2023-10-26, 10:35
Medlem
Efter en snabb sökning på nätet så dök det upp en artikel om ett jaktlag som fixat grillfest på äldreboende i Eskilstuna.
Fint initiativ så klart men nu väcker det lite spekulationer hos mig iallafall.

https://www.jaktjournalen.se/grillfest-i-eskilstuna-pa-vildsvin-som-jagare-skankt/

Undrar vad som hänt om det var ombytta roller med en stor hund typ rottweiler eller bully som försvarade sig och skadade jakthundarna? Ett jävla liv i rasdebatten om farliga hundar?
Citera
2023-10-26, 11:12
Medlem
Jag förstår inte hur mannen kunde bli friad, hans hundar har orsakat skada efter att de rymt. Han vet om att de kan rymma då de gjort det förr. Bara att hoppas att hovrätten rättar till den felaktiga domen.
Citera
2023-10-26, 11:22
Avstängd
Jag tror några kan ha missat: " jakthundsägaren har gått med på att betala drygt 11 500 kronor för de utlägg som hon hade för läkarbesök, veterinärbesök, mediciner och resor."
Citera
2023-10-26, 11:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag tror några kan ha missat: " jakthundsägaren har gått med på att betala drygt 11 500 kronor för de utlägg som hon hade för läkarbesök, veterinärbesök, mediciner och resor."

Snyggt. Annars hade man kunnat avfärda det med en klassisk ”idioti-i-tingsrätten”. Såna där som brukar rättas till i Hovrätten.
Citera
2023-10-26, 12:22
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Vilket jävla bullshit såklart ska jägarn betala massor o äckel djuren avlivas
"Äckel djuren"?

Lär dig stava om du ska yttra dig.
Citera
2023-10-26, 12:24
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, jag håller med dig.

Visst, uppsåt saknas, men jag håller med om att det borde utgå ett skadeståndsansvar på ägaren här.

Jag har varit på båda sidorna under åren, och allt är inte svartvitt, men jag hade personligen ersatt kvinnan.

Inget snack om saken.
Ja det är en märklig dom och märkligt att folk inte vill göra rätt för sig när man gjort fel. Lås dörrjäveln om du inte kan lita på dina hundar, vilket man sällan kan. De är tänkande individer med egna behov och drifter.
Citera
2023-10-26, 12:31
Medlem
zombie-nations avatar
Lågt han fick betala med tanke på allvaret. Min kompis råkade snigla på en cyklist på en omarkerad cykelbana (såg ut som parkering hela vägen), slog av hans nyckelben och han fick 80 000.
Citera
2023-10-26, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ytterst märklig dom, man har ju alltid hört att det råder "strikt ägaransvar" för hund, d.v.s. hundägaren är alltid ansvarig för allt hunden ställer till med oavsett omständigheter.
Men tydligen inte.

Såhär säger lagen

Korrupt domstol. Korrupta ledamöter!
Citera
2023-10-26, 13:02
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Hur hade det låtit om det var min grannes katt bitit mig?
Den kanske går in och ut genom kattlucka eller att ägaren släpper ut den dagligen.
Den kommer in på min tomt där jag är och när jag inte vill kela med den, efter att den skitit i min rabatt och pissat i mina utemöbler biter den mig i handen.
Vem bär ansvaret och vad kan jag få i ersättning!?

Eller om den kommer in på min tomt och min hund biter katten, eller katten skadar min hund.
Vems ansvar är det då?

Enligt lag ska man ju ha uppsikt över sina djur, både hund och katt.
Alltså ett ägaransvar oavsett djur, men hur fungerar det i praktiken?
Citera
2023-10-26, 13:16
Avslutad
Domen lär överklagas.
Citera
2023-10-26, 13:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Om jag har ett lejon hemma som öppnar dörren och smiter ut, hade det varit annorlunda då? Är domaren och nämndemännen Hundfetischister?

Väldigt märkligt att målsägande inte får skadestånd i min lekmannamening

Fast de får de ju, även om kvinnans anspråk minskats ner, troligen av domstolen.

I "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" kan man notera särskilt två paragrafer:

1 § Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

19 § En skada som orsakas av en hund ska ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Nu skall man såklart läsa domen, det har jag inte gjort.

Men en gissning är att "hundrymningen" inte bedömdes som orsakad av en oaktsam hundägare. Då faller eventuellt straffansvar för detta. Det ekonomiska ansvaret kvarstår som regel, med vissa undantag ("strikt ansvar")

Begreppet "kränkning av den personliga integriteten" flög nog inte sådär jättebra i rätten. Det verkar ju som att de egna skadorna bestod i att hundägaren blev biten i händerna och ramlade i samband med incidenten. Att detta innebär en kränkning är ju tveksamt och då blir det förstås ingen kränkningsersättning. Att HUNDEN blir biten kan inte betraktas som ett angrepp på den personliga integriteten.
Citera
2023-10-26, 14:03
Medlem
hundägare borde stå till svars för sina hundars attacker som om de gjort det själva. Det räcker inte att bara betala pengar, om det finns potential för flera år i fängelse så kanske de kommer att göra ett bättre jobb med att kontrollera sina hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in