2023-10-26, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, domen i sig är väl inte så konstig utifrån motiveringen, men resonemanget bakom motiveringen förvånar. Det är lite som med TR-domen, att man bedömer vissa valda delar, om än inte på samma kreativa sätt som TR.
Så domen är logisk… utifrån resonemanget i domen?

Kan man säga nåt mer intetsägande?
Citera
2023-10-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
För jävligt att den här från mörka Afrika adopterade pingstpastordottern ska komma undan från det här bestialiska brottet så här lindrigt som HR anser vilket för övrigt just uppmuntrar till ljug och tystnad inför rättsväsendet då det tydligtvis lönar sig med vilka rövarhistorier som helst för svenska naiva domstolar.

Hoppas verkligen att fallet går till HD och att det åtminstone där blir en alternativ åtalspunkt om grovt skyddande av brottsling som hon ju verkligen gjort sig skyldig till. Hon är ju en medbrottsling ända ut i fingernaglarna.

Lite klargörande:

1. Vid ett överklagande till Högsta Domstolen så kan man inte föra in en ny åtalspunkt som inte på något sätt varit föremål för den tidigare prövningen.

2. Det enda M.H gjort som juridiskt lever upp till rekvisiten för Skyddande av brottsling är att hon hjälpt till att transportera/gömma Toves kropp (läs lagtext: "Om någon döljer den som begått brott, hjälper honom eller henne att komma undan, undanröjer bevis eller på annat liknande sätt motverkar att brottet upptäcks eller att någon lagförs för det". Anledningen till att M.H aldrig åtalades för det var för att hon häktades och åtalades för Mord (vilket varit huvudmisstanken hela tiden) och då kan hon juridiskt inte "skydda sig själv" (och/eller sin medgärningsman) eftersom att man inte har någon skyldighet att bidraga till sin egen lagföring - utan har rätt att ljuga, förstöra bevis, fly osv.

3. Vill man ta diskussionen vidare, med tanke på att hon inte dömdes för Mord, så har hon ju faktiskt dömts för ovan nämnda gärning, men då i form av Grovt gravfridsbrott - och då kan hon ju inte dömas även för Skyddande av brottsling. Jag kan heller inte se att skillnaden i strafflängd skulle bli så stor. För jag tror att man hade landat på runt 1,5 år oavsett om man dömt till Grovt gravfridsbrott eller Skyddande av brottsling.
Citera
2023-10-26, 21:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad säger att det måste vara exakt så här högt, dock? Skulle en viss minskning verkligen innebära en verklig risk för rättssäkerheten? Det tror inte jag.

Vi borde kanske backa bandet en bit.. Med dagens beviskrav skulle knappt en endaste brottslig kunnat fällas före 1989, då DNA-bevisning gjorde sitt intåg. Då låg fortfarande mobilspårning, kameraövervakning, Etc. mestadels framleds.
Det kommer att behövas förändringar framöver när det gäller bevisvärdering.
Citera
2023-10-26, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Nu vet jag inte vad som har hänt, men ett viktigt och intressant inlägg för den här tråden som Haaaaag bevarade mig verkar borttaget.

Det handlar ju om att Clea tänker överklaga till HD, vilket Johanna Björkman, rättsexpert, tror att HD kommer att bevilja prövningsstillstånd för.

Det tror hon eftersom frågan angående de juridiska begreppen om vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till den är aktuell just nu då ett annat liknande fall har fått prövningsstillstånd i HD i den frågan. Hon anser alltså att det är en väldigt väsentlig juridsk prövning.

Det fallet är alltså väldigt intressant att läsa om hur riksåklagaren formulerat sina synpunkter och sitt överklagande och prövningsstillsånd, eftersom det ju idag inte finns ett prejudikat. De är ju inom exakt samma område för ett ev prejudikat.

Riksåklagaren vill ha en bedömningsmodell:

Från åklagare. se

"Såvitt jag har kunnat se tillämpar domstolarna dock inte någon egentlig bedömningsmodell i dessa fall. Istället behandlas frågan som en ren bevisfråga. Detta innebär att domstolen, vid minsta osäkerhet beträffande den dödsorsak åklagaren påstått, ogillar åtalet utan att betydelsen av konkurrerande (eller samverkande) dödsorsaker ens berörs, vilket i flera fall har lett till rent stötande resultat.”"

Så det fallet, kan ha avgörande betydelse för det här fallet.

Jag tycker att det är topic i allra högsta grad.
Citera
2023-10-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är inte alls troligt.
Två helt olika mål och brott.
Dessutom ska rättegång i Högsta Domstolen ske i november, inom ett par veckor ..

1. Jag sa inte att det var "troligt". Jag sa att det absolut inte är omöjligt att HD tar upp det.

2. Nej, det är inte "två olika brott" sett till hur prövningen skulle se ut. I Forsa-fallet ändrade man ju rubriceringen Mord till Synnerligen grov misshandel - och HD kommer ju avgöra vilket av de två brotten det skall betraktas som. Tar vi sedan Tove-fallet så har ju Hovrätten dömt till Mord, medans försvaret vill ha detta till något slags misshandelsbrott - och HD:s prövning hade ju isåfall stått mellan dessa två. Så det skiljer ju sig egentligen inte så mycket.

3. Vad menar du med att rättegång skall ske i november? Menar du i Forsa-målet eller Tove-fallet, och vad grundar du denna tidsfrist på?
Citera
2023-10-26, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Förvirrad dom
Maja blir frikänd fast de inte tror henne för det KAN vara så. Med den motiveringen skulle d inte bli många domar i nåt fall om man inte erkänner
Johanna får sänkt straff bl.a för att hon hjälpt undersökningen med att berätta vad som hände ändå så tror de inte på henne när J säger att M var me
Men den här domen räknade jag med från hovrätten när d började bli för mycket uppmärksamhet kring steg läkare o advokater
Sveriges hovrätt i ett nötskal
Maja o Johanna kan väl iaf inte sätta en fot mer i Vetlanda får man hoppas. Något straff ska de ha
Finns det ett mer tydligt mord om man tittar på vad Johanna gjort?
Helt rätt dom för Maja vilket flera av oss även trodde skulle bli såhär, men många i tråden går på emotionell bedömning och tror att bara för de tycker hon är mer skyldig så ska hon dömmas hårdare men så funkar inte rättsväsendet. Man kan inte döma någon i brist på bevis för att hon kanske hade en mer aktiv roll, tänk om hon inte hade det då? Ska man döma någon till livstid även om de inte har utfört mordet? Däremot trodde jag Johanna skulle få hårdare straff då det fanns incidenter sedan tidigare där hon har hotar systrarna samt mordbränder hon har försökt anlägga, en av de försöken mot Tove och familjen. Så det finns bevis på hon gjorde det avsiktligt, men jag förstår att i svenskt rättsystem så dömer man bara om det finns tydliga indikationer på att det verkligen var så.
Senast redigerad av Allasmeknamn 2023-10-26 kl. 21:43.
Citera
2023-10-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det handlar ju om att Clea tänker överklaga till HD, vilket Johanna Björkman, rättsexpert, tror att HD kommer att bevilja prövningsstillstånd för.
I detta fall ska rättsexpert utläsas mediakåt.
Citera
2023-10-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Vad var anledningen då? Att inte ligga ytterligare till last för staten Israel? Finns gott om exempel om hur judiska familjer tvingar medlemmar att ändra namn för att undvika skam i sin miljö.
Det är inte så konstigt att J tog bort ett av sina efternamn
Det gör många brottslingar för att bli mer anonyma
Citera
2023-10-26, 22:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Möller är i ett eget universum med små meddelande i lypsylkorkar, i böcker och mutförsök till personalen.
Sveriges troligen mest manipulativa kvinna.

Jag skrattar bara vid tanken på rättegången ang hennes utspel och drama. Worst case.
Dock med bitter eftersmak för hon har samma driv på hämnd och är helt livsfarlig.
Chop, Chop som hon sa och gjorde en rörelse över halsen som FhL uppfattade som hot i förhör.

Hon och Johanna som BFF kom nog ihop sig på en kvart. Efter 45 min vore nån död.
.

Båda är komplett livsfarliga, men sett till *trigger* så torde JJ generellt vara avsevärt farligare för sin omgivning.
Citera
2023-10-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Bägge domar är sinnessjuka anser jag...
Ett sånt stort fall som många har varit engagerade i, så kommer detta.
Hur kan de ens komma undan med så milda straff förstår jag inte...
Förvisso går det inte att bevisa att M har varit med om mordet, men mycket annat har hon gjort som är olagligt...

Helt rätt... Det är fullkomligt obegripligt!!!!!
Citera
2023-10-26, 22:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och hur passar sparkarna i väggen in i detta scenario?
Konvulsioner
Citera
2023-10-26, 22:07
Medlem
En sak kan jag inte förstå. Johanna har ju erkänt att hon tagit en struptag. Vad är avsikten med ett struptag om det inte är att strypa någon?

Det måste ju ändå ses som allmänt känt att stryper man en person så dör personen.

Hur betraktas olika handlingar? Kan man exempelvis medvetet skjuta på en person och hävda att man inte tänkt döda personen men personen råkade dö ändå och komma undan med dråp istället för mord?

Jag tycker att handlingen att ta struptag på en person borde ses som försök till mord/mord eftersom uppsåtet måste vara mörda personen. Annars hade Johanna kunnat bonkat till Tove istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in