2023-10-26, 09:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Jag har inte läst hela domen, men hur förklarade Maja att hon hjälpte till att forsla bort och bränna kroppen?

Det framgår endast i TR dom, jag sammanfattar kort:

"Hon blev helt chockad. Hon frös till och hon vet inte vad hon tänkte."
"Hon hjälpte till att bära kroppen eftersom hon inte vågade säga emot."
"Hon minns inte riktigt vem som öppnade dörren till baksätet men hon kommer ihåg att det var svårt att få in kroppen i bilen"
"hon tyckte det var fruktansvärt"
"På vägen till Ekenässjön sa Johanna Leshem Jansson till henne att om hon skulle hamna i fängelse så skulle hon ta livet av sig."
"Hon var fortfarande i chock och mådde väldigt dåligt så hon hade inte helt koll på vart de åkte."
"Hon kastade ut nycklarna eftersom hon blev uppmanad att göra så."
"Hon gick ut och hjälpte till att lyfta men det var väldigt svårt då det var tjock terräng med barrträd"
"Hon höll i Johanna Leshem Janssons mobil och lös med ficklampan men hon klarade inte av att se mer utan hon stod och lyste med ficklampan samtidigt som hon vred bort huvudet."
"Till slut sa hon att hon inte klarade av detta och att hon ville gå tillbaka till bilen."
"Hon gick in i bilen och hade sitt huvud nere i knäet och var helt förstörd. Hennes hjärna stängde av. Hon somnade snabbt."
"Sedan satte hon upp huvudet igen och kollade in i skogen och såg att det lyste därifrån"
"Själv var hon trött och sov på vägen tillbaka till Johanna Leshem Janssons lägenhet."
Citera
2023-10-26, 09:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Egentligen är det oerhört märkligt att säga: "Vi tror inte på Maja, men det finns inga bevis för att hon var inblandad i mordet". Varför måste hon då ljuga? Hon sa att hon sov men hennes klocka visar att hon varit i rörelse vid tiden för mordet. Är det då rimligt att hon inget såg eller hörde?

Jag har inte läst hela domen, men hur förklarade Maja att hon hjälpte till att forsla bort och bränna kroppen? Det normala om man sover och vaknar för att upptäcka att ett mord begåtts är att ringa polisen, inte forsla bort kroppen för att försöka dölja brottet. Bara den omständigheten tycker jag talar mot henne.

Man kanske inte borde säga det, men jag hoppas att hennes liv i frihet blir riktigt jobbigt. Men då ger väl samhället henne ny identitet och bostad på annan ort.

Hur är det med Johanna; har hon någon form av personlighetsstörning? Det kan väl ändå inte anses normalt att döda någon pga en konflikt?
Jag laddade ner igår men ska läsa mer detaljerat under helgen. Jag blev less bara att höra HovR på pressträffen.

Ang J har hon garanterat nån p-störning och jag tror likaväl att det är nåt mer som felar Maja (än det hon har hittills).
Hon är för involverad, för flat, för kall i beteendet. För självcentrerad.

Råkar hon ha nåt samvete hoppas jag det gnager rejält invärtes.

Hittills finns inte nån beklagan om Tove, noll tecken i förhör, noll i rätten och nu bara om hur överlycklig hon är.
Maja prioriterar Maja.

Jag begriper att hon säkert är salig men det är smaklöst att läsa med tanke på vad hon gjort.
Stackars anhöriga till Tove.
Senast redigerad av develi 2023-10-26 kl. 09:15.
Citera
2023-10-26, 09:07
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
...om du är gärningsman.

Och en dag kanske en anhörig till dig mördas och mördaren undkommer trots att denne är uppenbart skyldig. Du kan ju höra av dig vid den tidpunkten så får vi se om du känner likadant fortfarande.

Inte ett helt otänkbart scenario i dagens Sverige. Då skulle man få sig en funderare över hur god människa man är eller inte. Jag anser i grund och botten om att vi i många år byggt ett illa fungerande samhälle med helt fel byggstenar. Hatet, våldet, knarkandet och kriminaliteten har smittat av sig på oss svenskar också. Ja, hur skulle våra ungdomar kunna skydda sig mot tredje världens våldsfilosofier? Skulle gärna vilja ställa tillbaka klockan för det finns ett före och ett efter.

Det här mordet är extremt ovanligt som tur är, men man ser alltmer att kvinnor planerar och begår tunga brott. Något som var otänkbart bara för några årtionden sedan. Vi kommer dock att få se mer av denna vara. Det är upp till oss om vi vill ställa tillbaka klockan eller inte. Det handlar om att repatriera stora grupper människor. Kanske upp till en miljon oönskade och olönsamma såvida vi vill ha tillbaka våra liv.

Alternativet är att skapa in diktatorisk stat med summariska rättegångar och helt utan humanitet där vi låser in kanske upp till 500 000 människor i fängelse på livstid.

Jag satsar min röst på att flytta bort problemen från vårt fädernesland.
Citera
2023-10-26, 09:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Alternativet är att skapa in diktatorisk stat med summariska rättegångar och helt utan humanitet där vi låser in kanske upp till 500 000 människor i fängelse på livstid.

Jag satsar min röst på att flytta bort problemen från vårt fädernesland.

Så du ser inga som helst andra möjligheter än dessa två ytterligheter? Som t ex att skapa en fungerande, närvarande polisstyrka och tillåta domstolar att applicera sunt förnuft?
Citera
2023-10-26, 09:21
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det framgår endast i TR dom, jag sammanfattar kort:

"Hon blev helt chockad. Hon frös till och hon vet inte vad hon tänkte."
"Hon hjälpte till att bära kroppen eftersom hon inte vågade säga emot."
"Hon minns inte riktigt vem som öppnade dörren till baksätet men hon kommer ihåg att det var svårt att få in kroppen i bilen"
"hon tyckte det var fruktansvärt"
"På vägen till Ekenässjön sa Johanna Leshem Jansson till henne att om hon skulle hamna i fängelse så skulle hon ta livet av sig."
"Hon var fortfarande i chock och mådde väldigt dåligt så hon hade inte helt koll på vart de åkte."
"Hon kastade ut nycklarna eftersom hon blev uppmanad att göra så."
"Hon gick ut och hjälpte till att lyfta men det var väldigt svårt då det var tjock terräng med barrträd"
"Hon höll i Johanna Leshem Janssons mobil och lös med ficklampan men hon klarade inte av att se mer utan hon stod och lyste med ficklampan samtidigt som hon vred bort huvudet."
"Till slut sa hon att hon inte klarade av detta och att hon ville gå tillbaka till bilen."
"Hon gick in i bilen och hade sitt huvud nere i knäet och var helt förstörd. Hennes hjärna stängde av. Hon somnade snabbt."
"Sedan satte hon upp huvudet igen och kollade in i skogen och såg att det lyste därifrån"
"Själv var hon trött och sov på vägen tillbaka till Johanna Leshem Janssons lägenhet."

Om det nu stämmer måste hon ha en psykisk störning. Ingen normal människa beter sig väl så? Visst, det är lätt att säga när man inte själv varit i samma situation, men att vara så totalt dominerad av en annan människa att man går med på att dölja ett mord...? Nej, något stämmer inte. Jag är nyfiken på eventuella diagnoser men det är väl sekretessbelagt.
Citera
2023-10-26, 09:22
Medlem
Crillofrillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag laddade ner igår men ska läsa mer detaljerat under helgen. Jag blev less bara att höra HovR på pressträffen.

Ang J har hon garanterat nån p-störning och jag tror likaväl att det är nåt mer som felar Maja (än det hon har hittills).

Hittills finns inte nån beklagan om Tove, noll tecken i förhör, noll i rätten och nu bara om hur överlycklig hon är.
Maja prioriterar Maja.

Jag begriper att hon säkert är salig men det är smaklöst att läsa med tanke på vad hon gjort.
Har du FUPen?
Citera
2023-10-26, 09:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crillofrillo
Har du FUPen?
Ja, den lades upp här igår väldigt kort efter domen kl 13 om du kollar bakåt.
Citera
2023-10-26, 09:24
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Maja prioriterar Maja.

Enligt Aftonbladet i dag behövde Johanna vara i fred på häktet för att smälta den nya domen...den var ju bättre än livstids fängelse, så vad behövde hon smälta såvida hon inte räknade med ett frikännande från mordåtalet och ännu kortare straff...?

Hennes advokat säger: "En ung människa har skiljts från sin familj" och berättar hur många timmar J sitter ensam varje dag. Är det typiskt svenskt att fokusera så mycket på gärningspersonens ve och väl???
Citera
2023-10-26, 09:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om det nu stämmer måste hon ha en psykisk störning. Ingen normal människa beter sig väl så?

Storyn stämmer knappast i sin helhet. Och något fel är det på henne oavsett

Citat:
Visst, det är lätt att säga när man inte själv varit i samma situation, men att vara så totalt dominerad av en annan människa att man går med på att dölja ett mord...? Nej, något stämmer inte. Jag är nyfiken på eventuella diagnoser men det är väl sekretessbelagt.

Det allra roligaste är hur hon "somnar" om och om igen som om hon drabbats av akut narkolepsi trots denna hemska händelse....men när hon kommer lägger hon sig i sängen och snappar med Johanna och spelar mobilspel i en timme innan hon somnar
Citera
2023-10-26, 09:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tror att M själv inte vill återvända till Vetlanda på ett bra tag...
Eller så har prällen så stor makt i samhället Vetlanda att de inte flyttar omkring.

Hon är ju 19 år så hon kan ju flytta vart hon vill. Föräldrarna behöver inte flytta med henne.
Citera
2023-10-26, 09:28
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon är ju 19 år så hon kan ju flytta vart hon vill. Föräldrarna behöver inte flytta med henne.

Vore ju en fin gest mot Toves föräldrar/närstående och även de boende i Vetlanda, att Maja med familj flyttade därifrån, så alla slapp se deras nunor och bli påminda om de fruktansvärda brott som Maja gjort, mord och grovt gravfridsbrott.
Citera
2023-10-26, 09:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Enligt Aftonbladet i dag behövde Johanna vara i fred på häktet för att smälta den nya domen...den var ju bättre än livstids fängelse, så vad behövde hon smälta såvida hon inte räknade med ett frikännande från mordåtalet och ännu kortare straff...?

Hennes advokat säger: "En ung människa har skiljts från sin familj" och berättar hur många timmar J sitter ensam varje dag. Är det typiskt svenskt att fokusera så mycket på gärningspersonens ve och väl???
Det är typiskt advokatska språket.
Ett skrå där man får bra betalt för att vränga till det, manipulera med sanningen, stundom ägna sig åt rejäla slag under bältet. Kanske rent av njuta av duping delight?

Fl'åt. Jag menar alternativa teorier.
Senast redigerad av develi 2023-10-26 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in