Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Det som är lite förvånande med domen är att Johanna inte dömdes för avsiktsupppsåt, utan för likgiltighetsuppsåt. Det kanske hade varit annorlunda om inte mötet på natten skett slumpmässigt, och de kunnat avgöra hur länge Johanna höll greppet. De gick på rättsliga rådet där Jag trodde ändå att Johannas långvariga konflikt med Tove, googlesökningar och hatsången skulle styrka att hon hade avsikt att döda. Men HR ansåg tydligen inte det bevisat.
Faktum är att Johanna i teorin hade kunna gå fri från att ha orsakat Toves död, då vållande inte fanns med i gärningsbeskrivningen. Åklagaren har bara i gärningsbeskrivningen skrivit att Maja och Johanna begått dådet uppsåtligen.
Enligt ordföranden i HR hade Johanna eventuellt kunnat gå fri från morddom (anmärkningsvärt uttalande?) om hon inte medgett vissa faktiska omständigheter. Det gjorde det möjligt att fälla för likgiltighetsuppsåt. Om jag tolkade denna intervju med honom korrekt.
https://sverigesradio.se/artikel/hovrattsdomaren-hade-varit-svart-att-falla-johanna-jansson-for-mord-om-hon-inte-berattat
Skickliga förhörsledare som pressade hårt och Majas erkännande om gravfridsbrott gjorde att Johanna nog inte såg någon annan utväg till slut än att berätta sin egen 'sanningsversion'. Och med stöd av Clea.
Ja, just det. Även uppsåtligen, förutom i samförstånd i gärningsbeskrivningen...
Har lite bråttom, ska iväg, men ska läsa om ditt inlägg och tänka igenom det. Har ju inte hunit läsa igenom domen än.
Ska se om jag kan hitta själva presskonferensen igen, den var givande att lyssna på.
Jag håller med om att förhörsledarna var skickliga och lyckades få igenom de erkännanden de fick, även om jag är lite tveksam till att man, även om man ine ljög, fick det at framstå som att den andra erkänt annat än det som erkändes.
Men eftersom det är ett hiskeligt brott, är det vädigt skönt att det ändå lett till att man fått veta stora delar av brottet.