2023-10-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Bahaha skrattade rakt ut. Det är min bild också.

Tippar på att hon spenderar utegångsförbudet med att läsa hela den här tråden.

Fröken Hellm*n har, och som jag nu har förstått det hela, fått ett utegångsförbud tills vidare, det vill säga, tills grytan av ilskan kokat färdigt i Vetlanda, detta på grund av att hon inte skall råka i luven på folk som ilsknade till efter hennes frisläppande.

Vad Fröken Hellm*n gör och pysslar med för närvarande, det har jag inte den minsta aning om. Hon kanske bakar hasch-kakor i ugnen, eller så kanske hon spenderar tiden i sitt rum med en Ouija-Board och kommunicera med den andra sidan, men troligtvis så sover hon, Fröken Hellm*n har ju vanan inne sedan tidigare så att säga. På kvällarna tror jag att hela familjen tillsammans njuter av nykokat granbarrs-té, det är något som sägs kunna lugna nervsystemet vilket kan vara behövligt i dessa tider för hela familjen Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-26, 16:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.
I fallet du relaterar till var väl BO så djupt drogad att man inte kunnat utesluta överdos som dödsorsak även om den grova misshandeln i sig också var dödande?

Ts svårbevisade aspiration är helt avhängig strypgreppet, utan det hade T inte aspirerat - vilket hon inte heller gjort enl. RL -

Jag tycker fallen är tveksamt jämförbara.
Citera
2023-10-26, 16:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, och om det finns utrymme för uppkastningar som bidragande dödsorsak så är det väl något som borde ha kunnat falla inom HDs prejudikat? Men HD-prejudikatet är väl inget som HR-domen berör (frågar jag, jag har inte läst den delen av domen än)?

Nej, någon sådan hänvisning finns inte. Nu lär ju inte Clea ge sig så vi lär väl ganska snart få klarhet i hur HD förhåller sig. Jag tycker inte att målet har i HD att göra, men vi få se. I så fall får väl Clea även väga in att att det kan gå åt andra hållet? Som det ser ut nu så är ju inte JJ direkt lastgammal när hon friges.
Citera
2023-10-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det var Peter Krantz *brasklapp* som räddade Johanna från livstids fängelse, eftersom den gav utrymme för kräk-teorin som bidragande dödsorsak. Därmed kunde endast likgiltighetsuppsåt styrkas.

I TR var det avsiktsuppsåt som gällde. Hade HR varit lite mer alerta och sett bakåt i Js hathistorik gentemot Tove, så hade de kanske insett att det var det riktiga. Inte insiktsuppsåt.
Citera
2023-10-26, 16:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Hellm*n har, och som jag nu har förstått det hela, fått ett utegångsförbud tills vidare, det vill säga, tills grytan av ilskan kokat färdigt i Vetlanda, detta på grund av att hon inte skall råka i luven på folk som ilsknade till efter hennes frisläppande.

Vad Fröken Hellm*n gör och pysslar med för närvarande, det har jag inte den minsta aning om. Hon kanske bakar hasch-kakor i ugnen, eller så kanske hon spenderar tiden i sitt rum med en Ouija-Board och kommunicera med den andra sidan, men troligtvis så sover hon, Fröken Hellm*n har ju vanan inne sedan tidigare så att säga. På kvällarna tror jag att hela familjen tillsammans njuter av nykokat granbarrs-té, det är något som sägs kunna lugna nervsystemet vilket kan vara behövligt i dessa tider för hela familjen Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen

"Nykokt granbarrs-te"
Citera
2023-10-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nangi
Massa svammel från dig. Alla dina taffligt ihopsatta stycken repeterar samma sak om och om igen.

➡ Att hon kommer ha ett gnagande samvete är absolut ingen självklarhet. Det finns många människor som inte ältar det förflutna. Shit happens.

Nej, Fröken "Ljugar-Maja" Hellm*n kommer inte att ha ett kontinuerligt gnagande samvete, men, däremot sagt, så kommer Fröken Hellm*n:s samvete att emellanåt påminna henne om vad hon en gång gjorde under natten den 16:e Oktober 2022 och då behöver hon med all säkerhet ett starkt stöd från Prästen, ja, kanske till och med från hela Prästerskapet.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-26, 16:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I HR s dom kan man läsa att rörelser/ljud från konvulsionsfasen inte anses som allmän kännedom och likadant är det med denna påstådda låsning av Toves kropp som Johannas antas tagit. Den är inte möjlig om Tove varit medveten.

Om man sitter på (full mount) så kan man använda sin tyngd och sina benmuskler till att hålla den liggande personen på plats. Den liggande personen är fri att använda sina händer till att antingen skydda sig eller slå tillbaks. Den sittande personen kan då greppa tag i den liggande personens armar och det blir då en låsning. Den sittande personen kan inte göra någon skada på ansikte/hals eftersom dennes händer är upptagna med att hålla fast den liggande personens händer.

Jag har uppmanat folk att själv söka på youtube där det finns tiotusentals instruktionsvideor och klipp från kampsportsmatcher, för att förstå det smått omöjliga i det som J antas ha lyckats med. Ingen har hittat klipp eller annan dokumentation på att det är möjligt att låsa en liggande person kropp och armar på egen hand i längre än några sekunder.

Majas delaktighet i fasthållandet av T förklarar så många omständigheter som det annars inte finns rimliga svar på. Min åsikt är att rätten saknade kunskap och information för att kunna ta ett korrekt beslut om M s delaktighet.

Ett typiskt strypmord tar flera mintuer där offret kämpar med allt den har. Även när förövaren är fysiskt överlägsen (man/kvinna) så gör kvinnan motstånd och orsakar som oftast tydliga rivmärken på förövaren. När förövare och offer är jämnstarka som i detta fall så ska man se motvärvsskador. Att rätten klagar på brist på dokumentation håller inte, då det finns högupplösta närbilder på både J och M s ansikten där man ser både porer och skäggväxt, men inga märken!

T har slagit i huvudet i golv/vägg eller blivit slagen där det uppstått mindre inre blödningar. Även en skada djupt inne i ögat har noterats. Över 50% av alla strypmord föregås av slag/sparkar mot offrets huvud. Detta är alltså inget unikt för just T. Inte heller att hon var alkoholpåverkad är något unikt. Det unika däremot är det rätten kommit fram till, att J lyckats strypa T helt på egen hand utan att T orsakat J en enda motvärnsskada.
Det som också framkommit är att 10 s tryck KAN ha medfört medvetslöshet och att T dessförinnan blivit medvetandepåverkad av överraskningsmomentet, skadorna och alkoholpåverkan i kombination.
Citera
2023-10-26, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I TR var det avsiktsuppsåt som gällde. Hade HR varit lite mer alerta och sett bakåt i Js hathistorik gentemot Tove, så hade de kanske insett att det var det riktiga. Inte insiktsuppsåt.
HR har varit slarviga när det gäller att sätta mordet på Tove i ett sammanhang. De har gjort en mikro-ansträngning när det gäller Johanna, och med det naglar de fast att det är Johanna som måste ha tagit stryptaget på Tove. När det gäller Maja har de inte brytt sig om sammanhang alls. Det är därför uppsåtet blir likgiltighetsuppsåt, de överväger inte ens att det kan ha varit ett planerat mord. Med undantag för det stycke de skriver om Toves och Johannas tidigare historia, så tittar HR enbart på minutrarna i lägenheten. Inget innan har relevans.
Citera
2023-10-26, 16:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det som också framkommit är att 10 s tryck KAN ha medfört medvetslöshet och att T dessförinnan blivit medvetandepåverkad av överraskningsmomentet, skadorna och alkoholpåverkan i kombination.

Och hur passar sparkarna i väggen in i detta scenario?
Citera
2023-10-26, 16:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
HR har varit slarviga när det gäller att sätta mordet på Tove i ett sammanhang. De har gjort en mikro-ansträngning när det gäller Johanna, och med det naglar de fast att det är Johanna som måste ha tagit stryptaget på Tove. När det gäller Maja har de inte brytt sig om sammanhang alls. Det är därför uppsåtet blir likgiltighetsuppsåt, de överväger inte ens att det kan ha varit ett planerat mord. Med undantag för det stycke de skriver om Toves och Johannas tidigare historia, så tittar HR enbart på minutrarna i lägenheten. Inget innan har relevans.

Domstolar är experter på att inte förstå planering. Mitt favoritexempel är en snubbe som slog ihjäl sin chef vid ett naturområde utanför Jkpg. Typ samma dag hade han tagit bort gps-pucken på sin bil och stängt av sin mobil typ 15 min före och efter mordet. Och domstolen bara: "Det finns inget som tyder på att det skulle vara planerat"
Citera
2023-10-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Mvh/
@JokerMannen

😅👍

Du är en sann poet JokerMannen.

Bra skrivet
Citera
2023-10-26, 16:59
Medlem
Celestrons avatar
Citat:

Håller med helt. Det handlar ju om vilken olika bedömning man har gjort i TR och HR. Domen i TR visar att man kan ha en helt annan syn på hur det gått till, och där dömdes båda till livstid! Det innebär inte att TR har haft fel. Det finns ju flera bevis för att JJ planerade ett mord. De mordiska dikterna, googlingarna på datan, etc. Men domaren brydde sej enbart om GM framtid, inte om Toves död, eller hennes anhöriga. Konstigt att inte Johanna blev frikänd helt.
Och att Maja inte skulle ha vetat vad som pågick är ju helt absurt! Hon höll naturligtvis i armarna. Säg det brottsoffer så låter sej strypas utan att göra motstånd??

HR:s syn på fallet är så korkad att man undrar om inte domaren var mutad? Eller någon vänstertjosan? Verkar faktiskt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in