2023-10-19, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är svårare att gneta mycket om man inte går på komprimerat typ 8/6-schema, men om man har schema med mycket lediga dagar ihop går det.
Det beror på t.ex. veckovila som ska vara minst 36 timmar vid något sammanhängande tillfälle varje vecka.

Nu börjar ju fler och fler operatörer ha scheman med komprimerad tjänst, et ej hur det är på Öresundstågen.

Jag förstår!
Personen jag nämnde är liksom i frågan ganska nyexad och har inte full lön än och jobbar inte 8/6 så det vore kul att se om man kan nå samma löner hos andra arbetsgivare som ny, alltså innan de större lönesteget sisådär 2 år in.
Citera
2023-10-19, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är svårare att gneta mycket om man inte går på komprimerat typ 8/6-schema, men om man har schema med mycket lediga dagar ihop går det.
Det beror på t.ex. veckovila som ska vara minst 36 timmar vid något sammanhängande tillfälle varje vecka.

Nu börjar ju fler och fler operatörer ha scheman med komprimerad tjänst, et ej hur det är på Öresundstågen.

Fast gnetar du struntar ju företaget i om du har din vila eller inte. Att gneta är ju per definition att vara ute och jobba på den period där du har schemalagd vila och det blir ju i slutändan och i praktiken upp till dig själv hur mycket av din vila du vill arbeta övertid på.

Aldrig någonsin har företaget när jag anmält mig för övertidsturer frågat mig om min vila. Vill jag jobba extra låter de mig gladeligen jobba extra.
Citera
2023-10-19, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Fast gnetar du struntar ju företaget i om du har din vila eller inte. Att gneta är ju per definition att vara ute och jobba på den period där du har schemalagd vila och det blir ju i slutändan och i praktiken upp till dig själv hur mycket av din vila du vill arbeta övertid på.

Aldrig någonsin har företaget när jag anmält mig för övertidsturer frågat mig om min vila. Vill jag jobba extra låter de mig gladeligen jobba extra.

Vilan är ju ditt ansvar och om du bryter mot den så kommer inget i företag i världen att backa upp dig om du skulle göra en Ospa eller spåra ur.
Citera
2023-10-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Vilan är ju ditt ansvar och om du bryter mot den så kommer inget i företag i världen att backa upp dig om du skulle göra en Ospa eller spåra ur.

Ja precis, man ska ha , vad jag vet, minst en sammanhängande period om minst 36 timmar per vecka, sedan är det olika brytgränser, det här är viktigt att de har koll på, likaså att det är vilotid mellan turerna enligt EU-direktiven.

Skulle man vara med i ett tillbud kommer det inte se bra ut om man inte haft sina vilooerioder och arbetat enligt avtalen. Man kan ofta se t.ex. när Haverikommisionen utreder att de kollar hur alla inblandade har arbetat dagarna före tillbudet.

Att ha ställt upp och hjälpt till kan snarare ses som oaktsamt och oansvarigt i en sådan situation, så det är ett väldigt stort ansvar som vilar på en om man inte följer tidsreglerna, och det är nog inte företaget som åker dit.
Det är trafiksäkerhetstjänst så det är därför reglerna finns.

Företaget jag arbetar på håller stenkoll på det och de ser direkt från schemaläggningssystemet när turer och fridagsperioder, veckovila mm inte håller.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2023-10-19 kl. 11:58.
Citera
2023-10-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynavoice
Vart är möjligheterna för en nyutbildad att tjäna stora pengar bäst? Övertidsersättningar.
En bekant har berättat att de har så stor personalbrist att om man jobbar så mycket och obekvämt som möjligt så är det inte omöjligt att få brutto mellan 60-90k och då är hon nyutbildad och jobbar på Pendeln i stockholm och jobbar på sämsta passen, flyttat sin semester och jobbar många helger.

Finns det liknande möjligheter hos exempelvis pågatågen, SJ och öresundstågen eller är detta bara ett storstadsfenomen?

Ni som jobbar på de sistnämnda bolagen, hur ser era möjligheter att jobba extra och faktiskt dra in en bra summa?

På Öresundstågen har du i princip kunnat arbeta hur mycket som helst. I september fick jag 110 000 :- brutto. I oktober 78 000 :- brutto. Går om man jobbar extra, säljer semestrar osv…
Citera
2023-10-19, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
På Öresundstågen har du i princip kunnat arbeta hur mycket som helst. I september fick jag 110 000 :- brutto. I oktober 78 000 :- brutto. Går om man jobbar extra, säljer semestrar osv…
Brutalt bra septemberlön, hur många timmar gam och såld semester var det på den?
Citera
2023-10-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Brutalt bra septemberlön, hur många timmar gam och såld semester var det på den?

4 veckors såld semester = En extra månadslön á 41 700 :-

30 timmar knäck á 580 :-/Tim = 17 400 :-

4 extratillägg á 2000 :- = 8000

Plus lite omstationeringstillägg och ob
Citera
2023-10-19, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
4 veckors såld semester = En extra månadslön á 41 700 :-

30 timmar knäck á 580 :-/Tim = 17 400 :-

4 extratillägg á 2000 :- = 8000

Plus lite omstationeringstillägg och ob
VK 👊
Citera
2023-10-23, 11:45
Medlem
Citat:
Nä jag fick också en jäkligt dålig känsla. Speciellt pga ”superlativen/ordbajsandet”.
Svårt att ha någon trygghet där känner jag.

Du är ganska "grön" i branschen antar jag?
Det är väl ett av de riktiga järnvägs-bemanningsföretagen som funnits längst i Sverige.

Känner dem som jobbat där flera år.
Citera
2023-10-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Du är ganska "grön" i branschen antar jag?
Det är väl ett av de riktiga järnvägs-bemanningsföretagen som funnits längst i Sverige.

Känner dem som jobbat där flera år.

Grön? Inte direkt😅
Har kollat upp dom lite nu..
Men du som känner dessa som ”jobbat” flera år.
Trivs de bra?
För det är bara ca 10 förare där idag och hälften av dessa har jobbat mindre än 1 år om man ska se till deras inlägg på hemsidan.
Det var över 100 förare där för inte alltför länge sen.
Märkligt då att inte dessa går tillbaka nu då de söker personal.
Det var ju så bra där. Så varför inte gå tillbaka menar jag.

Och historiskt sett har de verkligen inte ett bra rykte.
Därför jag ville veta hur det är nu
Citera
2023-10-23, 13:42
Medlem
Molekyl3ns avatar
Tjejen jobbar inom SJ, själv har jag alltid varit lite intresserad av att bli lokförare men tyvärr blivit lite hemmatam inom mitt yrke.

Men att köra virke eller gods vagnar kontra stationära linjer i form av t ex tib, mälartåg etc mot reguljärt med SJ - vad är den största skillnaden om man bortser de ekonomiska aspekterna, plus och minus längs Sveriges ryggrad?

Ha det fint!
Citera
2023-10-23, 18:45
Medlem
Citat:
Grön? Inte direkt😅
Har kollat upp dom lite nu..
Men du som känner dessa som ”jobbat” flera år.

Hur ska du ha det Mr troll?
Är du "grön" eller inte? Ena sekunden vet du inget om dem, andra sekunden är du erfaren expert lmao

Cargonet upphandlingen vanns av Protrain senast, därav stor flytt av förare dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in