2023-09-26, 23:09
Medlem
Har fått hem detta nu men blir inte klok på doseringen. Om jag har en sån ”standard” spruta som man får med (med orange skyddshölje på) så är det markerat från 10 till 100 (1ml). Om jag ska ta en dos på 0,25 mg…till vilken siffra på sprutan ska jag suga upp Ozempic vätska?
Citera
2023-09-26, 23:23
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skajken
Är du nöjd över resan hittills ?

Jag har bara tagit 2 doser ännu på 0,25 mg men har sedan start inte haft sötsug en enda gång. Tidigare varje kväll. Ingen hunger och blir mätt fort.
Tappat några kg och kan knäppa ett par jeans jag inte kunnat knäppa på länge.
Men långt kvar på resan.
Senast redigerad av Pagenlimpan 2023-09-26 kl. 23:25.
Citera
2023-09-26, 23:29
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xigege
Vad ska du göra när du nått målvikten? Du blir livstidsprenumerant på drogen om du inte fixar det underliggande problemet.

Man blir inte beroende 😂
Medicinen gör att man har lättare att äta mindre utan hunger då den innehåller mättnadshormonet GLP 1.
När man nått målvikt fortsätter man ett tag tills set point (vikttermostaten) är flyttad neråt.
Citera
2023-09-26, 23:32
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Väldigt intresserad av detta!
På onsdag ska jag ta blodprover och hoppas sen att jag sedan får ozempic av min nätläkare där det kostar per månad! Jag kör 3 mån och vill gå ner ifrån 103 till 90-88 kg

Hur lätt var det att bli ordinerad ozempic ?

Jag fick det utan problem men har senaste åren dragit på mig en övervikt som gränsar till fetma 😫
Citera
2023-09-26, 23:34
Medlem
Pagenlimpans avatar
Citat:
Hur kan en spruta räcka 16v ?
1mg spruta då ?

Precis! En st 1 mg spruta innehåller 4 st 1 mg doser.
Jag fick 3 sådana utskrivna på en gång.
Citera
2023-09-26, 23:48
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagenlimpan
När man nått målvikt fortsätter man ett tag tills set point (vikttermostaten) är flyttad neråt.

Med samma vanor som tidigare kommer vikten tillbaka.
Citera
2023-09-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagenlimpan
Jag har bara tagit 2 doser ännu på 0,25 mg men har sedan start inte haft sötsug en enda gång. Tidigare varje kväll. Ingen hunger och blir mätt fort.
Tappat några kg och kan knäppa ett par jeans jag inte kunnat knäppa på länge.
Men långt kvar på resan.
Varför bara inte äta mindre som alla andra om nu medicinen enbart drar ner suget?
Citera
2023-09-27, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaitanya
Du säger det som om det vore en självklarhet, det är galet mycket enklare att hålla vikten nere efter avslutat en 3 månaders kur.
Magsäcken har krympt, man har skaffat sig helt nya rutiner, osv.
3 månader är lång tid, så det är ingen quickfix egentligen, det är tillräckligt lång tid för att ändra på ett ohälsosamt levnadssätt såpass att det sitter djupt rotat.

Skajken: du fixar det lätt att bibehålla den vikt du uppnått, nemas problemas.
Fast nä det svåraste är ju att hålla vikten inte gå ner.
Vem som helst som inte har något förståndshandikapp klarar ju av att gå ner 20 kg.
Det är ju bara att äta mindre.

Däremot att hålla vikten med en ny livsstil är något annat.
Medicinen förändrar ju inte livsstilen, bara suget.
Äter man liknande saker och fortsätter med gamla rutiner när suger kommer tillbaka pga en dålig livsstil eller oförmåga till självkontroll så kommer man ju gå upp igen.
Citera
2023-09-27, 04:07
Medlem
Velar lite om att beställa utan recept eller försöka få från yazen... Är nojjig som fan och känns läskigt att köpa utan recept men har diabetes av fel typ (typ 1) så skulle inte få recept via yazen om jag var ärlig (har ändå bmi på typ 28).

I USA ger de många med typ 1 Ozempic men inte i Sverige. Har läst om vad man ska tänka på som typ 1:are om man tar den och vill ändå testa men vet inte om yazen har tillgång till alla ens journaler så att de kan se det? Kanske inte iom att de frågar i början bla om man har insulinbehandlad diabetes? Har för mig att "allmänna" blodprover inte testar hba1c heller utan ev bara om blodsockret är högt i stunden man tar provet. Hur går det egentligen till med yazen? Har läst att det bara är chatt och blodprover? Kan inte ljuga på telefon för fem öre nämligen
Citera
2023-09-27, 04:31
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havannamamma86
Från den sidan som lagts upp tidigare i tråden så säljes ju 2 mg som doser för en månad. Antar då att dom räknar att en dos är 0.25 mg. För då räcker ju 2 mg till fyra doser. Där man väljer hur mycket man vill beställa står det att man beställer för 1 månad = 4 v = 4 doser. Alltså räknar dom att 0.25 mg är 0.25 ml rakt av.
Antar jag?

Räcker inte 2 mg till 8 doser 0,25 mg? 4 doser av 2 mg blir väl 0,5 mg/dos?
På injektionsvätsketuberna står det på norska/danska: Ikke för injektion. De innehåller 5 ml 0,9% NaCl.
Citera
2023-09-27, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamellz
Har fått hem detta nu men blir inte klok på doseringen. Om jag har en sån ”standard” spruta som man får med (med orange skyddshölje på) så är det markerat från 10 till 100 (1ml). Om jag ska ta en dos på 0,25 mg…till vilken siffra på sprutan ska jag suga upp Ozempic vätska?

Hur lång tid tog det att få hem ?
Citera
2023-09-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym1969
Har också lagt en beställning. 🙂
Fick du din leverans och hur långt tid tog det?
Samt betalade du i förskott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in