2023-10-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herredjvlar
Att mamman ligger ecmo skulle kunna betyda att de inhalerat något. Behöver såklart inte vara så eftersom att infektion kan ge sekundär organsvikt även på hjärta och lungor men i första hand borde man fundera på att de inhalerat något giftigt.
Bästa kommentaren hittils. Inhalera giftigt ämne kan ge symtom med illamående och kräkning
Citera
2023-10-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Förgiftningar i Sverige sker nästan uteslutande genom antingen en överdos av droger eller genom legala mediciner. Många med utlandsanknytning tar med sig mediciner från sitt hemland vid någon hemresa eftersom det är billigare och enklare och man dessutom är bekant med medicinen. Kanske har de fått i sig något sånt?

Varför skulle hela familjen äta medicin? Känns ovanligt.
Citera
2023-10-24, 22:54
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag har också varit inne och snurrat på detta spår. Något i långpannan från tidigare hyresgäst. Inte helt osannolikt.

Det tog 2 månader att av proverna från plåten få bekräftat vad det var, inte de drabbades prover.
Spice var den nyinflyttade familjen förgiftade av, plåten i ugnen hade använts av tidigare hyresgäst.
Ja dom var också nyinflyttade, om inte prov tagits på plåten vete 17 om det kommit fram än i dag.
Nu var lägenhet nyrenoverad o innebär vanligen nya vitvaror, men om gamla vitvaror så freon läcka?
Citera
2023-10-24, 23:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Förgiftningar i Sverige sker nästan uteslutande genom antingen en överdos av droger eller genom legala mediciner. Många med utlandsanknytning tar med sig mediciner från sitt hemland vid någon hemresa eftersom det är billigare och enklare och man dessutom är bekant med medicinen. Kanske har de fått i sig något sånt?

Man brukar ju säga att the devil is in the dose. Många tänker att så kallade naturläkemedel också är ofarliga då de säljs receptfritt och i ett otal butiker men åtskilligt kan förstås vara skadligt.
Vet inte om någon variant av obalans i exvis mineraler kan ge magsjukesymptom, men de borde ha varit bland det första som testas.
Citera
2023-10-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Varför skulle hela familjen äta medicin? Känns ovanligt.
Ja verkligen om det skett oavsiktligt.
Citera
2023-10-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ja verkligen om det skett oavsiktligt.

Men någonstans tycker jag det ”luktar” utökat självmord om det här fallet.
Citera
2023-10-24, 23:35
Medlem
soxaros avatar
2017 utsattes samma pizzeria för ett brandattentat och det utreddes som mordbrand.

Men det är ändå konstigt att misstänka matförgiftning med tanke på att det gått två dagar mellan familjen åt pizza och de insjuknade?

Det måste ju vara ett gift som är ganska okänt?

Eller som någon varit inne på att det är ett hittills okänt virus. I så fall tror jag att det är något vilt djur som sprider ett nytt virus.
Kan barnen ha lekt ute och kanske petat på något dött djur?
En padda fick jag för mig?
En död och slemmig padda full med något dödligt?
Citera
2023-10-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Genomföra förgiftning är en sak, men på ett sätt att källan inte är upptäckt trots att man testat 200 ämnen, är det ytterst få som skulle klara.

Ja att familjen plockat fel sorts svamp bör man väl kunna utesluta vid det här laget. Kanske finns det en koppling till deras etnicitet, dvs ämne är ovanlig i Sverige och därmed inte med bland de 200 som testats.

Att alla blivit sjuka ungefär samtidigt tycker ändå tyder på att orsaker är något de ätit. Det är väl heller inte orimligt att tro att kvinnan stått för matlagning och mannen ätit det som serveras utan ha någon direkt inblick i alla ingredienser. Kanske får vi klarhet i det hon kan höras mer i detalj.
Citera
2023-10-24, 23:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Ja att familjen plockat fel sorts svamp bör man väl kunna utesluta vid det här laget. Kanske finns det en koppling till deras etnicitet, dvs ämne är ovanlig i Sverige och därmed inte med bland de 200 som testats.

Att alla blivit sjuka ungefär samtidigt tycker ändå tyder på att orsaker är något de ätit. Det är väl heller inte orimligt att tro att kvinnan stått för matlagning och mannen ätit det som serveras utan ha någon direkt inblick i alla ingredienser. Kanske får vi klarhet i det hon kan höras mer i detalj.

Eller om något lösnings- eller rengöringsmedel förvarats i ett kärl som sedan diskades dåligt innan det användes för livsmedel (eller medel som "fastnade" i plast eller trä redskap eller skål)?
Citera
2023-10-25, 00:21
Medlem
Många spekulativa förslag här känns som det borde framkommit i förhör med pappan - men hur detaljerat minns han sin och familjens "where abouts" tiden före insjuknandet? Och utelämnar han något medvetet?
Citera
2023-10-25, 00:34
Medlem
makuhiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
2017 utsattes samma pizzeria för ett brandattentat och det utreddes som mordbrand.

Men det är ändå konstigt att misstänka matförgiftning med tanke på att det gått två dagar mellan familjen åt pizza och de insjuknade?

Det måste ju vara ett gift som är ganska okänt?

Eller som någon varit inne på att det är ett hittills okänt virus. I så fall tror jag att det är något vilt djur som sprider ett nytt virus.
Kan barnen ha lekt ute och kanske petat på något dött djur?
En padda fick jag för mig?
En död och slemmig padda full med något dödligt?

Många bakterier som orsakar matförgiftning har några dagars inkubationstid
Citera
2023-10-25, 00:41
Medlem
stokkes avatar
Tycker det här fallet är väldigt märkligt. Man hoppas ju såklart på en rimlig förklaring. Att nu FHM är inkopplade tyder ju på att samhället inte har någon aning om vad detta beror på. Har det framkommit i tråden var familjen tidigare vistats någonstans? Kan det vara något (än så länge) okänt virus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in