2023-10-26, 10:30
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Detta måste jag ha missat, vad är detta?
Jodå, han stod på tur att bli mördad av flickorna. Står att läsa i FUP och är omkrivet i tråden. Det vara många som på sikt skulle stryka med och eldas upp.
Citera
2023-10-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Spaltmetrarna som fyllts med kampsportshänvisningar som argument för Ms deltagande är alltså oärliga clownargument om jämförelsen nu inte har relevans.

Märkligt att det ens kommit på tal som motargument till Js ryttarskänklar och ridvana. Mig veterligt nämns inte kampsport över huvud taget i FUP. Du får gärna referera om jag missat något.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men herregud....du kan inte mena allvar?

Vad jag skrev till dig som var kampsportsrelaterat handlade uteslutande om tre saker:
1) Ditt felaktiga påstående om att det var en "fysisk omöjlighet" att hålla fast armar från en sidoposition.
2) Att det inte är en realistisk kontrollposition för en person att sitta på överkropp och armar samtidigt och förhindra att endera kommer loss.
3) Att även OM det var sant att Tove försökte strypa J (vilket ingen av oss trodde) så skulle man inte kunna förvänta sig att se ett märke på J:s hals.

That's it. Jag sa INGENTING om att detta "bevisar" Ms deltagande, det har du fantiserat ihop alldeles själv.

Det är verkligen helt fantastiskt hur du kan hitta på såna här saker samtidigt som du anklagar MIG för att hela tiden komma med "snedvridna påståenden" som du sedan inte behagade nämna ett enda exempel på. Du borde verkligen skämmas.

I HR s dom kan man läsa att rörelser/ljud från konvulsionsfasen inte anses som allmän kännedom och likadant är det med denna påstådda låsning av Toves kropp som Johannas antas tagit. Den är inte möjlig om Tove varit medveten.

Om man sitter på (full mount) så kan man använda sin tyngd och sina benmuskler till att hålla den liggande personen på plats. Den liggande personen är fri att använda sina händer till att antingen skydda sig eller slå tillbaks. Den sittande personen kan då greppa tag i den liggande personens armar och det blir då en låsning. Den sittande personen kan inte göra någon skada på ansikte/hals eftersom dennes händer är upptagna med att hålla fast den liggande personens händer.

Jag har uppmanat folk att själv söka på youtube där det finns tiotusentals instruktionsvideor och klipp från kampsportsmatcher, för att förstå det smått omöjliga i det som J antas ha lyckats med. Ingen har hittat klipp eller annan dokumentation på att det är möjligt att låsa en liggande person kropp och armar på egen hand i längre än några sekunder.

Majas delaktighet i fasthållandet av T förklarar så många omständigheter som det annars inte finns rimliga svar på. Min åsikt är att rätten saknade kunskap och information för att kunna ta ett korrekt beslut om M s delaktighet.

Ett typiskt strypmord tar flera mintuer där offret kämpar med allt den har. Även när förövaren är fysiskt överlägsen (man/kvinna) så gör kvinnan motstånd och orsakar som oftast tydliga rivmärken på förövaren. När förövare och offer är jämnstarka som i detta fall så ska man se motvärvsskador. Att rätten klagar på brist på dokumentation håller inte, då det finns högupplösta närbilder på både J och M s ansikten där man ser både porer och skäggväxt, men inga märken!

T har slagit i huvudet i golv/vägg eller blivit slagen där det uppstått mindre inre blödningar. Även en skada djupt inne i ögat har noterats. Över 50% av alla strypmord föregås av slag/sparkar mot offrets huvud. Detta är alltså inget unikt för just T. Inte heller att hon var alkoholpåverkad är något unikt. Det unika däremot är det rätten kommit fram till, att J lyckats strypa T helt på egen hand utan att T orsakat J en enda motvärnsskada.
Senast redigerad av Heretic77 2023-10-26 kl. 10:43.
Citera
2023-10-26, 10:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Förvånande när HR säger sig inte tro på den friades story och ändå inte fäller för medhjälp till mord

Inte juridiskt insatt, men har det inte med det nedanstående att göra?

Dvs åklagarens rubricering och gärningsbeskrivning mord (alt rubriceringar som går under detta; misshandel, synnerligen grov misshandel och grov misshandel) Och att brottet begicks i samförstånd.

Någon som är juridiskt insatt får gärna klargöra detta.

Från hovrättsförhandlingen, Expressens direktrapportering:

"Christer El-MochantafI dag 08.57
Nu säger åklagaren att man kan komma att pröva brottsrubriceringen under förhandlingen. Då gäller i första hand – utöver mord – även dråp, misshandel, synnerligen grov misshandel och grov misshandel.
"

Aftonbladet:

"Åklagare vill att domen står fast
Åklagare Thobias Wilhelmsson säger att han vill att tingsrättens dom står fast – även om gärningsbeskrivningen innebär att hovrätten även kan döma för alternativa rubriceringar också, som dråp och synnerligen grov misshandel till exempel.

– Ett yrkande om mord innefattar även andra typer av uppsåtligt våld. Jag ser ingen anledning att göra en justering i den delen, åtalet gäller mord, säger Thobias Wilhelmsson.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/69Q3Ae/tovefallet-andra-dagen-i-hovratten

Från hovrättsdomen:

"Åklagarens förtydliganden av åtalet
Åklagaren har förklarat att han anser att gärningsbeskrivningen avseende mord även
innefattar påstående om ansvar för synnerligen grov misshandel, grov misshandel och
misshandel samt att påståendet i första stycket om att de tilltalade har agerat
tillsammans och i samförstånd omfattar samtliga de moment som görs gällande i
gärningsbeskrivningen. Åklagaren har angett att han endast gör gällande uppsåtliga
brott.
"
//
"Hovrätten ansluter sig till vad tingsrätten anfört i den delen men vill särskilt poängtera att det
endast är den eller de gärningar som åklagaren, och i vissa fall målsäganden, gör gällande i sin gärningsbeskrivning som rätten kan pröva.
"
//
"Rätten är inte bunden av vilken brottsrubricering som åklagaren menar är aktuell men
det är gärningsbeskrivningen som bestämmer ramen för vad som ska prövas i målet.
"
//
"Gärningsbeskrivningens utformning innebär också att hovrätten inte, för det fall det
skulle bli aktuellt, kan pröva om någon av dem kan ha gjort sig skyldig till något annat
uppsåtligt brott, så som till exempel att underlåta att avslöja eller förhindra allvarlig
brottslighet. Inte heller kan hovrätten pröva om de skulle kunna ha gjort sig skyldiga
till någon form av medverkan till brott, så som till exempel medhjälp till det aktuella
huvudbrottet.
"
Citera
2023-10-26, 10:33
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jodå, han stod på tur att bli mördad av flickorna. Står att läsa i FUP och är omkrivet i tråden. Det vara många som på sikt skulle stryka med och eldas upp.

Oj, vad spooky, det har jag missat, måste kollas upp, tack.
Citera
2023-10-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
I så fall stämmer det att gud hör bön.
Men det är nog bäst för alla parter om hon flyttar från Vetlanda.

Är hon adopterad? Vilken kristen församling eller sekt är hennes familj med i?
Citera
2023-10-26, 10:36
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så du ser inga som helst andra möjligheter än dessa två ytterligheter? Som t ex att skapa en fungerande, närvarande polisstyrka och tillåta domstolar att applicera sunt förnuft?

Jag anser inte att vi skall rita om vår lagbok överhuvudtaget. Vår lagbok är under 700 år författad av svenskar och för svenskar och är ytterst förnuftig. Domen i HR är helt korrekt.

Vi svenskar skall aldrig ge efter och införa mellanösterns medeltida grottmänniskofilosofi, hämndsystem och klanmentalitet. Vi skall aldrig anpassa oss till slöddret. Slöddret skall repatrieras och vi skall återgå till Kling och Klang. Anpassa fängelserna för svenskar och poliskåren likaså. Vi skulle kunna kapa bort 90% av kostnaderna över en natt.

Ingen kan få mig att tro att detta mord aldrig skulle ha hänt utan den yttre påverkan av extremt värdelösa värderingar som kommit med amerikansk kultur i samband med muslimska våldsverkare, muslimska knarkhandlare och kriminella. De lever i sin parallella kriminella värld och det lilla samhället i småland har inte stått opåverkat av värdelöshetens influenser. Johanna har garanterat suttit klistrad framför TikTok, Netflix, gaming och annan dynga som raderar linjen mellan dröm och verklighet samt umgåtts med blattar och knarkat.

Vi kan nu se effekterna av våldspel där gärningsmän glider runt med automatvapen och tror att de är i ett spel, samtidigt som medmänniskor får sätta livet till.

Anpassning är inget option. Antingen internerar vi alla eller kastar ut dem. Blattarna ska aldrig få gå på gatorna igen. Det är Sveriges enda chans.
Citera
2023-10-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Vem har påstått det?
Det var en expert i efter fem tv4 som sa att ett liknande mål hade avhandlats i HD. Hon uttryckte att det inte var uteslutet att HD kan visa intresse för målet. Synd att jag inte kommer ihåg vad det andra målet rörde sig om.
Citera
2023-10-26, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.

Här är det fallet som Johanna Björkman hänvisar till.

Hovrätten meddelar dom i mål rörande mord i Forsa, Hudiksvalls kommun

https://www.domstol.se/hovratten-for-nedre-norrland/nyheter/2023/03/hovratten-meddelar-dom-i-mal-rorande-mord-i-forsa-hudiksvalls-kommun/

Det handlar om Jeanette Bergström som slogs till döds.

Jeanette slogs till döds – nu döms sambon till livstids fängelse

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQlQyR/jeanette-slogs-till-dods-nu-doms-sambon-till-livstids-fangelse
Citera
2023-10-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suggest
Det var en expert i efter fem tv4 som sa att ett liknande mål hade avhandlats i HD. Hon uttryckte att det inte var uteslutet att HD kan visa intresse för målet. Synd att jag inte kommer ihåg vad det andra målet rörde sig om.

Kan vara detta.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-10-26, 10:53
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Man får hoppas Högsta Domstolen tar upp det igen

Allt annat är en katastrof!
Citera
2023-10-26, 11:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I HR s dom kan man läsa att rörelser/ljud från konvulsionsfasen inte anses som allmän kännedom och likadant är det med denna påstådda låsning av Toves kropp som Johannas antas tagit. Den är inte möjlig om Tove varit medveten.

Om man sitter på (full mount) så kan man använda sin tyngd och sina benmuskler till att hålla den liggande personen på plats. Den liggande personen är fri att använda sina händer till att antingen skydda sig eller slå tillbaks. Den sittande personen kan då greppa tag i den liggande personens armar och det blir då en låsning. Den sittande personen kan inte göra någon skada på ansikte/hals eftersom dennes händer är upptagna med att hålla fast den liggande personens händer.

Precis. Ska man strypa någon från mount på så vis som Johanna strypt Tove så krävs antingen en medvetandepåverkan, 2 mot 1, eller resultera i åtminstone klösmärken på en ensam förövare, så den kan vi skippa (såvida det inte vore en EXTREM fysisk skillnad, typ vuxen mot 7-åring men såvitt känt tycks de båda vara ganska jämnstarka). Då återstår medvetandepåverkan eller 2 mot 1 eller en kombination av de båda.

Citat:
Jag har uppmanat folk att själv söka på youtube där det finns tiotusentals instruktionsvideor och klipp från kampsportsmatcher, för att förstå det smått omöjliga i det som J antas ha lyckats med. Ingen har hittat klipp eller annan dokumentation på att det är möjligt att låsa en liggande person kropp och armar på egen hand i längre än några sekunder.

Exakt. Jag kan inte ens göra det på personer med avsevärt sämre färdighet. Det är bara att dra loss armarna. Och sitter man så högt upp så att armarna inte går att dra ut är det en extremt instabil position som inte går att bibehålla. Jag uppmanar vem som helst att testa detta mot en jämnstark eller t o m svagare kompis. Sätt er på deras överkropp och armar och be denne ta sig loss eller få loss armarna. Testa olika varianter. Ni kommer förstå vad jag menar när ni testat själva, det är orealistiskt.

Citat:
Majas delaktighet i fasthållandet av T förklarar så många omständigheter som det annars inte finns rimliga svar på.

Jag utesluter inte att Johanna skulle ha kunnat orsaka medvetandepåverkan på egen hand, det är fullt möjligt. Men det rimmar illa med sparkarna i väggen, för det gör man rimligen inte när man är medvetandepåverkad. Och kan man sparka i väggen mot en ensam gärningsman kan man få loss armarna och rivas. Och i kombination med Majas övriga agerande känns det extremt tydligt att Maja var delaktig. Jag ser ingen annan förklaring vid en helhetsbedömning.

Citat:
Min åsikt är att rätten saknade kunskap och information för att kunna ta ett korrekt beslut om M s delaktighet.

Mmm, det är ytterligare en sak åklagaren borde ha lagt fokus på.

Citat:
Ett typiskt strypmord tar flera mintuer där offret kämpar med allt den har. Även när förövaren är fysiskt överlägsen (man/kvinna) så gör kvinnan motstånd och orsakar som oftast tydliga rivmärken på förövaren. När förövare och offer är jämnstarka som i detta fall så ska man se motvärvsskador. Att rätten klagar på brist på dokumentation håller inte, då det finns högupplösta närbilder på både J och M s ansikten där man ser både porer och skäggväxt, men inga märken!

T har slagit i huvudet i golv/vägg eller blivit slagen där det uppstått mindre inre blödningar, vilket ses i över 50% av alla strypmord. Detta är alltså inget unikt för just T. Inte heller att hon var alkoholpåverkad är något unikt. Det unika däremot är det rätten kommit fram till, att J lyckats strypa T helt på egen hand utan att T orsakat J en enda motvärnsskada.

Håller helt med.

För att sybel inte ska få akut pms-syndrom igen så får jag väl återigen betona att jag INTE anser mig kunna bevisa Majas deltagande uteslutande "med kampsportsgrepp". Det är en helhetsbedömning där kunskap om kontrollpositioner är en del av helheten.
Citera
2023-10-26, 11:02
Medlem
ca 8:50 in i sändningen. https://www.tv4play.se/video/788956b1e08646689177/onsdag-25-oktober
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in