2023-10-26, 09:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Om det nu stämmer måste hon ha en psykisk störning. Ingen normal människa beter sig väl så? Visst, det är lätt att säga när man inte själv varit i samma situation, men att vara så totalt dominerad av en annan människa att man går med på att dölja ett mord...? Nej, något stämmer inte. Jag är nyfiken på eventuella diagnoser men det är väl sekretessbelagt.

Du kan läsa valfritt inlägg av @Notknapparen så ser du alla hennes diagnoser.
Citera
2023-10-26, 09:32
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, den lades upp här igår väldigt kort efter domen kl 13 om du kollar bakåt.
Kan du eller någon annan länka till FUP? Jag hittar inte den tidigare länken.
Citera
2023-10-26, 09:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vore ju en fin gest mot Toves föräldrar/närstående och även de boende i Vetlanda, att Maja med familj flyttade därifrån, så alla slapp se deras nunor och bli påminda om de fruktansvärda brott som Maja gjort, mord och grovt gravfridsbrott.

Jag håller med. Jag menar bara att hon är myndig. De behöver inte ta ansvar för henne längre.
Citera
2023-10-26, 09:34
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon är ju 19 år så hon kan ju flytta vart hon vill. Föräldrarna behöver inte flytta med henne.
Men om hon nu är så svagbegåvad och lättmanipulerad som det verkar lär det inte dröja länge förrän hon stället till det för sig igen. Sådana människor är psykopaters våta dröm. Och om/när hon begår brott igen ska hennes tidigare dom ligga henne till last och ge påbackning på det nya straffet.
Citera
2023-10-26, 09:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crillofrillo
Har du FUPen?
Citat:
Kan du eller någon annan länka till FUP? Jag hittar inte den tidigare länken.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-10-26, 09:37
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag håller med. Jag menar bara att hon är myndig. De behöver inte ta ansvar för henne längre.

Nej, det förstås. Frågan är hur en person i Majas kläder ska klara sig framöver och i framtiden? Jobb och bostad på egen hand kan bli tufft, kanske socialen får rycka in med bostad och försörjning, eller så sjukpensionerar de henne, så kan hon sitta i någon liten etta i någon förort och tyna bort.
Citera
2023-10-26, 09:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Men om hon nu är så svagbegåvad och lättmanipulerad som det verkar lär det inte dröja länge förrän hon stället till det för sig igen. Sådana människor är psykopaters våta dröm. Och om/när hon begår brott igen ska hennes tidigare dom ligga henne till last och ge påbackning på det nya straffet.

Det är inte föräldrarnas ansvar längre. Det ansvaret ligger på de som släppt ut henne.
Citera
2023-10-26, 09:41
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vore ju en fin gest mot Toves föräldrar/närstående och även de boende i Vetlanda, att Maja med familj flyttade därifrån, så alla slapp se deras nunor och bli påminda om de fruktansvärda brott som Maja gjort, mord och grovt gravfridsbrott.

Det är väl bra att de är kvar om någon vill förmedla ett budskap?
Citera
2023-10-26, 09:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Tänkvärd reflektion. För det ligger i farans riktning. Om man nu anser så.
Men hon kan för den skull likaväl vara värre än hon ger sken av.
Att hon missbrukar en timid fasad, agerar i offerroll, gnäller och vältrar sig i sjukdomsvinst.

Intressant att J stod ut med henne, det sticker ut.
Hon har nämligen inget tålamod alls med såna där Major.
Senast redigerad av develi 2023-10-26 kl. 09:46.
Citera
2023-10-26, 09:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja givet rättens urusla resonemang så anser jag att det är synd att inte Johanna skyllde på Maja. Det hade antagligen lett till dels en bättre utredning där man pressat mer för att få fram sanningen, dels ett åtal där man inte specat vem som gjort vad utan bara att bägge var inblandade och gjorde det i samförstånd. Mycket märkligt att man ska sitta efter ett domslut och önska att den skyldiga inte hade erkänt!
Då varken J eller M bedöms som trovärdiga och det inte finns bevis för vem som gjort vad, hade jag förväntat mig att bådas berättelse angående skuldfrågan skulle negligeras och endast händelseförloppet i stort skulle beaktas.

Ett mord är bevisligen begånget, båda har varit närvarande från början till slut och båda har erkänt delvist deltagande. I mina ögon borde det juridiskt leda till fällande dom för mord, även om jag inte tror att M deltagit I badrummet. En tro kan inte anses som underlag för varken friande eller fällande.

Js agerande är bevisat mer aktivt än Ms, med eldandet dagen efter och uppdiktandet av lögnstoryn, så hennes livstidsdom förväntade jag mig kvarstå medan Ms dom förväntades bli tidsbestämd till lägsta påföljd för mord, dvs 10 år då viss delaktighet kunnat fastslås men inte till vilken grad. Att hon helt skulle frias hade jag inte ens en tanke på.

Kontentan av HRs dom är att erkännande är förödande och en obevisbar story är framgångsrik. Ett märkligt budskap!

Att hellre fria än fälla är en människovärdig inställning, men som jag ser det finns ingen klar övervikt för Ms oskuld i badrummet utan det väger jämt, vilket medför att jag förväntat mig att erkännandet av bärhjälp, frånvaron av hjälpsök och försvårandet av utredningen skulle beaktats. Att det kan förklaras motsäger inte det faktum att det faktiskt hänt.

Det är fullt förståeligt att många tappar tilltron till rättsväsendet.
Citera
2023-10-26, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej, Högsta domstolen lär inte ta upp målet.

Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.
Citera
2023-10-26, 09:48
Medlem
Domarna är bra och inte helt oväntat att Maja släpps
Att Maja kommer tillbaka till Vetlanda ser jag som en omöjlighet. Hon har förstört sitt liv och rykte för resten av sitt liv och det är väl klokt att skaffa skyddad identitet

Johanna är inlåst i 10-11 år om hon sköter sig, och att det skulle vara ett milt straff förstår jag inte?
Hon kommer förmodligen alltid vara lättkränkt och känna sig orättvist behandlad men förhoppningsvis mördar hon inte fler - då åker hon in på livstid

All medkänsla till Toves familj och anhöriga. Hoppas ni får sörja ifred nu och sedan gå vidare i livet🌺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in