2023-10-27, 18:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det skulle jag absolut inte säga. Man skall ju fortfarande värdera en medtilltalads utpekande med stor försiktighet...
Jo, det skrev jag. Men även Ms berättelse stämmer med övrig bevisning.

NÄR - Efter samtal i köket. Någon gång mellan 2.26 och 2.43. 2.19 ser M T, men inte 2.43.
Grannen uppger 2.40, men pappan säger runt 2.30

VAR - I badrummet. Dunsen, då T troligtvis faller i golvet, hörs maximalt rakt ner till grannen under.

HUR - T blir fälld. Grannen hör en duns som skakar takkronan. Skador på T tyder på handlöst fall baklänges eller slag av föremål med liten anslagsyta. Även skadorna i ryggen tyder på fall.
T stryps. Det framgår av obduktionsprotokollet.

Hade rätten inte trott på det för att M som medtilltalad berättat? Övriga stöduppgifter är ju desamma.
Citera
2023-10-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Majas sida på Facebook verkar vara aktiv, så hon ugglar nog omkring överallt.
Fattar inte Maja att hon inte är välkommen någonstans, så är det riktigt fel i huvudet...

Hennes sida är inte aktiv för obehöriga
Hennes fb sida har aldrig stängts ner
Den har funnits där hela tiden hon satt i häktet

J fb sida stängdes ner efter en tid då hon satt i häktet
Toves pojkvän stängde ner sin fb direkt efter de hittade Tove

Majas brors
Fb har varit aktiv under hela processen
Citera
2023-10-27, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hennes sida är inte aktiv för obehöriga
Hennes fb sida har aldrig stängts ner
Den har funnits där hela tiden hon satt i häktet

J fb sida stängdes ner efter en tid då hon satt i häktet
Toves pojkvän stängde ner sin fb direkt efter de hittade Tove

Majas brors
Fb har varit aktiv under hela processen

Jo att M inte är aktiv för obehöriga har jag oxå sett, men jag menade att hon snokar omkring med hennes sida.
Citera
2023-10-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jo att M inte är aktiv för obehöriga har jag oxå sett, men jag menade att hon snokar omkring med hennes sida.
Ok ja det gör hon säkert om hon nu får vara ute på nätet för föräldrar
Citera
2023-10-27, 19:12
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ok ja det gör hon säkert om hon nu får vara ute på nätet för föräldrar
Hon gör nog som hon vill, hon är ju myndig.
Fallet tas upp i sociala medier och de flesta anser att domen i HR är åt skogen, ingen kul läsning för lögnaren.
Citera
2023-10-27, 19:47
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Jag tror du har rätt.
Ni tror väl inte på allvar att HD tar upp detta?
Citera
2023-10-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Som du säger så försökte Majas familj hindra henne från att umgås med Johanna - något som Johanna inte gillade
Maja är och kommer alltid vara en riskperson. Men förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa nu då gränsen till långt straff var hårfin
Risken att hon ska träffa på "en annan Johanna" i framtiden är liten, gudskelov

Maja gillade det ju inte heller. Att hon fastnar så maniskt för en person med Johannas egenskaper är inget bra tecken. Tyvärr ser jag ett samband med hennes växande självförtroende och risk att begå brottslighet. I vanliga fall önskar jag alla bättre självförtroende men i Majas fall vetefan faktiskt.
Citera
2023-10-27, 19:50
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det handlar mycket om Fröken Hellm*n:s tidigare uppvisade beteenden, det handlar också om hennes förehavanden under bland annat natten den 16:e Oktober 2022 och, det handlar framför allt sagt om Fröken Hellm*n:s lögner, det vill säga, om vilken enorm och kraftfull lögnerska som hon har varit och, med största sannolikhet fortfarande är.

Mvh/
JokerMannen
Visst men faktum kvarstår, domen har fallit. Och den kommer inte tas upp i HD.
Citera
2023-10-27, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
IQ under det normala beror på hjärnskada. Inte nödvändigtvis genom trauma utan även genetiska orsaker, näringsbrist eller andra miljöförhållanden.
Finns inte ett dugg om nån hjärnskada och hon är som sagt utredd och undersökt via BUP.
Det hade framkommit om så vore fallet.
Som Z nämner har hon en bror med samma genetiska arv och uppväxt.
Två år längre än Maja.
Citat:
Jag betvivlar starkt att Maja kommer att lyckas få ihop ett CV där någon annan än välvilliga inom pingströrelsen kommer att vilja anställa henne. Enligt p7 har hon självskadebeteende, ångest och hallucinationer och bedöms ha ADHD och diagnostiseras dessutom inom autismspektrat och då inte bland de som är högpresterande, tvärtom, hon verkar ha ganska allvarliga inlärningssvårigheter.
Maja har ingen diagnos inom AST.
Det sågs "vissa svårigheter" men det var "inte en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas."

Hon utreddes via skolhälsovården och fick remiss till BUP och det konstaterades "under genomsnittlig begåvningsprofil, inlärningssvårigheter. "

Hon uppfyllde "kriterierna för icke-verbala inlärningssvårigheter."
Hon fixade inte engelska och matte i skolan och enligt föräldrar dyskalkyli - dvs har problem med siffror och tid.
Hennes coach på Komback beskriver ett dåligt lokalsinne och "svårt med siffror, föräldrarna funderat på dyskalkyli. Hon hade väldigt svårt med matte."
Citat:
Enligt FUP verkar Maja vara väldigt lättledd, jag minns inte riktigt för det var ett tag sedan jag läste, men visst hade mördarduon idéer om att mörda Majas bror som hade förargat Maja på något sätt? Gissar att han inte har några varmare känslor för sin syster så det kan nog vara svårt att hålla ihop den familjen.
Maja påstår det, via sin tolkning, men säger samtidigt att Johanna aldrig sagt det.
Citat:
Även inom pingströrelsen kan det bli svårt, Maja har inte visat att hon ångrar något och även om hon kan komma att förlåtas har hon redan visat att hon själv inte uppskattar sällskapet. Förståndshandikappet är säkert inget problem där, men Maja har även utseende och beteende emot sig.
Sångröst, lojalitet och att vara söt är väl de viktigaste egenskaperna för att passa in där och Maja fallerar på allt.
Maja har mer koll än hon framställts i tråden och hon sägs ha sångröst.
Hon har varit leadsinger i ett band och enligt Js anteckningar var det nåt uppträdande på "Gallan" på gång.

Hon spelar för övrigt gitarr och bas och hade musiktillägg då hon startade gymnasiet.
Citat:
Mitt resonemang om att frikännandet ändå kan innebära en viss rättvisa bygger på det ansvar som adoptivföräldrarna tog på sig då de adopterade Maja. Hennes egna begränsningar gör att hon inte får det lätt i livet. Föräldrarna verkar ha ställt upp för henne även då det blev uppenbart att hon var inblandad i mordet och jag gissar att de lägger all skuld på Johanna som den som förlett Maja. Tveksamt juridiskt, men rimligt ur moralisk synpunkt om nu Maja är så svagt begåvad att hon inte förmådde bryta med Johanna.
För att vara så "svagt begåvad" och
"förståndshandikappad" så är det mycket hon klarar av.
Hon var var talesperson för IM-programmet, hennes coach såg ett frö som politiker och vidare i gymnasiet hade hon som sagt musiktillägg.
Samtidigt har hon tagit körkort enligt sin mor.

Detta har hon lyckats med parallellt med två års extrem aktivitet och festande ihop med Johanna och ADD, dvs version hypo.

Mamman säger att hon" har haft lite svårt att få nära vänner, hon vet inte vad som förväntas av henne. Hon har den senaste halvåret fått en diagnos, ADD, vilket har förklarat mycket i hennes beteende."

Maja själv nämner 6 vänner på Komback (vilket likaväl ses via väninnan AS).

Majas mor anser att hon haft problem "de senaste tre-fyra åren".
Att "de senaste åren har präglat henne."

Maja själv berättar i Vetlanda posten om tiden på Komback. Redan oktober 2020 mår hon toppen:

"Nu har jag varit här i nästan ett och ett halvt år. Mitt liv har vänt helt. Jag är typ en ny människa", berättar Maja Hellman."

Majas mor:
" Hon har svårt med mycket människor runt i kring sig, svårt med press och behöver struktur.
Hon behöver veta vad som kommer hända. Om vi bjuder hem folk, behöver hon veta det i förväg. Det ligger inte för henne att vara spontan."

Who's fooling who?

Majas mor ger en helt annan bild än hennes faktiska leverne med Johanna i två års tid.
M har mängder med folk kring sig, hon hakar mer än gärna på - noll struktur eller framförhållning.

Ett upptempo utan dess like och parallellt har hon klarat av det hon försatt sig.
Rent bra gjort med tanke på hypoaktivitet.

Så hon kommer nog klara sig. Om hon vill.
Hemma (som hon kallar för fängelset) är hon fullservad och tycks bejaka en viss roll.

Det leder till att hon blir servad hemma med allt från mediciner, tvätt, väckning, mat och att bli körd till höger och vänster.
Det leder till curling av föräldrarna.

De framstår ambivalenta; å ena sidan får inte sköra Maja bli sjuk och ledsen igen å andra sidan har hon fått en väninna som lyfter henne ur sirapsbilden.

"Maja är ju skör" som hennes mor uppger.
Hon är allt annat än skör när hon på egen hand ger sig efter Tove hos A*bin eller är aggressiv mot deras gemensamma väninna.

Väninnan Johanna som Maja försvarar till tänderna.
För Maja anser att J styrkt hennes egen negativa åsikt om föräldrarna.
Hon beklagar sig och kallar hemmet ett fängelse och hon beklagar sig även över sin bror.
Undrar om det är nåt hon inte beklagar sig över?
Vilket är riktigt farligt ihop med en person som Johanna. Som helt förvånansvärt tycks ha tålamod med både gnäll, känslor, sjukdomar och långa förtroliga samtal - vilket hon never ever har haft med nån.
Citat:
Maja är uppenbarligen svagt begåvad vilket kanske gör det mindre rimligt att hålla henne fullt ansvarig för sina handlingar. Jag antar att det är det Hovrätten menar med att man tagit hänsyn till Majas psykiska hälsa och utveckling
Frågan är hur HovR skulle resonerat om ÅK gjort sitt jobb vs ett aktiv försvar som ville förstärka just den bilden via att kalla in hennes terapeut.
Senast redigerad av develi 2023-10-27 kl. 20:47.
Citera
2023-10-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Ni tror väl inte på allvar att HD tar upp detta?

Sådant, kan man aldrig säga sig veta på förhand.

Lägger Fröken Janss*n på några extra grillkol tillsammans med sin försvarsadvokat Cl*a Sangb*rn, ja, då vet man aldrig vad som till sist kan komma att bli en verklighet. Det är endast framtiden som kan utvisa detta.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Visst men faktum kvarstår, domen har fallit. Och den kommer inte tas upp i HD.

En del av domen har fallit ... den resterande återstår i framtidens sköte.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-27, 20:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja gillade det ju inte heller. Att hon fastnar så maniskt för en person med Johannas egenskaper är inget bra tecken. Tyvärr ser jag ett samband med hennes växande självförtroende och risk att begå brottslighet. I vanliga fall önskar jag alla bättre självförtroende men i Majas fall vetefan faktiskt.
Jag har också tänkt i de banorna. Ett (negativt) stärkt självförtroende.
Jag tror nämligen inte på den timida roll som hon mer än gärna försökt förstärka, det finns för mycket uppgifter i FUP som pekar i en annan riktning.
Vidare märks det vart hon vänder sig i förtroende, dels Johanna men även samsittaren, och hon tas förvånansvärt snabbt under hennes vingars beskydd som det ultimata offret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in