2023-10-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Klart det blir väldigt billigt när man gör det själv. Men ett badrum gjort av slemhog skulle en besiktningsman döma ut direkt och inga försäkringar skulle gälla. Nu lär ju du aldrig skaffa en villaförsäkring dock.

De som tjänar lite pengar och måste ta semester/tjänstledigt i två veckor för att tex måla kåken ligger back 30-40k pga det redan innan man greppat penseln.
Bättre använda Flanders Bygg då och betala 150k extra för ett standardbadrum vs snittpriset i Stockholm kostar? Låter ju klokt

För övrigt inga konstigheter att renovera ett badrum själv. Görs det korrekt så gäller alla försäkringar såklart.
Citera
2023-10-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
90% av alla som äger bostad har ägt sin bostad eller flera andra i minst 10 år. Så än så länge ligger de flesta med en vinst kvar och de flesta av dessa är inte överbelånade heller.

De senaste tio helåren 2013-2022 har det omsatts 135 000 -155 000 bostäder årligen. I Sverige fanns vid årsskiftet 2022-2023, 5 158 699st bostäder alla upplåtelseformer. Av dessa var 1 989 632 hyresrätter. Det ger 3 169 067 bostäder som ej är hyresrätter. Om vi för enkelhetens skull räknar lågt med en genomsnittlig omsättning på 135k bostäder av 3 000k så omsattes 4,5% av alla bostäder som ej var hyresrätter årligen. På 10 år har då 45% av bostadsmarknade omsatts.

Jag förstår att flera av de bostäder som har sålts under denna tioårsperioden är samma bostad som sålts flera gånger. Att däremot påstå att det skulle vara 10% av bostadsförsäljningarna som gör detta är helt absurt. Då skulle de bostäder som faktiskt har bytt ägare i Sverige de senaste 10 åren ha gjort detta i genomsnitt 4,5ggr.

Det är lätt att hosta upp hittepåsiffror men Mannen du får komma med någon typ av källa som visar att 90% av bostäderna i Sverige inte har sålts de senaste 10 åren om du skall ha någon typ av trovärdighet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/statistiknyhet/forsaljning-av-bostadsratter-2021-och-2022-korrigerad-2023-07-04/

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsbestandet/

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0501__BO0501D/LagfartAllaRegionAr/
Citera
2023-10-26, 11:54
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Avgifterna har redan höjts i föreningarna men det har inte påverkat priserna så mkt ändå.

Imponerande styrka får jag ändå säga.

Nja, jag har sett många med större höjningar där det inte ens kommer ett bud. De är iskalla. Sedan verkar en strategi vara att höja stegvis trots att de egentligen skulle behöva höja mer direkt. Slutligen finns det många föreningar där räntehöjningarna inte har slagit till ännu. Exempel från ÅR 2022 för en högt belånad BRF I Solna:

Ränta: Bindningstid: Belopp:
Rörligt. 67,7 Mkr
0,77% 15/11 -23. 50 Mkr
0,87. 19/11 -25. 100 Mkr
Citera
2023-10-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Någonting som vore kanon gör alla vore om kommunerna i städer kunde upplåta tomtmark i och strax utanför städer till ett betydligt bättre pris än vad de hutlösa som är idag. Många städer har brist på hus.
Och inom byggsektorn förväntas de som jobbar med nyproduktion av villor drabbas mest. Då kan folk jobba mer hemifrån, mindre resande, ökad livskvalitet osv osv.
Finns hur mycket enkla saker som helst kommunerna kan göra med vinst för alla parter.

Varför ska kommunerna som redan är ordentligt skuldsatta, ge bort en av sina mest dyrbara tillgångar till några nya villaägare som råkar vara i fart med att bygga nytt nu år 2023?

Och sen tillkommer det massa kostnader, vägar, skola, vårdcentraler, busslinjer och all annan stadsplanering osv. osv. Blir inte några vinster, bara högre utgifter och skulder tecknade med hög ränta.

Om kommunen har råd med det, kör på. Men det kommer inte direkt vara gratis eller en massa vinster i närtid.
Citera
2023-10-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hohaa
Det är lätt att hosta upp hittepåsiffror men Mannen du får komma med någon typ av källa som visar att 90% av bostäderna i Sverige inte har sålts de senaste 10 åren om du skall ha någon typ av trovärdighet.

Det han skriver är ju "90% av alla som äger bostad har ägt sin bostad eller flera andra i minst 10 år".

Tycker inte det låter orimligt.

Ta mig som exempel - jag har inte ägt bostaden jag bor i i 10 år men har ägt mitt boende sedan 2001.
Citera
2023-10-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Bättre använda Flanders Bygg då och betala 150k extra för ett standardbadrum vs snittpriset i Stockholm kostar? Låter ju klokt

För övrigt inga konstigheter att renovera ett badrum själv. Görs det korrekt så gäller alla försäkringar såklart.

Detta om något är ju bevis på hur fattigt Sverige är. Man läser nästan aldrig om Amerikaner eller Kineser som renoverar själv på sitt hus, det anlitas alltid folk som gör det åt en, precis som det ska vara i ett hälsosamt samhälle där man tillhör medelklassen.
Citera
2023-10-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det han skriver är ju "90% av alla som äger bostad har ägt sin bostad eller flera andra i minst 10 år".

Tycker inte det låter orimligt.

Ta mig som exempel - jag har inte ägt bostaden jag bor i i 10 år men har ägt mitt boende sedan 2001.

Så läste jag det inte, men inser nu att det kan tolkas så. Om han hade skrivit -har haft ägt boende i minst 10 år så hade jag inte misstolkat det.
Jag läste det som att 90% har suttit på sin ägda bostad minst 10år men att en del har även ägt ytterligare bostäder minst 10 år typ för uthyrning. Ber om ursäkt om jag feltolkat.

Siffrorna är ändå utan källa. Mellan 1985-2001 (de som troligen varit förstagångsköpare senaste 10 åren) så föddes det i snitt ca 105k barn/år. Till detta kommer nettoinvandring på (beroende på källa) 40-65k personer/år. Det ger ca 3%/år av nya människor som årligen har kommit in på bostadsmarknaden. Det blir 30% på 10 år på hela bostadsmarknaden. Fördelningen mellan HR/och annan boendeform är snarare så att det har blivit en lägre andel HR de senaste 10 åren. Rimligt är att det som lägst är ca 30% som är/har varit förstagångsköpare de senaste 10 åren vilket gör det omöjligt att 90% har ägt sitt boende längre än 10år.
Senast redigerad av Hohaa 2023-10-26 kl. 14:48.
Citera
2023-10-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
90% av alla som äger bostad har ägt sin bostad eller flera andra i minst 10 år. Så än så länge ligger de flesta med en vinst kvar och de flesta av dessa är inte överbelånade heller.

Dom resterande 10% är de som kommer framkalla en krasch i vissa områden.

Eller vad tror du kommer hända? Kommer dom resterande 90% av beståndet som klarar sig köpa upp deras bostäder tror du?

Försök få ett 8miljoners lån från banken utan att ha sålt din nuvarande bostad.
Citera
2023-10-26, 14:41
Medlem
Citat:
Problemet med det här tänket är att där priserna är högst finns det inga hyresrätter att hyra och i synnerhet inte större hyresrätter.

Prova gärna själv att flytta till en hyresrätt i Sthlm utan lång kötid så får du se hur det går.

Att bo i hyresrätt är inget alternativ för de allra flesta.

En annan sak du glömmer bort är att de flesta bostadsägare varit inne på marknaden länge och har inte så höga lån. De du refererar till är en ytterst begränsad del av den totala marknaden.

Avgifterna har redan höjts i föreningarna men det har inte påverkat priserna så mkt ändå.

Imponerande styrka får jag ändå säga.

Hela Sveriges marknad är inte några få addresser i Stockholm.

Priserna på Östermalm kommer också gå ner om folk hittar billigare boende annanstans. Eller varför tror du någon skulle betala 7miljoner för en lägenhet om lägenheter någon timme börjar säljas för 100tusen?

Då har vi en bostadskrasch. Men så långt hoppas jag inte vi går.
Citera
2023-10-26, 14:45
Medlem
Citat:
Bostäder och aktier är inte samma sak. Du kan inte bo i en aktie.

Och bo någonstans lär du behöva göra på ett eller annat sätt.

I så fall bör varje bostad säljas till högst budande i en marknad som idag.

Vilket det inte gör, för säljare spekulerar I att dom om några månader ska få sålt för sitt högre pris.

En spekulationsdriven marknad som helt tappat greppet om verkligheten. Det är därför du ser rekordmånga försäljningar och låg omsättning. Få köper, många försöker sälja.
Senast redigerad av Matipa 2023-10-26 kl. 14:47.
Citera
2023-10-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hohaa
De senaste tio helåren 2013-2022 har det omsatts 135 000 -155 000 bostäder årligen. I Sverige fanns vid årsskiftet 2022-2023, 5 158 699st bostäder alla upplåtelseformer. Av dessa var 1 989 632 hyresrätter. Det ger 3 169 067 bostäder som ej är hyresrätter. Om vi för enkelhetens skull räknar lågt med en genomsnittlig omsättning på 135k bostäder av 3 000k så omsattes 4,5% av alla bostäder som ej var hyresrätter årligen. På 10 år har då 45% av bostadsmarknade omsatts.

Jag förstår att flera av de bostäder som har sålts under denna tioårsperioden är samma bostad som sålts flera gånger. Att däremot påstå att det skulle vara 10% av bostadsförsäljningarna som gör detta är helt absurt. Då skulle de bostäder som faktiskt har bytt ägare i Sverige de senaste 10 åren ha gjort detta i genomsnitt 4,5ggr.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/fastighetspriser-och-lagfarter/fastighetspriser-och-lagfarter/pong/statistiknyhet/forsaljning-av-bostadsratter-2021-och-2022-korrigerad-2023-07-04/

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsbestandet/

https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BO__BO0501__BO0501D/LagfartAllaRegionAr/
De flesta som sålde eller köpte dessa bostäder har bytt upp sig från bostäder de ägt tidigare. Jag erkänner att jag bara gissar men det kan inte vara mycket mer än 10% av bostäder som köpts senaste 10 åren där det är en förstagångsköpare som klivit in på marknaden.
Merparten av dessa förstagångsköp är också mindre billigare lägennheter eller folk som ärt eller på andra sätt fått ihop. en bra kontantinsats. Förstagångsköpare som är toppbelånade på 6-10 miljonersvillor är ytterst få.
Citera
2023-10-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Dom resterande 10% är de som kommer framkalla en krasch i vissa områden.

Eller vad tror du kommer hända? Kommer dom resterande 90% av beståndet som klarar sig köpa upp deras bostäder tror du?

Försök få ett 8miljoners lån från banken utan att ha sålt din nuvarande bostad.
Jag tror priserna kommer gå ner ytterligare en bit. Kanske t.o.m 20%. Men se som får problem att betala sitt boende kommer vara ganska få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in