2023-10-25, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller om något lösnings- eller rengöringsmedel förvarats i ett kärl som sedan diskades dåligt innan det användes för livsmedel (eller medel som "fastnade" i plast eller trä redskap eller skål)?

Så toxiska rengöringsmedel kommer du knappast att hitta.
Citera
2023-10-25, 21:09
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Stämmer spekulationerna att det skulle bero på att han har större kroppsvikt och därmed skulle tåla giftet bättre förutsätter det att alla har fått i sig samma dos. Det talar emot att det skulle röra sig om mat då den som är större rimligtvis äter mer än den som är mindre så giftdosen per kg kroppsvikt skulle bli ungefär densamma.

Det skulle kunna vara ett 'tillbehör' till maten, en efterrätt eller annan sötsak. En pappa äter säkerligen mindre mängd av sånt än en mamma och en fyraårig. Sötsaker är för kärringar och barn.
Citera
2023-10-25, 21:15
Medlem
Haha stackars pizzabagare :P
Citera
2023-10-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Så toxiska rengöringsmedel kommer du knappast att hitta.
I Malmö förgiftade en sommar vikarie 27 personer med just desinfektionsmedel han blandade i saft 24 dog , dock rörde sig detta om äldre svaga och främst dementa som i de flesta fall bara drack utan att protestera mot smaken , förutom några som spottade ut och klagade över att det smakade illa
Är alltså möjligt att döda med desinfektionsmedel utblandat i saft men ingen frisk människa dricker detta frivilligt inte ens av misstag eftersom det smakar illa
Citera
2023-10-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det där är helt enkelt inte sant.

Tron på olika onda krafter och demoner går rakt igenom hela det eritreanska samhället oavsett religion, konservativ eller progressiv, ung eller gammal.

Det är inte alls ovanligt med olika sinnessjuka varianter av exorcism även om det är vanligare att läsa om det i länder som Etiopien så är de båda länderna i princip samma sak kulturhistoriskt och Eritrea har för övrigt varit en del av Etiopien.

Du talar i nattmössan eller ljuger av någon anledning.
Jag pratar om kristna, Eritreanskt/Etiopiskt Ortodoxa, och det konstigaste de håller på med är väl heligt vatten men, va fan, katoliker och protestanter håller ju nattvard och äter kristi kropp och blod. Katoliker tillber ju t.o.m. reliker, gamla kroppsdelar från diverse heliga människor. Bland hedningar och andra ute i bushen finns det ju naturligtvis ju lite av varje så klart men det är inte dom som kommer till Sverige.

Har ganska bra kännedom om deras traditioner från att jag bodde och jobbade där nere, ej för hjälporganisationer, under hela 90-talet och en bit in på 00-talet och känner massor av människor från dessa länder nära boende både därnere och här i Sverige och Norge, plus att jag har många, många släktingar bland Etiopier och Eritreaner.
Citera
2023-10-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I Malmö förgiftade en sommar vikarie 27 personer med just desinfektionsmedel han blandade i saft 24 dog , dock rörde sig detta om äldre svaga och främst dementa som i de flesta fall bara drack utan att protestera mot smaken , förutom några som spottade ut och klagade över att det smakade illa
Är alltså möjligt att döda med desinfektionsmedel utblandat i saft men ingen frisk människa dricker detta frivilligt inte ens av misstag eftersom det smakar illa
Gevisol-morden
(FB) Sjukhusmorden (Malmö Östra Sjukhus) 1978-1979 (Dom finns i trådstarten)
Citera
2023-10-25, 23:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Stämmer spekulationerna att det skulle bero på att han har större kroppsvikt och därmed skulle tåla giftet bättre förutsätter det att alla har fått i sig samma dos. Det talar emot att det skulle röra sig om mat då den som är större rimligtvis äter mer än den som är mindre så giftdosen per kg kroppsvikt skulle bli ungefär densamma.

Ja så kan det väl vara om det rör sig om mat, i alla fall. Som man äter för att bli mätt. Men tänk exempelvis en familj med ett barn som väger 18 kilo och en pappa som väger 90 kilo. Det är ju inte säkert att pappan då äter en fem gånger större bulle, till exempel. Dessutom är jag rätt säker på att barn kan ta mer stryk av vissa gifter än en vuxen, även om dosen per kilo är den samma?

Jag är lite inne på att det kan vara någon form av naturläkemedel eller så. Säg torkade blomblad eller något. Men att de fått i sig fel eller på tok för mycket. Kanske någon udda blomma som finns i Eritrea men inte i Sverige.
Citera
2023-10-25, 23:16
Medlem
Nyrenoverad lägenhet… det är hög sannolikhet på insektsgift , låg säkert kvar på något ställe och blandades med mat. De som renoverat hoppas jag har kollats vilka medel de använt. Säkert inget godkänt i Svedala. Virus låter intressant men inte så sannolikt, Ryssland, lite långsökt.. jag bettar insektsgift. Kolla saltkar, ofta vitt pulver..
Senast redigerad av Soldanella 2023-10-25 kl. 23:19. Anledning: Tillägg
Citera
2023-10-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det var 1978-79. Det var innan EU lagstiftning kom in i bilden.
Nu ska man i princip kunna tugga i sig en betongsäck utan att få ont i kaggen, enligt nuvarande lagstiftning...
Citera
2023-10-25, 23:39
Medlem
Jag tror nog ändå att något bakterie-, alg-, eller annat mikroorganismtoxin är det sannolikaste. Tänk efter: det finns bortåt 60.000 namngivna och beskrivna bakterie"arter"! Hur fullständigt känner man ens denna lilla bråkdel av det (gissningsvis minst hundrafaldiga) totala antalet med avseende på förmågan att alstra giftiga nedbrytningsprodukter, eventuellt på i sig rätt ovanliga substrat?

Det ökända botulinet kan döda en vuxen människa i doser på några tiotal nanogram; och varför inbilla sig att det skulle vara det starkaste av alla tänkbara gifter?
Citera
2023-10-26, 05:50
Medlem
Det här är en oerhört tragisk historia. Den är också unik så till vida att samlad expertis -- från Riksmedicinalverket till FOI -- har kallats in men tycks samla i blindo.

Det finns en amerikansk minnesregel som läkarstudenter får lära sig: om du hör hovslag, tänk att det är en häst och inte en zebra (eller en okapi). Det är en omformulering av Ockhams rakkniv. Begrunda den enklaste förklaringsmodellen som passar in på kända fakta.

Det är ofta en nyttig regel och många här har spekulerat kring relativt vanliga orsaker -- från kolmonoxidförgiftning och rengöringsmedel till botulism. Men det faktum att (låt oss utvidga djurmetaforen) man har kallat in zoologer och kryptozoologer från världens alla hörn tyder på att det här inte är någon vanlig pålle som galopperar.

Botulism ger exempelvis en tydlig symptombild och även om man inte lyckas isolera bakterien råder det inget tvivel om vad det handlar om. (Jag läste en artikel om att den enda differentialdiagnosen är Guillain-Barre, vilket läkarna hade kunnat utesluta på studs eftersom en hel familj är sjuka). Detsamma kan sägas om många andra spekulationer såsom kolmonoxidförgiftning. Det är helt orimligt att de inte har tagit COHb vid misstanke eller före ECMO.

Om det funnes misstanke på ett nytt virus (tja, afrikansk svinpest via annan djurart som intermediärvörd?) så hade vi sett smittskyddsåtgärder. Och även om det inte är elementärt att identifiera helt nya virus (först för man plocka fram elektronmikroskopet ā la Contagion) så tror jag inte att samlad svensk expertis hade gått bet.

Då återstår förgiftning (medveten eller inte) medelst någon ytterst ovanlig substans. Jag har tidigare ägnat en del tid åt att studera den medicinska utredningen av den ryska avhopparen Litvinenkos förgiftning utifrån källmaterialet som den brittiska utredningen offentliggjorde, däribland utförliga intervjuer med behandlade läkare. Jag är intresserade av kreativitet och vad det är som triggar den plötsliga insikten i fall där orsakssambanden tycks höljda i dunkel.

Det som slog mig när jag reflekterar över detta fall är hur snabbt man misstänkte förgiftning. I Litvinenko-fallet dröjde det många dagar trots att både Litvinenko och hustrun uttryckte farhågor om förgiftning. Läkarna funderade först på om en aldrig tidigare rapporterad biverkning av antibiotikan kanske hade orsakat en i det närmast total utplåning av hans vita blodkroppar. Det är inte konstigt. En ovanlig biverkning är mer hästlik en en poloniumisotop i eftermiddagstet.

Varför misstänkte man förgiftning vid ett så pass tidigt skede hör? Var det utifrån symptombild eller andra indicier. Varför mätte man radioaktivitet? Det är osannolikt att det bara vara som med led i ett slags "shotgun approach" där man testar allt och hoppas på det bästa.
Citera
2023-10-26, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigadibs
Det här är en oerhört tragisk historia. Den är också unik så till vida att samlad expertis -- från Riksmedicinalverket till FOI -- har kallats in men tycks samla i blindo.

Det finns en amerikansk minnesregel som läkarstudenter får lära sig: om du hör hovslag, tänk att det är en häst och inte en zebra (eller en okapi). Det är en omformulering av Ockhams rakkniv. Begrunda den enklaste förklaringsmodellen som passar in på kända fakta.

Det är ofta en nyttig regel och många här har spekulerat kring relativt vanliga orsaker -- från kolmonoxidförgiftning och rengöringsmedel till botulism. Men det faktum att (låt oss utvidga djurmetaforen) man har kallat in zoologer och kryptozoologer från världens alla hörn tyder på att det här inte är någon vanlig pålle som galopperar.

Botulism ger exempelvis en tydlig symptombild och även om man inte lyckas isolera bakterien råder det inget tvivel om vad det handlar om. (Jag läste en artikel om att den enda differentialdiagnosen är Guillain-Barre, vilket läkarna hade kunnat utesluta på studs eftersom en hel familj är sjuka). Detsamma kan sägas om många andra spekulationer såsom kolmonoxidförgiftning. Det är helt orimligt att de inte har tagit COHb vid misstanke eller före ECMO.

Om det funnes misstanke på ett nytt virus (tja, afrikansk svinpest via annan djurart som intermediärvörd?) så hade vi sett smittskyddsåtgärder. Och även om det inte är elementärt att identifiera helt nya virus (först för man plocka fram elektronmikroskopet ā la Contagion) så tror jag inte att samlad svensk expertis hade gått bet.

Då återstår förgiftning (medveten eller inte) medelst någon ytterst ovanlig substans. Jag har tidigare ägnat en del tid åt att studera den medicinska utredningen av den ryska avhopparen Litvinenkos förgiftning utifrån källmaterialet som den brittiska utredningen offentliggjorde, däribland utförliga intervjuer med behandlade läkare. Jag är intresserade av kreativitet och vad det är som triggar den plötsliga insikten i fall där orsakssambanden tycks höljda i dunkel.

Det som slog mig när jag reflekterar över detta fall är hur snabbt man misstänkte förgiftning. I Litvinenko-fallet dröjde det många dagar trots att både Litvinenko och hustrun uttryckte farhågor om förgiftning. Läkarna funderade först på om en aldrig tidigare rapporterad biverkning av antibiotikan kanske hade orsakat en i det närmast total utplåning av hans vita blodkroppar. Det är inte konstigt. En ovanlig biverkning är mer hästlik en en poloniumisotop i eftermiddagstet.

Varför misstänkte man förgiftning vid ett så pass tidigt skede hör? Var det utifrån symptombild eller andra indicier. Varför mätte man radioaktivitet? Det är osannolikt att det bara vara som med led i ett slags "shotgun approach" där man testar allt och hoppas på det bästa.
´

Naturligtvis finns det en önskan hos svenska myndigheter att finna ett brott bakom dödsfallet, liksom att härleda brottet till en viss nation. Om än den logiska kedjan må förefalla svag..!

Svenska är inte ditt modersmål, vågar jag gissa, då jag inte kan få någon rätsida på din besynnerliga utsaga:
Citat:
Det är inte konstigt. En ovanlig biverkning är mer hästlik en en poloniumisotop i eftermiddagstet

(Tips: "mer hästlik" skulle kunna vara ledordet till ASIGARE i ett korsord! )
Senast redigerad av Nakkvarr 2023-10-26 kl. 06:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in