2023-10-25, 13:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har ibland samma problem. Först körde jag med att hälla ned Yes och spolade varmvatten. Jag gjorde så i omgångar men det hjälpte inte. Inte mycket.

Använd maskindiskmedel istället, detta innehåller enzymer som bryter ner skiten (tar dock tid typ över natten). Yes innehåller inga enzymer och är ganska verkningslös.

Avloppsrensare med koncentrerad mängd av enzymer funkar snabbare men kostar mer än maskindiskmedel.

Se bara till att det maskindiskmedel man använder är av den typen som har enzymer och att temperaturen på vattnet inte är över ca 45 grader. Annars kan det ta tid innan enzymerna kommer igång.
Citera
2023-10-25, 13:06
Medlem
Ge fan i att spola ned fett i slasken är du blatte eller lågbegåvad?

Du kan testas maskindiskmedel och kokade vatten. Annars får du ringa någon som kan rensa manuellt.
Citera
2023-10-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
För att slippa skruva isär kan man prova något av dessa

https://www.stern.de/vergleich/rohrreiniger/

Givetvis funkar även natriumhydroxid puppulärt benmänd kaustiksoda.

Kaustiksoda suger dock för det förtvålar fettet.
Citera
2023-10-25, 13:13
Medlem
Gojiiras avatar
Yes diskmedel. Annars kan du ta bikarbonat ättika och kokande vatten. Låt det verka ett tag, ta sedan en vaskrensare.
Citera
2023-10-25, 13:28
Medlem
Sverige888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Vattnet spolas ner sakta i diskhonet. Jag har definivit provat med en vaskrensare men det blev inte mycket bättre. Kikar jag in i hålet har det samlas fett och matrester. Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen. Fett och matrester är typ fast i hålet. Har spolat med rejält med vatten med diskmedel. Vilket medel bör jag prova?
Bakpulver och vitvinsvinäger... det skummar och löser upp fettet.. i med det först låt det verka...sen i med kokande vatten...
Hade samma skit denna lösning löste hela problemet efter 2 - 3 omgångar
Senast redigerad av Sverige888 2023-10-25 kl. 13:39.
Citera
2023-10-25, 13:42
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gojiira
Yes diskmedel. Annars kan du ta bikarbonat ättika och kokande vatten. Låt det verka ett tag, ta sedan en vaskrensare.

Vad är egentligen grejen med att använda ättiga och bikarbonat samtidigt? De reagerar med varandra och bildar ett salt. Visst bubblar det på ett imponerande vis men vad gör det åt problemet?
Citera
2023-10-25, 14:31
Medlem
Sverige888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Bakpulver och vitvinsvinäger... det skummar och löser upp fettet.. i med det först låt det verka...sen i med kokande vatten...
Hade samma skit denna lösning löste hela problemet efter 2 - 3 omgångar

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vad är egentligen grejen med att använda ättiga och bikarbonat samtidigt? De reagerar med varandra och bildar ett salt. Visst bubblar det på ett imponerande vis men vad gör det åt problemet?
Kort och gott det löser upp det fettet det blir en kemisk reaktion...Det är en naturlig lösning som fungerar ist för att köpa dyra medel..
Citera
2023-10-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Vattnet spolas ner sakta i diskhonet. Jag har definivit provat med en vaskrensare men det blev inte mycket bättre. Kikar jag in i hålet har det samlas fett och matrester. Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen. Fett och matrester är typ fast i hålet. Har spolat med rejält med vatten med diskmedel. Vilket medel bör jag prova?
Mekanisk rensning som alla föreslår är absolut bäst

Jag lägger bara till utöver diskmedelstipset att man kan köra ättiksprit och bakpulver. Låt det fräsa några minuter och spola sedan med varmt vatten.

Men det är mer förebyggande underhåll. Har det väl blivit stopp är det öppna och få bort skräpet fysiskt som gäller.

Se förresten till att aldrig hälla ut matolja i vasken när ni lagat mat, det blir som en stenkaka i röret till slut
Citera
2023-10-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Se förresten till att aldrig hälla ut matolja i vasken när ni lagat mat, det blir som en stenkaka i röret till slut
Liksom aldrig äggvita, vilket är lätt hänt när man gör bea eller majonnäs.

När jag googlade på ämnet hittade jag det här.
Citat:
En ångtvätt passar också mycket bra för att rensa i avloppet. Ångstrålen och den höga temperaturen gör att även envis och fet smuts löser upp sig på bara några sekunder. Ångan når även in i hörn som är svåra att komma åt.
https://www.kaercher.com/se/home-garden/staed-och-anvaendningstips/rengoera-avloppet-utan-kemikalier.html

Någon som provat när det redan är stopp?
Citera
2023-10-25, 15:05
Medlem
nittinies avatar
Lättlöst. Du hittar lösningen i annan text, soyboy.

För att undvika/ eliminera problembildning i framtiden så ska du aldrig hälla olja eller fett i avloppet.
Om, eller när du ska diska så torka först all disk med papper , tidningar eller annat som suger, typ en fru eller liknande och skölj sedan allt i så hett vatten som möjligt.Länge.
Onödigt länge. Skit i miljön den har andra koll på.
Diska sen med Yes, eller var normal, använd diskmaskin.
När du sköljer så hamnar joxet längre bort hos andra som du inte känner.
Win-win.
Citera
2023-10-25, 15:06
Medlem
Propplösare är din vän. Det löser stoppet. MrMuscle Proplösare för kök. Kostar några tior.
Citera
2023-10-25, 16:04
Medlem
Lidl har en väldigt bra propprensare gul eller orange flaska, sedan får du använda den ibland.som någon skrev fyll hon med varmt vatten och propplörare och låt det verka en stund så att det löser upp "proppen/den feta skiten)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in