Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
I HR s dom kan man läsa att rörelser/ljud från konvulsionsfasen inte anses som allmän kännedom och likadant är det med denna påstådda låsning av Toves kropp som Johannas antas tagit. Den är inte möjlig om Tove varit medveten.
Om man sitter på (full mount) så kan man använda sin tyngd och sina benmuskler till att hålla den liggande personen på plats. Den liggande personen är fri att använda sina händer till att antingen skydda sig eller slå tillbaks. Den sittande personen kan då greppa tag i den liggande personens armar och det blir då en låsning. Den sittande personen kan inte göra någon skada på ansikte/hals eftersom dennes händer är upptagna med att hålla fast den liggande personens händer.
Precis. Ska man strypa någon från mount på så vis som Johanna strypt Tove så krävs antingen en medvetandepåverkan, 2 mot 1, eller resultera i åtminstone klösmärken på en ensam förövare, så den kan vi skippa (såvida det inte vore en EXTREM fysisk skillnad, typ vuxen mot 7-åring men såvitt känt tycks de båda vara ganska jämnstarka). Då återstår medvetandepåverkan eller 2 mot 1 eller en kombination av de båda.
Citat:
Jag har uppmanat folk att själv söka på youtube där det finns tiotusentals instruktionsvideor och klipp från kampsportsmatcher, för att förstå det smått omöjliga i det som J antas ha lyckats med. Ingen har hittat klipp eller annan dokumentation på att det är möjligt att låsa en liggande person kropp och armar på egen hand i längre än några sekunder.
Exakt. Jag kan inte ens göra det på personer med avsevärt sämre färdighet. Det är bara att dra loss armarna. Och sitter man så högt upp så att armarna inte går att dra ut är det en extremt instabil position som inte går att bibehålla. Jag uppmanar vem som helst att testa detta mot en jämnstark eller t o m svagare kompis. Sätt er på deras överkropp och armar och be denne ta sig loss eller få loss armarna. Testa olika varianter. Ni kommer förstå vad jag menar när ni testat själva, det är orealistiskt.
Citat:
Majas delaktighet i fasthållandet av T förklarar så många omständigheter som det annars inte finns rimliga svar på.
Jag utesluter inte att Johanna skulle ha kunnat orsaka medvetandepåverkan på egen hand, det är fullt möjligt. Men det rimmar illa med sparkarna i väggen, för det gör man rimligen inte när man är medvetandepåverkad. Och kan man sparka i väggen mot en ensam gärningsman kan man få loss armarna och rivas. Och i kombination med Majas övriga agerande känns det extremt tydligt att Maja var delaktig. Jag ser ingen annan förklaring vid en helhetsbedömning.
Citat:
Min åsikt är att rätten saknade kunskap och information för att kunna ta ett korrekt beslut om M s delaktighet.
Mmm, det är ytterligare en sak åklagaren borde ha lagt fokus på.
Citat:
Ett typiskt strypmord tar flera mintuer där offret kämpar med allt den har. Även när förövaren är fysiskt överlägsen (man/kvinna) så gör kvinnan motstånd och orsakar som oftast tydliga rivmärken på förövaren. När förövare och offer är jämnstarka som i detta fall så ska man se motvärvsskador. Att rätten klagar på brist på dokumentation håller inte, då det finns högupplösta närbilder på både J och M s ansikten där man ser både porer och skäggväxt, men inga märken!
T har slagit i huvudet i golv/vägg eller blivit slagen där det uppstått mindre inre blödningar, vilket ses i över 50% av alla strypmord. Detta är alltså inget unikt för just T. Inte heller att hon var alkoholpåverkad är något unikt. Det unika däremot är det rätten kommit fram till, att J lyckats strypa T helt på egen hand utan att T orsakat J en enda motvärnsskada.
Håller helt med.
För att sybel inte ska få akut pms-syndrom igen så får jag väl återigen betona att jag INTE anser mig kunna bevisa Majas deltagande uteslutande "med kampsportsgrepp". Det är en helhetsbedömning där kunskap om kontrollpositioner är en del av helheten.