Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Jag har igår precis som jag tydligt förklarade i mitt inlägg idag, bara diskuterat den Palestinska Staten, inte något ”territorium”. Det framgår explicit av den mening du just citerade. Hur var det nu med läsförståelsen?
Det jag skrev idag om territorierna var bara ett svar på din lögn att jag kallade territorierna den Palestinska Staten, vilket som framgår redan av den mening du citerar inte är sant.
Men vi vet ju båda två att du bara blandar bort korten eftersom du, återigen, blivit avklädd. Din bristande intellektuella hederlighet har vi redan tidigare konstaterat, landssvikare, men detta befästs onekligen nu.
Jag står vid min uppfattning att den Palestinska Staten inte är en stat, här tycker jag lika som bl.a. Israel, USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien. Istället är den Palestinska Staten något slags rättssubjekt av särskild natur, sui generis, eller som jag också kallade det, en pseudostat. Här har jag nog hela FN med mig, till och med Israel som ju 1993 erkände denna entitet som den rätte företrädaren för det palestinska folket och som Israels förhandlingsmotpart.
Margot Wallström, Mahmoud Abbas, den svenska regeringen, 130 andra länder och du har uppfattningen att den Palestinska Staten är en stat.
Jag tycker jag är i sällskap än du är.
Så långt frågan om den Palestinska Staten. Låt os gå över till de ockuperade palestinska territorierna (det är för övrigt FNs säkerhetsråds benämning, inte min).
FNs säkerhetsråd, inklusive USA, anser att Gaza är ockuperat av Israel även efter 2005. Det finns faktiskt ingen stat förutom Israel som efter 2005 uttryckt en annan uppfattning och säkerhetsrådet har definitivt inte gjort det, så ditt Hamaskletande funkar inte, landssvikare. Du bara befäster hur extremistisk och intellektuellt ohederlig du är.
Men upp till bevis nu herr reservisrael, du påstår att det bara är Hamas talesmän och anhängare som anser att Gaza fortfarande är ockuperat av Israel. Hitta då ett land förutom Israel som har uppfattningen att Gaza inte längre i rättslig mening är ockuperat av Israel och lägg upp ett bevis för detta här. Det borde väl vara lätt om det nu är så som du påstår?
Jag kan ge dig en resolution från FNs säkerhetsråd EFTER 2005 som uttryckligen säger att Gaza är en del av de ockuperade palestinska territorierna. Vad har du att komma med i källväg landssvikare?
Landssvikare är ett passande ord för den som, likt dig, ställer dig på terroristernas och extremisternas sida. Det gäller oavsett om man tillhör extremhögern, med partibok i NRM eller annat nazistparti, eller extremvänstern, med hammaren och skäran klistrad på portföljen. Patrioter är vi svenskar som stödjer västerländska ideal som demokrati, humanism, yttrandefrihet och the rule of law både på hemmaplan och i likasinnade länder som Israel. Kampen mot ondskans axelmakter måste vara global.
När det gäller frågan om Gaza efter 2005 är under ockupation av Israel föreslår jag att du läser några av de artiklar som skrivits i frågan av framstående folkrättsexperter.
Här kommer en länk till en artikel av Marko Milanovic från 2009. Han är professor i folkrätt vid the School of Law vid universitetet i Reading och en av redaktörerna för European Journal of International Law.
https://www.ejiltalk.org/is-gaza-still-occupied-by-israel/
Här kommer en rykande färsk artikel från 10 oktober i år av en annan professor i folkrätt, nämligen Michael N Schmitt. Du som, enligt dig själv, är en utbildad folkrättsjurist känner säkert till honom. Men i din bok räknas han väl inte på grund av att han är amerikan.
https://lieber.westpoint.edu/legal-context-operations-al-aqsa-flood-swords-of-iron/
Marko Milanovic och Michael N Schmitt konstaterar i dessa artiklar att Gaza efter tillbakadragandet 2005 inte ockuperar Gaza.
I rättvisans namn finns det också folkrättsjurister som tillhör ditt lag och som argumenterar för att Israel ockuperar Gaza så att säga från distans.
Här kommer en länk till en artikel av folkrättsjuristerna Muath Mohammed Alashqar, Asmar binti Abdul Rahim och Ahmad Shamsul bin Abd Aziz som, i likhet med dig, intar ståndpunkten att Gaza är ockuperat av Israel.
https://bildbd.com/index.php/blj/article/download/762/570