2023-10-25, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KatTho
Vad bra! Jag har beställt för en vecka sedan och inväntar leverans. Hur länge fick du vänta på att få hem det?

4 arbetsdagar båda gångerna om jag minns rätt, jag tror det beror på om man köper kring löning eller inte hurvuda om får vänta nån extra dag hit eller dit.
men oavsett sjukt värt.
Citera
2023-10-25, 10:43
Medlem
Beställde Ozempic / Semaglutid från www.semaglutid.biz och betalade med kreditkort i söndags. Igår dök paketet upp.

Fantastisk support som svarar omgående via livechatten.

Om mig
Längd: 184cm
Vikt: 104kg
Ålder: 36

Upplägget:
Vecka 1 - 4: 0.5mg (första dosen togs imorse)
Vecka: 5 - 9: 1mg
Citera
2023-10-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobocut
Absolut största majoritet som har diabetes, är även feta. Det är det som är orsaken till att dom får diabetes. Och även diabetes 2 går ju att träna bort. Då borde ju även diabetiker endast ordineras recept för bantning, och 1 timmes hoppande per dag.

Eller så är det så att de har diabetes och därmed ett ätmönster som gör allt sämre och gör dem till feta. Att hoppa hopprep en timme varje dag och inte få tillgång till medicin kommer förstår från Dr Dumhuvud.

Att de får utskrivet ozempic och om det fungerar på bästa sätt så lusten att överäta bra livsmedel och även sånt som är direkt onödigt och farligt för en diabetiker. Hjärnan skickar ut andra signaler.

Det här med att ha karaktär att äta rätt och röra på sig ordentligt funkar inte för alla. De har inte haft turen att få det gratis. Och skryter som hur duktiga de är. De har inte upplevt det som diabetiker har gjort med överätande och felätande.

Att hoppa hopprep 1 timme per dag som enda medel mot diabetes kan endast komma ifrån Doktor Idiot.
Citera
2023-10-26, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Varför bara inte äta mindre som alla andra om nu medicinen enbart drar ner suget?
För att om man slutar med medicinen kommer suget tillbaka.

Citat:
Varför tror du själv visa människor klarar av att gå ner i vikt och hålla den och andra inte?
Det låter som om du tror att alla människor fungerar likadant. Det finns medicin som fungerar bättre på svarta än på vita. Så ditt tjatande om att man inte ska ta medicinen är jättekonstigt. Tycker du att med cancer ska skita i att ta sin medicin och strålning och hoppa lite hopprep?

Citat:
Haha energi effektiva gener?
Gener förbrukar inte energi, snälla gubben har du ens gått ur gymnasiet?
Tänker du på celler?

Så här är det förstår du: Gener och celler kan påverka regleringen av aptiten. Reglering av aptit är en komplex process som involverar flera gener och olika celler och signalvägar i kroppen. Det finns olika sätt på hur gener och celler kan påverka aptiten:

Receptorer i hjärnan: Vissa gener kodar för receptorer i hjärnan som känner igen signalsubstanser som serotonin och dopamin. Förändringar i dessa gener kan påverka hur hjärnan reagerar på dessa substanser, vilket kan påverka humör och aptit.

Sötningsmedel: Gener som kodar för smakreceptorer på tungan kan påverka hur vi uppfattar smaker, inklusive sötma. Vissa gener kan göra vissa människor mer benägna att äta söta smaker, medan andra kan vara mindre mottagliga.

Det är viktigt att förstå att aptitreglering är mycket individuell och påverkas av en komplex interaktion mellan genetik, miljö, livsstil och psykologiska faktorer. Även om gener kan spela en roll i aptitreglering, är det sällan en enda gen som styr aptit, utan snarare ett nätverk av gener och signalsubstanser som samverkar för att påverka vår ätbeteende. Därför är det inte möjligt att enbart skylla på gener när det gäller viktökning eller aptitproblem.

Citat:
Jo jag är väl insatt i ämnet.

Citat:
Du är en inte ens gravt överviktig, vilket indikerar om att du inte har några gener som skulle skilja sig markant mer än någon annans.
Indikerar att hen inte har några gener som skulle skilja sig markant från någon annans. Hahahaha.

Citat:
Vad har jag fel i?
I huvudet?

Citat:
Det är bevisat att BMR för individer av samma kroppsmassa, kön och ålder i princip är den samma.
Att feta människor skulle ha en lägre ämnesomsättning är såldes fel.
Vad menar du med samma kroppsmassa i det du skriver ovan?

Citat:
Det är om man går på tung medicinering eller har problem med sköldkörteln som exempel.
Men då gäller fortfarande grundläggande fysik att om man äter kalorierna som motsvarar det man behöver för att hålla en normal vikt så kommer man hålla en normal vikt, ja det är färre än andra med samma parametrar men livet är inte rättvist.
Långa män kan äta mera än korta kvinnor utan att utveckla övervikt i form av för hög fettprocent.

Nej livet är inte rättvist. men medicinsk forskning hjälper dem som har medicinska sjukdomar eller diagnoser etc.

Men nu finns en medicin som kan fixa det, så att fler kan vara slanka och aktiva. Se bra till jul i raffiga röda kläder, ha en kostym som passar och inte behövs ut
. Allt människor är nog glada för det, och nästa sommar ...... toppen det här.

Citat:
Vad är det då som skiljer människor? Varför är så många överviktiga idag?
[/quote]

Citat:
Vill man inte vara överviktig så bli inte överviktig från början är det absolut viktigaste rådet enligt dietister, läkare mm.

[quote]Eller så tar man den hjälp man kan få och är nöjd med det. Man ser ibland på bilder på de som lyckats gå ner 10 kilo på fyra månader. De ser glada ut.

Medicinen tar bort stora delar av suget så att man helt enkelt äter mindre oavsett om man fortfarande har liknande vanor sen tidigare. Man äter mindre, det är ju önsksvärt men vad är de här mystiska vanor som man kan ha som tidigare? Sex? Läsa böcker? Vad? Samla navelludd? Samlar du på navelludd?

Patienten går ner i vikt, patienten fortsätter ett tag med medicinen när mål vikten är nådd, kroppen stabiliserar sig och man har likande förutsättningar som andra som legat på en ''normalvikt'' när det kommer till suget. Då återgår man till medicinen för den är effektiv.

Citat:
Med andra ord det finns ingen magisk fix med medicin, det ger bara viljesvaga människor hjälp med att hantera suget.

Sen vill jag tala om för dig att det finns människor som är överviktiga av olika skäl. Det är inte lätt att kämpa med det. Det kan finnas ätstörningar för att man sjuk, man har ångest som man inte kommer till rätta med, man kräks inte upp maten man behåller den och går upp i vikt, man kan ha blivit utsatt för sexuella övergrepp som barn som trasslar till ens ätande, man kanske inte fick nog med mat som barn och därför överäter, och det finns och det finns barn som får varm choklad och ett par kanelbullar till frukost. Det finns barn som har en mormor som kommer förbi flera gånger i veckan med nybakt. Sitt i mormors knä och hon läser en bok med man äter kärleksmums. Det finns pojkar som sitter och spelar och ingen som har omsorg så att ostkroiar och cocacola är både lunch och middag på helgerna från de är tio år.

En människa kan bli hjälpt av ozempic så är jag glad för vara och en. Och några råd behöver jag inte komma med. Det är så individuellt med maten. Det enda skulle då vara att se över de där kalorierna. Och det är ju så individuellt att det är inte mycket att säga om det här. Alla vet bäst själv! Lycka till och må bra!

alla dessa männsikor så att i lugn och ro kan laga sin mat och inte äta bullar eller något under tiden. Det är fantastiskt för alla som det hjälper. Så lycka till med allt!
Citera
2023-10-29, 12:55
Medlem
Är det någon som upplever att medlet blir ”sämre” i slutet av pennan?

Har gått 4 v på 0.25 och 4 v på 0.5.
Mår aldrig som jag gjorde i början, illamående eller att medlet verkligen jobbar, utan förra veckan kände jag INGET.

Hämtade ut ny penna och tog den här veckan, kroppen är mycket mer påverkad. Känner knappt hunger och mår otroligt dåligt om jag äter för mycket.

Så, kan själva medlet tappa sin verkan?
Citera
2023-10-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivylilac
Ja alkohol och Ozempic går ej hand i hand. Och eftersom du har diabetes får du ju det under högskostnadsskyddet
Blev lite orolig eftersom att jag har typ 1 diabetes och det är ju skillnad. Men jag hade tur och fick det utskrivet och med högkostnadsskydd. Ska öka till 0.5 idag. Känner att det stannat av lite sista veckan och hungern har kommit tillbaka, så ji får se hur det blir nu när jag ökar. Har gått ner ca 4-5 kg.
Citera
2023-10-29, 22:07
Medlem
Är det någon som vet varför man har hälften kvar i sin spruta när man har gått 4 veckor på 0,25? Har hämtat ut en ny nu för 0,5. Är tanken man ska slänga resterande?
Citera
2023-10-30, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadzJacz
Är det någon som vet varför man har hälften kvar i sin spruta när man har gått 4 veckor på 0,25? Har hämtat ut en ny nu för 0,5. Är tanken man ska slänga resterande?

Ta två av dem så får du ju rätt dos.

Men varför du har hälften kvar förstår jag inte.
Citera
2023-10-30, 08:52
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badone24u
Ska genomgå en gastric bypass om en vecka. Jag har några oöppnade Ozempic 0,5 som blir över då dessa inte ska tas efter operationen.
Har du recept men inte högkostnadsskydd kan du komma billigt undan. Intresserad? Badone24u@gmail.com

Gör det inte. Magen kommer krångla reseten av livet. Rännskita och annat. Kör Ozempic ett år. Brukar hjälpa.
Citera
2023-10-30, 12:31
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustigGulasch
Jag tänkte köra en liten uppdatering 2 veckor in i "programmet"

Jag är man, runt 40, 185 cm lång.
Målet med Ozempic är att gå ner från 89 till 79 kg.

Anledningen till att jag överhuvudtaget tar Ozempic är för att jag ha tränat oerhört mycket under lång tid och fortsatt legat på samma vikt. Mitt kaloriintag har m.a.o legat kvar på det jag förbrukat. Och jag tränar med målet att bli fit och gå ner i vikt. Min träning består i främst medel- och långdistanslöpning där jag idag ligger på c:a 5:00/km, men ingen förbättring har skett på 1 år.

Jag har fru och barn, vilket tyvärr gör att det alltid finns saker att snacksa på i hemmet. Och jag har alltför dålig självdiciplin för att stoppa mig själv när suget väl kommer. Jag kan t.ex utan att blinka stoppa i mig ett halvt Tom & Jerry-kexpaket en tisdagskväll när ingen ser.

Jag missade en sak i början, och det var att man skulle börja med 0.25 mg. Jag gick direkt på 0.50 mg. Det tog c:a 2-3 dagar innan jag kände effekt. Men när medlet/placebo väl kickat in så försvann allt sug jag vanligtvis känner. Från det att jag vaknar tills dess att jag går och lägger mig. Jag gick från att äta från den stund att slog upp ögonen tills att jag gick och la mig, till att istället äta lunch och middag. Thats it. Inget annat. Inget snacksande däremellan. Jag har utan att egentligen tänka på det gått in på periodisk fasta, där jag äter under ett 6-timmars fönster. Känner inget sug alls.

Jag tränar fortsatt lika ofta, men med mycket lägre intensitet. Säg att jag sprang 3 mil i veckan tidigare, så ligger jag nu idag kanske på 1.5 mil. Och hastigheten ligger på 6:30m/km istället för 5:00m/km. För jag orkar helt enkelt inte. Det finns ingen kraft kvar i kroppen.

jag uppskattar att jag backar ca 1500 kalorier om dagen idag. Äter mycket mindre portioner och bara 2 ggr om dagen.

Jag har gått ner 4 kg hitills. 1-2 kg av dessa borde vara vatten då kolhydraterna fått stryka på foten vilket bider vätska. Jag har en begränsad mängd mat jag klarar att konsumera innan illamåendet slår till, och då väljer jag helst proteiner. Druckit noll alkolhol sedan start. Mår illa av tanken av öl. Och jag fucking älskar öl. Känner bara illamående vid eller efter måltid. Inga andra symptom.

Just nu är jag nyfrälst gällade Ozempic, och kan inget annat än sjunga dess lovord. Återkommer senare med mer information.

Nu låter det ju dock som du tränar fel. Men helt sant är att det är svårt att gå ner i vikt av mycket löpning eftersom man blir hungrig och behöver mat för att orka springa.

Däremot skulle jag aldrig ta bantningsmedicin med din högst moderata övervikt.
Citera
2023-10-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matjessillen1312
Efter nu 8 doser 0.25mg Ozempic kan jag presentera mina resultat av två månader med Ozempic.

Jag har kombinerat mina injektioner med daglig oralt intag av 2 x 1 000mg Metformin, morgon och kväll.

Efter 59 dagar med Ozempic har jag gått ner 24kg. Jag började på en relativt hög vikt, BMI 44.5 - vilket bidrar till en snabbare viktnedgång. Idag är jag på BMI 39. På två månader är jag väldigt glad över hur väl detta fungerar. Jag har inga negativa biverkningar direkt bortsett från en körig mage, men det överlever jag. Har i stor sätt ingen hunger och absolut inget sug efter något. Fet mat var min svaghet (pizza, pommes, friterad kyckling) men har inte haft något behov av det en endaste dag sen jag började.
Vad var din startvikt?
Citera
2023-10-31, 21:24
Medlem
Toffss avatar
En bekant sa till mig att Ozempic är helt slut i hela Sverige (även på recept). Och att det inte kommer mer förrän 2024. Går det att se? Stämmer det? Skulle precis starta utredning hos Yazen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in