2023-10-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag bor här, men känner ej nån i Toves familj. Endast ytligt bekant med släktingar till Johanna.
Däremot... som snacket går i fikarum mm. så lär det vara väldigt besvärligt för mördarnas familjer...! Vetlanda är väldigt bra på skvaller, och detta kommer inte att ha blåst över på länge. Kanske aldrig, helt.

Så tjejerna, även om de frias, kommer aldrig kunna leva ett normalt liv här eller i närheten. Och jag skulle tro att deras familjer ständigt får höra tisslande och tasslande och en och en annan elak kommentar när de rör sig ute bland folk.

Tack för den bra återkopplingen. Då var det precis som jag trodde. Korkade storstadsbor tror allt funkar likadant som för dem. Mördare får alltid massa lyx och blir snabbt fria av svenska staten, det är vänsterdoktrinen som infiltrerat rättsväsendet. Hur kan det vara ok att kalla något livstid men som inte existerar, mördare som döms för mord är fria efter max 8 år. Fram tills dess får de allt vad de pekar på medans offer anhöriga får betala till dem genom skatter!

Men svenska folkets dom är hårdare och det är underbart. Så är det i små orter.
Mördarna kommer punda ner sig på sina soffor eller får fly utomlands. Tyvärr kommer vänsterstaten deep state ge dem mas massa miljoner att lyxa sig med i bidrag. Samtidigt som folk som gör rätt för sig får borsten långt in i röven.
Citera
2023-10-26, 22:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Konvulsioner

Du menar att hon skulle blivit medvetslös på 10 sekunder och sen fått konvulsioner som resulterade i kraftiga sparkar i väggen?

Kom igen nu, det där tror du inte ens på själv
Citera
2023-10-26, 22:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi borde kanske backa bandet en bit.. Med dagens beviskrav skulle knappt en endaste brottslig kunnat fällas före 1989, då DNA-bevisning gjorde sitt intåg. Då låg fortfarande mobilspårning, kameraövervakning, Etc. mestadels framleds.
Det kommer att behövas förändringar framöver när det gäller bevisvärdering.

Iaf om vi har seriösa ambitioner att stävja utvecklingen.
Citera
2023-10-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
En sak kan jag inte förstå. Johanna har ju erkänt att hon tagit en struptag. Vad är avsikten med ett struptag om det inte är att strypa någon?

Det måste ju ändå ses som allmänt känt att stryper man en person så dör personen.

Hur betraktas olika handlingar? Kan man exempelvis medvetet skjuta på en person och hävda att man inte tänkt döda personen men personen råkade dö ändå och komma undan med dråp istället för mord?

Jag tycker att handlingen att ta struptag på en person borde ses som försök till mord/mord eftersom uppsåtet måste vara mörda personen. Annars hade Johanna kunnat bonkat till Tove istället.

Johanna säger att Tove tog stryptag på henne först och då svarade hon med att göra samma sak. Om jag minns rätt var det ungefär så hon menade. Men det är nog ingen som tror på.
Citera
2023-10-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte vad som har hänt, men ett viktigt och intressant inlägg för den här tråden som Haaaaag bevarade mig verkar borttaget.

Det handlar ju om att Clea tänker överklaga till HD, vilket Johanna Björkman, rättsexpert, tror att HD kommer att bevilja prövningsstillstånd för.

Det tror hon eftersom frågan angående de juridiska begreppen om vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till den är aktuell just nu då ett annat liknande fall har fått prövningsstillstånd i HD i den frågan. Hon anser alltså att det är en väldigt väsentlig juridsk prövning.

Det fallet är alltså väldigt intressant att läsa om hur riksåklagaren formulerat sina synpunkter och sitt överklagande och prövningsstillsånd, eftersom det ju idag inte finns ett prejudikat. De är ju inom exakt samma område för ett ev prejudikat.

Riksåklagaren vill ha en bedömningsmodell:

Från åklagare. se

"Såvitt jag har kunnat se tillämpar domstolarna dock inte någon egentlig bedömningsmodell i dessa fall. Istället behandlas frågan som en ren bevisfråga. Detta innebär att domstolen, vid minsta osäkerhet beträffande den dödsorsak åklagaren påstått, ogillar åtalet utan att betydelsen av konkurrerande (eller samverkande) dödsorsaker ens berörs, vilket i flera fall har lett till rent stötande resultat.”"

Så det fallet, kan ha avgörande betydelse för det här fallet.

Jag tycker att det är topic i allra högsta grad.

Ja väldigt intressant. Hur lång tid har advokat och/eller riksåklagare på sig innan överklagan ska vara inlämnad? Frågan är om Johanna kan tjäna på att överklaga domen om nu HD mot förmodan tar upp det? Det kan ju slå åt andra hållet tänker jag med ett längre straff?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-26 kl. 22:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Men de fick sänkta straff, precis som många har sagt i månader, eller hur?

Det handlar mycket om Fröken Hellm*n:s tidigare uppvisade beteenden, det handlar också om hennes förehavanden under bland annat natten den 16:e Oktober 2022 och, det handlar framför allt sagt om Fröken Hellm*n:s lögner, det vill säga, om vilken enorm och kraftfull lögnerska som hon har varit och, med största sannolikhet fortfarande är.

Mvh/
JokerMannen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
En sak kan jag inte förstå. Johanna har ju erkänt att hon tagit en struptag. Vad är avsikten med ett struptag om det inte är att strypa någon?

Det måste ju ändå ses som allmänt känt att stryper man en person så dör personen.

Hur betraktas olika handlingar? Kan man exempelvis medvetet skjuta på en person och hävda att man inte tänkt döda personen men personen råkade dö ändå och komma undan med dråp istället för mord?

Jag tycker att handlingen att ta struptag på en person borde ses som försök till mord/mord eftersom uppsåtet måste vara mörda personen. Annars hade Johanna kunnat bonkat till Tove istället.

Vem tar stryptag om de inte vill döda ?Hon lockade hem Tove för att mörda henne Hon kom på att det var rätt tillfälle på Nöjet .Hon hade väl försökt sätta eld tidigare ?
Citera
2023-10-26, 22:32
Medlem
Jofs avatar
Vågar sig Maja tillbaka till Vetlanda?

Någonsin.
Citera
2023-10-26, 22:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Iaf om vi har seriösa ambitioner att stävja utvecklingen.

Ja så är det och den utvecklingen knackar redan med slägga på dörren.
Citera
2023-10-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja väldigt intressant. Hur lång tid har advokat och riksåklagare på sig innan överklagas ska vara inlämnad?

Sista dag att överklaga är 22 november.
Citera
2023-10-26, 22:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det kan inte helt uteslutas och därför kunde J inte dömas för mord med avsiktsuppsåt. Tror du det var J s avsikt att ha ihjäl Tove när hon tryckte sina händer mot luftstrupen?
Absolut.
T blev avsiktligt fälld/slängd i golvet, avsiktligt skadad i huvudet - öga, muskel och huvudskada - och avsiktligt strypt.

Men att J är den skyldiga är endast "bevisat" genom historik, indicier och hennes eget erkännande. Rent teoretiskt skulle det kunna varit M.

Vad jag förstått är historik något som inte direkt ska beaktas och indicier ska klart peka på mord. Jag postade för evigheter sedan en länk till en mycket intressant uppsats om vad som är relevant i bevisföring och vad åklagare och domare då har att förhålla sig till.
Jag tror t ex att vad som utspelade sig på Nöjet inte anses relevant då det varken bevisar mord eller mordplaner.
Citera
2023-10-26, 22:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja väldigt intressant. Hur lång tid har advokat och/eller riksåklagare på sig innan överklagan ska vara inlämnad?

Längst ner i domen står det:

"HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B
Överklagande senast den 22 november 2023."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in