2023-10-27, 21:07
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
IQ under det normala beror på hjärnskada. Inte nödvändigtvis genom trauma utan även genetiska orsaker, näringsbrist eller andra miljöförhållanden.
Jag betvivlar starkt att Maja kommer att lyckas få ihop ett CV där någon annan än välvilliga inom pingströrelsen kommer att vilja anställa henne. Enligt p7 har hon självskadebeteende, ångest och hallucinationer och bedöms ha ADHD och diagnostiseras dessutom inom autismspektrat och då inte bland de som är högpresterande, tvärtom, hon verkar ha ganska allvarliga inlärningssvårigheter. Hennes inblandning i ett av Sveriges mest uppmärksammade mord gör det inte lättare. Även om hon blev frikänd från själva mordet är hon dömd för att ha skändat liket och både tingsrätt och hovrätt menar att hon uppenbarligen ljuger om vad som hände under kvällen. Vem vill anställa en sådan? Då räcker det inte med en spark i baken på morgonen, det blir Samhall eller städning på en av pingstbrödernas verkstad.

Enligt FUP verkar Maja vara väldigt lättledd, jag minns inte riktigt för det var ett tag sedan jag läste, men visst hade mördarduon idéer om att mörda Majas bror som hade förargat Maja på något sätt? Gissar att han inte har några varmare känslor för sin syster så det kan nog vara svårt att hålla ihop den familjen. Även inom pingströrelsen kan det bli svårt, Maja har inte visat att hon ångrar något och även om hon kan komma att förlåtas har hon redan visat att hon själv inte uppskattar sällskapet. Förståndshandikappet är säkert inget problem där, men Maja har även utseende och beteende emot sig. Sångröst, lojalitet och att vara söt är väl de viktigaste egenskaperna för att passa in där och Maja fallerar på allt.

Mitt resonemang om att frikännandet ändå kan innebära en viss rättvisa bygger på det ansvar som adoptivföräldrarna tog på sig då de adopterade Maja. Hennes egna begränsningar gör att hon inte får det lätt i livet. Föräldrarna verkar ha ställt upp för henne även då det blev uppenbart att hon var inblandad i mordet och jag gissar att de lägger all skuld på Johanna som den som förlett Maja. Tveksamt juridiskt, men rimligt ur moralisk synpunkt om nu Maja är så svagt begåvad att hon inte förmådde bryta med Johanna. Beroende på hur stora svårigheter hon har att försörja sig ligger därmed ansvaret kvar på föräldrarna. Det hade kanske varit enklare för dem (och för Maja) om hon suttit i fängelse?
Otroligt bra sammanfattat. Instämmer i varenda rad.
Citera
2023-10-27, 21:08
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
En del av domen har fallit ... den resterande återstår i framtidens sköte.

Mvh/
@JokerMannen/
Vilken del kvarstår?
Citera
2023-10-27, 21:10
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Sådant, kan man aldrig säga sig veta på förhand.

Lägger Fröken Janss*n på några extra grillkol tillsammans med sin försvarsadvokat Cl*a Sangb*rn, ja, då vet man aldrig vad som till sist kan komma att bli en verklighet. Det är endast framtiden som kan utvisa detta.

Mvh/
@JokerMannen/
Jo det kan man "säga sig veta på förhand", jag gjorde just det. Att du försöker dig på ett intelligent språk men inte klarar av det är en annan sak.
Citera
2023-10-27, 21:22
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ok ja det gör hon säkert om hon nu får vara ute på nätet för föräldrar
Jag tror att pappa vaktar Maja noggrannt så hon inte slinker in på någon sida där folk kommenterar. Kanske att prästen varit inne på flashback och förstått att Maja inte är så populär? Majoriteten är väl Maja-hatare.
Citera
2023-10-27, 21:45
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Nej, IQ är inget bra mått på begåvning. Det begrepp jag använde i mitt ursprungliga inlägg var "svagbegåvad", vilket definitivt beror på hjärnkapacitet. Kalla det funktionsvariation i hjärnan om du vill.

Maja är uppenbarligen svagt begåvad vilket kanske gör det mindre rimligt att hålla henne fullt ansvarig för sina handlingar. Jag antar att det är det Hovrätten menar med att man tagit hänsyn till Majas psykiska hälsa och utveckling. Poängen i mitt inlägg var att Majas familj tar över en del av ansvaret för det hon ställer till med, i och med att man verkat för att få henne frikänd och hin inte själv är fullt ut att räkna med. Och att de får ta en del av straffet för det hon redan gjort. Någon slags himmelsk rättvisa, eller Karma om man så vill.

Förstår vad du menar och håller med, men bara delvis. Om man ynkar svagbegåvad och ger dem mildare straff BARA pga det - då ligger Sverige risigt till.

Antingen är man så borta i pallet att man behöver låsas in och behandlas på psykklinik. Eller så är man frisk nog att ta ett straff som motsvarar gärningen.

Blev beklämd när jag hörde den äldre manliga domaren när han sa att man tar speciell hänsyn till MHs psykiska svårigheter.

Det ska inte påverka i själva skuldfrågan.
Men det tycks det ha gjort här😕
Citera
2023-10-27, 21:52
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Förstår vad du menar och håller med, men bara delvis. Om man ynkar svagbegåvad och ger dem mildare straff BARA pga det - då ligger Sverige risigt till.

Antingen är man så borta i pallet att man behöver låsas in och behandlas på psykklinik. Eller så är man frisk nog att ta ett straff som motsvarar gärningen.

Blev beklämd när jag hörde den äldre manliga domaren när han sa att man tar speciell hänsyn till MHs psykiska svårigheter.

Det ska inte påverka i själva skuldfrågan.
Men det tycks det ha gjort här😕
HR grep efter varje halmstrå för att bemöta pingstvännernas vädjan. Domstolen erkänner ju till och med att dom visste att Maja ljög. Inte konstigt att folk är uppgivna och misstror rättsystemet. Dessutom gick det bra att tro på Johanna i ena stunden men inte den andra. Maja kommer förmodligen sitta fängslad i sitt hem om hon inte är så iskall så hon ger sig ut på stan. Dysfunktionell familj som inte ens visar respekt och flyttar därifrån. Ett hån och Toves anhöriga slutar aldrig förödmjukas och förnedras.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-27 kl. 21:57.
Citera
2023-10-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Längst ner i domen står det:

"HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B
Överklagande senast den 22 november 2023."

Tack. Clea har väl sagt till media att Johanna ska överklaga domen. Intressant att rättsexperten som du refererade till tror att det är möjligt att HD tar upp Johannas dom. Har lyssnat på inslaget i SR. Frågan är om hon kan förlora på det? 22 november vet vi om de går vidare med överklagan.

Jag läste en krönika i Expressen av Sjöhult. Bifogar ett citat. Johanna hade ju först Brinkhammar som offentlig försvarare som inte hade någon erfarenhet alls av grova brottsmål Nyutexad.

Maja Hellman och Johanna Jansson var tidigare ostraffade och saknar den erfarenhet som andra mer erfarna brottslingar har när de grips och begär en offentlig försvarare.
Om mordet inträffar i en mindre stad är risken stor att en misstänkt som inte har koll tilldelas en lokal advokat med begränsad erfarenhet av avancerade mordmål. Det händer inte bara på det småländska höglandet – jag har noterat det även på andra håll i landet.
Det är olyckligt. En misstänkt för ett så allvarligt brott som mord måste ha rätt till det bästa av försvar och det erbjuds inte alltid på listan med lokala advokater. Här kan inte rättsväsendet snåla in på reskostnader för en advokat från Stockholm, Göteborg, Malmö eller annan del av landet.

Att ha en kompetent försvarare kanske inte bara är en fördel för den misstänkte GM utan kanske också kan göra att hen snabbare berättar om omständigheterna kring brottet som den häktade är misstänkt för. Vad hade hänt om Johanna haft Clea från början?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-27 kl. 22:25.
Citera
2023-10-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja gillade det ju inte heller. Att hon fastnar så maniskt för en person med Johannas egenskaper är inget bra tecken. Tyvärr ser jag ett samband med hennes växande självförtroende och risk att begå brottslighet. I vanliga fall önskar jag alla bättre självförtroende men i Majas fall vetefan faktiskt.

Ja tyvärr har hon redan fastnat för kokain, hasch, tillfälliga sexuella kk-kontakter, festa och supa, inbrott, mord, gravfridsbrott. Har jag glömt något? Maja har redan en kriminell identitet, hon gillar detta, det är hennes grej. Aldrig att hon kommer att nöja sig med att vara hemma på lördagkvällarna och sjunga i kyrkans kör.

Föräldrarna och advokaterna har nu fyllt på Majas offerkopp till brädden. Nu kommer hon att vilja slå sig fri och leva som hon och Johanna gjorde. Hon har varit utan internet, knark, sex och alkohol i ett helt år. Hon har mycket att ta igen.
Citera
2023-10-27, 22:23
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja tyvärr har hon redan fastnat för kokain, hasch, tillfälliga sexuella kk-kontakter, festa och supa, inbrott, mord, gravfridsbrott. Har jag glömt något? Maja har redan en kriminell identitet, hon gillar detta, det är hennes grej. Aldrig att hon kommer att nöja sig med att vara hemma på lördagkvällarna och sjunga i kyrkans kör.

Föräldrarna och advokaterna har nu fyllt på Majas offerkopp till brädden. Nu kommer hon att vilja slå sig fri och leva som hon och Johanna gjorde. Hon har varit utan internet, knark, sex och alkohol i ett helt år. Hon har mycket att ta igen.
Då måste hon flytta långt bort och helst till nån håla där det bara finns elallergiker som aldrig öppnat en sida på nätet. Inte heller har tv eller radio på grund av risk för strålning. Jag ser ingen annan lösning om hon ska kunna göra allt det du drog upp.
Citera
2023-10-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jo det kan man "säga sig veta på förhand", jag gjorde just det. Att du försöker dig på ett intelligent språk men inte klarar av det är en annan sak.

Det är väl tur att åtminstone någon, har hamnat på snedden i den grammatiska världen

Nej, du kan varken veta eller förutspå framtida skeenden, inte ens om du lånar Fröken Hellm*n:s Ouija-Board kommer du att lyckas

Det här mordfallet har inte nått sin slutstation ännu.

Det kan mycket väl hända att just detta mordfallet slutligen kommer att tagas upp inom Högsta Domstolen, det är något som återstår att se och, vilket nu, och tills vidare vilar i framtidens sköte.

Enligt ovan skrivit ... Om så fallet skulle bli, då först får vi veta om det blir till Fröken Janss*n:s nackdel eller, till hennes fördel och det, vilket jag låter vara osagt.

Mvh/
@JokerMannen/
Senast redigerad av JokerMannen 2023-10-27 kl. 22:44.
Citera
2023-10-27, 23:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Sprayburken i ryggsäcken och alibi vid försök till mordbrand.
Citera
2023-10-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sprayburken i ryggsäcken och alibi vid försök till mordbrand.

Ah, det glömde jag! Det är så lätt att missa all kriminell aktivitet hon hållit på med!

(Tack för din insats i den här tråden Develi, du har varit brilliant!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in