2023-10-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Du resonerar felaktigt. Israel har som mål att rensa ut terroristerna. Barnen kan flytta på sig. Dessa är inget mål i sig.

Du menar att Israel inte förstår att barn dödas? eller att barnen får skylla sig själva för att de inte flyttar på sig?
Citera
2023-10-25, 10:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Felet är att attackerna mördar barn. Har det ungått dig?

Har det undgått dig att hamas också dödade barn?

Vad gör de palestinska barnen mer värda än de israeliska barnen som mistogs livet?

Att man försöker skylla på ”de dödar barn” för att söka någon slags empati när Hamas gjorde exakt samma sak och det var Hamas som startade är inget annat än smutsigt.

Varje barn som mister liver är självklart jävligt tragiskt men hamas visade ingen nåd mot israeliska barn så varför ska Israel visa någon som helst nåd mot palestinska barn?

Tragiskt att de hamnar i elden men i krig så spars ingen.
Senast redigerad av Jon10 2023-10-25 kl. 11:02.
Citera
2023-10-25, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, årets bubblare var bra. Menar du de ryska och ukrainska oligarkerna, eller? Eller menar du de östjudar som fördrevs av Stalin? Finns ju en stor sån grupp som lämnade Polen 1968 också. Same, same. Och du har rätt i att judar gillar att käfta om allting. Det är en diskussionskultur de har.

Det är lustigt att det kom rapporter så sent som i går om att det kan vara Netanyahu som bromsar. Tidigare hade han ett väldigt högt tonläge som lurade i alla fall mig. Som du påpekade tidigare är förhållandet till Biden kanske inte det bästa, men det kan hända att Netanyahu ändå lyssnar på amerikanerna. De tycks ju vilja förhala så långt det bara går.

Det blir ett tungt jobb för Netanyahu att hålla sina mer aggressiva sidekicks på mattan; t.ex. den här dåren till försvarsminister. Netanyahu kan säkert få betala även för det när räkningen väl dimper ned.

Många ryska judar i Israel är ateister och känner sig ganska ryska. De har inget med judendomen att göra. I Sovjet unionen kunde du vara jude genom din far. Det normala är genom din mor. Du har även ryska judar som är rysk ortodoxa. Plus du har även de riktiga ryska "fuskjudarna" från 1980-2000-talet. De mutade en rysk rabbin och blev judar flyttade till Israel. De fick bidrag när de kom till Israel. Sen om de var riktigt fula så återvände de till Ryssland bytte namn och blev judar igen och åkte igen till Israel. Stalin får vi skylla på att de ateister och ryska i sin kultur. Du kan kanske förstå att dessa ryska judar inte gillar de religiösa judiska tokarna. Senaste gruppen ryska judar kom med kriget med Ukraina. Det är också viktigt att veta att många är ukrainska judar och flera är ickejudar. De kom med sin judisk familj.

https://www.nbn.org.il/life-in-israel/government-services/rights-and-benefits/sal-klita-calculator/

Jag vet inte hur ryska judar ser på konflikten, som grupp. Det finns säkert en blandad syn på konflikten, som det gör i hela Israel. Jag vet att många är upprörda att religiösa slipper göra militärtjänsten.

Om man tittar på Ryssland tror inte jag att de var med och planera konflikten. Däremot kommer Putin utnyttja det i Ukraina.

PS Jag undrar hur många ryska spioner finns i Israel?
Citera
2023-10-25, 11:04
Medlem
Citat:
Du slingrar dig som en mask på en krok. Svara äntligen. Hur många barn är det OK att mörda för att komma åt 10 Hamas-terrorister? Hur många svenska barns liv skulle det vara värt? Hur många palestinska barn (vars föräldrar "tillåter" ramper) skulle det vara värt?
Du lika så!
Svara själv istället på om svenska familjer och palestinska familjer skiljer sig åt när det kommer till att offra sina egna barn.

Eftersom du så ivrigt jämför palestinier och svenskar!

När du svarat på det så svarar jag!
Citera
2023-10-25, 11:06
Medlem
bulletproofsouls avatar
Det känns som att religionen förgiftar, förblindar och gör folk hjärndöda av hat både i Mellanöstern och här i Sverige.

Det känns som att religionen är prio 1 och Palestina är prio 2 för Hamas

Gaza har fått miljarder i bistånd under åren och har haft möjlighet att bygga upp sitt lilla land. Man skulle kunna ha sneglat mot Dubai, Monaco mfl. Skapa en hubb för IT och framtidsteknik. Satsat på turism. Bjudit in internationella arkitekter och stadsplanerare som skapar ett high tech hållbart samhälle med hypermodern arkitektur. Klimatet och läget är väldigt bra.

Vad gör man istället jo man gräver upp avloppsrör för att använda i rakettillverkning för att skjuta random in mot civila Israelers bostäder. Det är inte så man bygger framtiden.
Citera
2023-10-25, 11:06
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Felet är att attackerna mördar barn. Har det ungått dig?
Nej, det är inte ett fel.
Det är en konsekvens av Hamas beslut. Hur har DET undgått dig?
Citera
2023-10-25, 11:07
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Du menar att Israel inte förstår att barn dödas? eller att barnen får skylla sig själva för att de inte flyttar på sig?
Det vore logiskt om Israel utgår från att det inte finns några barn bland de militära målen. Tycker du inte det?
Citera
2023-10-25, 11:09
Avstängd
Tydligen är det bara de palestinska barnen man ska ha empati för som dör i kriget, inte de israeliska barnen som blev brutalt mördade i deras egna hem utav hamas där hamas startade det hela.

Hyckleri på högsta nivå.

Jämna palestina med marken. Länge leve Israel!
Citera
2023-10-25, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Tydligen är de bara de palestinska barnen man ska ha empati för som dör i kriget, inte de israeliska barnen som blev brutalt mördade i deras egna hem utav hamas där hamas startade det hela.

Skrev vem då?

Det enda jag ser från Israel-älskarna i tråden är påhittade påståenden som ingen sagt i tråden.

Ni lever liksom i en annan värld.
Citera
2023-10-25, 11:12
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Det är ju faktiskt så tyvärr att om barnen inte flyttar på sig så kan de bli potentiella offer. Krig är krig och Hamas kan inte tillåtas skydda sig med civlister. Det är ändå enorm skillnad mot att med berått mod gå in i hem och slakta barn så som Hamas gjorde den 7/10.
Citera
2023-10-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Tydligen är det bara de palestinska barnen man ska ha empati för som dör i kriget, inte de israeliska barnen som blev brutalt mördade i deras egna hem utav hamas där hamas startade det hela.

Hyckleri på högsta nivå.

Jämna palestina med marken. Länge leve Israel!
Så muslimer jobbar, enbart Jag Jag Jag!
Nu gråter man floder över palestinska barn, man har ihjäl sina egna barn i politiskt syfte, allt för att smutskasta Israel.
Och massvis med sådan går omkring på svenska gator!
Mysiga Människor
Citera
2023-10-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Det vore logiskt om Israel utgår från att det inte finns några barn bland de militära målen. Tycker du inte det?

Att utgå från något annat än verkligheten verkar hjärndött om du frågar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in