2023-10-25, 09:24
Medlem
Vattnet spolas ner sakta i diskhonet. Jag har definivit provat med en vaskrensare men det blev inte mycket bättre. Kikar jag in i hålet har det samlas fett och matrester. Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen. Fett och matrester är typ fast i hålet. Har spolat med rejält med vatten med diskmedel. Vilket medel bör jag prova?
Citera
2023-10-25, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Vattnet spolas ner sakta i diskhonet. Jag har definivit provat med en vaskrensare men det blev inte mycket bättre. Kikar jag in i hålet har det samlas fett och matrester. Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen. Fett och matrester är typ fast i hålet. Har spolat med rejält med vatten med diskmedel. Vilket medel bör jag prova?
Det finns säkert miljoner tips. Jag hade fyllt upp hon, så mycket som går för att få lite tryck, med kokande vatten jag rört ut maskindiskmedel i.
Citera
2023-10-25, 09:30
Moderator
Maviels avatar
häll i 1 dl yes (jag har testat andra diskmedel och de är inte lika bra). Fyll på med en kanna kokt vatten. Låt stå länge. Gärna några timmar. Sedan kan du spola mycket vatten. Det brukar funka för mig. Funkar även på toaletter. På toaletter får man dock vara försiktig så att vattnet inte är kokhett för då kan porslinet spricka.
Citera
2023-10-25, 09:32
Medlem
Skit i vattenlåsen å bara skruva isär å göra rent görs med bara händerna med en spann under
Citera
2023-10-25, 09:38
Medlem
Ta ett kort med mobilen först å skruva isär sen... Det är meningen med ett vattenlås precis som med ett handfat.. Bara plastgrejer ju.
Citera
2023-10-25, 09:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vadå "inte får skruva isär"? Det är ju så man gör när man rensar avlopp. Inget annat sätt tar bort allt.
Citera
2023-10-25, 09:56
Medlem
Citat:

Det är bara skruva isär. Är gjort för att kunna tas bort och göras rent utan för mycket arbete.
Citera
2023-10-25, 09:59
Medlem
whaks avatar
Citat:

Vad är det för tjomme som sagt att du inte får skruva isär vattenlåset?
Det kommer troligtvis lösa ditt problem omgående.
Är du osäker hur du återmonterar allt så ta kort på det innan du skruvar isär det.
Citera
2023-10-25, 10:01
Medlem
Skaffa dig en negerkyss o spola med varmt vatten medans du "juckar" den över vaskhålet.
Ibland får man hålla över bräddningshålet för att skapa vakuum och ev lilla hålet i diskhon om man har en sån.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vvs-maskiner/rorrensning/purus-8920332-vaskrensare-med-400-mm-skaft-2811132?channable=00a9e8736b750032383131313332a3&V AT=1&msclkid=4b74282f28dc1cd4fc074d17e35ddc09&utm_ source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=P%20-%20Shopping%20-%20Main&utm_term=4581939844374638&utm_content=P%20 -%20Catch%20all
Senast redigerad av PIR-S17-400Volt 2023-10-25 kl. 10:03.
Citera
2023-10-25, 10:04
Medlem
Citat:
Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen.

Det är ju det man bör göra, vem har sagt att du "inte får"?. Rensa bort annat i skåpet, ställ diskbalja under, skruva isär, rensa, skruva ihop. Vissa såna här vattenlås tror jag har täta gängor/tätningsringar, se till att gängorna går i som de ska och dra åt försiktigt. Ibland finns packningar av gummi, se till att du inte tappar bort dem, och se till att de är i bra skick innan du sätter tillbaka dem.

Annars är "propplösare", mao. lut, en nödlösning, häll en halv deciliter i diskhon, häll sedan på kokande vatten. Detta är mkt aggressivt, det kommer pysa och bubbla, se till att du inte får det på händer, i ögon, och att inte andas in "oset" som kommer upp ur vasken. Öppna fönster, slå på fläkten.
Citera
2023-10-25, 10:05
Medlem
Citat:

Vad menas med vaskrensare? Gummigrej med skaft, eller rensband?

Det finns även pumpar motsvarande gummiklockan, som trycker i en större mängd vatten. Till exempel:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avloppsrensare/avloppspump-370-mm-2000017363
Citera
2023-10-25, 10:10
Medlem
Ibland räcker det med att kupa handflatan över hålet å trycka till några gånger... Ha ca 5 cm vatten i då... Det funkar oftast på mitt handfat. Lite snabba stöttar då rinner det bra sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in