2023-10-26, 04:47
Medlem
En kvinna i Eskilstuna var ute och gick med sin tax, när hon attackerades av tre stycken lösspringande jakthundar. Taxen bets i benet och när kvinnan försökte skydda sin tax så bets hon i handen och i ansiktet. I tingsrätten har nu jakthundsägaren friats, eftersom jakthundarna själva öppnade ytterdörren och smet! Kvinnan får inte heller något skadestånd

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/jakthundar-bet-kvinna-och-tax-agaren-frias/

Den intressanta frågan är ju vad som hade hänt om kvinnan hade fredat sig och avlivat någon av hundarna?
Citera
2023-10-26, 06:14
Medlem
Joakwims avatar
Om jag har ett lejon hemma som öppnar dörren och smiter ut, hade det varit annorlunda då? Är domaren och nämndemännen Hundfetischister?

Väldigt märkligt att målsägande inte får skadestånd i min lekmannamening
Citera
2023-10-26, 07:01
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Menar rätten att man måste haft ett uppsåt eller räknas inte en dåligt stängd dörr som oaktsamhet?
Citera
2023-10-26, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Ts man förväntar sig väl knappast att en hund kan öppna dörren..
Mina föräldrar hade en hund som kunde öppna utåtgående dörrar utifrån för att gå in.
Citera
2023-10-26, 08:57
Medlem
Vem är personen med jakthundarna?
Citera
2023-10-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Om jag har ett lejon hemma som öppnar dörren och smiter ut, hade det varit annorlunda då? Är domaren och nämndemännen Hundfetischister?

Väldigt märkligt att målsägande inte får skadestånd i min lekmannamening
Allt beror självklart på vilka personer som är inblandade. Så vilka är alla inblandade?
Citera
2023-10-26, 09:03
Medlem
WhereIsRussias avatar
så hundarna avlivas inte ens?
Citera
2023-10-26, 09:20
Medlem
Vilket jävla bullshit såklart ska jägarn betala massor o äckel djuren avlivas
Citera
2023-10-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Troligt att sin polishund attakerar en random hund helt oskylsigt. Jättebra polishund….. jävla mytoman.

Ts man förväntar sig väl knappast att en hund kan öppna dörren..

Känns rejält kryddat det där.. Kan ju vara så att det var en tilltänkt polishund som inte klarade av testerna och såldes vidare. Eller en polishund som plockats ur tjänst, inte alla hundar som trivs när dom börjar arbeta. Eller något snille som fått för sig att hans uppfödning har polispotential och säljer ”polishundar”. Just sayin…

Det är inget ovanligt, det finns hundar som lär sig hur dom ska låsa upp dörrar när det sitter ett vred på. Har varit jourhem åt fd gatuhundar och dom har visat sig var särskilt uppfinningsrika, antagligen därför dom klarat sig på gatan😂
Senast redigerad av ColdAtHeart 2023-10-26 kl. 10:18. Anledning: Stavning
Citera
2023-10-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Menar rätten att man måste haft ett uppsåt eller räknas inte en dåligt stängd dörr som oaktsamhet?

Tycker att det låter märkligt. Har man hundar som kan öppna en dörr så åtgärdar man väl problemet?
Jägaren säger ju själv att dom öppnat dörren tidigare så hen har ju varit medveten om att den risken finns och borde dubbelkollat istället för att chansa.
Det är dessutom jakthundar i flock och utan att veta storlek/ras så är det väl inte konstigt om dom ser en tax som byte. Slår jaktinstikt på hos den ena så hakar oftast resten av gänget på. Tänker att det gjort att dom gick på både tax och kvinna.
Som (j)ägare till rymmande jakthundar borde man fan ha koll på det.
Citera
2023-10-26, 10:19
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ytterst märklig dom, man har ju alltid hört att det råder "strikt ägaransvar" för hund, d.v.s. hundägaren är alltid ansvarig för allt hunden ställer till med oavsett omständigheter.
Men tydligen inte.

Såhär säger lagen
Citat:
Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid Försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.
Lag (2022:186).
Citera
2023-10-26, 10:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ytterst märklig dom, man har ju alltid hört att det råder "strikt ägaransvar" för hund, d.v.s. hundägaren är alltid ansvarig för allt hunden ställer till med oavsett omständigheter.
Men tydligen inte.

Såhär säger lagen

Ja, jag håller med dig.

Visst, uppsåt saknas, men jag håller med om att det borde utgå ett skadeståndsansvar på ägaren här.

Jag har varit på båda sidorna under åren, och allt är inte svartvitt, men jag hade personligen ersatt kvinnan.

Inget snack om saken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in