2023-10-26, 18:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Ja oavsett vad vi tycker om domen, så är hon ju nu frikänd från mord och borde väl absolut få hjälp att återgå till ett normalt liv, vilket såklart är HELT omöjligt utan skyddad identitet. Är det någon dom hört något om detta?

Har folk som dömts för gravfridsbrott plötsligt nån ovillkorlig rätt till ett normalt liv?

Du kanske hyra ut ett rum till henne? Om du har barn så kanske de kan bli hennes nya bästisar? Så att hon får ett normalt liv?
Citera
2023-10-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Medhjälp tycker jag hade varit en mer rimlig dom för Maja

Ja men hon var väl inte åtalad för det och kan därför inte dömas för det, jag förstår inte riktigt det där. Hon borde väl även ha kunnat dömas för skyddande av brottsling mm isåfall.
Citera
2023-10-26, 18:24
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Fråga dem som döms oskyldiga till mord och deras familjer och barn istället. De kanske tycker det är helt ok att offra sina egna liv för samhällets skull.

Ja och det händer ju ofta. Dom som döms är oftast redan inne i kriminalitet, så jag känner absolut inget för dom. Har du ett gäng domar på dig så förtjänar du förmodligen att ta någon vända till.
Citera
2023-10-26, 18:35
Medlem
PrincessAnnes avatar
Hur är reglerna för att få skyddad identitet?

Jag undrar då någon här skrev att det är enda möjligheten för Maja att börja om. Innebär det också att dömda pedofiler kan få skyddad identitet och därefter få jobb på skola, dagis, fritidshem osv? De gör ju bakgrundskoll på alla jobbsökande.
Citera
2023-10-26, 18:57
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hennes straff för gravfridsbrottet blev 1 år och 6 månader.
Hon har suttit häktad i 1 år.
2/3 delar av 1 år och 6 månader = 1 år, som hon precis suttit av sitt straff i häktet.
Förhoppningsvis ska hon då inte tilldömas skadestånd också!
Citera
2023-10-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det som också framkommit är att 10 s tryck KAN ha medfört medvetslöshet och att T dessförinnan blivit medvetandepåverkad av överraskningsmomentet, skadorna och alkoholpåverkan i kombination.

Ja, det kan inte helt uteslutas och därför kunde J inte dömas för mord med avsiktsuppsåt. Tror du det var J s avsikt att ha ihjäl Tove när hon tryckte sina händer mot luftstrupen?
Citera
2023-10-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det kan inte helt uteslutas och därför kunde J inte dömas för mord med avsiktsuppsåt. Tror du det var J s avsikt att ha ihjäl Tove när hon tryckte sina händer mot luftstrupen?

Jag förstår resonemanget med 10 s och att inget annat kan bevisas. Men det borde rimligen innebära att alla strypmord hädanefter (i stundens hetta) blir klassificerade som likgiltighetsuppsåt och rimligtvis får 16 år, ute efter 10.
Citera
2023-10-26, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Att du inte skäms
Nja - vad jag menar är att Maja inte gjort sig själv illa.
Någon måste ju stå upp för Maja också - självklart är Toves bortgång bara att beklaga , men det var ju inte Majas fel.
Citera
2023-10-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag förstår resonemanget med 10 s och att inget annat kan bevisas. Men det borde rimligen innebära att alla strypmord hädanefter (i stundens hetta) blir klassificerade som likgiltighetsuppsåt och rimligtvis får 16 år, ute efter 10.

Typ så ja. Fram tills nu har det varit precis tvärtom. Att strypmord just klassas som mord med avsiktsuppsåt, vilket ofta resulterat i livstids fängelse, då det handlar om ett medvetet och utdraget förlopp som för offret varit extremt plågsamt. Gm anses också haft tid att besinna sig då strypningen pågått flera minuter.
Citera
2023-10-26, 19:43
Medlem
Undrar om Johanna ångrar sitt erkännande. Hade hon inte erkänt hade Hovrätten högst troligen inte kunna döma henne för mordet.
Citera
2023-10-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Det handlar om rättvisa. Alla har rätt till ett försvar - inte bara de rika. Det handlar i grund och botten om att få rättvisa domar som är belysta ur alla vinklar. Utan advokater och deras erfarenhet skulle de svaga och fattiga aldrig någonsin få rättvisa.

Var stolt över vårt fantastiska rättssystem. Det går att lita på. En dag är du kanske på fel plats vid fel tidpunkt och anklagas för något du kanske inte gjort och får en lynchmobb som skriker att du skall dödas efter dig. Då kan du tryggt luta dig mot vårt raffinerade system. Det är genomtänkt. Du kommer att bli förvånad över hur många skickliga jurister som arbetar inom domstolsväsendet.

Dålig läsförståelse?

Jag sa aldrig att dom inte har rätt till ett bra försvar. Men förlorar dom i rätten så får dom ta kostnaden.
Citera
2023-10-26, 19:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du säger att domen är konstig?
Njä, domen i sig är väl inte så konstig utifrån motiveringen, men resonemanget bakom motiveringen förvånar. Det är lite som med TR-domen, att man bedömer vissa valda delar, om än inte på samma kreativa sätt som TR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in