2023-10-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouissance
Orsaken är inte spelarna. Visst kan det vara så att importerna inte direkt rosar marknaden men man måste nog se över ledarskapet. Varför har det gått utför varje säsong sen man bytte coach?

Det finns verkligen potential i klubben, många som brinner för basketen i Köping. Klubben förtjänar framgång. Att stanna analysen vid att det är problem med individuella spelare som gör att klubben förlorar blir väldigt orättvist.

Nej, jag tror att med rätt ledarskap så går det att vända på det här. Då är inte lösning att byta ut spelare utan byta ut rösten i omklädningsrummet och sidlinjen.

Ja, ledarskapet är grundproblemet. Vissa i klubben trodde att klubben skulle bli som Dolphins genom sin satsning på Köping Basket och 2.0 och sparkade därför jag en coach som nyligen blivit utsedd till årets coach (trots att han bara var deltidsanställd) och tog in en heltidsanställd coach, som visat sig ha blivit ifrånsprungen av tiden, för att nå toppen. Så ja, det stora problemet är sportgrupp + coach.
Citera
2023-10-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Hur ser det ut med publik? Märker man av att det går utför? Anledningen till att jag frågar är att jag är orolig att Köping snart drar sig ut. Alla klubbar kan ju inte gå för guldet men någon sorts positiv utveckling behövs ju om man ska kunna locka publik och sponsorer till matcherna
Det enda som räddar upp publiksnittet är gratis-matcher och ”gå två för en”-matcher. Förutom dessa är det avsevärt mycket färre än när det spelades i den gamla hallen. Tragiskt men tyvärr sant.
Citera
2023-10-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Ja, ledarskapet är grundproblemet. Vissa i klubben trodde att klubben skulle bli som Dolphins genom sin satsning på Köping Basket och 2.0 och sparkade därför jag en coach som nyligen blivit utsedd till årets coach (trots att han bara var deltidsanställd) och tog in en heltidsanställd coach, som visat sig ha blivit ifrånsprungen av tiden, för att nå toppen. Så ja, det stora problemet är sportgrupp + coach.

Vad jag hört har det ändå kommit in i nya personer i styrelse och sportgrupp? Kan ju vara bra. Finns nog andra som har bättre koll än jag på det. Jag har följt Borås genom åren och där har det ju gått upp och ner men nu är det ju stabilt.

Coach har levt för länge på karisma och det har dolt brister i ledarskap? Han kan mycket basket men som det skrivits förut i tråden så har tiden nog sprungit ifrån honom.
Citera
2023-10-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouissance
Vad jag hört har det ändå kommit in i nya personer i styrelse och sportgrupp? Kan ju vara bra. Finns nog andra som har bättre koll än jag på det. Jag har följt Borås genom åren och där har det ju gått upp och ner men nu är det ju stabilt.

Coach har levt för länge på karisma och det har dolt brister i ledarskap? Han kan mycket basket men som det skrivits förut i tråden så har tiden nog sprungit ifrån honom.
Han är säkert jättebra på 90-tals- och 00-talsbasket.

Vad jag har hört är hans grej att vara tvärtemot.

Tror tyvärr det är begränsat med basketerfarenhet i sportgruppen/styrelsen. Men bara att se det här som en förlorad säsong och kanske använda tiden till att försöka ”skola in” lite lokala förmågor. Hade ju en intressant med på uppvärmningen senaste hemmamatchen.
Citera
2023-10-23, 10:31
Medlem
Känns som att första succe-säsongen för köping där de slutade, trea? Snarare blev en förbannelse än succe. Tror man tänkte att man var närmre toppen än vad man faktiskt var och började skynda lite för mycket. En förebild för Köping torde ju vara Nässjö och det sätt de har arbetat. Liknande storlek på stad och kanske lite samma förutsättningar. Börja uppvakta killarna i topplagen som kanske inte får så mycket speltid men som vet vad som krävs i en vinnande klubb.

Jag vet att Nässjö tog in Terins och där fick han senare sitt genombrott. Två spelare bara i Norrköping som hade varit kanon för Köping är ju Bergström och Desport. Får inte den speltid de kan ha i ligan tack vare att de är med i för bra lag. Finns säkert spelare i Borås, Jämtland, Södertälje och Luleå också som sitter på bänken men som hade varit ledande spelare om de fick chansen i en mindre klubb.

Varför lägga 20-25.000 på ett par amerikaner för 6 månader när du kan ge en svensk stabil spelare som du kan ha under flera säsonger samma pengar?
Citera
2023-10-23, 10:41
Medlem
Citat:
Han är säkert jättebra på 90-tals- och 00-talsbasket.

Vad jag har hört är hans grej att vara tvärtemot.

Tror tyvärr det är begränsat med basketerfarenhet i sportgruppen/styrelsen. Men bara att se det här som en förlorad säsong och kanske använda tiden till att försöka ”skola in” lite lokala förmågor. Hade ju en intressant med på uppvärmningen senaste hemmamatchen.

Precis! Tiden har sprungit iväg. Dessutom kan jag störa mig lite på hans uttalanden om att han inte tror på detaljplanerandet de yngre coacherna gör inför matcherna. Hade varit en sak om han var coach för ett vinnande lag men har man förlorat de första fem matcherna så kanske det kan vara en ide att lära sig av de coacher som vinner matcher istället för att försöka vara kontroversiell och motvalls..
Citera
2023-10-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Precis! Tiden har sprungit iväg. Dessutom kan jag störa mig lite på hans uttalanden om att han inte tror på detaljplanerandet de yngre coacherna gör inför matcherna. Hade varit en sak om han var coach för ett vinnande lag men har man förlorat de första fem matcherna så kanske det kan vara en ide att lära sig av de coacher som vinner matcher istället för att försöka vara kontroversiell och motvalls..
Förra säsongen sa han att de som tror att försvar vinner matcher inte vet vad de pratar om men nyligen så var det en artikel i tidningen där han sa att försvaret var ett problem.

Har hört folk som blivit förvånade över att han inte verkar/verkade bry sig alls om att scouta motståndarna.
Citera
2023-10-23, 19:50
Medlem
Beaver14s avatar
Glest på läktarna i Köping ikväll. I den där nya arenan som man tvingade fram parkettgolv i för att den gamla hade för lite åskådarplatser.

Med dåligt spel och noll utveckling sviker även de mest engagerade supportrarna.
Citera
2023-10-23, 21:01
Medlem
zebra121s avatar
Köping slog Borås. Vad fan?
Citera
2023-10-23, 21:22
Medlem
Citat:
Förra säsongen sa han att de som tror att försvar vinner matcher inte vet vad de pratar om men nyligen så var det en artikel i tidningen där han sa att försvaret var ett problem.

Har hört folk som blivit förvånade över att han inte verkar/verkade bry sig alls om att scouta motståndarna.

Borde ju vara tvärtom kan man tycka. Om Norrköping eller Jämtland inte hade scoutat sina motståndare särskilt mycket hade ju varit en sak för de hade sannolikt vunnit ändå, men att ett bottenlag lägger ner mindre energi än topplagen är ju galet…
Citera
2023-10-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Köping slog Borås. Vad fan?

Spelarna visade vilja verkligen. Det var en stark laginsats. Tveksamt om coachningen hade något att göra med det. Skönt för spelarna och det blir konstgjord andning några dagar till för Gehrke.

Borås hade en dålig dag på jobbet. McKnight ser verkligen sliten ut nu. Tror dock att de har styrkan att komma tillbaka. Även om jag inte tror att de kommer i närheten av förra säsongen.
Citera
2023-10-26, 11:37
Medlem
Det blev Andrew Sims som fick lämna Köping Stars. Inte helt oväntat även om han gjorde sin bästa match mot Borås. Köping behöver en spelare som kan göra något extra och det återstår att se om Comboguarden Christian Keeling är rätt spelare. När man läser lokal media låter det som att det är något högst ovanligt att skicka hem spelare under säsongen. Det kanske inte är något som Coach Gehrke brukar göra, men nog tycker jag att man ser både svenska och utländska lag gör så då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in