Citat:
Ursprungligen postat av
Joakwim
Om jag har ett lejon hemma som öppnar dörren och smiter ut, hade det varit annorlunda då? Är domaren och nämndemännen Hundfetischister?
Väldigt märkligt att målsägande inte får skadestånd i min lekmannamening
Fast de får de ju, även om kvinnans anspråk minskats ner, troligen av domstolen.
I "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" kan man notera särskilt två paragrafer:
1 § Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
19 § En skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Nu skall man såklart läsa domen, det har jag inte gjort.
Men en gissning är att "hundrymningen" inte bedömdes som orsakad av en oaktsam hundägare. Då faller eventuellt straffansvar för detta. Det ekonomiska ansvaret kvarstår som regel, med vissa undantag ("strikt ansvar")
Begreppet "kränkning av den personliga integriteten" flög nog inte sådär jättebra i rätten. Det verkar ju som att de egna skadorna bestod i att hundägaren blev biten i händerna och ramlade i samband med incidenten. Att detta innebär en kränkning är ju tveksamt och då blir det förstås ingen kränkningsersättning. Att HUNDEN blir biten kan inte betraktas som ett angrepp på den personliga integriteten.