2023-10-26, 11:51
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Hennes pappa måste vara Görgen Hellman, pastor i Pingstkyrkan, skriven på samma adress som Maja.
Med andra ord måste Maja vara adopterad?

Ja, så har jag fattat det också. Har inte lusläst hela FUP:en. Men vad jag förstått så är både Maja och hennes bror adopterade från något land i Afrika, kanske Sydafrika (som någon nämnt). Många kristna utlänningar (inkl. svenskar) har arbetat med något kyrkligt i landet under 1990-talet och 2000-talet, så det är inte omöjligt att de två kommer därifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.

Tack för länken. Ska lyssna på den.

Mina juridiska kompetens är nog ganska bristfällig men här kommer några tankar om domen mot Johanna.

Det som jag tycker är lite förvånande med domen är att Johanna inte dömdes för avsiktsupppsåt, utan för likgiltighetsuppsåt. Det kanske hade varit annorlunda om inte mötet på natten skett slumpmässigt, och de kunnat avgöra hur länge Johanna höll greppet. HR gick på rättsliga rådet där. Jag trodde ändå att Johannas långvariga konflikt med Tove, googlesökningar och hatsången skulle styrka att hon hade avsikt att döda. Men HR ansåg tydligen inte det bevisat.
Faktum är att Johanna i teorin hade kunna gå fri från att ha orsakat Toves död, då vållande inte fanns med i gärningsbeskrivningen. Åklagaren har bara i gärningsbeskrivningen skrivit att Maja och Johanna begått dådet uppsåtligen.

Enligt ordföranden i HR hade Johanna eventuellt kunnat gå fri från morddom (anmärkningsvärt uttalande?) om hon inte medgett vissa faktiska omständigheter. Det gjorde det möjligt att fälla för likgiltighetsuppsåt. Om jag tolkade denna intervju med honom korrekt.
https://sverigesradio.se/artikel/hovrattsdomaren-hade-varit-svart-att-falla-johanna-jansson-for-mord-om-hon-inte-berattat

Skickliga förhörsledare som pressade hårt och Majas erkännande om gravfridsbrott gjorde att Johanna nog inte såg någon annan utväg till slut än att berätta sin egen 'sanningsversion'. Och med stöd av Clea.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-26 kl. 12:05.
Citera
Medlem
Citat:
Men om det redan finns prejudikat från HD i frågan borde TR och HR ha beaktat det i sina respektive domar? Då finns det väl ingen anledning för HD att ta upp fallet? HD ska väl bara ta upp fall där det saknas rättspraxis.

Att Clea inte ger sig är inte konstigt. Det är ett högprofilerat fall och hon satsade allt på att få Johanna frikänd för mord genom att ta in en expert som hävdade att Tove kanske inte dog av stryptaget. Smart tänkt, men HR gick inte på den linjen.

Jag har svårt att tänka mig att HD (om de tar upp fallet) skulle acceptera misshandelsteorin som Clea framförde. Däremot skulle J kunna dömas för dråp eller vållande till annans död, och åtminstone i det sista fallet är väl straffet i det närmaste avtjänat.

Dråp är redan prövat
Jag tror på vållande till annans död HR prövade inte oaktsamhet i detta fall
Citera
2023-10-26, 11:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då varken J eller M bedöms som trovärdiga och det inte finns bevis för vem som gjort vad, hade jag förväntat mig att bådas berättelse angående skuldfrågan skulle negligeras och endast händelseförloppet i stort skulle beaktas.

Ett mord är bevisligen begånget, båda har varit närvarande från början till slut och båda har erkänt delvist deltagande. I mina ögon borde det juridiskt leda till fällande dom för mord, även om jag inte tror att M deltagit I badrummet. En tro kan inte anses som underlag för varken friande eller fällande.

Js agerande är bevisat mer aktivt än Ms, med eldandet dagen efter och uppdiktandet av lögnstoryn, så hennes livstidsdom förväntade jag mig kvarstå medan Ms dom förväntades bli tidsbestämd till lägsta påföljd för mord, dvs 10 år då viss delaktighet kunnat fastslås men inte till vilken grad. Att hon helt skulle frias hade jag inte ens en tanke på.

Kontentan av HRs dom är att erkännande är förödande och en obevisbar story är framgångsrik. Ett märkligt budskap!

Att hellre fria än fälla är en människovärdig inställning, men som jag ser det finns ingen klar övervikt för Ms oskuld i badrummet utan det väger jämt, vilket medför att jag förväntat mig att erkännandet av bärhjälp, frånvaron av hjälpsök och försvårandet av utredningen skulle beaktats. Att det kan förklaras motsäger inte det faktum att det faktiskt hänt.

Det är fullt förståeligt att många tappar tilltron till rättsväsendet.
Så du säger att domen är konstig?
Citera
2023-10-26, 11:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det som är lite förvånande med domen är att Johanna inte dömdes för avsiktsupppsåt, utan för likgiltighetsuppsåt. Det kanske hade varit annorlunda om inte mötet på natten skett slumpmässigt, och de kunnat avgöra hur länge Johanna höll greppet. De gick på rättsliga rådet där Jag trodde ändå att Johannas långvariga konflikt med Tove, googlesökningar och hatsången skulle styrka att hon hade avsikt att döda. Men HR ansåg tydligen inte det bevisat.

I HR är inga sammanträffanden för stora. Frikännandet från branden är ett annat extremt illustrativt exempel. Det är sinnessjuka beviskrav.

Citat:
Enligt ordföranden i HR hade Johanna eventuellt kunnat gå fri från morddom (anmärkningsvärt uttalande?) om hon inte medgett vissa faktiska omständigheter. Det gjorde det möjligt att fälla för likgiltighetsuppsåt. Om jag tolkade denna intervju med honom korrekt.

Har du nån länk till den? Jag har inte sett den ....
Citera
2023-10-26, 12:14
Medlem
Citat:
Tack för länken. Ska lyssna på den.

Mina juridiska kompetens är nog ganska bristfällig men här kommer några tankar om domen mot Johanna.

Det som jag tycker är lite förvånande med domen är att Johanna inte dömdes för avsiktsupppsåt, utan för likgiltighetsuppsåt. Det kanske hade varit annorlunda om inte mötet på natten skett slumpmässigt, och de kunnat avgöra hur länge Johanna höll greppet. HR gick på rättsliga rådet där. Jag trodde ändå att Johannas långvariga konflikt med Tove, googlesökningar och hatsången skulle styrka att hon hade avsikt att döda. Men HR ansåg tydligen inte det bevisat.
Faktum är att Johanna i teorin hade kunna gå fri från att ha orsakat Toves död, då vållande inte fanns med i gärningsbeskrivningen. Åklagaren har bara i gärningsbeskrivningen skrivit att Maja och Johanna begått dådet uppsåtligen.

https://sverigesradio.se/artikel/hovrattsdomaren-hade-varit-svart-att-falla-johanna-jansson-for-mord-om-hon-inte-berattat

Skickliga förhörsledare som pressade hårt och Majas erkännande om gravfridsbrott gjorde att Johanna nog inte såg någon annan utväg till slut än att berätta sin egen 'sanningsversion'. Och med stöd av Clea.

Inte så anmärkningsvärt. Hon hade troligen kunnat gått loss helt och hållet om alla bara höll käft. Hennes utsaga stöds av skadorna och ljud från lägenheten som lät som våld, det finns inget annat än det och berättelsen. Så det hon medger är att hon tar ett hårt stryptag och håller kvar det till T blir medvetslös. Hon måste ha förstått att det fanns en risk för att hon skulle dö, och hon var likgiltig inför den risken när hon höll kvar till medvetslösheten inträdde.

Hade båda hållit tyst eller skyllt på varandra så hade ingen kunnat dömas för det här. För man hade inte kunnat bevisa exakt vem som gjort vad. Visserligen hade Johanna en konflikt med T i grunden, och visserligen hade hon gjort diverse sökningar, som talar för att det är hon som har motivet och också är gärningsman. Men det räcker inte för fällande dom i ett mordfall. Av samma anledning gick Maja loss, hennes berättelse låter osannolik men det finns inget som talar emot den, och Johannas utpekande av henne måste man vara försiktig med.
Citera
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag har funderat länge på varför Majas föräldrar envisas med att bo kvar

För Majas skull som du skriver det finns galningar och även av respekt för Toves anhöriga
Det måste kännas fruktansvärt obehagligt förn dem att möta dessa familjer

Jag har fått en bild av att pastorn envisas med att bo kvar för att rädda sitt egna anseende inom pingströrelsen och Vetlanda och trodde väl att bara Maja blir frisläppt utan en mord dom så skulle de få folkets förlåtande
Kanske inte så poppis i pingstförsamlingen att ha en mord dömd dotter då tappar man nog sitt anseende och det vill nog inte pastorn så de har nog kämpat att få Maja fri och kan skylla på att djävulen J har styrt deras dotter som nu ska renas

Jag kanske har fel men det låter helt korkat att tro på att det är bra för Maja att bo kvar

De kan väl bo kvar, men de kan kanske skicka Maja på en flerårig internatskola
utomlands? Kanske i USA? Lagom långt borta och dessutom kanske hon kan lära sig något vettigt. Pingstförsamlingen kan skramla ihop till kostnaderna😎
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det som är lite förvånande med domen är att Johanna inte dömdes för avsiktsupppsåt, utan för likgiltighetsuppsåt. Det kanske hade varit annorlunda om inte mötet på natten skett slumpmässigt, och de kunnat avgöra hur länge Johanna höll greppet. De gick på rättsliga rådet där Jag trodde ändå att Johannas långvariga konflikt med Tove, googlesökningar och hatsången skulle styrka att hon hade avsikt att döda. Men HR ansåg tydligen inte det bevisat.

Ja, just det. Även uppsåtligen, förutom i samförstånd i gärningsbeskrivningen...

Har lite bråttom, ska iväg, men ska läsa om ditt inlägg och tänka igenom det. Har ju inte hunit läsa igenom domen än.

Ska se om jag kan hitta själva presskonferensen igen, den var givande att lyssna på.

Jag håller med om att förhörsledarna var skickliga och lyckades få igenom de erkännanden de fick, även om jag är lite tveksam till att man, även om man ine ljög, fick det at framstå som att den andra erkänt annat än det som erkändes.

Men eftersom det är ett hiskeligt brott, är det vädigt skönt att det ändå lett till att man fått veta stora delar av brottet.
Citera
2023-10-26, 12:17
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nej, det förstås. Frågan är hur en person i Majas kläder ska klara sig framöver och i framtiden? Jobb och bostad på egen hand kan bli tufft, kanske socialen får rycka in med bostad och försörjning, eller så sjukpensionerar de henne, så kan hon sitta i någon liten etta i någon förort och tyna bort.
Hon kommer att få all hjälp och allt stöd hon behöver av samhället framöver. Hon tillhör ju en minoritet (än så länge) och då ska hon väl skyddas mot hämndaktioner (som då kommer att motiveras av rasism enl. myndigheterna).

Nu är hon ju svensk medborgare, men utan att rösta på SD kan jag hålla med Jimmie Åkesson när han säger att personer som begår grova brott i Sverige ska utvisas till hemlandet. Dessutom borde de få avtjäna straffet där och inte i Sverige. Vad än Clea säger om J:s helvete i fängelset är det mycket, mycket värre i de flesta andra länder i världen.
Citera
2023-10-26, 12:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det är nog så som du beskriver
Hur är det i andra länder
finns det något land som är ett föredöme?

Svårt att veta hur framtid kommer att se ut för M och J angående brottslighet

Ja USA, Kina och Ryssland är ett bra exempel när det gäller att hålla mördare borta från gatorna.

Johanna tror jag inte fortsätter med kriminalitet efter sin frigivning, när det gäller Maja så tror jag hon fick blodad tand av denna fars som utspelade sej i HR, Maja är en i mina ögon alldeles för omogen person som kommer att bli lätt att rekrytera till vidare brottslighet.
Citera
2023-10-26, 12:23
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Hon kommer att få all hjälp och allt stöd hon behöver av samhället framöver. Hon tillhör ju en minoritet (än så länge) och då ska hon väl skyddas mot hämndaktioner (som då kommer att motiveras av rasism enl. myndigheterna).

Nu är hon ju svensk medborgare, men utan att rösta på SD kan jag hålla med Jimmie Åkesson när han säger att personer som begår grova brott i Sverige ska utvisas till hemlandet. Dessutom borde de få avtjäna straffet där och inte i Sverige. Vad än Clea säger om J:s helvete i fängelset är det mycket, mycket värre i de flesta andra länder i världen.

Håller med dig i stort. För mig får både Maja och Johanna avtjäna sina straff i Israel respektive Afrika (oklart land). Misstänker att fängelserna inte är lika mycket kuddrum i de länderna som i Sverige. Har man begått mord som dessa två tjejer gjort, bör man få sitta i en fängelsehåla med jordstampat golv och ett hål i marken att göra sina behov i. Givetvis bör det i dessa hålor finnas möjlighet att hänga sig i taket om vistelsen blir för påfrestande.
Citera
2023-10-26, 12:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut, men då kan inte Maja var svagbegåvad som påståtts här. Ett sådant manipulativt beteende förutsätter en viss intelligens.

Lurig den där Maja.
Hon fixar det så bra att mamma tror att hon rent av haft en bra kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in