2023-10-26, 13:56
Medlem
bess.the.bests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldlord
https://www.st.nu/2023-10-26/skifus-tidigare-vd-doms-till-fangelse?fbclid=IwAR2fuw3eWs46mbRKvqZghWQ3gxtloWbP MRkgfFsY4NW3iWIind1o4 JAHTHc

Domen kom idag, Clemin får 1 år och 10 månaders fängelse och näringsförbud i 5 år.
Han ska även betala 2.2 mille till staten.

Entreprenören får 1 år och 6 månader i fängelse och näringsförbud 5 år. (Undra vem som ska driva vidare Fuhab nu)

Fastighetsägare ifrån Småland får 3 månaders fängelse.

Så nu väntar vi överklagan till Hovrätten ifrån dessa herrar.

Tackar!
Citera
2023-10-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacete
Bra att myglarna åkte dit!

Men fastighetsägaren är inte från Småland.
Det är ägaren till Hedern fastigheter bland annat sommdet refereras till, C*rister L*ndstedt

De sägs att han inte är skriven i regionen. Men de kan ju så vara trots de.

Har väl även varit diskussion sen tidigare om just TFS gällande upphandling på ventilation i kommun. L*nstedt verkar vara helt oberörd i alla fall.
Senast redigerad av Oldlord 2023-10-26 kl. 14:30.
Citera
2023-10-26, 14:22
Medlem
Inte helt förvånade, men allas advokater kommer överklaga till Hovrätten. Peter otroligt besviken på Tingsrättens domslut, ställer sig frågande till den iom att räknat med att gå helt fri från alla anklagelser.

Vad de gäller detta så är de toppen på ett isberg, helt klart har kommuninvånarna varit med och betalat mycket av detta fiffel i många många år.

Granskning av kommun i helhet vore på sin plats.

https://www.st.nu/2023-10-26/domen-ska-overklagas-mycket-overraskade?fbclid=IwAR1fVaanr5NhhdoFW9f9Y8Z7yinUW v8bZkEIXy906wgvRZjgZKF z0N-ak5g
Senast redigerad av Oldlord 2023-10-26 kl. 14:28.
Citera
2023-10-26, 15:19
Medlem
Citat:
De sägs att han inte är skriven i regionen. Men de kan ju så vara trots de.

Har väl även varit diskussion sen tidigare om just TFS gällande upphandling på ventilation i kommun. L*nstedt verkar vara helt oberörd i alla fall.

Jodå han är skriven här och bor efter Baldersvägen. Väldigt förvånad att han åkte dit så hårt. Han har endast sponsrat och ordnat en lägenhet med normalhyra.
Citera
2023-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Jodå han är skriven här och bor efter Baldersvägen. Väldigt förvånad att han åkte dit så hårt. Han har endast sponsrat och ordnat en lägenhet med normalhyra.

Nej han har även varit med i en fastighetsaffärer på Essvik, där P*ter och han hade en en mail kontakt om priserna ifrån andra intressenter. Då kom dom överens om att lägger du det här priset så är lokalerna dina.
En man i den kalibern 44 styrelseuppdrag har helt klart koll på hur fel de är att göra affärer på de viset. + att lgh i stan ansågs vara en muta/betalning för Essviks affären.

Han är helt klart en stor profil inom näringslivet Sundsvall. Och har flertalet av mina egna vänner anställda i sina bolag. Jag själv hade varit högst obekväm med att ha en företagsledare som jobbar på detta vis.
Senast redigerad av Oldlord 2023-10-26 kl. 17:41.
Citera
2023-10-26, 21:06
Medlem
Nån som sitter på fup?
Citera
2023-10-27, 14:39
Medlem
Citat:
Nej han har även varit med i en fastighetsaffärer på Essvik, där P*ter och han hade en en mail kontakt om priserna ifrån andra intressenter. Då kom dom överens om att lägger du det här priset så är lokalerna dina.
En man i den kalibern 44 styrelseuppdrag har helt klart koll på hur fel de är att göra affärer på de viset. + att lgh i stan ansågs vara en muta/betalning för Essviks affären.

Han är helt klart en stor profil inom näringslivet Sundsvall. Och har flertalet av mina egna vänner anställda i sina bolag. Jag själv hade varit högst obekväm med att ha en företagsledare som jobbar på detta vis.

Varför blev han inte dömd för det då?

Han är en av de ärligaste företagsledarna i Sundsvall, kan jag säga. Han till och med betalar för att få ha sitt eget fordon i företagets lokaler. Lånar inte ens hem verktyg när han ska fixa något hemma. Han blandar inte ihop privatekonomi med företagens ekonomi det minsta.

Teknisk fastighetsservice bildades efter att han varit chef för Essef i Sundsvall. Enligt deras ägare ABB, skulle han tvingas säja upp personal trots att distriktet gick med stor vinst. Han vägrade och han och de anställda bildade Teknisk fastighetsservice istället. Han ville inte göra folk arbetslösa och ställde upp för sina anställda. Det var ett stort kliv och risktagande, då när Sverige var i lågkonjunktur. Jag tror inte att alla anställda skulle följa med om de inte tyckte att han var en bra chef och ledare.

Citat från en artikel i ST 2019

Citat:
ST för 25 år sedan

En utbrytare tar upp konkurrensen med förre arbetsgivaren i Sundsvall. Det är nybildade företaget Teknisk Fastighetsservice AB. Chri*ter Lun*stedt har startat företaget. Han var tidigare distriktschef i ABB-ägda Essef Service och har alltså startat en konkurrerande verksamhet. Med sig har han alla 28 anställda och all kompetens från Essef.

https://www.st.nu/2019-01-29/st-for-25-ar-sedan-utbrytare-konkurrerar-med-sin-forre-arbetsgivare-och-flyktingforlaggningar-laggs- ner?shareSource=sharebutton
Senast redigerad av Budare123 2023-10-27 kl. 14:52.
Citera
2023-10-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123

Han är en av de ärligaste företagsledarna i Sundsvall, kan jag säga. Han till och med betalar för att få ha sitt eget fordon i företagets lokaler. Lånar inte ens hem verktyg när han ska fixa något hemma. Han blandar inte ihop privatekonomi med företagens ekonomi det minsta.

Teknisk fastighetsservice bildades efter att han varit chef för Essef i Sundsvall. Enligt deras ägare ABB, skulle han tvingas säja upp personal trots att distriktet gick med stor vinst. Han vägrade och han och de anställda bildade Teknisk fastighetsservice istället. Han ville inte göra folk arbetslösa och ställde upp för sina anställda. Det var ett stort kliv och risktagande, då när Sverige var i lågkonjunktur. Jag tror inte att alla anställda skulle följa med om de inte tyckte att han var en bra chef och ledare.

Citat från en artikel i ST 2019

https://www.st.nu/2019-01-29/st-for-25-ar-sedan-utbrytare-konkurrerar-med-sin-forre-arbetsgivare-och-flyktingforlaggningar-laggs- ner?shareSource=sharebutton

Men snälla du! Tror du på jultomten också. Chris*er är en slug och ohederlig affärsman. Att jobba nära honom är ingen dans på rosor. Självklart har han varit medveten om det oetiska i dessa affärer. Han jobbar hårt på sin fasad utåt för att framstå som en bra ledare.
Citera
2023-10-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123

Håller helt med dig här. Han är väldigt noga med att allt ska skötas rätt och riktigt så att han åkte dit så hårt förvånar mig. Han ställer alltid upp för anställda och hyr gärna ut till anställda och folk han känner då han vet vad det är för människor. Det är ingen lägenhet på Standvägen i Stockholm han har fixat, utan en lägenhet i ett av deras sämsta hus om man räknar bort Kalmarvägen.
Citera
2023-10-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asnan6991
Nån som sitter på fup?

https://gofile.cc/ABQp/skifu-fup.pdf Kolla om det funkar.
Citera
2023-10-30, 09:44
Medlem
Citat:
Håller helt med dig här. Han är väldigt noga med att allt ska skötas rätt och riktigt så att han åkte dit så hårt förvånar mig. Han ställer alltid upp för anställda och hyr gärna ut till anställda och folk han känner då han vet vad det är för människor. Det är ingen lägenhet på Standvägen i Stockholm han har fixat, utan en lägenhet i ett av deras sämsta hus om man räknar bort Kalmarvägen.
Det du beskriver låter precis som hur vänskapskorruption fungerar. Han hjälper alla i sin omgivning med diverse saker, sedan när någon sitter i en situation när de kan betala tillbaka så får dom allt vara "snälla" tillbaks och ger honom lite extra detaljer för att vinna upphandlingar.
Citera
2023-11-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det du beskriver låter precis som hur vänskapskorruption fungerar. Han hjälper alla i sin omgivning med diverse saker, sedan när någon sitter i en situation när de kan betala tillbaka så får dom allt vara "snälla" tillbaks och ger honom lite extra detaljer för att vinna upphandlingar.

Det låter för mig väldigt underligt det du skriver. Att utnyttja sina kontakter i form av vänner, släkt och bekanta när man skall köpa tjänster eller nåt är väl något nästan alla gör. Att det skulle innebära att man skall betala tillbaka är svårt att dra någon logik i. Vad som framgått är väl att de känt varandra sedan länge. Lägenheten verkar ju också ha hyrts utan rabatt så kan man verkligen bli dömd till fängelse för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in