2023-10-26, 06:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigadibs
Det här är en oerhört tragisk historia. Den är också unik så till vida att samlad expertis -- från Riksmedicinalverket till FOI -- har kallats in men tycks samla i blindo.

Det finns en amerikansk minnesregel som läkarstudenter får lära sig: om du hör hovslag, tänk att det är en häst och inte en zebra (eller en okapi). Det är en omformulering av Ockhams rakkniv. Begrunda den enklaste förklaringsmodellen som passar in på kända fakta.

Det är ofta en nyttig regel och många här har spekulerat kring relativt vanliga orsaker -- från kolmonoxidförgiftning och rengöringsmedel till botulism. Men det faktum att (låt oss utvidga djurmetaforen) man har kallat in zoologer och kryptozoologer från världens alla hörn tyder på att det här inte är någon vanlig pålle som galopperar.

Botulism ger exempelvis en tydlig symptombild och även om man inte lyckas isolera bakterien råder det inget tvivel om vad det handlar om. (Jag läste en artikel om att den enda differentialdiagnosen är Guillain-Barre, vilket läkarna hade kunnat utesluta på studs eftersom en hel familj är sjuka). Detsamma kan sägas om många andra spekulationer såsom kolmonoxidförgiftning. Det är helt orimligt att de inte har tagit COHb vid misstanke eller före ECMO.

Om det funnes misstanke på ett nytt virus (tja, afrikansk svinpest via annan djurart som intermediärvörd?) så hade vi sett smittskyddsåtgärder. Och även om det inte är elementärt att identifiera helt nya virus (först för man plocka fram elektronmikroskopet à la Contagion) så tror jag inte att samlad svensk expertis hade gått bet.

Då återstår förgiftning (medveten eller inte) medelst någon ytterst ovanlig substans. Jag har tidigare ägnat en del tid åt att studera den medicinska utredningen av den ryska avhopparen Litvinenkos förgiftning utifrån källmaterialet som den brittiska utredningen offentliggjorde, däribland utförliga intervjuer med behandlade läkare. Jag är intresserade av kreativitet och vad det är som triggar den plötsliga insikten i fall där orsakssambanden tycks höljda i dunkel.

Det som slog mig när jag reflekterar över detta fall är hur snabbt man misstänkte förgiftning. I Litvinenko-fallet dröjde det många dagar trots att både Litvinenko och hustrun uttryckte farhågor om förgiftning. Läkarna funderade först på om en aldrig tidigare rapporterad biverkning av antibiotikan kanske hade orsakat en i det närmast total utplåning av hans vita blodkroppar. Det är inte konstigt. En ovanlig biverkning är mer hästlik en en poloniumisotop i eftermiddagstet.

Varför misstänkte man förgiftning vid ett så pass tidigt skede hör? Var det utifrån symptombild eller andra indicier. Varför mätte man radioaktivitet? Det är osannolikt att det bara vara som med led i ett slags "shotgun approach" där man testar allt och hoppas på det bästa.
Varför man misstänkte förgiftning vid ett så tidigt skede berodde sannolikt på att det kom in en hel familj med likartade akuta symptom. Det indikerar starkt en yttre påverkan.
Citera
2023-10-26, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Nyrenoverad lägenhet… det är hög sannolikhet på insektsgift , låg säkert kvar på något ställe och blandades med mat. De som renoverat hoppas jag har kollats vilka medel de använt. Säkert inget godkänt i Svedala. Virus låter intressant men inte så sannolikt, Ryssland, lite långsökt.. jag bettar insektsgift. Kolla saltkar, ofta vitt pulver..
Låter sannolikt faktiskt. Men borde de inte testat för det redan?

Myrr ser ju ut som florsocker. Kanske hade hantverkarna vid renoveringen lämnat en glasburk med tex myrr. Florsocker används mkt i afrikanska bakverk.
Senast redigerad av Laternan 2023-10-26 kl. 08:18.
Citera
2023-10-26, 08:04
Medlem
Finns det något som talar emot ricin ?

https://narkosguiden.se/kapitel/giftiga-vaxter-i-sverige/#ricin
Citera
2023-10-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av openstack
Finns det något som talar emot ricin ?

https://narkosguiden.se/kapitel/giftiga-vaxter-i-sverige/#ricin

Att experterna också sett Breaking Bad så det har testats om det var det.
Citera
2023-10-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Det var 1978-79. Det var innan EU lagstiftning kom in i bilden.
Nu ska man i princip kunna tugga i sig en betongsäck utan att få ont i kaggen, enligt nuvarande lagstiftning...
Ja det visar bara på att det i omlopp funnits kraftigt giftiga desinfektionsmedel som var så pass dödligt att det räckte med att hälla lite i ett glas saft. Dock så hade det inte fungerat om det inte i det fallet rört sig om svaga sjuka äldre de flesta dessutom med demens och vissa blev tvingade eftersom de tyckte att saften smakade väldigt illa
Citera
2023-10-26, 11:50
Medlem
Lite märkligt att vi (allmänheten) ännu inte fått en förklaring till vad som hänt. Jag tror dock man redan har en uppfattning av vad det hela beror på. Det här är min teori:
En hel familj kommer i ambulans till akutavdelningen på det lokala sjukhuset. Alla uppvisar likartade symtom. Dessa misstolkas på sjukhuset som matförgiftning och behandling med vätskeersättning sätts in för att mildra effekterna av den. Ingen fattar att dom alla drabbats av anafylaksi (allergisk chock). Trots insatserna mot matförgiftning så blir familjen sämre och sämre och den lilla flickan avlider. Alla borde ha fått en adrenalin injektion när man fattat att dom drabbats av en svår allergi.
Personalen på sjukhuset blir desperata och skickar familjen till närmaste universitetssjukhus, där både kompetens och resurser finns. Läkarna där gissar säkert ganska snabbt vad familjen lider av.
När pappan tillfrisknande kunde man fråga honom om vad man ätit och druckit innan man insjuknade. Något av detta måste ha triggat anafylaksin.
Man kan nu kolla om pappan har någon allergi som skulle ha legat bakom den allergiska reaktionen. En sådan utredning tar normalt viss tid. Om detta är anledningen till att familjen blev sjuk så får vi nog veta det först när man konstaterat vad dom inte tålde.
Kanske var det trots allt pizzan som orsakade sjukdomen. Inte för att den var dålig utan för att den innehöll något dom inte tålde?
En annan fråga som dom får svårare att svara på är om den lilla flickan dog på grund av en feldiagnos på det lokala sjukhuset? Inkompetens är inte något som läkare vill kännas vid.
Citera
2023-10-26, 11:52
Avslutad
Polisen konstaterade tidigt att det fanns oklara omständigheter kring dödsfallet och en förundersökning om vållande till annans död inleddes. På tisdagen ändrades brottsrubriceringen till mord baserat på uppgifter som kommit fram i utredningsarbetet. Polisen misstänker någon form av yttre påverkan.

– Det är mycket som talar för att det inte har med mathantering att göra, säger Sammens till Söderhamns-Kuriren

Dessa kraftiga magsjukesymptom, vad bestod dom av? Var det även svettningar, feber?
Kan barnen fått med sig någonting hem från förskolan/lekparken?

Hur svårt kan det vara, funderar man på, faktum är ju att allt måste eftersökas specifikt. Det går inte ens att gå till vårdcentralen och få rätt provtagningar, det enklaste hade kunnat hittas, om man bara sökt efter det.

Tex antifästinghalsband, kan ge starka allvarliga symptom, även dödsfall, vid kontakt med det.

Hade familjen husdjur?
Citera
2023-10-26, 11:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Låter sannolikt faktiskt. Men borde de inte testat för det redan?

Myrr ser ju ut som florsocker. Kanske hade hantverkarna vid renoveringen lämnat en glasburk med tex myrr. Florsocker används mkt i afrikanska bakverk.

Fast nej, en burk med något okänt som är kvarlämnat i en lägenhet man flyttar in i skulle man väl inte använda?

Men var det inte förgiftning ställ i USA för en herrans massa år sedan där man misstänkte att någon manipulerat förpackningar, sabotage?
Om någon handlar florsocker, går hem, öppnar paketet lägger till något giftigt som ser ut som florsocker, limmar igen förpackningen, går till butiken igen och smyger tillbaka paketet i hyllan?
Citera
2023-10-26, 12:02
Medlem
Inte helt ovanligt att eritreanska kvinnor dör av förgiftning.
Bara mellan 2000-2016 dog årligen genomsnitt 3300 per 100 000 av förgiftning:

https://www.ceicdata.com/en/eritrea/health-statistics/er-mortality-rate-attributed-to-unintentional-poisoning-female-per-100000-female-population

Sen Afrika, där finns en hel uppsjö av gifter från naturen som använts av olika länder/klaner och som går under vår 200 testradar:

https://www.gateway-africa.com/howdidthey/poisonforarrows.html
Citera
2023-10-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Polisen konstaterade tidigt att det fanns oklara omständigheter kring dödsfallet och en förundersökning om vållande till annans död inleddes. På tisdagen ändrades brottsrubriceringen till mord baserat på uppgifter som kommit fram i utredningsarbetet. Polisen misstänker någon form av yttre påverkan.

– Det är mycket som talar för att det inte har med mathantering att göra, säger Sammens till Söderhamns-Kuriren

Dessa kraftiga magsjukesymptom, vad bestod dom av? Var det även svettningar, feber?
Kan barnen fått med sig någonting hem från förskolan/lekparken?

Hur svårt kan det vara, funderar man på, faktum är ju att allt måste eftersökas specifikt. Det går inte ens att gå till vårdcentralen och få rätt provtagningar, det enklaste hade kunnat hittas, om man bara sökt efter det.

Tex antifästinghalsband, kan ge starka allvarliga symptom, även dödsfall, vid kontakt med det.

Hade familjen husdjur?

Kan undrar om de ändrade brottsrubricering till mord efter samtal med kvinnan?
Citera
2023-10-26, 12:12
Medlem
Carowhite?
Carité?
Citera
2023-10-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Inte helt ovanligt att eritreanska kvinnor dör av förgiftning.
Bara mellan 2000-2016 dog årligen genomsnitt 3300 per 100 000 av förgiftning:

https://www.ceicdata.com/en/eritrea/health-statistics/er-mortality-rate-attributed-to-unintentional-poisoning-female-per-100000-female-population

Sen Afrika, där finns en hel uppsjö av gifter från naturen som använts av olika länder/klaner och som går under vår 200 testradar:

https://www.gateway-africa.com/howdidthey/poisonforarrows.html

Om det är sant som jag tror påståtts i tråden att familjen bott i Sverige i tio år känns väl inte "Afrikaspåret" sådär jättehett. Menvisst, jag har själv några kemikalieburkar med mindre hälsosamt innehåll hemma, som "råkat" följa med från olika platser där jag studerat eller arbetat! Dock finns, som jag tidigare antytt, potenta gifter att tillgå på närmaste plats, i naturen, så varför vända sig till Afrika för att söka källan?

Spekulationer om "virus" slutar här, då det skulle kräva en mirakulös sammanträffning av smittoöverförning och latenstid för att få alla fyra att insjukna samtidigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in