkelt för dig att skaka fram eftersom du så envist hävdar att det är så Sverige ser på saken.

För du sitter väl inte och ljuger nu igen?
Citera
2023-10-28, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
En bra fråga,

Varför anföll inte hela Hamas och Hezbollah samtidigt och dödade tiotusentals israelere?

Min gissning är att det här gick bättre än vad dom gissade att det skulle göra, därför så anföll man med 1500-2000st som kunde offras.

Min gissning.

Min gissning är att samarbetet mellan Hizbollah och Hamas är typ noll. Jag tror inte det finns något överhuvudtaget. Det är liksom två brottssyndikat som tävlar om samma resurser. Det här snacket att de har samband tror jag helt enkelt inte finns. De råkar dela uppfattningen om att döda judar, det är det bästa man kan göra i livet. Narrativet att de samarbetar drivs delvis av Israel som tjänar på detta då hotet ”känns” större än vad det egentligen är.

De skjuter så in i helvete nu. Jag tror inte Israel kommer backa. Tvärtom. Väst kommer hävda att de följer ”reglerna”. De försvarar ju sig! De har rätt! (Vilket de har).

Hizbollah kommer få så j-a ont om de anfaller. För då kommer USA att försvara Israels norra gräns. En två kilometer djup zon har nu bildats. Inte hälsosamt att vistas i den. Hizbollah kommer att misslyckas oavsett hur eller hur länge de försöker.

Vad händer då? Israel kommer att ha försvarat sin norra gräns.

Sverige borde skicka stöd om Israel hör av sig. Inte för att jag tror att de behöver det men det vore snyggt om regeringen hörde av sig. Delvis för att förbättra relationen till Israel. 🤷🏼‍♂️
Citera
2023-10-28, 18:17
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Sverige borde skicka stöd om Israel hör av sig. Inte för att jag tror att de behöver det men det vore snyggt om regeringen hörde av sig. Delvis för att förbättra relationen till Israel. 🤷🏼‍♂️

Vilken nytta skulle det för svensk del vara att förbättra relationen med Israel genom att skicka stöd? Jag säger inte emot dig och jag förstår hur det skulle vara till fördel för Israel, jag bara undrar över hur du tänker att det skulle vara till fördel för Sverige.
Citera
2023-10-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Vilken nytta skulle det för svensk del vara att förbättra relationen med Israel genom att skicka stöd? Jag säger inte emot dig och jag förstår hur det skulle vara till fördel för Israel, jag bara undrar över hur du tänker att det skulle vara till fördel för Sverige.

Relationen mellan Israel och Sverige går fram och tillbaka beroende på regering. Har varit svajig/förstörd pga Sveriges relation till, åh, vad sägs om att krypa för mullorna i Iran? Bara ett exempel.

Det vore bra om Sverige ännu mer tog ställning på Israels sida. Jag tror inte att det gynnar Sverige att vara neutrala här. Dessutom håller ju de flesta med. 🤷🏼‍♂️

Dock tror jag inte att Ulf orkar med denna kamp också. Men han får ju bajsmacka på bajsmacka. Tar ju liksom aldrig slut! Stackarn. Kan inte vara enkelt. Han är inte direkt någon landsfader. Men nu ville han ju bli politiker så han får ju jobba nu. Han får vila sen!
Citera
2023-10-28, 18:43
Medlem
Tillfångatagen Hamas-terrorister snackar så in i h-e.
Mitt i eländet är det fascinerande att se vilken extrem disciplin och samarbetsvilja israelerna skapar.

Hamas-terroristerna har namngett flera av sina ledare, de berättar var de gömmer sig och berättar snällt och detaljerat för brotten de begått.

https://youtu.be/U8Ppf4pTzJ0?feature=shared

Som jag har uppfattat det, är Shin Bet-agenter involverade i dessa förhör. Och det är lite förvånande att ingen nyhetskanal tar upp eventuell tortyr.

Det kanske kommer.

Att fångarna blivit snälla och samarbetsvilliga frivilligt, kan vi nog glömma.
Citera
2023-10-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Skall man behöva lära dig grammatik på grundskolenivå nu också? Jag trodde du var svensk och förstod inte att du lärt dig svenska genom SFI.

Utrikesministern uttalar att Israel har ansvar som ockuperande makt, inte att Israel kommer att ha ansvar som ockuperande makt.

På svenska är ”har” en presensform som alltså beskriver något som föreligger när talaren talar. På svenska är ”kommer att” en futurumform som alltså beskriver något som inte föreligger när talaren talar men som kommer att föreligga senare. Om man inte klarar av att skilja på presens och futurum så är man nog en sådan person som helst bör bära hjälm inomhus, det kanske är där ditt huvudproblem (förstår du skämtet här?) föreligger?

Titta här vad utrikesministern säger (du kan ljuda när du läser om det behövs).

”Anf. 14 Utrikesminister TOBIAS BILLSTRÖM (M) replik:

Fru talman! Regeringen har genomgående uppmanat båda sidor att respektera den internationella humanitära rätten och inte minst att skydda den civila befolkningen. Enligt den humanitära rätten har Israel som ockupationsmakt därtill en skyldighet att säkerställa humanitärt tillträde och tillgodose civilbefolkningens humanitära försörjning, det vill säga att den har tillgång till mat, vatten, medicin och annat som är nödvändigt för dess överlevnad. Det förtar dock inte Hamas skyldigheter enligt den internationella humanitära rätten, inklusive när det gäller att inte försvåra humanitärt tillträde.”

Utrikesministern säger alltså ”har”. Utrikesministern säger inte ”kommer att ha”. Det betyder att talaren, utrikesministern, uttalar sig om hur läget är när han talar, dvs att Israel då, innan man på nytt invaderar Gaza vilket man ju ännu inte gjort, har skyldigheter som ockupationsmakt. Hade utrikesministern talat om att Israel kommer att ha det först när man invaderat Gaza på nytt så hade utrikesministern sagt något om denna kommande invasion, vilket han enligt protokollet inte gjorde, och talat i futurum, vilket han enligt protokollet inte gjorde.

Till och med en person med sådana utmaningar när det gäller språk som du flera gånger visat dig ha måste rimligen förstå detta, annars är det nog tillbaka till pekböcker och mjuka leksaker för dig.

Gulan Avci är mycket riktigt partisekreterare för ett av riksdagens minsta partier, men hon är fortfarande inte företrädare för Sverige. Som jag redan sagt är det i frågor som dessa regeringen som företräder Sverige, i första hand genom statsministern eller utrikesministern eller, i FN-sammanhang, FN-ambassadören.

En källa som visar att någon av dessa sagt att Sverige inte längre ser Gaza som ockuperat territorium vore väl enkelt för dig att skaka fram eftersom du så envist hävdar att det är så Sverige ser på saken.

För du sitter väl inte och ljuger nu igen?

Det är vanligt att jurister gillar att vränga ord. Du är en parodi på en sådan jurist, men det ändrar inte det förhållandet att Billström uttalade sig om vilka skyldigheter som Israel har som ockupationsmakt OM det skulle gå in med trupp och återockupera Gaza.

Billström opponerade sig under debatten inte mot vad Liberalernas utrikespolitiska talesperson Joar Forssell mycket tydligt uttryckte, nämligen att påståenden om att Israel ockuperar Gaza är falska. Om den nuvarande svenska regeringen hade haft en annan uppfattning än Joar Forssell, så skulle Billström givetvis under debatten ha klargjort att Joar Forssell enligt regeringen har fel. Det gjorde inte Billström.

Sverige anser som sagt inte att Gaza i dagsläget är ockuperat av Israel. Om Sverige hade haft den uppfattningen, så skulle det ha kommit till uttryck i officiella dokument. Något sådant finns inte. Att den tidigare regeringen, som bestod av politiker från s och mp (sista året bara av politiker från s eftersom mp lämnade regeringen) som sympatiserade med Hamas, har hävdat något annat säger inget om Sveriges nuvarande uppfattning.

Förstår du inte hur tokigt du resonerar?
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-28 kl. 19:00.
Citera
2023-10-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Det är riktigt svårt att se hur detta kommer utvecklas.

Enligt en expert har ”det gamla MÖ” kommit tillbaka nu. Enligt honom finns det tio (!) olika stater/fraktioner/områden som kan komma att blossa upp i MÖ pga det som sker i Israel/Palestina nu. Tom Jordanien nämns. Dvs, Israels östra gräns. 👀

Ja!

Hizbollah/Iran är nog nyckeln tror jag. Så länge det är lugnt där så kommer detta inte att eskalera. Tror jag. 🤔

Men. Historien är full med misstolkningar. Se tex Hamas anfall.
Citera
2023-10-28, 19:20
Medlem
Mindbusinesss avatar
Så agerar Hamas mot palestinierna. Från januari 2023.
”Refugees in Gaza are being displaced to make way for a coastal highway. The Hamas-led government justifies the home demolitions by claiming residents do not "own" their homes in Al-Shati Refugee Camp.”
https://mondoweiss.net/2023/01/palestinian-refugees-in-gaza-are-being-displaced-to-make-way-for-a-coastal-road/
Citera
2023-10-28, 19:21
Medlem
Inte ett ljud från Bisan Owda på 24 timmar. Är hon död?
Citera
2023-10-28, 19:23
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
En bra fråga,

Varför anföll inte hela Hamas och Hezbollah samtidigt och dödade tiotusentals israelere?

Min gissning är att det här gick bättre än vad dom gissade att det skulle göra, därför så anföll man med 1500-2000st som kunde offras.

Min gissning.

Hamas plan var väl att trigga Israel att attackera Gaza och att grannländerna sedan skulle gå attackera Israel. Har sett Hamasledare som frågar varför inte övriga arabländer kommer till undsättning
Citera
2023-10-28, 19:24
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Det är vanligt att jurister gillar att vränga ord. Du är en parodi på en sådan jurist, men det ändrar inte det förhållandet att Billström uttalade sig om vilka skyldigheter som Israel har som ockupationsmakt OM det skulle gå in med trupp och återockupera Gaza.

Billström opponerade sig under debatten inte mot vad Liberalernas utrikespolitiska talesperson Joar Forssell mycket tydligt uttryckte, nämligen att påståenden om att Israel ockuperar Gaza är falska. Om den nuvarande svenska regeringen hade haft en annan uppfattning än Joar Forssell, så skulle Billström givetvis under debatten ha klargjort att Joar Forssell enligt regeringen har fel. Det gjorde inte Billström.

Sverige anser som sagt inte att Gaza i dagsläget är ockuperat av Israel. Om Sverige hade haft den uppfattningen, så skulle det ha kommit till uttryck i officiella dokument. Något sådant finns inte. Att den tidigare regeringen, som bestod av politiker från s och mp (sista året bara av politiker från s eftersom mp lämnade regeringen) som sympatiserade med Hamas, har hävdat något annat säger inget om Sveriges nuvarande uppfattning.

Förstår du inte hur tokigt du resonerar?

Det är inte ordvrängeri utan grundläggande grammatik. Du får nog fortsätta i särskolan tills du klarar att behärska tempus lille SD-nasse.

Du ljuger och ljuger som en konsumversion av Goebbels. Den som vill se vad utrikesministern faktiskt sade kan läsa mitt citat istället för dina lögner. Det är inte så svårt att läsa innantill.

Sverige står fast vid den uppfattning man haft sedan 1967, nämligen att Israel olagligen ockuperar de palestinska territorierna. Skulle Sverige ändra sin uppfattning på en sådan punkt så skulle det framgå någonstans, tex i en regeringsförklaring eller ett uttalande i FN eller någon form av regeringsbeslut. Precis som skedde när regeringen Löfven bestämde sig för att erkänna Palestina som en stat. Så ta fram en sådan källa nu istället för att återigen försöka flytta målstolparna din lille klåpare. Det är du som påstår att Sverige anser att det sedan 2005 inte föreligger en ockupation av Gaza, då ligger det på dig att bevisa att Sveriges regering uttryckt detta. Sätt igång eller erkänn att du ljugit.

Jo, regeringen är bunden av tidigare regeringars politik i utrikesfrågor till dess man beslutat om och meddelat annat besked. Är du på riktigt så ofattbart efterbliven att du t.ex. tror att Sverige inte längre erkänner Palestina som en stat bara för att vi bytt regering sedan erkännandet? Hur klarar du dig egentligen i vardagen?
Citera
2023-10-28, 19:24
Avstängd
Kaseem Hamade med sin propalestinska underton.

Han tror att detta blir likt 2006🤣

Han verkar inte förstå att Israel drabbats av sin största massaker sedan Förintelsen. Israel kommer att jämna Gaza med marken. Hamas kommer att utplånas. Egyptien kommer att vara tvungna att öppna gränsen. Det är andra tider nu Hamade.

https://www.expressen.se/kronikorer/kassem-hamade/tre-scenarier-framtiden--i-gaza-om-hamas-faller/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in