Citat:
Ursprungligen postat av
Eponumos
Det där är helt enkelt inte sant.
Tron på olika onda krafter och demoner går rakt igenom hela det eritreanska samhället oavsett religion, konservativ eller progressiv, ung eller gammal.
Det är inte alls ovanligt med olika sinnessjuka varianter av exorcism även om det är vanligare att läsa om det i länder som Etiopien så är de båda länderna i princip samma sak kulturhistoriskt och Eritrea har för övrigt varit en del av Etiopien.
Du talar i nattmössan eller ljuger av någon anledning.
Jag pratar om kristna, Eritreanskt/Etiopiskt Ortodoxa, och det konstigaste de håller på med är väl heligt vatten men, va fan, katoliker och protestanter håller ju nattvard och äter kristi kropp och blod. Katoliker tillber ju t.o.m. reliker, gamla kroppsdelar från diverse heliga människor. Bland hedningar och andra ute i bushen finns det ju naturligtvis ju lite av varje så klart men det är inte dom som kommer till Sverige.
Har ganska bra kännedom om deras traditioner från att jag bodde och jobbade där nere, ej för hjälporganisationer, under hela 90-talet och en bit in på 00-talet och känner massor av människor från dessa länder nära boende både därnere och här i Sverige och Norge, plus att jag har många, många släktingar bland Etiopier och Eritreaner.