2023-10-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Vattnet spolas ner sakta i diskhonet. Jag har definivit provat med en vaskrensare men det blev inte mycket bättre. Kikar jag in i hålet har det samlas fett och matrester. Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen. Fett och matrester är typ fast i hålet. Har spolat med rejält med vatten med diskmedel. Vilket medel bör jag prova?

För att slippa skruva isär kan man prova något av dessa

https://www.stern.de/vergleich/rohrreiniger/

Givetvis funkar även natriumhydroxid puppulärt benmänd kaustiksoda.
Citera
2023-10-25, 10:15
Medlem
Kennethkvartings avatar
Inga jävla kemikalier i avloppet.

Skruva isär vattenlås och rensa manuellt.
Citera
2023-10-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ta ett kort med mobilen först å skruva isär sen... Det är meningen med ett vattenlås precis som med ett handfat.. Bara plastgrejer ju.

Detta är det enda sättet som fungerar, dessutom jätte enkelt tar max tio min.
Citera
2023-10-25, 11:22
Medlem
Ja presis.. Gör väl varenda människa lite då å då.
Citera
2023-10-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Vattnet spolas ner sakta i diskhonet. Jag har definivit provat med en vaskrensare men det blev inte mycket bättre. Kikar jag in i hålet har det samlas fett och matrester. Jag vet absolut att man inte får skruva isär rör under diskbänken då det är svårt att montera den igen. Fett och matrester är typ fast i hålet. Har spolat med rejält med vatten med diskmedel. Vilket medel bör jag prova?
Mina olika tips som jag löst detta problem med i både lägenheter och hus är
1. skruva isär och en hink
2. Kaustiksoda effektivare än andra propplösare.
3. Förr hade man klädgalgar av metall min mamma tog isär en sådan blev en lång och gjorde en böj i ena änden den hjälpte mig många år! annan metall är oftast för vek
Citera
2023-10-25, 11:43
Medlem
Jag har ibland samma problem. Först körde jag med att hälla ned Yes och spolade varmvatten. Jag gjorde så i omgångar men det hjälpte inte. Inte mycket.

Jag blev mycket irriterad och senare hysterisk.

Jag köpte Fixer avloppsrenare på Jula, det heter också Nitor. Finns både i pulver och i GEL. Jag hällde ned gelen och lät det verka över natten.

På morgonen spolade jag varmvatten länge och nu funkar det alldeles utmärkt.

Skadliga kemikalier? Ja men jag spolar ju med varmt vatten länge.

Skruva isär rör och avlopp, jag har inte tid med sådant.
Citera
2023-10-25, 11:53
Medlem
bo-jerrys avatar
Plocka ner rören under och gör rent krökar. Har gjort det flera gånger. Inget problem
Citera
2023-10-25, 12:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har ibland samma problem. Först körde jag med att hälla ned Yes och spolade varmvatten. Jag gjorde så i omgångar men det hjälpte inte. Inte mycket.

Jag blev mycket irriterad och senare hysterisk.

Jag köpte Fixer avloppsrenare på Jula, det heter också Nitor. Finns både i pulver och i GEL. Jag hällde ned gelen och lät det verka över natten.

På morgonen spolade jag varmvatten länge och nu funkar det alldeles utmärkt.

Skadliga kemikalier? Ja men jag spolar ju med varmt vatten länge.

Skruva isär rör och avlopp, jag har inte tid med sådant.

Problemet är att smutsen inte sällan fastnar en bit bort och då har man större problem.
Citera
2023-10-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Problemet är att smutsen inte sällan fastnar en bit bort och då har man större problem.

Ja den risken är överhängande. Jag försöker i vart fall spola hårt och hoppas på det bästa. Jag är övertygad om att man ibland måste spola mycket hårt i vasken. Trots att priset på vattnet är stigande...
Citera
2023-10-25, 13:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ibland räcker det med att kupa handflatan över hålet å trycka till några gånger... Ha ca 5 cm vatten i då... Det funkar oftast på mitt handfat. Lite snabba stöttar då rinner det bra sen.

Detta. Värt att citera/bumpa eftersom det är ett så självklart förstasteg för en annan. Är handflatan för klen är sugproppen nästa steg vilket, åtminstone för mig, aldrig failat. Först därefter så blir kemikalier nödvändigt, antar jag.
Citera
2023-10-25, 13:04
Medlem
Kemikalier är nog kass... sitter ju gummitätningar som tar stryk.
Citera
2023-10-25, 13:05
Medlem
maxatdunders avatar
In med handen och börja rota, eller ta något långt som kan forma sig längst rören och försöka fiska upp något. Bra tips i tråden redan dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in