2023-10-26, 17:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I TR var det avsiktsuppsåt som gällde. Hade HR varit lite mer alerta och sett bakåt i Js hathistorik gentemot Tove, så hade de kanske insett att det var det riktiga. Inte insiktsuppsåt.

Nu handlar det här i o för sig om ny bevisning som inte fans när målet befann sig i TR. Sen försvagades det här målet i uppsåts-delen också av att HR valde frikänna JJ för att tidigare försökt att bränna inne My och Tove. Trots att Majas vittnesmål kunde understödjas av både googlingar och sms-konversation. Antalet steg var för få, förutsatt att JJ valt att hela vägen dit ...
Citera
2023-10-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrflink
Förmodligen skulle en jävla massa gängkriminella sitta bakom lås och bom.
Morden skulle minska. Våldet mot kvinnor skulle minska. Skjutningarna skulle minska. Narkotikabrott skulle minska. Frågor på det?

Fråga dem som döms oskyldiga till mord och deras familjer och barn istället. De kanske tycker det är helt ok att offra sina egna liv för samhällets skull.
Citera
2023-10-26, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Så exakt hur många dagar ska Maja sitta i fängelse framöver? Inga eller om några, hur länge får hon vara hemma innan hon ska tillbaka igen och hamnar hon då på samma ställe? Ingen verkar veta…

På pressträffen svarade domaren på fråga att Maja inte behövde sitta ytterligare tid.
Citera
2023-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Så varför är det gratis att sitta i fängelse? Helt klart skumt tycker jag.

Ja men det faller nog på sin egen orimlighet eftersom man inte kan ha en inkomst eller arbeta när man sitter i fängelse och därmed inte kan betala. Men man skulle ju kunna betala retroaktivt vid ett kortare straff när man kommer ut i samhället igen och återgår till sitt vanliga arbete att sälja droger tex.😉
Citera
2023-10-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Men har hon inte suttit häktad i ett år vid det här laget?

Hennes straff för gravfridsbrottet blev 1 år och 6 månader.
Hon har suttit häktad i 1 år.
2/3 delar av 1 år och 6 månader = 1 år, som hon precis suttit av sitt straff i häktet.
Citera
2023-10-26, 17:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inget om detta fall (@Braskamin länkade till det fall som avses) ledde till något prejudikat? Och om, vad blev prejudikatet?

J. Björkman är ju kunnig inom området, så hon vet ju vad om pratar om, så jag förmodar att hon menar att det kan finnas skäl att ta upp det.

I det här fallet har man ju inte hänvisat till något prejudikat. Kan det ha med det att göra?

Som sagt, inte juridiskt insatt, så intressant om någon kan klargöra.

Ja, kanske. Eller om citatet var taget ur ett större begripligt sammanhang. Det är ju inte alltid som man får helheten och att det därför kan se konstigt ut.
Citera
2023-10-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har du kommit på än vilka bevisen var mot Johanna?

Jag svarade dig på det tidigare; att det var Maja vi talade om. Den ”friade” personen.

Jag har inte juridisk kunskap om vad som krävs eller inte krävs i bevisväg för en person som erkänt ett mord. Men du får gärna informera mig om det tack.
Citera
2023-10-26, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Janss*n har också vid andra tidigare tillfällen uppvisat tårar. Trots allt, vill jag påstå att Fröken Janss*n faktiskt har ett samvete även om det för det mesta tycks vara förankrat i djupet inom henne och har svårt att komma ut, och upp till ytan.

Ja, Fröken Janss*n har trots allt ett samvete till skillnad från hennes tidigare kamrat storlögnerskan Fröken Hellm*n.

Att Fröken Janss*n tog bort sitt ena efternamn beror på en tidigare långvarig konflikt med fadern.

Mvh/
@JokerMannen

Det fetade: Hur vet du det?
Citera
2023-10-26, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag svarade dig på det tidigare; att det var Maja vi talade om. Den ”friade” personen.

Jag har inte juridisk kunskap om vad som krävs eller inte krävs i bevisväg för en person som erkänt ett mord. Men du får gärna informera mig om det tack.
Det är inga andra regler som gäller för Johanna än Maja. Ett erkännande ses som ett indicium. Det måste backas upp av andra bevis, som t ex teknisk bevisning eller annat.

Det finns massor av falska erkännanden. Ibland föranlett av att polisen använt förhörsmetoder som lett till ett sådant, ibland för att det är en psykiskt sjuk människa som tar på sig något den inte gjort, ibland för att någon vill skydda den verkliga gärningsmannen. Domstolen måste försäkra sig om att det inte handlar om ett falskt erkännande.

Så därför frågar jag dig, givet att Johanna inte kan fällas enbart på sitt erkännande - vilka andra bevis fanns för att Johanna mördade Tove?

Du är ju så noga (?) med att en GM endast ska fällas på bevis, så rada upp bevisen mot Johanna nu.
Citera
2023-10-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
De borde ha skaffat sig något annat husdjur som var enklare att hantera/uppfostra, en katt tex
Nu kommer de ju att få dras med Mördar-Maja resten av livet

Och du borde skaffa dig en normal fungerande hjärna som gör att du ser hur vidrigt du skriver
Citera
2023-10-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag funderar över om inte Maja efter detta bör ges en skyddad identitet så hon som oskyldig kan leva ett liv i fred och frihet. Kanske arbetat man förebyggande med en sådan redan i detta nu hos skatteverket, eller än troligare hos Polisen så hon får en helt ”ny och fräsch” identitet och kan börja ta nya tag.

Kanske ska vi se det positiva i att Maja kan återgå till att vara en skattebetalare som kanske kommer jobba med att ta hand om barn i framtiden. Ska hon kunna få jobb måste straffregistret försvinna för vilket en ny identitet är en bra lösning man brukar ta till.

Ja oavsett vad vi tycker om domen, så är hon ju nu frikänd från mord och borde väl absolut få hjälp att återgå till ett normalt liv, vilket såklart är HELT omöjligt utan skyddad identitet. Är det någon dom hört något om detta?
Citera
2023-10-26, 17:59
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Så varför är det gratis att sitta i fängelse? Helt klart skumt tycker jag.

Om du är sjukpensionär eller är ålderspensionär är du tvungen att betala till kriminalvården varje månad du avtjänar ditt straff, Dom drar pengar från din pension för mat och logi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in