2023-10-28, 13:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Det har absolut ingenting med att skifta hjul att göra. Bilden på den låsta artikeln med mannen på bild arbetandes med sin bil som såklart har en litet klistermärke med svenska flaggan är såklart propaganda och hjärntvätt av massmedia. De vill visa att invandrare såklart är flitiga och sparsamma människor som minsann klarar sig själv medan svennebanan är en latmask som lejer ut jobbet med sina pengar på kredit. Man ser sånt här hela tiden till exempel att någon invandrare fått arbete på den nybyggda anläggningen efter att varit arbetslös i 20år.
PRECIS vad jag tänkte när jag klickade in mig på artikeln. Visar en invandrare med en svensk bil med en svensk flagga som han pillar lite på själv, precis som många svenska gubbar. Signalpolitik är vad det här handlar om.

När det gäller att byta däck så åker jag iväg och får det gjort. Jag bor mitt i stan, har ingen domkraft, har inget bra ställe att stå på och dessutom tycker jag det är rätt tråkigt. Min däckbytarfirma ligger inhyst där jag köpte min bil och medan de gör det så tittar jag på nya bilar och kanske tar en kaffe.

Jag har i min dag bytt tillräckligt med hjul och det handlar inte om att vara "man" eller ej vilket en del vill få det till. Skulle jag göra det så tar det inte långa stunden egentligen.
Citera
2023-10-28, 13:26
Avslutad
Skiftar hjul själv. Passar på att inspektera och rengöra hjulhusen, kika på bromsbelägg osv. Plus att fälgar + däck blir ordentligt rengjorda, åtdragna med rätt moment och inget underrede skadat. Men förstår att framförallt äldre med SUV, som många äldre verkar förtjusta i, betalar för skifte + hotell. Att byta 20-tummare på sin Volvo XC60 med allt vad det innebär är inget projekt för Bosse och Berit, som båda har diskbråck, artros och någon (eller båda) höft opererat.
Citera
2023-10-28, 13:46
Medlem
RostigHinks avatar
Alltid roande att läsa alla dessa som ser ner på oss som låter verkstaden skifta. Små människor. Kör de ens bil?

Jag kan skifta själv om jag vill men när en riktig verkstad jag har förtroende för skiftar dem för 300 spänn är det värt det. De har till och med en momentnyckel. Dessutom behövde TPMS paras om då jag bytt bil, det tog de inget extra för. Hjulen förvarar jag hemma i garaget där jag även har ett skaft med hylsa för efterdragning.
Citera
2023-10-28, 13:56
Medlem
gamlingen66s avatar
Är ju detta som är grejen att man står där i snöslask å blåst å mörker, svär å lever om. Har gjort detta sen min första bil 1986 å tänker inte sluta föränns jag ligger nergrävd.
Citera
2023-10-28, 14:14
Medlem
Bor i villa med garage så jag har förvaring och byter själv. Tar runt 20-30 minuter.

Vad kostar ett däck-hotell per år?

Sen tillkommer ju andra kostnader som man kanske inte tänker på - du måste boka tid för byte och sedan ta dig till däck-hotellet med bilen och stå och vänta = 1-2 timmar förlorad arbetstid.

Anledningen till att jag byter själv är alltså för att jag kan göra det när som helst - kl 20.00 en vardag dagen innan snön ska komma eller i lagom tid på helgen och sen tror jag att däck-hotell blir för dyrt.
Senast redigerad av poiuy1298 2023-10-28 kl. 14:20.
Citera
2023-10-28, 14:22
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Däckhotell, fint ord för att slänga upp dom i en hög.

Ja man ska nog fråga sig om alla hjul i ett däckhotell verkligen är försäkrade i händelse av brand eller stöld.

Jag gissar att många så kallade "däckhotell" slarvar med den saken.
Det lär nog inte vara små försäkringspremier för att förvara hjul till hundratals bilar.
Vet att en firma här i närheten har hjul i förvaring till 1300 bilar.
Citera
2023-10-28, 14:44
Medlem
PerniWhas avatar
Vette faan men efter många år på däckhotell har jag hämtat hem luddorna och byter själv numera.

Jävligt bekvämt att få det gjort av någon annan men meckigt att få en tid som passar även om jag har världens bästa gummijuck.
Citera
2023-10-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Hehe, köpte bil på 1980-talet och självklart skiftade man däcken själv i de fattiga tiderna. Däcken var pyttesmå 15-tummare även på stora bilar och lika slitna som en iskana. Ett nytt däck kostade 300 kr men det var för dyrt. Man hade navkapslar som kunde lossna i kurvan.

Över till 2000-talet när vi blivit lite rikare och för 300 kr svart fick man däcken skiftade och slapp den värsta smuts som finns, partiklar från vägbanan.

Över till 2020-talet när däcken är 20 tum och ETT inte får plats i bagaget och man knappt kan lyfta det.

Världens tristaste skitigaste svettigaste fattigaste jobb att för hand skifta däck själv och inte något konstigt att det anses bonnigt.

Orkar man inte hantera ett vanlig hjul till en personbil är man fan klen....
Citera
2023-10-28, 15:17
Medlem
Det är ganska ovanligt, Skiftar dom själv och då bor jag mitt i stan, det är mycket roande för de som går förbi... Har inte sett någon annan som gör detta under de senaste 10 åren...
Citera
2023-10-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Jag är inte dryg på något sätt, jag stavade fel medans han uttryckte sig fel mellan byta och skifta.

Jag kan inte stava för fem öre men greja kan jag (däremot)
Du förstår mycket väl vad folk menar när de säger byta däck men du måste bara påpeka det i flera inlägg.
Citera
2023-10-28, 15:34
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Bor i villa med garage så jag har förvaring och byter själv. Tar runt 20-30 minuter.

Vad kostar ett däck-hotell per år?

Sen tillkommer ju andra kostnader som man kanske inte tänker på - du måste boka tid för byte och sedan ta dig till däck-hotellet med bilen och stå och vänta = 1-2 timmar förlorad arbetstid.

Anledningen till att jag byter själv är alltså för att jag kan göra det när som helst - kl 20.00 en vardag dagen innan snön ska komma eller i lagom tid på helgen och sen tror jag att däck-hotell blir för dyrt.
Samma här.
Kommer snö och halka lite oplanerat tidigt så fixar man själv att skifta däck till skillnad för de som får panik när däckhotellet har 14 dagars kö.

Dessutom kan man kolla slitage på bromsbelägg och skivor.

Service på firma men då har jag redan koll på bromsarnas status så de inte lurar på ett för tidigt byte av skivor och belägg.
Citera
2023-10-28, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Det skvallrar om att du är dumsnål och efterbliven, vem fan släpar på däck och skit när du kan få hotell, hjulinställning och kopparpasta m.m. direkt hos en däckverkstad...

Du är korkad om du trasslar med det själv!

Det är ju ju så enkelt.
Bilen står ju rätt utanför dörren. Tar 20min.

Jag kan förstå om man är gay eller en liten kvinna. Då vill man inte pyssla med sånt. Eftersom det är jobbigt och slitsamt för dessa lata personer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in