2023-10-26, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
TRs dom var inte logisk utifrån deras resonemang. De slog knut på sig själv.
Du tror alltid att du lyckas lura någon med dina löjliga inlägg. Sluta med det.
Citera
2023-10-26, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vågar sig Maja tillbaka till Vetlanda?

Någonsin.

Tror jag inte att M kan återkomma, utan stor hemlighet att hon kan besöka sin familj.
Citera
2023-10-26, 23:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med hänvisning till den rytmiska takt av snabba slag tror jag mer på det än på medvetna sparkar, ja.

Återigen tycks vi befinna oss på helt olika planeter. Och det är inte jag som lämnat jorden om vi säger så.

Personligen har jag svårt att släppa tanken att de där sparkarna var Toves sista desperata försök att påkalla hjälp när hon hörde att det ringde på dörren. Att hon inte kunde skrika pga att två monster höll fast henne och ströp henne. Att hon fick ett sista hopp som hon snart uppgivet fick inse inte skulle hjälpa henne. Innan det sakta svartnade.

Jag hoppas att jag har fel och att det "bara" var en mer naturlig del i hennes adrenalinfyllda, tappra, sista strid. Det är det bästa man kan hoppas på när man inte lever i en fullständig fantasivärld.
Citera
2023-10-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är inga andra regler som gäller för Johanna än Maja. Ett erkännande ses som ett indicium. Det måste backas upp av andra bevis, som t ex teknisk bevisning eller annat.

Det finns massor av falska erkännanden. Ibland föranlett av att polisen använt förhörsmetoder som lett till ett sådant, ibland för att det är en psykiskt sjuk människa som tar på sig något den inte gjort, ibland för att någon vill skydda den verkliga gärningsmannen. Domstolen måste försäkra sig om att det inte handlar om ett falskt erkännande.

Så därför frågar jag dig, givet att Johanna inte kan fällas enbart på sitt erkännande - vilka andra bevis fanns för att Johanna mördade Tove?

Du är ju så noga (?) med att en GM endast ska fällas på bevis, så rada upp bevisen mot Johanna nu.

Det har jag överhuvudtaget inte funderat på eftersom Johanna har erkänt gärningen. Hade ingen aning om att det även krävdes andra bevis fast mördaren har erkänt. Johanna har ju uppenbarligen precis fällts utifrån sitt eget erkännande men hon har ju även bla försökt att döda Tove tidigare, men då utan att lyckas.
Citera
2023-10-26, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Det har jag överhuvudtaget inte funderat på eftersom Johanna har erkänt gärningen. Hade ingen aning om att det även krävdes andra bevis fast mördaren har erkänt. Johanna har ju uppenbarligen precis fällts utifrån sitt eget erkännande men hon har ju även bla försökt att döda Tove tidigare, men då utan att lyckas.
134 personer har erkänt Palme-mordet men de har uppenbarligen inte åtalats. Nej, det räcker inte med ett erkännande.

Domen tog inte upp några tidigare attentat mot Tove, och det säger ju heller inte om vad som hände i badrummet. Försök igen!
Citera
2023-10-26, 23:59
Medlem
Citat:

Fast den andra gärningen har hon ju frikänts helt ifrån så den kan inte på något sätt tas med.
Citera
2023-10-27, 00:00
Medlem
Citat:

Rätten utesluter att Johanna skulle ge ett falskt erkännande för att t ex skydda Maja. De menar att konflikten med Tove var Johannas och att hon varit den drivande i deras relation. För att ge några exempel. Kan ta fram ett citat från domen i morgon.
Citera
2023-10-27, 00:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Det står uttryckligen i hovrättsdomen. Och är ganska uppenbart. Det är nästan så jag undrar om det finns andra anledningar till att du undviker svara på frågan...
Citera
2023-10-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Hur är reglerna för att få skyddad identitet?

Jag undrar då någon här skrev att det är enda möjligheten för Maja att börja om. Innebär det också att dömda pedofiler kan få skyddad identitet och därefter få jobb på skola, dagis, fritidshem osv? De gör ju bakgrundskoll på alla jobbsökande.

Jag tror inte någon som är dömd för ett brott (mord eller pedofili) och har suttit av det får skyddad identitet. Men Maja har ju varit anklagad för mord och sedan blivit frikänd för mord av domstolen, oavsett vad vi tycker om det så ser ju domen ut så. Jag vet inte, det är därför jag undrar.
Citera
2023-10-27, 00:05
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Kan ingen av alla gängkriminella göra något vettigt och avliva dessa 2 istället för massa oskyldiga.
Citera
2023-10-27, 00:05
Medlem
Citat:
Den slutgiltiga domen för Maja kom ju först igår, familjen Hellman kanske packar för fullt just nu.

Jag tror inte de är hemma i sitt hus just nu hela familjen, det är klart att de har förberett ett frisläppande på annan ort innan de bestämmer vart framförallt Maja ska bo den närmaste tiden. Ett kloster någonstans i Sverige några månader borde vara ett tryggt ställe utan insyn.
Oavsett om slutllga domen kom nu så kanske familjen borde ha förstått reaktionerna i Vetlanda runt det här fallet

J familj förstod det tidigt och flyttade

Jag tror inte heller att familjen är hemma just nu och om de packas för flytt så är det bra
Eller så bor de kvar och skickar iväg Maja
Vilket jag tror
Kloster var en bra ide
Det finns ju en skribent som hintat för lönge sedan i trpden att Maja släpps fri och att familj kommer skicka iväg henne

Kanske det stämmer?
Citera
2023-10-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ja men hon var väl inte åtalad för det och kan därför inte dömas för det, jag förstår inte riktigt det där. Hon borde väl även ha kunnat dömas för skyddande av brottsling mm isåfall.

Jag förstår inte heller hur de kom fram till Majas dom
Skyddande av brottsling borde hon minst ha fått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in