2023-10-26, 11:05
Medlem
ziggarillens avatar
Läste att Johanna började gråta när hon fick sin dom a 16 år i fängelse. Tacka fan för det då hon naturligtvis trodde att hon skulle bli lika fri som sin kumpan. Detta måste svida bra och i Johannas fantasi så tror hon väl att Maja är på Nöjet om kvällarna, dansar, super och har skaffat sig en ny fästmö. Hatet kommer gro och avundsjukan tar kål på stryparen, Speciellt som hon vet att Maja höll fast händerna och inte sov en blund den timmen det begav sig.

Om sekten börjar tvivla och ifrågasätta pastor Hellman så kommer dom bli utstötta och avskydda tror jag. På såna där små orter är inte folk nådiga och även sektmedlemmar borde kunna tänka till och ifrågasätta varför dom låtsas tro att Maja är oskyldig. Den dagen kommer när allt går åt helvete då ingen lycka varar i evighet. Synden straffar sig själv som det så kristligt heter.
Citera
2023-10-26, 11:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Domen i HR är helt korrekt.

Hur definierar du "korrekt dom"?

För min del är en korrekt dom
1) en dom som bestraffar en faktiskt utförd gärning i enlighet med gällande lagstiftning
ELLER
2) en dom som friar någon för en ej faktiskt utförd gärning.

En dom som i brist på bevis friar någon som utfört en faktiskt gärning är en olycklig dom. Såklart fullt nödvändigt i vissa fall där det faktiskt inte gått att dra slutsatser om vad som skett, men det här är inte ett sådant fall.

Vad skulle du säga om Tomas Quicks TR-domar? Var de "korrekta"?

Citat:
Anpassning är inget option.

Ok, jag föredrar att ha ett lite mer nyanserat förhållningssätt.
Citera
2023-10-26, 11:17
Medlem
Ja undrar.. ”om” målet skulle tas upp i HD .. avhandlas då hela målet.. jag menar även Majas dom kan då ändras .. eller gäller det bara Johannas mål som avhandlas… kanske beror på vad åklagaren gör oxå förstås.. om Clea överklagar kanske åklagaren överklagar hela målet.. eller…
Citera
2023-10-26, 11:19
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.
Ja, ingenting förvånar mig längre. Det kanske blir så att Johanna frikänns för mord i HD och försätts på fri fot, med skadestånd för den tid hon suttit häktad/fängslad. Straffet för grovt gravfridsbrott lär vara avtjänat vid det laget.
Citera
2023-10-26, 11:20
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänkvärd reflektion. För det ligger i farans riktning. Om man nu anser så.
Men hon kan för den skull likaväl vara värre än hon ger sken av.
Att hon missbrukar en timid fasad, agerar i offerroll, gnäller och vältrar sig i sjukdomsvinst.

Intressant att J stod ut med henne, det sticker ut.
Hon har nämligen inget tålamod alls med såna där Major.
Absolut, men då kan inte Maja var svagbegåvad som påståtts här. Ett sådant manipulativt beteende förutsätter en viss intelligens.
Citera
2023-10-26, 11:25
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.
Men om det redan finns prejudikat från HD i frågan borde TR och HR ha beaktat det i sina respektive domar? Då finns det väl ingen anledning för HD att ta upp fallet? HD ska väl bara ta upp fall där det saknas rättspraxis.

Att Clea inte ger sig är inte konstigt. Det är ett högprofilerat fall och hon satsade allt på att få Johanna frikänd för mord genom att ta in en expert som hävdade att Tove kanske inte dog av stryptaget. Smart tänkt, men HR gick inte på den linjen.

Jag har svårt att tänka mig att HD (om de tar upp fallet) skulle acceptera misshandelsteorin som Clea framförde. Däremot skulle J kunna dömas för dråp eller vållande till annans död, och åtminstone i det sista fallet är väl straffet i det närmaste avtjänat.
Citera
2023-10-26, 11:31
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheea
Är det ”lagt kort ligger” gällande domen på Maja?
Om nu graverande information om hennes medverkan vid mordet framkommer, vad händer då?

Artikel 4 i protokoll nr 7 till Europakonventionen har följande lydelse: 1. Ingen får lagföras eller straffas på nytt i en brottmålsrättegång i samma stat för ett brott för vilket han redan blivit slutligt frikänd eller dömd i enlighet med lagen och rättegångsordningen i denna stat.

Jag tolkar det som att Maja inte kan dömas för mordet i en ny rättegång även om det skulle framkomma nya bevis eller fakta.
Citera
2023-10-26, 11:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här är jag. Egentligen behövs inte mer kommentar än domen från idag. Bara att läsa innantill. Men jag ”lovade” återkomma med en kommentar vad den nu är värd. Har läst domen och den speglar rätt väl iaf några resonerat kring detta senaste året.

Bevisningen är svag mot MH och JJ:s berättelse kan man inte helt lita på. Det slår hovrätten fast Resten av bevisningen håller inte för att visa MH:s medverkan osv.

JJ:s berättelse har inte varit särskilt utförlig och man kan ju undra varför den inte var mer detaljerad…JJ radade ju upp andra detaljer där om händelseförloppet, men böev väldigt vag vad gäller MH:s ”ingripande”.

Visserligen verkar domen mycket välformulerad, resonerande med motiveringar och därmed begriplig. Men visst finns det alltid saker att kommentera, och dina komentarer är alltid givande. Bra balans till lite annat i tråden.

Det är ett frågetecken, det kan man alltid fundera över; varför var Johannas beskrivning av Majas deltagande så detaljfattig som HR uttryckte det. Domaren sa i en intervju att man ska ta medåtalades uppgifter med försiktighet och om man ska ta hänsyn till dom, så bör de backas upp av någon slags indicier/bevisning och också innehålla detaljer (fritt från minnet).

Citat:
Rättsmedicinsk undersökning gjordes med foton nåt halvår efter anhållan. Det är också hovrätten kritisk mot precis som rättsläkare AL var då hon behövde göra den m h a t.ex endast sex foton på JJ så långt i efterhand. Det är den tidigare åklagarens ”fel”.

Som hovrättens domare nu sa så kan skadorna ha uppkommit med endast en GM osv.

Ja, det är bra att detta uttrycktes tydligar i förtydligandet av den rättsmedicinska rapporten och även att bilderna av de misstänkta ine gav tillräckliga svar på ev skador.

Hovrätten är inte lika "kategorisk" som tingsrätten, utan nämner de svagheter och oklarheter som finns och som därmed inte går att dra slutsatser av.

Citat:
Trots grannens vittnesmål så flyttades tiden till mordet till runt 02:30 då tingsrättens bedömning framstod som helt off då grannens mobil till slut undersöktes.

Ja, det är ju tack vare dina insatser, och därmed kunde försvaret påpeka denna felaktiga slutsats. Har änu bara börjat med att läsa domen, men lyssnade på stora delar av presskonferensen där domaren berättade hur de räknat "baklänges" från de uppgifter som fanns runt McD resan.

Citat:
Bra dock att hovrätten lyfter fram det osannolika att MH inte skulle ha sett kroppen och istället för att resonera om garderober och förråd så menar de att hon kunnat stått i dörröppningen eller hållit i fötterna (enligt domarens resonemang i intervju idag).

Ja, det känns bra hur de är "transparenta" i sina motiveringar, vilket borde vara en självklarhet. Att det kan finnas flera andra förklaringar till varför Maja påstår att hon ingen kropp har sett.

Nu är domaren helt inne på att detta är en lögn, vilket jag inte är hundra på. Jag lämnar öppningar åt att Maja kan ha blandat ihop tider, händelser, och att hon faktiskt säger sanningen. Det finns något orimligt i (även om Maja har kognitiva svårigheter), i att om man varit med om mord, eller minst sett mordet, då VET man var kroppen ligger. Det blir en orimligt dum lögn.

Samtidigt är min tro i första hand ändå att det är någon slags lögn, för att dölja annat som Maja känner är omoraliskt eller är rädd för att det är olgligt, vilket det kanske också kan vara. Säg att hon såg mordet, men att Johanna har eld i baken för att få ut Tove och hennes tillhörigheter, träffar på grannen. Maja är helt chockad, och vill på inga villkor vara ensam men en död Tove, utan får låsa in sig på toa. Därav den "orimliga" lögnen, då det finns en del sanning, en del osanning och Maja klarar inte av att korrigera detta "dumma".

Så jag lämnar öppning åt en ev sanning då, men tror mest på lögn.

Citat:
Utredningen har fått sig en känga, men samtidigt så kan de inte hitta på bevis som inte går att få fram och än sålänge är inte ”Olaga bitchighet” och annat straffbart. Hovrätten lämnade sånt därhän när det gällde MH även om det kommer gå på repeat här i ett år minst om hur precis allt i MH:s liv ligger henne till last i detta. Vissa ser seriemördare i varje buske.

Jag tror inte att man kommt längre genom at ha en mängd vittnen om hur "bitchigt" det var, eftersom det som är känt, inte leder till någon ytterligare bevsining om att mordet var planerat, eller Majas delaktighet i mordet. Vägs ände.

Citat:
En tömning av grannens mobil hade kunnat pekat på 02:30 och en rekonstruktion hade förvisso kunnat ge JJ en möjlighet att visa hur MH skulle agerat där, men det hade ju egentligen vara varit en ”visualisering” av hennes rätt luddiga redogörelse för vad MH gjorde osv.

Hrde domaren nämna om det är möjligt att vis tre personer i det lilla utrymmet, och kunde klargjort lite mer frågetecken (typ). Även rättsläkarna hade ju synpunkter på att en rekonstruktion inte hde gjorts.

Citat:
Om faktiskt MH var delaktig i detta så har hon kommit undan med blotta förskräckelsen. Var hon inte delaktig så får vi kanske aldrig svar på varför hon valde att inte berätta vad hon evtl bevittnade den natten.

Detta frågetecken kommer aldrig bli besvarat, nej.

Citat:
Även om åklagaren inte ställde så tuffa frågor till MH i hovrätten så hade de inte förändrat något är min bedömning. Han var tillräckligt erfaren för att inte ”göra bort sig” på den fronten. Att bjäbba med en tilltalad om hur bitchig hon varit på nattklubb eller annat hade gett nada i sammanhanget. Det hade gått åt det långsökta hållet.

Går att kommentera detta mer så klart, men det skulle bara drunkna i allt gråt om hur orättvist allt och alla är inom rättsväsendet.

Ja, haha. Visserligen kunde åklagren ha tagit fasta på vissa saker, det reagerade jag på under rättegången, minns nu inte exakt vad, men just detta tror jag att han mycket väl var medveten om att det inte skulle leda till något. Tyckte dock att hans röst visade att han menade att han hade annan info, lite ironi där.

Citat:
Vissa vill att detta ska avgöras på annat sätt än i domstol, men bör vara försiktiga med hur man uttrycker sig då det finns utmärkta digitala verktyg för att analysera text någons tusentals inlägg i forum inom ramen för vad Flashbacks robots.txt fil tillåter.

Det är riktigt ruskigt hur vissa uppmanar andra att agera och jag anmäler alla sådana inlägg. Vi har ett rättssystem, och vi har alla andra medborgeliga rättigheter såsom val, även om demokrati är ett svårt begrepp att få till. Men att agera pöbel som nu göra på nätet, särskilt som att det verkligen inte finns några som helt bevis (indicer) hur Majas del ser ut, är riktigt primitivt.

Ja, vi kommer att få se liknande situation som i fallet Lena W, där en friad person jagas i en häxjakt åratal på otroligt lösa boliner (typ "bollen ligger hos dig om hur vår relation ska vara", trots tre dagar av helvete av mycket primitivt beteende från mördaren, med avsägning av föräldraskap, vägra att accpetera att barnet har huvudvärk och inte klarar gå till skolan, barnen ska själv lösa frågan om hur kaninburar/kaniner inte ska förstöra gräsmattan (läs avlivning av kaniner) osv).

Citat:
Så nu får alla dividera vidare om detta, men jag lämnar den här kommentaren och återgår till min pensionering från fb. Öppna för pm tack för det finns mer sunda plattformar för ”eftersnack”. En dag inom en inte alltför snar framtid kommer fb få en lite mer ”mogen” konkurrent till Abok och det kommer vara en bra dag.

Ja, jag håller med, och önskar att jag själv inte blir engagerad i nytt fall på detta vis. Det är rent av psykiskt ohälsosamt.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-26 kl. 11:54.
Citera
2023-10-26, 11:44
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nej, det förstås. Frågan är hur en person i Majas kläder ska klara sig framöver och i framtiden? Jobb och bostad på egen hand kan bli tufft, kanske socialen får rycka in med bostad och försörjning, eller så sjukpensionerar de henne, så kan hon sitta i någon liten etta i någon förort och tyna bort.
Hennes pappa måste vara Görgen Hellman, pastor i Pingstkyrkan, skriven på samma adress som Maja.
Med andra ord måste Maja vara adopterad?
Citera
2023-10-26, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Här är det fallet som Johanna Björkman hänvisar till.

Hovrätten meddelar dom i mål rörande mord i Forsa, Hudiksvalls kommun

https://www.domstol.se/hovratten-for-nedre-norrland/nyheter/2023/03/hovratten-meddelar-dom-i-mal-rorande-mord-i-forsa-hudiksvalls-kommun/

Det handlar om Jeanette Bergström som slogs till döds.

Jeanette slogs till döds – nu döms sambon till livstids fängelse

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQlQyR/jeanette-slogs-till-dods-nu-doms-sambon-till-livstids-fangelse

Ok, tack!

Får läsa in mig på domen och kolla detta fall.
Citera
2023-10-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Artikel 4 i protokoll nr 7 till Europakonventionen har följande lydelse: 1. Ingen får lagföras eller straffas på nytt i en brottmålsrättegång i samma stat för ett brott för vilket han redan blivit slutligt frikänd eller dömd i enlighet med lagen och rättegångsordningen i denna stat.

Jag tolkar det som att Maja inte kan dömas för mordet i en ny rättegång även om det skulle framkomma nya bevis eller fakta.

Det stämmer, men Maja kan åtalas för eventuella brott som inte innefattandes av brottsrubriceringen som HR prövade.

Lämpligen i ett civilmål.

HR var tydlig med vad de prövade och vad de inte prövade på presskonferensen.
Citera
2023-10-26, 11:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Absolut, men då kan inte Maja var svagbegåvad som påståtts här. Ett sådant manipulativt beteende förutsätter en viss intelligens.

Så vidare smart och manipulativ borde hon inte vara eftersom hon sätter sig på mordplasen vd tiden för dådet, trots att hon menar att hon är oskyldig.

En manipulativ och smart person, ungefär på en treårings nivå, hade kunnat lista ut att man inte säger att man varit i köket där godoset fanns. Särskilt inte om man är misstänkt för mord och särskilt inte om man är skyldig till mmord.

Då VET man ju var liket ligger. Det kan hon inte ha glömt väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in