2023-10-28, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Underbart!
Däckhotell, fint ord för att slänga upp dom i en hög. Precis som jag gör bakom garaget.
Hjulinställning: nej dom gör ingen hjulinställning när dom byter dina hjul, korkat att ens tro det.
Kopparpasta: wow du får kopparpasta för 2kr på köpet.

Snacka om att vara grundlurad.
Säg som det är, du vet inte hur man gör något så enkelt ens.

Breaking news! Ta lärdom av denna snubbe!

Herregud vad många tomtar som bor i detta land.
Citera
2023-10-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Guldstjärna till dig! precis så är det, men undrar om TS menar skifta eller byta till vinterdäck, skifta gör man fort hemma. Byta därimot kan man göra hemma fast det krävs ett par st järn och vilja, det får ta sin tid.

Släpp ut luften , spraya med olja , bryt loss däcket från fälgen hissa upp bilen och ta bort brukar vara lite enklare att bryta lös när det sitter fast har gjort så när ventilen gått man får se till att man inte tappar biten som blir kvar av ventilen när man skär bort om man behöver byta.
Citera
2023-10-28, 10:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Men herregud, det tar inte många minuter att skifta till vinterhjul. Byta till vinterdäck är därimot en annan grej som tar tid.
För 99,99% av svenskarna så är skifta och byta och hjul och däck i det här sammanhanget samma sak. Vad resten menar spelar ingen roll.
Citera
2023-10-28, 10:35
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja skratt.. Å de ringer nog bärgaren för en punktering med
Precis, en domkraft vad är det liksom?
Citera
2023-10-28, 11:00
Medlem
bl-gr-ns avatar
Skulle gärna "leja ut" skifta hjulen till en firma, de två ggr per år det måste göras. Fast att lasta i hjulen i bilen till närmaste firma som byter och lagrar däck, är jobbigare än att byta däcken själv.
Har den billigaste Biltema Garagedomkraften (3-5 år gammal) och en Biltema elektrisk hjulbultsdragare.

Hjulbultsdragaren förenklar, skulle skaffat en sådan för längesen om jag visste hur mycket enklare det blev med den. Använder ändå fingrarna och hjulkors... Först resp. sist.
byter däcken utomhus (Carport) så det viktigast av allt, ha ett bra underlag att sitta på... Kartong, frigolit eller en gammal matta.

Fast det är ett svettigt jobb som helst skulle vilja undvikas.
Vore man klokare så skulle man ta ett hjul per dag...
Citera
2023-10-28, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Men ditt dumma fån.
Bilar ska inte vara ekonomiska. En av mina bilar dricker 4 liter per mil.
Tro mig, den är roligare än din lilla bögmobil.

VCerkligen inte, rör sig uppenbarligen om en sådan där bögig jänkare som knappt är rolig framåt som är på tok för gammal, helt efterblivet när man kan haen modern tysk busbil!
Citera
2023-10-28, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mersmoer
Allt handlar inte om pengar heller, vissa gillar inte att andra rör sina bilar. Bara när man själv inte kan

Autism deluxe när det inte räcker att bara tappa det över att någon rör dig!
Citera
2023-10-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Precis, en domkraft vad är det liksom?
Sällan något annat alternativ, domkraft tillför inte så mycket när reservhjul saknas. Få bilar som begåvats med sådant numera. Senast så gick luften ur fortare än jag hann pumpa däcket, då får man tala med assistansservice som i sin tur beställer en bärgare.
Citera
2023-10-28, 12:15
Medlem
WatchItNows avatar
Hehe, köpte bil på 1980-talet och självklart skiftade man däcken själv i de fattiga tiderna. Däcken var pyttesmå 15-tummare även på stora bilar och lika slitna som en iskana. Ett nytt däck kostade 300 kr men det var för dyrt. Man hade navkapslar som kunde lossna i kurvan.

Över till 2000-talet när vi blivit lite rikare och för 300 kr svart fick man däcken skiftade och slapp den värsta smuts som finns, partiklar från vägbanan.

Över till 2020-talet när däcken är 20 tum och ETT inte får plats i bagaget och man knappt kan lyfta det.

Världens tristaste skitigaste svettigaste fattigaste jobb att för hand skifta däck själv och inte något konstigt att det anses bonnigt.
Citera
2023-10-28, 12:31
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag har skiftat mina egna hjul själv sen 2005 och dessförinnan föräldrarnas hjul sedan typ 2000.

Men jag är ju svenska man och man förväntar sig att jag ska vara skötsam och bete mig normalt. Kanske är mer exotiskt när en utlänning beter sig normalt?
Citera
2023-10-28, 12:37
Medlem
Otroligt slött och oekonomiskt att inte byta själv. Att lasta in däck i bilen och åka fram och tillbaka till däckbytarfirma tar i regel mycket längre tid än att byta själv. Dessutom kostar det ca 800:- per säsong. Gör det själv så har du på 10 år tjänat in till en rejäl utlandssemester.
Citera
2023-10-28, 12:59
Medlem
IceEyess avatar
Arbetar själv på BMW och det är förståeligt att folk väljer att lämna in när nyare (åtminstone BMW) kan ha väldigt stora fälgar och breda däck som väger en hel del.

Annat var det på 80-talet då hjulen var avsevärt mindre och lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in