2023-10-25, 10:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
1. "Till att börja med är relationerna mellan Israel och Saudiarabien på väg att försämras." FEL: De saudiska ledarna i den yngre generationen säger pliktskyldigast så för att inte deras dementa föräldrar ska bli ledsna och för att fattigt outbildat folk inte ska protestera. Men det betyder inget. Den yngre generationen saudier har tröttnat på islamismen och vill skapa ett modernt land med golfbanor, sushi-restauranger och shoppingcenter som slår dem i väst (som Dubai gjort).

2. "Utöver det har USA fortfarande ett samarbete med den irakiska staten, trots ett par fnurror på tråden." SANT, men det samarbetet väger fjäderlätt i den amerikanska geopolitiska vågskålen.

3. "Dessutom är Iran selektiva med vilka islamister de stödjer, och i vilket syfte." SO WHAT? Det bryr sig inte Erdogan om när han nu har chansen att gå till historien som den som återskapade en del av det ottomanska riket. Inte Biden heller, som har en gyllene chans att lyckas med det som otaliga presidenter före honom misslyckats med - att få ordning i Mellanöstern. MBS i Saudi och Netanyahu & Co i Israel skiter givetvis högaktningsfullt i om ayatollorna är selektiva i sitt stöd till islamister.

4. "Syrien är muslimskt blott till namnet och i praktiken ett sekulärt arabland som bekämpar islamisk extremism militärt." SANT, men Syrien och Assad är så försvagade efter mer än ett decennium av inbördeskrig att det blir en munsbit för hungriga grannländer. Biden vill också gärna störta Assad liksom mullorna i Iran av inrikespolitiska skäl. Det är som bekant presidentval i USA nästa år.

5. "Ryssland är inte heller känt för att stödja islamister eller uppmuntra religiös extremism, till skillnad från andra stater."
DELVIS SANT. Ryssarna drivs inte av principer i geopolitiken, utan är opportunistiskt och stödjer gärna extremister om de anser att det gynnar Rysslands intressen. Ryssland är dock försvagat av kriget i Ukraina. Turkiet och USA vill gärna ta tillfället i akt att bli av med ryssarna i Syrien. Erdogan är en hästhandlare och att han ibland kramar och pussas med Putin innebär inte att han inte kan sätta kniven i ryggen på den ryske maffialedaren.
Så det är sammanfattningsvis Erdogan som ska göra det, menar du? Den gamle (Biden) till den något yngre (sultanen), som en gång den gamle Karl IX om Gustav Adolf: Han ska göra det!

Jag har inte bytt ståndpunkt fast du gör ett bra jobb när du bemöter mina punkter. Jag snarare stärks i min uppfattning att det scenario du beskriver är verklighetsfrämmande. Det sista Biden vill ha på halsen just nu är ett riktigt storkrig i MÖ. Jänkarna har röven full som det är med Ukraina (nåt de har gemensamt med ryssarna) och oron över att Peking ska ta sig för nånting. Det ligger i USA:s intresse att försöka tala vett i israelerna.

Syrien, förresten: ingen vill väl ha mer kaos i det landet när situationen äntligen stabiliserats efter ett decennium av krig? Vill man verkligen ha ISIL tillbaka i en annan form? Vill ens israelerna det? Geopolitik är i och för sig ett bisarrt skådespel där ingen drar sig för att ge fiendens fiende sitt stöd, men det finns ju gränser.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-10-25 kl. 10:08.
Citera
2023-10-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Absolut inte mina polare. Det är Israels polare. Det var Israel som såg till att de fick makt.
Jag har svårt att greppa barnens skuld i det hela och på vilket sätt den skiljer sig från svenska barns skuld i närheten av Hamas-krigare i Sverige?
Du förstår verkligen inte va?

Barnen har ingen skuld i Gaza!
Det är barnens föräldrar som till 100% bär skulden för att deras barn dör!

OCH du har rätt, är helt övertygad jag med att svenska barn kommer att dö och skadas i en snar framtid, MEN inte pga Hamas, nej nej, men pga ISLAM och av muslimer.
Du vet, det är ingen slump att fler och fler förskolor och skolor övar inlåsning med jämna mellanrum!

Och du har även rätt i att det är Israels fel att palestinska barn dör! Och det var för att Israel gav Gaza till palestinierna 2006, Israel ville att palestinierna skulle skapa något bra åt sig själva med eget styre ekonomi osv, man var helt enkelt humanitär och kanske naiv, men då väljer palestinierna ge makten till Hamas och det är den frukten nu palestinierna skördar och orsakar sina barns död!
Senast redigerad av Onebiker 2023-10-25 kl. 10:14.
Citera
2023-10-25, 10:12
Medlem
IDF, mossad och Israels politiker är de riktiga terroristerna. Alla ni som stödjer de stödjer terrorister och är tydligen nöjda med att de fortsätter döda hundratals barn per dag. Finns ingenstans för gazaborna att ta vägen och Israel bombar sönder hela Gaza. Alla ni som säger Hamas använder barnen som sköld är ju helt blåsta. De kan inte söka skydd säkert någonstans och Israel bombar allt. Ni blir helt till er över att Israeler dödades men bryr er inte om 2500+ döda palestinska barn? Skrämmande vilka hycklare ni är.
Citera
2023-10-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker

OK, men vilken överslagsräkning av Israel innan en attack är OK enligt dig?

Skjuta ihjäl 10 Hamas-krigare och 5 palistinska barn dör. Är det OK?
Skjuta ihjäl 10 Hamas-krigare och 2 svenska barn dör. Skulle det vara OK?

Vilka siffror skulle vara OK enligt dig? Hur tror du Israel räknar här?
Citera
2023-10-25, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker

OCH du har rätt, är helt övertygad jag med att svenska barn kommer att dö och skadas i en snar framtid, MEN inte pga Hamas, nej nej, men pga ISLAM och av muslimer.
Du vet, det är ingen slump att fler och fler förskolor och skolor övar inlåsning med jämna mellanrum!
Och du har även rätt i att det är Israels fel att palestinska barn dör! Och det var för att Israel gav Gaza till palestinierna 2006, Israel ville att palestinierna skulle skapa något bra åt sig själva med eget styre ekonomi osv, man var helt enkelt humanitär och kanske naiv, men då väljer palestinierna ge makten till Hamas och det är den frukten nu palestinierna skördar!

Nej det är IDF som bär skulden till alla döda barn. Kan du inte tänka längre än din näsa eller ljuger du med flit? Det finns ingen stans att ta skydd då IDF bombar allt och de kan inte lämna Gaza. Sen så kan du ju fundera över varför Sverige har så många araber, du tror inte det har något att göra med all skit USA, NATO och Israel har hållt på med i Israel?
Citera
2023-10-25, 10:24
Medlem
Citat:
Men nu talar vi inte om det. Vi talar om medvetna attacker från Israel där man vet att barn kommer att dö.
Så det är okej när Hamas åker över till Israel och med närstridsvapen slaktar civila (inkl barn), men när en missil från Israel slår ner på ett militärt objekt med civila som collateral damage är det på en gång inte okej?
Citera
2023-10-25, 10:26
Medlem
Citat:
Men nu talar vi inte om det. Vi talar om medvetna attacker från Israel där man vet att barn kommer att dö.

Nu blandar du ihop saker och ting, de medvetna attackerna mot barn och kvinnor med målet att just de skulle dö stod Hamas för, och det är anledningen till varför IDF tvingas städa upp Gaza nu.
Citera
2023-10-25, 10:28
Medlem
Citat:
OK, men vilken överslagsräkning av Israel innan en attack är OK enligt dig?

Skjuta ihjäl 10 Hamas-krigare och 5 palistinska barn dör. Är det OK?
Skjuta ihjäl 10 Hamas-krigare och 2 svenska barn dör. Skulle det vara OK?

Vilka siffror skulle vara OK enligt dig? Hur tror du Israel räknar här?

Tror du på fullt allvar att svenska familjer skulle låta Hamas sätta upp sina raketramper och militära stationer mitt ibland sina bostadsområden utan att säga något till omvärlden?

Tror du på fullaste allvar att svenska familjer skulle låta Hamas gräva tunnlar under sina bostadshus utan att säga något till omvärlden?

Tror du på fullaste allvar att svenska familjer skulle låta Hamas gömma hundratals gisslan, främst barn och kvinnor utan att tala om vart gisslan finns för omvärlden?

Där är den stora skillnaden som du inte tycks förstå eller kunna/vilja ta in, du har låst dig vid muslimtänket öga för öga, hämnd osv

Försök nu att förstå: palestinska föräldrar har valt att skydda Hamas mitt ibland sina barn, man låter Hamas skjuta raketer från sitt hus tak, per automatik kommer barn att dö då Israel slår ut Hamas ställningar, palestinska föräldrar vet om risken och de väljer att ta den.

Svenska föräldrar skulle aldrig ta den risken därför kommer inte svenska barn dö utav Hamas, MEN jag är övertygad att inom en snar framtid kommer svenska barn dö pga islam och utav muslimer.
Citera
2023-10-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Palestinavännerna börjar få helt slut på argument. Fantasier och önsketänkande. Det är stor humor att bevittna.

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Högern i Israel är helt öppen med Israels roll i Hamas' tillväxt.

Det är bara ointresserade och okunniga skribenter i Väst t.e.x du som inte hunnit ikapp ännu. Det är vad den stora humorn egentligen handlar om.
Citera
2023-10-25, 10:32
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Vad är det för fel på dessa attacker? De är mot militära mål. Vad förstår du ej?
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Det vore kanon. Fisket ska också vara fantastiskt. Jag tror en statskupp förr eller senare är oundviklig, i takt med att ”revolutionärerna” från 1979 blir senila och inkontinenta. Man kan skicka ut dem i öknen och säga åt dem att skjuta alla amerikaner och judar de ser.

https://www.mei.edu/publications/irans-rising-generation-z-forefront-protests

Jag tror det kokar under ytan i Iran. Hade Mullorna känt sig starka och säkra så hade de redan förklarat Israel krig. De vet att det vore nuvarande Irans fall.

Intressant med fisket. Ja jag tror att landet skulle ha potential att bli ett riktigt attraktivt land med stort välstånd. Där finns många naturresurser, fin natur, mycket intressant historia.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet för Israel att omvärlden inte går med på stora deportationer. Det egentliga hotet i Israel är fyra grupper. De religiösa judarna i Israel, som inte erkänner staten Israel. De religiösa judarna, som slipper göra militärtjänst och lever på bidrag. Och de tokigaste av de Zionist-religösa bostadsbyggarna, som förstör möjligheten för tvåstatslösning. Till-sist har vi årets bubblare: Vissa Ryska judar, som får alla svenskar att vara mer judiska till både kultur och religion samt även i etnicitet. - Tack Stalin. De är långt fler än de cirka 50 000 radikaliserade arabisraelerna som bor i Israel.

Ser man på det ovan så är det inte svårt att förstå att Hamas anföll. Splittringen är stor i Israel och då har vi inte ens tagit upp den vanliga höger-vänster splittringen i landet. Nu verkar det som det även finns en splittring mellan militären och Netanyahu. 1 Militären vill ta ansvar och Nethanyahu försöker smita undan 2 Militären vill invadera (konstigt) - Måste bero delvis på att de psykologiskt skäms för 7:e oktober. Nethanyahu verkar vara mer försiktig och jag förstår honom. En av Israels främsta militärexperter är även negativ och även amerikanarna är negativa.

PS En av mina släktingar sa alltid araberna är dumma i huvudet. Varför krigar man med Israel. Lämna Israel åt sig själva så förgör de sig själva. Jag tror han hade kanske rätt. Jag har träffat ganska många judar på mina resor. De argumenterar alltid över skitsaker. De kommer många gånger inte överens. Hur ska då det vara inom israelisk politik? Hur många val sedan 2019? 6st?
Haha, årets bubblare var bra. Menar du de ryska och ukrainska oligarkerna, eller? Eller menar du de östjudar som fördrevs av Stalin? Finns ju en stor sån grupp som lämnade Polen 1968 också. Same, same. Och du har rätt i att judar gillar att käfta om allting. Det är en diskussionskultur de har.

Det är lustigt att det kom rapporter så sent som i går om att det kan vara Netanyahu som bromsar. Tidigare hade han ett väldigt högt tonläge som lurade i alla fall mig. Som du påpekade tidigare är förhållandet till Biden kanske inte det bästa, men det kan hända att Netanyahu ändå lyssnar på amerikanerna. De tycks ju vilja förhala så långt det bara går.

Det blir ett tungt jobb för Netanyahu att hålla sina mer aggressiva sidekicks på mattan; t.ex. den här dåren till försvarsminister. Netanyahu kan säkert få betala även för det när räkningen väl dimper ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in