2023-10-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Israel har inte rätt att kollektivt bestraffa palestinier för saker Hamas har utfört.

Det är precis det de har rätt att göra.

Dagens Gaza ungar är morgondagens terrorister.
Citera
2023-10-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Tycker/tror du att islamisk fundamentalism, främst i form av terrordåd mot väst, har minskat eller ökat de gånger Israel har "bekämpat islam"?
Den finns många kristna palestinier. Hela byar och städer. Israel diskriminerar mot kristna judar.
Citera
2023-10-24, 21:28
Medlem
Självklart stöder jag Israel, eller menar du att jag skulle stödja antisemitiska araber och muslimer?
Citera
2023-10-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Varför nämns då inget om vad Hamas gjorde? Med kroppskameror på har de slaktat och kidnappat utan hänsyn. Finns gott om material som Israel väljer att inte visa av hänsyn till offrens familjer.

Man kan tro att du är så mån om de sk palestinierna.......
Det stämmer att jag inte vill ha ett massmord på civila palestinier, bara för att en Hamas-grupp slaktade civila israeler på någon kibbutz. Är det fel?

Hur går det till i den civiliserade världen när man får tag på en mördare? Hur gör vi i Sverige när mördaren visar sig vara av t ex syriskt ursprung? Låter vi ÖB:n sätta in stridsflyg och jämna Södertälje med marken?
Om nu Israel gör anspråk på att vara "den enda demokratin i Mellanöstern" så bör man förstås inte slakta tusentals civila palestinier i Gaza som man planerar.

Jag länkar till videon ännu en gång. Två fel gör inte ett rätt.

Citat:
The first minutes of the strike on the Gaza Strip.
https://t.me/ASupersharij/24595
Citera
2023-10-24, 21:37
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
Det stämmer att jag inte vill ha ett massmord på civila palestinier, bara för att en Hamas-grupp slaktade civila israeler på någon kibbutz. Är det fel?

Hur går det till i den civiliserade världen när man får tag på en mördare? Hur gör vi i Sverige när mördaren visar sig vara av t ex syriskt ursprung? Låter vi ÖB:n sätta in stridsflyg och jämna Södertälje med marken?
Om nu Israel gör anspråk på att vara "den enda demokratin i Mellanöstern" så bör man förstås inte slakta tusentals civila palestinier i Gaza som man planerar.

Haltande jämförelse. Hamas är de facto Gazas befolknings förlängda arm.
Citera
2023-10-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey

De kommer inte att sluta förrän Hamas är utraderade och jag stödjer detta.
Citera
2023-10-24, 21:51
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetemalt
Det är precis det de har rätt att göra.

Dagens Gaza ungar är morgondagens terrorister.
Jag är också pro-Israel, men anser inte att Israel kollektivt bestraffar en folkgrupp.

Problemet är att Hamas har sina raket-ramper på sjukhus, vid dagis och på bostadshus.
Hamas offrar sin egen befolkning genom att förlägga striden i staden istället för på fälten utanför staden.

Målet är att ta bort all militär kraft från Hamas, men övriga palestinier vill Israel leva fredligt med.
Citera
2023-10-24, 21:56
Medlem
Tjoflos avatar
De fanns knappt araber i området när Israel bildades. Tanken på att judar återvände fick muslimerna att vallfärda dit och kalla sig palestinier. Ju mer infrastrukturen byggdes upp desto tydligare blev det att de kommit för att stanna.

Det här har muslimer gjort i hela MENA, tagit över genom invandring och nu även i väst.
Citera
2023-10-24, 21:57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Varför stödjer svenskar Israel?
För att media säger så..

Nej, för vi tror på FNs mänskliga rättigheter som säger att det är fel att döda människor för att de tillhör en viss folkgrupp.

Hamas vill mörda all Judar, medan Israel lever förhållandevis fredligt med mer än 1 miljon Palestinier inne i Israel.
Palestinier som jobbar och bidrar till ett gott samhälle är inget problem för Israel, tvärt om.

Israel vill ha fredlig samexistens, men Hamas vill har folkmord och fördrivning.
Citera
2023-10-24, 21:58
Medlem
Vi stödjer dem eftersom vi gillar människor och tycker människor är viktigare än onödiga insekter (Gazas invånare)
Citera
2023-10-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Haltande jämförelse. Hamas är de facto Gazas befolknings förlängda arm.
Och socialdemokraterna är "de facto" svenska folkets förlängda arm?
Nej, civila palestinier ska inte kollektivt straffas med flygbomber bara för att Hamas mördade civila israeler på någon kibbutz. Lika lite som vi i Sverige inte straffar de dömdas familjer och släkt.
Citera
2023-10-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Vad anser du man ska göra då? En korridor ut ur Gaza för oskyldiga palestinier, och att svälta ut Hamas?

”Hamas leader's son who became a spy explains what Hamas really wants”
https://m.youtube.com/watch?v=jwvsrybklf8&pp=ygUHSXNyYWVsIA%3D%3D

Israel har en av världens främsta underrättelseverksamheter. De har nog ganska god koll på var Hamas finns och vilka de är. De kan ju börja med att diskutera förutsättningar för eld upphör och humanitär hjälp till Gaza. Hamas skiter I om Palestiner dör lika mycket som om Israeler gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in