2023-10-25, 14:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så Majas story är osannolik men det Gillberg hittat på är tänkbart och rimligt?
Eller vad menar de?

Ur domen:

"När det gäller Maja Hellmans delaktighet har hovrätten konstaterat att den berättelse som hon lämnat om händelsen i lägenheten är osannolik men att den övriga utredning som presenterats inte utesluter att det kan ha varit på det sätt som Maja Hellman berättat. Det finns ett flertal andra alternativa händelseförlopp än det som åklagaren har påstått, som också är tänkbara och rimliga"

Jag vet inte vilka "tänkbara och rimliga" alternativa händelseförlopp de pratar om. Nånting verkar de ha i åtanke, men de verkar inte vilja berätta vad.
Citera
2023-10-25, 14:48
Medlem
David_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
.. och ungefär HÄR slogs sista spiken i kistan för min tilltro till det svenska rättssystemet.

För mig var sista spiken slagen för flera år sedan. Nu är kistan redan nergrävd och ruttnat bort.

Sverige är de kriminellas land.
Minns i början på 90 talet när jag ringde min farmor från kåken ( misshandel).

Hon var på ett ålderdomshem och beklagade sig över att maten var dåligt värmd och smakade illa, vågade knappt berätta att jag och de övriga grabbarna på avdelningen käkat fläskfilé och pommes med hemlagad bearnaisesås.

Sverige var på top 3 bästa länder i världen enda fram till HORAN Reinfeldt sa att vi skulle öppna våra hjärtan och kolla hur det ser ut idag.

Men för att gå tillbaka till ämnet:
Ni som tror Maja kommer råka illa ut, knappast utanför Vetlanda.
Citera
2023-10-25, 14:49
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianZ
Kommer Maja sitta 6 månader nu eller hur fungerar det?
Nej. 19 månader fick hon men med regeln om två tredjedelar så blir det 12 och en halv månad. Det är ju ungefär den tiden som hon suttit häktad
Citera
2023-10-25, 14:49
Medlem
Då är Maja en fri kvinna efter suttit häktad i ett år.

Måste kännas skönt för henne.
Citera
2023-10-25, 14:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så Majas story är osannolik men det Gillberg hittat på är tänkbart och rimligt?
Eller vad menar de?

Ur domen:

"När det gäller Maja Hellmans delaktighet har hovrätten konstaterat att den berättelse som hon lämnat om händelsen i lägenheten är osannolik men att den övriga utredning som presenterats inte utesluter att det kan ha varit på det sätt som Maja Hellman berättat. Det finns ett flertal andra alternativa händelseförlopp än det som åklagaren har påstått, som också är tänkbara och rimliga"

Att man uppfattar att det kan finnas indikationer som skulle kunna visa att MHs redogörelse var omöjlig om åklagaren hade orkat dryfta det vid huvudförhandlingen?
Citera
2023-10-25, 14:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag vet inte vilka "tänkbara och rimliga" alternativa händelseförlopp de pratar om. Nånting verkar de ha i åtanke, men de verkar inte vilja berätta vad.
Men det är väl ändå Maja som är det primära - och hennes berättelse är osannolik.

Sen kan det ändå plötsligt vara som hon säger.

Har aldrig läst så konstig motivering, för mig paradoxalt.

De har kanske Gillbergs "hon vankade osaligt i badrummet" i åtanke.

Det stora badrummet i slottet där man kan släppa bomber och Törnrosa sover lugnt vidare. 😂
Citera
2023-10-25, 14:52
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Han var militär och visste exakt vad som sker när man skjuter.

Men det BEVISAR ju inte att han hade för 'avsikt' att döda 7 pers, och alla dog ju inte heller. Kanske tänkte han bara skadeskjuta folk? Han hade kanske bara likgiltighetsuppsåt?

Johanna däremot visste precis vad som händer när man stryper någon. Och hon var inte full heller! Ur den synvinkeln är faktiskt Johannas avsikt MER graverande än Flinks.
Citera
2023-10-25, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Åklagaren trodde uppenbarligen inte helt på sitt eget åtal mot Maja då han inte blev förvånad att hon släpptes.

Ja, så här långt har vi nu sett att det finns många som ansett bevisningen mot Maja vara skör och när inte ens åklagaren tycker att det är förvånande, ja, då måste det ju ändå stämma.

Så vi som påpekat detta har hela tiden haft rätt i den frågan.
Citera
2023-10-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Och så sänkte man straffet för Johanna för att hon inte hade 'avsikt' att döda, utan var bara 'likgiltig' för vad som kunde hända när man ströp någon !

Med detta resonemang hade Mattias Flink dömts till 14 år =9,5 års fängelse! Han hade inte planerat några mord, inte haft 'avsikten', utan hade bara blivit full, omdömeslös och 'likgiltig' när han sköt ihjäl 7 personer.
Vad synd för honom att han inte dömdes i denna hovrätt istället!

Helt bedrövlig dom... Och jag tänkte precis som du.
J. borde även i Hovrätten ha dömts till livstid. Helt självklart när man har läst FUP.
Citera
2023-10-25, 14:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Åklagaren trodde uppenbarligen inte helt på sitt eget åtal mot Maja då han inte blev förvånad att hon släpptes.

Ja, så här långt har vi nu sett att det finns många som ansett bevisningen mot Maja vara skör och när inte ens åklagaren tycker att det är förvånande, ja, då måste det ju ändå stämma.

Så vi som påpekat detta har hela tiden haft rätt i den frågan.

Nu undrar jag var Reviews och Avel tagit vägen?
Citera
2023-10-25, 14:54
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStation
Förvirrad dom
Maja blir frikänd fast de inte tror henne för det KAN vara så. Med den motiveringen skulle d inte bli många domar i nåt fall om man inte erkänner
Johanna får sänkt straff bl.a för att hon hjälpt undersökningen med att berätta vad som hände ändå så tror de inte på henne när J säger att M var me
Men den här domen räknade jag med från hovrätten när d började bli för mycket uppmärksamhet kring steg läkare o advokater
Sveriges hovrätt i ett nötskal
Maja o Johanna kan väl iaf inte sätta en fot mer i Vetlanda får man hoppas. Något straff ska de ha
Finns det ett mer tydligt mord om man tittar på vad Johanna gjort?

Tingsrättens dom var extrem och direkt rättsvidrig samt osaklig. Den hade ett syfte, att genom galna och långsökta resonemang döma till hårdaste straff utan grund. Hovrättsdomen är välformulerad och saklig.

Alla vi som arbetar med juridik känner till domaren från Tingsrätten. Han är inte riktigt klok. Chansen att Hovrätten skulle fastställa Tingsrättens dom var närmast noll %. Det finns bara en domare som härjar i rättssystemet och bänder lagarna tills ingen lag och ordning finns kvar. Han är ökänd som oskicklig.
Citera
2023-10-25, 14:54
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
För mig var sista spiken slagen för flera år sedan. Nu är kistan redan nergrävd och ruttnat bort.

Sverige är de kriminellas land.
Minns i början på 90 talet när jag ringde min farmor från kåken ( misshandel).

Hon var på ett ålderdomshem och beklagade sig över att maten var dåligt värmd och smakade illa, vågade knappt berätta att jag och de övriga grabbarna på avdelningen käkat fläskfilé och pommes med hemlagad bearnaisesås.

Sverige var på top 3 bästa länder i världen enda fram till HORAN Reinfeldt sa att vi skulle öppna våra hjärtan och kolla hur det ser ut idag.

Men för att gå tillbaka till ämnet:
Ni som tror Maja kommer råka illa ut, knappast utanför Vetlanda.

Huvudet på spiken, Sverige är det kriminellas land!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in