2023-10-24, 19:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Faktiskt så var det mössan med skärm och ruggad upprullad kant som ledde mig till Postverkets kläder och inte tvärs om. Tycker denna typ av mössa är mycket intressant. Med randen mitt på framsidan, likadan på baksidan?

https://digitaltmuseum.se/021026960580/mossa

Här är det en som har nåt liknande på sig https://digitaltmuseum.org/021017125229/postakeriet-stockholm-ban

Och bakifrån
https://digitaltmuseum.org/021017125310/postakeriet-stockholm-ban
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-10-24 kl. 19:34.
Citera
2023-10-24, 21:45
Medlem
fragolas avatar
Ang Svea café. Jag har enbart läst ett förhör med ägaren. På den här länken (i kommentarsfältet rättare sagt) så omtalas förhör med ägarens sambo. På något annat ställe nämns även förhör med anställda.

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/06/05/dokument-avslojar-aklagarna-ville-anvanda-polisens-hemliga-infiltratorer-mot-christer-a/#comment-35896
(Inlägg av signaturen Madam)

Någon av er som läst/har tillgång till dessa förhör?

Tillägg: Det har länge förbryllat mig att ägarinnan säger att CA besökt dem minst en gång i veckan, medan polisen konfronterar honom med 3-4 ggr i veckan. Men svaret kanske finns just i dessa andra förhör.
Senast redigerad av fragola 2023-10-24 kl. 21:53.
Citera
2023-10-24, 21:58
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Någon av er som läst/har tillgång till dessa förhör?

Är det inte helt enkelt IVA 17478-1 du syftar på?
(den vet jag att du har, eftersom jag skickat den till dig)

Först talas det med ägarinnan, sen sambon.
Citera
2023-10-24, 22:03
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Är det inte helt enkelt IVA 17478-1 du syftar på?
(den vet jag att du har, eftersom jag skickat den till dig)

Först talas det med ägarinnan, sen sambon.

Hade helt missat att det fanns ett till förhör i samma dokument! Tack för påpekandet, slarvigt av mig.

Kvarstår frågan om varför polisen säger 3-4 ggr/v till CA när ägarna säger 1-2 ggr/v, men förhörsledaren kanske klämmer i för att försöka få Christer ur balans? Annan förklaring?
Citera
2023-10-24, 22:58
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Kvarstår frågan om varför polisen säger 3-4 ggr/v till CA när ägarna säger 1-2 ggr/v, men förhörsledaren kanske klämmer i för att försöka få Christer ur balans? Annan förklaring?

Roerlig spekulerade en bra bit uppströms i att de anger hur ofta de själva sett honom. Och eftersom de jobbade olika dagar måste man lägga ihop de bådas observationer, och därmed komma upp i en hejdundrande mängd fikande. Kanske.
Citera
2023-10-25, 16:45
Medlem
Roerligs avatar
Ja, det torde vara så. Att PU vet att innehavaren och sambon jobbar olika tider och plussar ihop de antal besök i veckan de två var för sig uppger. De jobbar på olika tider när de förhörs. 3-4 besök i veckan framstår dock som orimligt många?

Lite repris på sådant jag tidigare funnit värt att notera gällande Svea konditori och salladsbar.

-CA börjar enligt innehavarens uppgift besöka konditoriet med sådan frekvens att hon noterar honom efter mordet och efter det att han flyttat 30 km från stan. Men före det att han blir intressant i PU. De täta besöken tycks alltså inte vara en vana han etablerat under tiden han bodde i innerstaden.

-Vid det besök man vet något närmare om åker han in till stan och går via Pressbyrån på Kungsgatan direkt till mordplatsen, som han passerar över, och in på konditoriet. Därefter förbi kyrkogården, en liten sväng runt Norrmalm och sedan den långa vägen tillbaka hem.

-Han besöker konditoriet de två årsdagar han kollas. Vid ena tillfället går han sedan förbi kyrkogården på Sveavägen, vid det andra sneddar han förmodligen över kyrkogården efteråt och torde då passera graven (det besöket går ej att fastställa säkert).

-Vid årsdagsbesöket 1996 har CA dessförinnan inte besökt konditoriet på några månader enligt innehavarens sambo.

-Han fortsätter att gå dit även efter byte av regim och koncept.

Att den revolverinnehavare som gör sig av med sitt vapnen istället för att lämna in det och som även i andra avseenden agerar anmärkningsvärt i relation till MOP stryker omkring mordplatsen på det här viset på nittiotalet kan man hålla med om är alarmerande som en åklagare uttryckte det.

Sveas placering i relation till mordplatsen: https://imgur.com/a/Cv3pByF
Karta promenaden 1996: https://imgur.com/a/YWQZvca
Citera
2023-10-25, 18:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det torde vara så. Att PU vet att innehavaren och sambon jobbar olika tider och plussar ihop de antal besök i veckan de två var för sig uppger. De jobbar på olika tider när de förhörs. 3-4 besök i veckan framstår dock som orimligt många?

Lite repris på sådant jag tidigare funnit värt att notera gällande Svea konditori och salladsbar.

-CA börjar enligt innehavarens uppgift besöka konditoriet med sådan frekvens att hon noterar honom efter mordet och efter det att han flyttat 30 km från stan. Men före det att han blir intressant i PU. De täta besöken tycks alltså inte vara en vana han etablerat under tiden han bodde i innerstaden.

-Vid det besök man vet något närmare om åker han in till stan och går via Pressbyrån på Kungsgatan direkt till mordplatsen, som han passerar över, och in på konditoriet. Därefter förbi kyrkogården, en liten sväng runt Norrmalm och sedan den långa vägen tillbaka hem.

-Han besöker konditoriet de två årsdagar han kollas. Vid ena tillfället går han sedan förbi kyrkogården på Sveavägen, vid det andra sneddar han förmodligen över kyrkogården efteråt och torde då passera graven (det besöket går ej att fastställa säkert).

-Vid årsdagsbesöket 1996 har CA dessförinnan inte besökt konditoriet på några månader enligt innehavarens sambo.

-Han fortsätter att gå dit även efter byte av regim och koncept.

Att den revolverinnehavare som gör sig av med sitt vapnen istället för att lämna in det och som även i andra avseenden agerar anmärkningsvärt i relation till MOP stryker omkring mordplatsen på det här viset på nittiotalet kan man hålla med om är alarmerande som en åklagare uttryckte det.

Sveas placering i relation till mordplatsen: https://imgur.com/a/Cv3pByF
Karta promenaden 1996: https://imgur.com/a/YWQZvca

Hur resonerar mördare som återvänder till mordplatser? Är det för att återuppleva dådet och känslorna? Så är det säkert för lustmördare. Men i det fall CA är mördaren så är det ju mer hat och ilska än lust. Är det en flykt från en ångestfylld vardag, att se mordplatsen blir en annan slags ångest som befriar för en stund? Eller har han en känsla av att det där mordet är det bra han presterat i livet.

När jag försöker sätta mig in i mördarens ställe, om det nu är möjligt, jag är ju förhoppningsvis inte lika orationell. Så skulle jag återvända för att försöka förstå mig själv, mitt handlande. Samtidigt kanske det är en härlig känsla att gå där bland folk som funderar på vem som mördade Palme, när man själv vet.

Eller är han så känslolös och konstgjort rationell att han inte på nåt sätt tycker mordet var en felaktig handling. Rak i rygg och en hjälte!?
Citera
2023-10-25, 19:41
Medlem
omigas avatar
Citat:
Hur resonerar mördare som återvänder till mordplatser? Är det för att återuppleva dådet och känslorna? Så är det säkert för lustmördare. Men i det fall CA är mördaren så är det ju mer hat och ilska än lust. Är det en flykt från en ångestfylld vardag, att se mordplatsen blir en annan slags ångest som befriar för en stund? Eller har han en känsla av att det där mordet är det bra han presterat i livet.

När jag försöker sätta mig in i mördarens ställe, om det nu är möjligt, jag är ju förhoppningsvis inte lika orationell. Så skulle jag återvända för att försöka förstå mig själv, mitt handlande. Samtidigt kanske det är en härlig känsla att gå där bland folk som funderar på vem som mördade Palme, när man själv vet.

Eller är han så känslolös och konstgjort rationell att han inte på nåt sätt tycker mordet var en felaktig handling. Rak i rygg och en hjälte!?

Troféjakt, en känsla av makt, att återuppleva brottet i fantasin, eller OCD.

Det skulle vara intressant att veta om CA uppvisat tecken på OCD i andra sammanhang, som en del av hans psykiatriska problematik. Svea blir då en indikation på detta mönster och skulle förklara en del. Exempelvis varför han åker tvärs genom Stockholm 1 timme flera gånger i veckan för just Svea konditoris kanelbullar, och varför han trots misstanke återvänder på årsdagarna.

Det var den psykologiska vinkeln. Den matematiska är lika intressant.

Vad är sannolikheten att vapenägaren till det försvunna vapnet (1/750) också råkar vara långväga stamgäst till ett konditori mitt emot brottsplatsen, om han inte har något med saken att göra?
Citera
2023-10-26, 08:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Personen CA låter sig inte på något enkelt vis förenas med "osakliga" och stereotypa GM-beteenden likt att upprepat söka sig tillbaka till platsen för gärningen. Och för den delen inte heller med att spara på vapnet som nån Tunnelgatusouvenir. Känslolivet beskrivs snarare som platt och osentimentalt. Han var dock mycket sluten och ingen hade väl några närmare begrepp om vad som rörde sig därinne.

Så svaret kan nog bara bli att det är såhär det ser ut. Det här är det sätt på vilket han agerar - han stryker kring mordplatsen åren efter attentatet. Och det vore tjänstefel att inte begrunda detta i relation till det som är känt om honom i relation till ärendet i övrigt.

Men psykologiseringar är nog dödfödda i det här fallet. Hela saken förblir nog besynnerlig oavsett om han är GM eller inte.
Citera
2023-10-26, 13:47
Medlem
fragolas avatar
Citat:

Ah, jag förutsatte att de två kanske jobbade samtidigt en stor del av dagarna. Men det var bara ett antagande.

CAs reaktion när han börjar stamma om det orimliga i att han skulle vara där varannan dag känns hur som helst ärlig just i det avseendet, tycker jag i alla fall.

Citat:
Vilket år är kyrkogårdssneddandet? Jag kan bara minnas 1996 med Sveavägen-Kammargatan. Och 1995 vänder han väl hemåt.

En sak jag saknar i beskrivningen från tioårsdagen 1996 är ifall det förekom några aktiviteter vid mordplatsen vid 17/18-tiden.
Citera
2023-10-26, 17:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ah, jag förutsatte att de två kanske jobbade samtidigt en stor del av dagarna. Men det var bara ett antagande.

Det kanske de gör. Men knappast alltid, eftersom endast en åt gången är på plats de två gånger PU är på besök.

Citat:
CAs reaktion när han börjar stamma om det orimliga i att han skulle vara där varannan dag känns hur som helst ärlig just i det avseendet, tycker jag i alla fall.

Jag tycker han verkar börja mumla och svamla när kafé-besök i största allmänhet kommer upp. Han förstår vad som avses och rabblar lite om andra kaféer. Men 3-4 gånger i veckan tror inte jag heller, så han är nog ärligt undrande över just den saken.

Citat:
Vilket år är kyrkogårdssneddandet? Jag kan bara minnas 1996 med Sveavägen-Kammargatan. Och 1995 vänder han väl hemåt.

Citerar, som jag brukar göra numera, gamla ingrodda inlägg av mig själv. Om årsdagen 1995:

Citat:
En sak jag saknar i beskrivningen från tioårsdagen 1996 är ifall det förekom några aktiviteter vid mordplatsen vid 17/18-tiden.

Just åren vid mitten av nittiotalet har jag för mig att det finns det ganska mycket dokumentation från övervakning på årsdagarna (GMP-anda råder). Är det något särskilt du tänker på?
Citera
2023-10-27, 11:50
Medlem
fragolas avatar
Gillar när du citerar gamla inlägg av dig själv, vi andra tackar och tar emot!

Citat:
Det är därmed inte otroligt att CA även är den person som polis LG identifierar på Adolf Fredriks kyrkogård på kvällen denna årsdag.

Bara så jag förstår rätt, är det den observationen som görs vid 23-tiden? Låter lite sent för att vara CA tycker jag personligen men det är bara magkänsla.
Skulle det vara samma person som gör någon sorts honnör? Det är förvirrande att dessa nämns i samma stycke tycker jag. Men jag vet inte om jag tittar på rätt ställe i rätt dokument.

Kommer sekretessen på alla bilder och filmer att släppas någon gång? Kanske efter vår livstid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in