2023-10-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tillfångatagen Hamas-terrorister snackar så in i h-e.
Mitt i eländet är det fascinerande att se vilken extrem disciplin och samarbetsvilja israelerna skapar.

Hamas-terroristerna har namngett flera av sina ledare, de berättar var de gömmer sig och berättar snällt och detaljerat för brotten de begått.

https://youtu.be/U8Ppf4pTzJ0?feature=shared

Som jag har uppfattat det, är Shin Bet-agenter involverade i dessa förhör. Och det är lite förvånande att ingen nyhetskanal tar upp eventuell tortyr.

Det kanske kommer.

Att fångarna blivit snälla och samarbetsvilliga frivilligt, kan vi nog glömma.

Det är nog snarare avhållsamhet från tortyr som får fångarna att känna sig bekväma och sjunga som fåglar.

Du får tänka på att många av fångarna verkar vara civila muslimska palestinier som gjort det dom gjort trots att dom vet att det är fel. Det är inte några soldater från al Qassam-brigaden direkt.

Så mycket för gråtandet över civila palestinier..
Citera
2023-10-28, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Hamas plan var väl att trigga Israel att attackera Gaza och att grannländerna sedan skulle gå attackera Israel. Har sett Hamasledare som frågar varför inte övriga arabländer kommer till undsättning

Iran har väl aldrig visat sig från styva linan.😊 Vill Hizbollah ha storstryk igen som 2006?
Citera
2023-10-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, man kan verkligen undra varför Hamas ville palestinierna så illa. Naturligtvis fattade de att detta skulle bli följden och därför är Hamas skyldiga till vartenda dödsoffer i Gaza. Vartenda ett!

Man kan undra om varför, om man utgår ifrån att Hamas är en politisk rörelse. Men jag ser deras olika politiska budskap kryddat med islamism som ett bedrägeri, där idioter älskar att bli blåsta på pengar och tillgångar.

Jag funderar mycket på kriminella klaner och klaners lojaliteter, där de är systemhotande överallt. Jag ser faktiskt noll konsekvenstänk i Hamas agerande, där fördelarna med att gömma sig i tunnlar är nu deras egenhändigt byggda fängelse.

Hamas är ett rövarband som använt folket på Gaza likt vi ser kvinnor från Rumänien tvingas tigga utanför mataffären, eller de kriminella klaner som kommit till Sverige och tömmer välfärdssystemet. Det är bara olika grader av kriminalitet och våldskapital i omfattningen av deras verksamhet. Hamas utnyttjar folk på Gaza som vi ska tycka synd om och ge pengar till. Biståndspengar som de sedan tar hand om.
Citera
2023-10-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mybrotherolof
Inte ett ljud från Bisan Owda på 24 timmar. Är hon död?

Enl uppgift är 2/3 av internationell trafik utslagen i Gaza (alt Gaza city, jag kommer inte ihåg hur det rapporterades).

Musk har lovat bistå med länk till tex sjukhus och dylikt. Blir lite krångel att få in men tids nog lyckas det nog.
Citera
2023-10-28, 19:36
Medlem
Min gissning är att vi ser Iran ta över säkerheten i Palestina. Vi lär se riktig militär ta hand om Palestiniernas säkerhet inom kort.
Israel/USA har spelat konflikten bra men nu gick man overkill.
Tror inte på krig men en mycket jämnare militär balans mellan Israel Palestina
Citera
2023-10-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Hamas plan var väl att trigga Israel att attackera Gaza och att grannländerna sedan skulle gå attackera Israel. Har sett Hamasledare som frågar varför inte övriga arabländer kommer till undsättning

Precis! Men det är ju inte över ännu.

Men det känns ju som om Hizbollah missat sin chans. Känns som Hamas inte talade om för någon alls. Vilka andra skall skjuta? Det finns ju ingen. Iran har ingen gräns mot Israel. Egypten tänker f-n inte blanda sig i. De har gått på pumpen förut! Assad bryr sig inte och vill sitta kvar på sitt brottssyndikat. Libanon är en lame-duck i händerna på Iran. Det ända som finns där är Hizbollah. Och Hizbollah vet vi kommer att förintas så fort de gör över gränsen.

En fråga. Vad har Hizbollah som skjuter ned F16/F35?
Citera
2023-10-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Enl uppgift är 2/3 av internationell trafik utslagen i Gaza (alt Gaza city, jag kommer inte ihåg hur det rapporterades).

Musk har lovat bistå med länk till tex sjukhus och dylikt. Blir lite krångel att få in men tids nog lyckas det nog.

Får hoppas det! Youmna El Sayed har också varit osynlig utom ett litet klipp mest från tidigare reportage https://www.youtube.com/watch?v=zkzuwF51spY&ab_channel=WorldNews
Citera
2023-10-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Kaseem Hamade med sin propalestinska underton.

Han tror att detta blir likt 2006🤣

Han verkar inte förstå att Israel drabbats av sin största massaker sedan Förintelsen. Israel kommer att jämna Gaza med marken. Hamas kommer att utplånas. Egyptien kommer att vara tvungna att öppna gränsen. Det är andra tider nu Hamade.

https://www.expressen.se/kronikorer/kassem-hamade/tre-scenarier-framtiden--i-gaza-om-hamas-faller/

Jag tror som du. Hela Israel är fyllt av vrede. IDF kommer göra sitt arbete i sin takt. Gaza är ingen hälsosam plats att vara i. Snart (år) är Gaza-remsan bara 2/3 beboligt. Humanitära korridorer kommer upprättas till söder. Jag tror det kommer ske.
Citera
2023-10-28, 19:46
Avstängd
Fakta vi måste ta med.

1. Israel har tillåtit att Hamas fått kontrollera gränsen mot Egyptien under årtionden.
2. Hamas under årtionden kunnat bygga ett tunnelsystem utan att Israel gjort något rejält. Förstört ibland några men det är som ett tunnelbanesystem under Gaza. Ett gigantiskt system. Många kilometer.
3. Israel har tillåtit att Hamas smugglat vapen genom Egyptien. Israel har varit alldeles för snälla mot Egyptien. Man kan säga att Egyptien inte följt fredsavtalet utan satt Israel i enorm fara genom att inte göra något försatt hindra smugglingen av vapen.
4. Israel har tillåtit att Hamas högsta ledare få leva lyxliv i Qatar samtidigt som Qatar stött Hamas med 30 miljoner dollar/ månad sedan år tillbaka. Stödet från Qatar till Hamas började 2014. Att Israel tillåtit detta är konstigt.
5. Att palestinier får jobba inne i Israel med alla risker det medför är konstigt. Israel är i vissa fall för snälla.
Citera
2023-10-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Iran har väl aldrig visat sig från styva linan.😊 Vill Hizbollah ha storstryk igen som 2006?

Iran står bakom mycket av eländet som sker i Mellanöstern, man vill vara en regional stormakt.

Nålstick från Hizbollah i Libanon mot Israel må vara en sak men det är inte för inte som Israel bombar landningsbanor i Syrien och att Houthis i Jemen skjuter raketer både mot Israel och amerikanska fartyg i området.
Detta utöver dom attacker som skett mot amerikanska baser i bla Irak där runt 30 amerikanska soldater ådragit sig lättare skador.

Krutdurken verka ha kastats in i lägerelden.
Citera
2023-10-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det är inte ordvrängeri utan grundläggande grammatik. Du får nog fortsätta i särskolan tills du klarar att behärska tempus lille SD-nasse.

Du ljuger och ljuger som en konsumversion av Goebbels. Den som vill se vad utrikesministern faktiskt sade kan läsa mitt citat istället för dina lögner. Det är inte så svårt att läsa innantill.

Sverige står fast vid den uppfattning man haft sedan 1967, nämligen att Israel olagligen ockuperar de palestinska territorierna. Skulle Sverige ändra sin uppfattning på en sådan punkt så skulle det framgå någonstans, tex i en regeringsförklaring eller ett uttalande i FN eller någon form av regeringsbeslut. Precis som skedde när regeringen Löfven bestämde sig för att erkänna Palestina som en stat. Så ta fram en sådan källa nu istället för att återigen försöka flytta målstolparna din lille klåpare. Det är du som påstår att Sverige anser att det sedan 2005 inte föreligger en ockupation av Gaza, då ligger det på dig att bevisa att Sveriges regering uttryckt detta. Sätt igång eller erkänn att du ljugit.

Jo, regeringen är bunden av tidigare regeringars politik i utrikesfrågor till dess man beslutat om och meddelat annat besked. Är du på riktigt så ofattbart efterbliven att du t.ex. tror att Sverige inte längre erkänner Palestina som en stat bara för att vi bytt regering sedan erkännandet? Hur klarar du dig egentligen i vardagen?

Nu var ju inte frågan om regeringen är bunden av tidigare regeringars politik, utan vad Sverige, i utrikespolitiska frågor företrätt av dess nuvarande regering, anser i frågan huruvida Gaza för närvarande är under israelisk ockupation. Dåliga jurister som du använder legalistisk mumbo-jumbo för att dölja att de inte förstår sig på politik.
Citera
2023-10-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Det är inte ordvrängeri utan grundläggande grammatik. Du får nog fortsätta i särskolan tills du klarar att behärska tempus lille SD-nasse.

Du ljuger och ljuger som en konsumversion av Goebbels. Den som vill se vad utrikesministern faktiskt sade kan läsa mitt citat istället för dina lögner. Det är inte så svårt att läsa innantill.

Sverige står fast vid den uppfattning man haft sedan 1967, nämligen att Israel olagligen ockuperar de palestinska territorierna. Skulle Sverige ändra sin uppfattning på en sådan punkt så skulle det framgå någonstans, tex i en regeringsförklaring eller ett uttalande i FN eller någon form av regeringsbeslut. Precis som skedde när regeringen Löfven bestämde sig för att erkänna Palestina som en stat. Så ta fram en sådan källa nu istället för att återigen försöka flytta målstolparna din lille klåpare. Det är du som påstår att Sverige anser att det sedan 2005 inte föreligger en ockupation av Gaza, då ligger det på dig att bevisa att Sveriges regering uttryckt detta. Sätt igång eller erkänn att du ljugit.

Jo, regeringen är bunden av tidigare regeringars politik i utrikesfrågor till dess man beslutat om och meddelat annat besked. Är du på riktigt så ofattbart efterbliven att du t.ex. tror att Sverige inte längre erkänner Palestina som en stat bara för att vi bytt regering sedan erkännandet? Hur klarar du dig egentligen i vardagen?

Jag betvivlar inte att det är som du säger, men hur kunde Sverige 2014 erkänna Palestina som stat om det klassas som ockuperat område? Eller påverkar inte det?

Jag är inte spydig eller sarkastisk, utan genuint intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in