2023-10-28, 13:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag ber om ursäkt.

Slarvig mening av mig.

Jag menar att justeringen folk gärna gör (för att få utsagan gå ihop) är att ignorera Engströms påstående om att vara framme sekunder efter skotten. Istället låter man honom komma fram i lagom tid för att observera LJ.

Och detsamma gäller väl för er som inte tar hänsyn till uppgiften att det är "folk framme" då SE anländer.
Då är det såklart enklare att tänka sig att han misstar sig i sin tidsuppfattning?
Citera
2023-10-28, 13:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och detsamma gäller väl för er som inte tar hänsyn till uppgiften att det är "folk framme" då SE anländer.
Då är det såklart enklare att tänka sig att han misstar sig i sin tidsuppfattning?

Utveckla gärna!

När har jag sagt att folk "inte är framme"?

Jag poängterar enbart den vanliga lösningen hos många i tråden där man låter Engström "snubbla in" precis lagom för att titta åt vänster och se LJ.
Citera
2023-10-28, 14:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det är väl ingen som påstår något annat heller här?

Vad gäller Enerström så är det väl så att han mer passar in på beskrivningen runt om, möjligen.
Men varför ens en person ur vårt kända persongalleri kring MOP och inte en okänd?
Jo, jag har sett det där flera gånger. Man blandar ihop å ena sidan Ålandskvinnans teori om att SE är mördaren och å andra sidan hennes felaktiga uppfattning att det var SE som var i hennes butik på Åland. På det här sättet tycker man sig sedan kunna avfärda även hennes teori som felaktig. I förlängningen handlar det väl om att man vill kunna avfärda teorin om att det var SE som sköt Palme med att teorin skulle typ "ha sitt ursprung i en stråltants fria fantasier". Har för mig att Gunnar Wall körde med det där tveksamma resonemanget också, i något av de senaste avsnitten av podden Palmemordet.
Citera
2023-10-28, 14:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Utveckla gärna!

När har jag sagt att folk "inte är framme"?

Jag poängterar enbart den vanliga lösningen hos många i tråden där man låter Engström "snubbla in" precis lagom för att titta åt vänster och se LJ.

Nej det jag menar är att anhängare av SE-hypotesen gärna lyfter fram dessa 5-6 sekunder som något bevis för att SE ljuger.
Hans uppgifter "om 5-6 sekunder" går ju inte ihop med uppgiften om att det är folk redan framme vid Olof och Lisbeth när han kommer fram.
Det behöver inte vara konstigare än att han misstar sig på tiden.

... och i rollen som vittne då anländer mordplatsen senare och vid runt 60s efter skotten iakttar LJ.. ungefär samtidigt som Lisbeth gör sin iakttagelse av LJ.
Citera
2023-10-28, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Nu när jag läser Walls bok så inser jag att Thomas Pettersson faktiskt är en rikigt usel människa.

När han träffar ME och UG, så säger han att han bara undersöker omständigheterna runt SE, att polisen borde lyssnat mer på honom och så vidare. Jag har full respekt för att en journalist jobbar på det sättet, under falsk förespegling. Men...

Kvällen innan artikeln kommer ut messar TP till UG. Berättar han då vad allt handlat om, vad som är på gång? Nej han säger bara att artikeln ska komma ut, och att hon säkert inte kommer märka något av det. Det fega kräket Thomas Pettersson.

När boken kommer ut får UG en kopia och ett handskrivet brev. Där står det att TP verkligen inte tror WG hade något med mordet att göra. Men är det vad som står i boken? Nej. Det fega kräket Thomas Pettersson.

ME får också ett brev. Det är av ett helt annat slag. Där skriver TP att han vet att hon ljuger och att hon är skyldig svenska folket svar. Det fega kräket Thomas Pettersson.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-10-28 kl. 15:02.
Citera
2023-10-28, 15:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu när jag läser Walls bok så inser jag att Thomas Pettersson faktiskt är en rikigt usel människa.

När han träffar ME och UG, så säger han att han bara undersöker omständigheterna runt SE, att polisen borde lyssnat mer på honom och så vidare. Jag har full respekt för att en journalist jobbar på det sättet, under falsk förespegling. Men...

Kvällen innan artikeln kommer ut messar TP till UG. Berättar han då vad allt handlat om, vad som är på gång? Nej han säger bara att artikeln ska komma ut, och att hon säkert inte kommer märka något av det. Det fega kräket Thomas Pettersson.

När boken kommer ut får UG en kopia och ett handskrivet brev. Där står det att TP verkligen inte tror WG hade något med mordet att göra. Men är det vad som står i boken? Nej. Det fega kräket Thomas Pettersson.

ME får också ett brev. Det är av ett helt annat slag. Där skriver TP att han vet att hon ljuger och att hon är skyldig svenska folket svar. Det fega kräket Thomas Pettersson.
Vad står det i boken om WG:s koppling till mordet?
Citera
2023-10-28, 15:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vad står det i boken om WG:s koppling till mordet?

Det står inte att TP verkligen inte tror WG har med mordet att göra.

Det står massor om WG. Klara antydningar att hans vapen kan ha med mordet att göra. Om TP verkligen trodde WG inte hade med mordet att göra, så borde han lämnat honom helt utanför boken.

Fega kräket Thomas Pettersson
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-10-28 kl. 15:47.
Citera
2023-10-28, 16:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det står inte att TP verkligen inte tror WG har med mordet att göra.

Det står massor om WG. Klara antydningar att hans vapen kan ha med mordet att göra. Om TP verkligen trodde WG inte hade med mordet att göra, så borde han lämnat honom helt utanför boken.

Fega kräket Thomas Pettersson
Dottern citeras i TP-boken och av det framgår det att hon inte tror att pappan hade lämnat något vapen till Engström. Vapensamlaren nämns som en av flera möjliga alternativ till hur Engström kunde få tag på ett vapen. Det hade varit konstigt att utelämna vapensamlaren, även PU var ju intresserad av honom och hans vapensamling och det Palmekritiska (läs fientliga) bridgegänget där både Engström och WG ingick.

Finns det någon länk till det "handskrivna" TP-brevet? Vore intressant att se den den exakta formuleringen.

Dottern och exfrun har varit kritiska till Netflixserien men jag har inte sett motsvarande kritik mot TP från dem. Bland annat sa dottern att pappan benämnts som vapenhandlaren men det var LGWP (med flera?) som stod för det.

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-10-28 kl. 16:20.
Citera
2023-10-28, 16:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, det är mycket enklare att måla sig en bild av vad folk säger sig uppleva istället för deras angivna tids och avståndsbedömningar. Särskilt tid har människan en rätt tydlig svårighet med att bedöma. Särskilt när det gäller minnen som inte är återgivna i direkt anslutning till själva händelsen.
Citera
2023-10-28, 16:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

ME får också ett brev. Det är av ett helt annat slag. Där skriver TP att han vet att hon ljuger och att hon är skyldig svenska folket svar. Det fega kräket Thomas Pettersson
.

Ursäkta? Är det fetmarkerade verkligen sant? Jag har tänkt att TP bara gjort allt för pengarna och berömmelsen tidigare. Men om han skickar ett sådant brev så har det ju inget med den motivbilden att göra, då är han ju faktiskt övertygad om att SE är skyldig.

Inte för att det har med skuldfrågan och själva mordet att göra. Men jag tycker att familjen G och ME förtjänar en ursäkt och ett fett skadestånd från flera håll. TP, filter, Netflix och framförallt svenska staten i MEs fall har gjort grova övertramp.
Citera
2023-10-28, 16:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ursäkta? Är det fetmarkerade verkligen sant? Jag har tänkt att TP bara gjort allt för pengarna och berömmelsen tidigare. Men om han skickar ett sådant brev så har det ju inget med den motivbilden att göra, då är han ju faktiskt övertygad om att SE är skyldig.

Inte för att det har med skuldfrågan och själva mordet att göra. Men jag tycker att familjen G och ME förtjänar en ursäkt och ett fett skadestånd från flera håll. TP, filter, Netflix och framförallt svenska staten i MEs fall har gjort grova övertramp.
Det där brevet vill man ju verkligen se och läsa med egna ögon, innan dess får man nog betrakta det som hittepå i syfte att (ytterligare) misskreditera TP.

Som jag skrev tidigare så har jag inte sett någon kritik mot TP från vare sig UG eller ME. Netflix är något annat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-10-28 kl. 16:40.
Citera
2023-10-28, 16:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Självklart har de farit illa av behandlingen från TP, Filter, Netflix och svenska staten. Jag hade inte förstått att TP är så feg.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-10-28 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in