2023-10-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ja USA, Kina och Ryssland är ett bra exempel när det gäller att hålla mördare borta från gatorna.

Johanna tror jag inte fortsätter med kriminalitet efter sin frigivning, när det gäller Maja så tror jag hon fick blodad tand av denna fars som utspelade sej i HR, Maja är en i mina ögon alldeles för omogen person som kommer att bli lätt att rekrytera till vidare brottslighet.
Du har nog rätt
I bästa fall så håller Maja sig ifrån brottslighet
Citera
2023-10-27, 00:11
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du har nog rätt
I bästa fall så håller Maja sig ifrån brottslighet

Bara att hoppas hon blir klippt innan, för annars stämmer det nog.
Citera
2023-10-27, 00:17
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag förstår inte heller hur de kom fram till Majas dom
Skyddande av brottsling borde hon minst ha fått

Hur då? Maja var med på mordet så när hur och var skyddade Maja Tove från mordet, snälla, Maja var för fan med på mordet och nu vill du att hon ska dömas för skyddande av brottsling som inte ger ett jävla skit i fängelse.
Citera
2023-10-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hur då? Maja var med på mordet så när hur och var skyddade Maja Tove från mordet, snälla, Maja var för fan med på mordet och nu vill du att hon ska dömas för skyddande av brottsling som inte ger ett jävla skit i fängelse.

Jag formulerade mig kanske lite luddigt.
Jag tycker inte heller att hon ska gå fri fr mord
men eftersom de är så virriga i HR och ser inte att Maja är skyldig för mord så borde de åtminstonne ge henne ett straff nära mord
skydd av brottsling ligger då nära till hands för de vet ju att Maja ljuger

Jag vet inte hur långt ett straff för skyddande av brottsling är
Citera
2023-10-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du tycker att en person som tycker Maja ska få en ny identitet så hon kan jobba med barn ska bemötas med applåder?

Det är ingen som ”tycker att Maja ska få en ny identitet så hon kan jobba med barn”!!

Vi undrar OM man får hjälp med en ny identitet om man först har varit anklagad för mord men sedan FRIAS för mord!

Jag tycker Maja borde dömts mycket, mycket hårdare än hon gjorts för det vidriga hon har varit delaktig i, men nu ser domen ut som den gör!! Därför undrar jag det, eftersom jag inte vet det.

Har nu dock lärt mig att det är bättre att googla det man undrar över än att fråga här i tråden eftersom man blir utskälld varje gång. Jag kommer framöver inte att svara på fler av dina frågor. Godnatt!
Citera
2023-10-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Lite klargörande:

1. Vid ett överklagande till Högsta Domstolen så kan man inte föra in en ny åtalspunkt som inte på något sätt varit föremål för den tidigare prövningen.

2. Det enda M.H gjort som juridiskt lever upp till rekvisiten för Skyddande av brottsling är att hon hjälpt till att transportera/gömma Toves kropp (läs lagtext: "Om någon döljer den som begått brott, hjälper honom eller henne att komma undan, undanröjer bevis eller på annat liknande sätt motverkar att brottet upptäcks eller att någon lagförs för det". Anledningen till att M.H aldrig åtalades för det var för att hon häktades och åtalades för Mord (vilket varit huvudmisstanken hela tiden) och då kan hon juridiskt inte "skydda sig själv" (och/eller sin medgärningsman) eftersom att man inte har någon skyldighet att bidraga till sin egen lagföring - utan har rätt att ljuga, förstöra bevis, fly osv.

3. Vill man ta diskussionen vidare, med tanke på att hon inte dömdes för Mord, så har hon ju faktiskt dömts för ovan nämnda gärning, men då i form av Grovt gravfridsbrott - och då kan hon ju inte dömas även för Skyddande av brottsling. Jag kan heller inte se att skillnaden i strafflängd skulle bli så stor. För jag tror att man hade landat på runt 1,5 år oavsett om man dömt till Grovt gravfridsbrott eller Skyddande av brottsling.

För mig låter det som ett helt galet rättsystem
Citera
2023-10-27, 00:48
Medlem
Citat:
Oavsett om slutllga domen kom nu så kanske familjen borde ha förstått reaktionerna i Vetlanda runt det här fallet

J familj förstod det tidigt och flyttade

Jag tror inte heller att familjen är hemma just nu och om de packas för flytt så är det bra
Eller så bor de kvar och skickar iväg Maja
Vilket jag tror
Kloster var en bra ide
Det finns ju en skribent som hintat för lönge sedan i trpden att Maja släpps fri och att familj kommer skicka iväg henne

Kanske det stämmer?

Johannas bror bor väl kvar i Vetlanda? Pappan har flyttat till en tätort några mil därifrån. Mamman till Halland. Så lite längre bort.

Båda föräldrarna till Maja har väl arbeten som sk mellanchefer men inom olika sektorer. (står väl i FUP). Pappan har förresten inte varit pastor på ett bra tag nu även om han haft kvar sitt engagemang i kyrkan. De senare framgår av förhören. Brodern har jobb och håller på med idrott på nivån under elit. Det nämner han i förhör.
Det är väl först nu när rättsprocessen är över som familjen har tid och ork att tänka på framtiden gissar jag. Jag gissar att de avvaktade domen. Det är ju inte bara att bryta upp direkt när man har arbete, hus och stort kontaktnät
Mitt eget förslag till Maja hade varit att läsa in gymnasiet på en folkhögskola. Men vad hon bestämmer sig för kommer vi i tråden nog aldrig få veta. Om hon väljer skyddad identitet då.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-27 kl. 01:03.
Citera
2023-10-27, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det är ingen som ”tycker att Maja ska få en ny identitet så hon kan jobba med barn”!!

Vi undrar OM man får hjälp med en ny identitet om man först har varit anklagad för mord men sedan FRIAS för mord!

Jag tycker Maja borde dömts mycket, mycket hårdare än hon gjorts för det vidriga hon har varit delaktig i, men nu ser domen ut som den gör!! Därför undrar jag det, eftersom jag inte vet det.

Har nu dock lärt mig att det är bättre att googla det man undrar över än att fråga här i tråden eftersom man blir utskälld varje gång. Jag kommer framöver inte att svara på fler av dina frågor. Godnatt!

Är du dum i huvet eller är du dement???

På detta inlägg, som tycker att Maja ska få en skyddad identitet så att hon jobba med barn
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag funderar över om inte Maja efter detta bör ges en skyddad identitet så hon som oskyldig kan leva ett liv i fred och frihet. Kanske arbetat man förebyggande med en sådan redan i detta nu hos skatteverket, eller än troligare hos Polisen så hon får en helt ”ny och fräsch” identitet och kan börja ta nya tag.

Kanske ska vi se det positiva i att Maja kan återgå till att vara en skattebetalare som kanske kommer jobba med att ta hand om barn i framtiden. Ska hon kunna få jobb måste straffregistret försvinna för vilket en ny identitet är en bra lösning man brukar ta till.
svarade du
Citat:
Ja oavsett vad vi tycker om domen, så är hon ju nu frikänd från mord och borde väl absolut få hjälp att återgå till ett normalt liv, vilket såklart är HELT omöjligt utan skyddad identitet. Är det någon dom hört något om detta?
Jävla clown!
Citera
2023-10-27, 00:52
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
För mig låter det som ett helt galet rättsystem

För mej låter det mer som en galen domare, och en galen hovrätt. I tingsrätten blev ju båda helt riktigt dömda till livstid. Varför inte nu?
Har väl inte kommit fram något nytt öht som sänker straffen för båda?
Citera
2023-10-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Johannas bror bor väl kvar i Vetlanda? Pappan har flyttat till en tätort några mil därifrån. Mamman till Halland. Så lite längre bort.

Båda föräldrarna till Maja har väl arbeten som sk mellanchefer men inom olika sektorer. (står väl i FUP). Pappan har förresten inte varit pastor på ett bra tag nu även om han haft kvar sitt engagemang i kyrkan. De senare framgår av förhören. Brodern har jobb och håller på med idrott på nivån under elit. Det nämner han i förhör.
Det är väl först nu när rättsprocessen är över som familjen har tid och ork att tänka på framtiden gissar jag. Jag gissar att de avvaktade domen. Det är ju inte bara att bryta upp direkt när man har arbete, hus och stort kontaktnät
Mitt eget förslag till Maja hade varit att läsa in gymnasiet på en folkhögskola. Men vad hon bestämmer sig för kommer vi i tråden nog aldrig få veta. Om hon väljer skyddad identitet då.

Johannas pappa hade en hästgård och jobb
J mamma hade också jobb på sjukhuset
så varför skulle det vara mer svårt för Fam Hellman än för J familj?.
Att vänta in domen i tron att få upprättelse av folket i Vetlanda tyder bara på att pastorn var självsäker och trodde att hans anseende skulle räddas om M friades
Tycker du att den enes familj är värd mer än den andres?
Senast redigerad av Anedin 2023-10-27 kl. 01:29.
Citera
2023-10-27, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
För mej låter det mer som en galen domare, och en galen hovrätt. I tingsrätten blev ju båda helt riktigt dömda till livstid. Varför inte nu?
Har väl inte kommit fram något nytt öht som sänker straffen för båda?

Ja håller med helt galet och om jag fattat det rätt så ser det ut som att det är svårt för Toves familj att kunna dra det vidare i hopp om att Maja får krypa in igen
Citera
2023-10-27, 02:35
Medlem
Citat:
Jag förstår inte heller hur de kom fram till Majas dom
Skyddande av brottsling borde hon minst ha fått

Ja det borde blivit grovt skyddande av brottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in