2023-10-28, 05:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Skulle definitivt inte rekommendera en nyare Volvo om man vill åka problemfritt.. men de som kör bärgare gillar att folk köper Volvo

Kanske inte. Ven fan vet. Har inte stålarna så inte min huvudvärk. Om jag haft det hade jag köpt en ny Volvo. Det fick bära eller brista. Jag hade dock ändå varit ägare av ny volvo!
Citera
2023-10-28, 06:52
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Vill ha en bil som bara fungerar, existerar det? Har haft en gammal Volvo och en ny VolksWagen och bara varit skit med allt. Nu tvingas jag dock skaffa bil pga min träning och hatar varje sekund utav det för då vet jag vad följdeffekterna blir. Så, nu frågar jag er från botten av mitt hjärta, vilken är den billigaste? Jag bryr mig tyvärr inte om tekniken, bränslet, växellåda eller något sådant. Bara vilken förbannad biljäkel ska man köpa om man måste köra ca 6h i veckan max, vill slippa vara orolig för servningen och ibland måste få plats med en rullstol (kan dock vikas ihop)?

Skulle vara super att få input från folk som faktist vet något om detta.

Edit: Max 120000kr ish
Kolla upp Toyota och välj den modell som är mest passande för dina behov.
Har kört Toyota i över 20 år och har aldrig haft några problem.
Ligger alltid i topp i kvalitetsundersökningar, mycket driftsäker och relativt billig service.
Senast redigerad av araka 2023-10-28 kl. 07:03.
Citera
2023-10-28, 07:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kanske inte. Ven fan vet. Har inte stålarna så inte min huvudvärk. Om jag haft det hade jag köpt en ny Volvo. Det fick bära eller brista. Jag hade dock ändå varit ägare av ny volvo!
Kör och har kört Volvo en del år, tidigare i tråden nämnde du något om en halvgammal Volvo, de är mer hållbara och mindre elektronikstrul (undvik v50) än nyare. 10 år gammal v70 är en slitvarg och packåsna, dock en törstig sådan.

Annars Toyota, min bättre hälft kör en halvgammal Toyota och den har inte strulat alls på senaste fem åren eller så, oljebyte och bromsbyte är slit och får tas.
Citera
2023-10-28, 07:15
Bannlyst
Volvo 66, den bästa bilen volvo någonsin har gjort.
Citera
2023-10-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Volvo 66, den bästa bilen volvo någonsin har gjort.
Jo jo en Daf..=) https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_66
Citera
2023-10-28, 07:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Jag har haft Volvo V70 olika modeller sedan 15 år tillbaka och aldrig haft problem med en bil. Otroligt driftsäkra är dem. Har behövt byta något bromsbelägg här och där men har i stort sett aldrig bilen på verkstad och då har jag ändå inte köpt nya bilar. Kör en -08:a nu och den bara går och går.

Hm, men när du går in på nyare V70:sar så händer det grejer!
Årsmodellerna 2012-15 vill jag minnas det är som har problem med insug, EGR-ventil etc.
Kostar uppåt 15 lax per åtgärd att fixa.
Senaste jag hörde var att en av motortyperna börjat spricka i motorblocken också.

Nej, V70 gick ner sig kvalitetsmässigt på slutet.
Citera
2023-10-28, 08:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kör och har kört Volvo en del år, tidigare i tråden nämnde du något om en halvgammal Volvo, de är mer hållbara och mindre elektronikstrul (undvik v50) än nyare. 10 år gammal v70 är en slitvarg och packåsna, dock en törstig sådan.

Annars Toyota, min bättre hälft kör en halvgammal Toyota och den har inte strulat alls på senaste fem åren eller så, oljebyte och bromsbyte är slit och får tas.

Jo är lastgammal. När man tänker på kvalité. Tänker man på Volvo 400-serien. Sedan 850. Men fortsatt vill man ha en sk slitvarg är ju Volvo ett säkert kort.
Senast redigerad av Zaedrews 2023-10-28 kl. 08:55.
Citera
2023-10-28, 16:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag ser inga prisvärda begagnade i nuläget. Jag skulle bita i det sura äpplet och köpa en toyota yago X för 190.

Vad kostar den billigaste dacian?
Citera
2023-10-28, 18:17
Medlem
En snabb hijack här, men skulle en v60 från -12 vara något att ha? Nämligen det jag kollar på själv, och ungefär i samma prisklass.
Citera
2023-10-28, 18:26
Medlem
Mitsubishi ASX. En bil att ha om du hatar bilar. Lågpris suv med japansk kvalitet,iaf om du köper en bagagnad. Den senaste årsmodellen är en Renault Captur med ett mitsumärke i fronten. Finaste sortens badge engeneering!
Allmän uppfattning: säkert snål på bränsle, Känsla som en colaburk, Avskydd av alla som gillar dynamiska och körglada bilar. Relativt rymlig? Billig i inköp.
Citera
2023-10-28, 18:48
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katr00pzz
Vill ha en bil som bara fungerar, existerar det? Har haft en gammal Volvo och en ny VolksWagen och bara varit skit med allt. Nu tvingas jag dock skaffa bil pga min träning och hatar varje sekund utav det för då vet jag vad följdeffekterna blir. Så, nu frågar jag er från botten av mitt hjärta, vilken är den billigaste? Jag bryr mig tyvärr inte om tekniken, bränslet, växellåda eller något sådant. Bara vilken förbannad biljäkel ska man köpa om man måste köra ca 6h i veckan max, vill slippa vara orolig för servningen och ibland måste få plats med en rullstol (kan dock vikas ihop)?

Skulle vara super att få input från folk som faktist vet något om detta.

Edit: Max 120000kr ish
Skulle rekommendera en Toyota Yaris. De är extremt driftsäkra, de bara går och går. Sen bör man ju naturligtvis följa serviceintervall och slitdetaljer som bromsbelägg kommet behövas bytas när så är dags. Nöjer du dig med något mindre så är Toyota Aygo att rekommendera. Ett annat tips är undvik allt från VAG.
Citera
2023-10-28, 18:54
Medlem
Paddan1000s avatar
Nissan Micra årsmodeller -94 till -02. Jag köpte en för 6500 kr och den höll i 6 år och 7000 mil innan rosten tog den, men mekaniskt var den då fortfarande helt perfekt. Lite småfix krävdes under åren som med alla bilar, men delarna kostar bara några hundralappar.
Även om den bara håller ett år och den skulle vara dyrare nu i inköp på kanske 10.000 kr är det ett väldigt billigt bilägande jämför med en bil som kostar som ditt maxtak 120.000 kr eller en som drar bensin som en Volvo V70. Jag räknade på att med dagens bensinpriser sparade jag 1.000 kr i månaden jämfört med om jag kört samma mil i en Volvo V70.
Skruvar man bort baksätet får man ett stort bagageutrymme där man lätt får in en rullstol, men en liten ihopfällbar modell borde gå att få in i det vanliga bagageutrymmet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in